Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
John
Geregistreerd lid

Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

Bericht door John » do 06 mei, 2004 18:39

Allen,

Goed nieuws. Ik heb zelf de standaard zwarte APC van mijn 16v turbo cabrio gemodificeerd door 2 weerstanden uit te wisselen en de waarde van 2 instelpots te veranderen. Het is dus nu dezelfde configuratie als de rode APC. Kosten: 20 eurocent en ruim 1 uur werk.

:D :D :D :D Ik heb de APC net gemonteerd en geprobeerd. En het werkt perfect!! :D :D :D :D

Met de standaard APC kwam de turbo-meter tot ongeveer 3/4e deel in oranje. Nu gaat die even in rood, en na een seconde of 2 zakt die terug tot aan het rode gebied. De druk bouwt nu wat sneller op. De trekkracht is merkbaar beter dan met de standaard APC. Ik schat dat de snelheid van 80 naar 120 km/u in 3e versnelling in ongeveer 6 sec afgeraffeld werd. Ik heb het niet gemeten, maar het was vlot. Hier kan mijn D5 niet tegenop!! :twisted: Ik wil tzt nog wat meer met de instelpot's spelen, maar voorlopig vind ik het best zo :!:

Ik zal een handleiding maken en die ook in Saabberichten zetten. Nu binnenkort even langs Elferink om een nieuwe benzineregelaar van 3 bar halen en dan nog wat meer power.

Maar nog een idee. :idea: Als anderen dit ook willen, zouden we een bijeenkomst kunnen houden. Eerst een bakkie doen en dan samen aan het werk (schroeven, meten, solderen, instellen en weer meten en weer schroeven). Nodig: goede moed, koffie/thee/koek, 220 V, soldeerbout, weerstanden, multimeter, simpel gereedschap als torxsleutels en schroevendraaiers, een korte instructie, locatie. Samen ruim een uurtje knutselen en dan testrijden.

Is dit een idee? Heeft/weet iemand een geschikte locatie? Dicht bij Duitsland zou wel aardig zijn (even trappen) :evil: De rest is eenvoudig te regelen.

Garrett
Lid van verdienste

Re: Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

Bericht door Garrett » do 06 mei, 2004 18:59

Weet iemand een goede lokatie?

Daar is maar 1 goede lokatie voor...

Een dag een vermogensbank afhuren.

Lekker klussen met z'n allen van bijvoorbeeld 8 tot 9 om vervolgens om een uur of 9 te beginnen met testruns op de dyno waardoor je gelijk weet dat je op "veilig" vermogen zit. Dus zonder te pingelen en zonder een te rijk of te arm benzinemengsel. Een run duurt met perfecte auto incl. op en afrijden ongeveer 10minuten. In het slechtste geval (zoals met mijn Red Arrow) zijn ze 25 minuten bezig geweest. Zo kan je de eerste APC'tjes al de bank oplaten gaan terwijl de rest nog aan het klussen is.

Diegene die iets langer over hun APC doen of hulp nodig hebben kunnen later de bank op.

Zo heb je een totaalpakket in 1 dag waarna je zeker bent dat je met veilige (en veel) power de weg opgaat.

Als ik dit had gedaan met mijn Red Arrow had mn blok het niet gered vanwege een ontsteking die 1/4 te vroeg stond!! Zou ik de enige zijn die dit heeft? Natuurlijk niet.

Zoiets lijkt mij een goede oplossing.

Een bank afhuren voor 1 volle dag kost volgens mij 500euro. Op een volle dag kunnen 10-15 man de bank op waardoor de kosten rond de 50euro komen te hangen. (dit is de helft van een normale losse run).

Neem eens contact op met Dynojet te Goes, vraag naar Ruud.

Hier ben ik met mijn Red Arrow tijdens een MR2-clubdag de bank opgeweest. Tussen het Toyota geweld viel me op dat Ruud bijzonder veel kennis in huis had over classic Saab's en de tuning daarvan!
Een vriendelijke man die tijdens zo'n dag ook tot helpen, advies en inlichtingen te vinden is.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 11 mei, 2004 13:03

John schreef:Maar nog een idee. :idea: Als anderen dit ook willen, zouden we een bijeenkomst kunnen houden. Eerst een bakkie doen en dan samen aan het werk (schroeven, meten, solderen, instellen en weer meten en weer schroeven). Nodig: goede moed, koffie/thee/koek, 220 V, soldeerbout, weerstanden, multimeter, simpel gereedschap als torxsleutels en schroevendraaiers, een korte instructie, locatie. Samen ruim een uurtje knutselen en dan testrijden.

Is dit een idee? Heeft/weet iemand een geschikte locatie? Dicht bij Duitsland zou wel aardig zijn (even trappen) :evil: De rest is eenvoudig te regelen.
Goed idee, John!
Er zijn natuurlijk risico's verbonden aan dit soort 'doe het zelf tuning'. Deze zijn voor een deel te ondervangen door op een vermogensbank onder vollast de A/F ratio in de gaten te houden. Dit brengt uiteraard extra kosten met zich mee, maar ook een stuk meer informatie.

Hoewel ik geen APC box heb om aan te prutsen, zou ik tijdens zo'n dag graag het effect van wat andere onderdelen willen testen. Het vervangen van het originele luchtfilterhuis door een conisch open luchtfilter is slechts enkele minuten werk en dan weten we meteen of het meer effect heeft dan alleen een ander aanzuiggeluid.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » zo 20 jun, 2004 1:53

Maar waar blijft nu de beschrijving?
Ik zou graag een paar plaatjes(lees foto's)
En wat text en uitleg over wat te doen.

Grtz

Edwin

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » zo 20 jun, 2004 18:43

Ik zal de beschrijving (platte tekst) hier binnenkort plaatsen.

De beschrijving komt incl foto´s ook in Saabberichten

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 21 jun, 2004 0:15

Ik ben benieuwd!!

Ik zal de soldeerbout al voorwarmen! :D

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » ma 21 jun, 2004 8:48

Zou leuk zijn als je de foto's plaatst :)

Doe dat anders na het verschijnen in de Saabberichten, anders hoeven we die niet meer te lezen ;)

Sander

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » ma 21 jun, 2004 11:25

Handleiding (het complete artikel komt in Saabberichten)

Vooraf: maak vooral aantekeningen over de originele instellingen (denk aan de 2 instelpotmeters). Zo kun je altijd de originele configuratie terugkrijgen. Of koop een 2e hands APC. Dit kostte mij 20 Euro bij de onderdelendag van de Saabclub. Ik geef uiteraard geen garantie over de duurzaamheid van de oplossing

Benodigdheden:
• Universele multimeter
• Soldeerbout (niet al te groot. Ikzelf heb er een van 15 W gebruikt)
• Soldeertin
• 1 metaalfilmweerstand 500 Ohm (t.b.v. R42)
• 1 metaalfilmweerstand 31 kOhm (t.b.v. R138; dit is 31.000 Ohm)
• Torxsleutel (= 6 kant) om APC los en vast te schroeven van carrosserie
• Sterschroevendraaier voor los en vast schroeven van behuizing APC
• Schroevendraaier met normaal blad om instelpotmeters P en F in te stellen
• Simpel kniptangetje om de draadjes van de weerstanden in te korten
• Pen en papier om originele en veranderde instellingen op te schrijven
• En tot slot een uurtje vrije tijd en goede zin. Dit resulteert in een glimlach voor de rest van de dagen erna
• De onderdelen van de APC waaraan iets gewijzigd moet worden zijn gemarkeerd in figuur 3

Werkzaamheden:
1. verwijder van de APC de stekker die aan de onderkant zit.
2. schroef de 2 torx schroeven los waaraan de aluminium bevestigingen van de APC zitten
3. schroef de behuizing van de APC los. Er zitten 4 schroeven ‘rondom’ en nog 2 bij de connector. Dit levert het resultaat van figuur 3 op
4. nu gaan we eerst de originele instellingen van P02 en P03 meten. Dit zijn de gemerkte onderdelen rechtsboven in figuur 4. Doe dit zodat je de APC weer t.z.t terug kunt bouwen naar de originele configuratie mocht je dat willen
5. meet met de universeelmeter (in weerstandsbereik) eerst de originele instellingen van instelpotmeter P02 (soms ook F). Dit kan terwijl de instelpotmeter op de print zit; lossolderen is dus niet nodig. De instelpot heeft 3 contacten, waarvan er 2 via een printspoortje met elkaar verbonden zijn. Meet tussen één van deze 2 contacten en het andere contact. Tijdens het meten zul je zien dat de gemeten waarde langzaam daalt, veroorzaakt door condensatoren. Wacht totdat de laagste waarde bereikt is (duurt wel 15 seconden). Noteer dan de waarde. Bij mij was de originele waarde 325 Ohm
6. doe hetzelfde voor P03 (soms ook P). Noteer de instellingen. Bij mij was dat voor P03 9,66 kOhm (= 9660 Ohm)
7. noteer de kleuren van R42 en R138 die zich nog op de print bevinden
8. soldeer de weerstand R42 eruit
9. plaats een exemplaar in met een waarde van 500 Ohm en laat de draadjes ongeveer 3 mm uitsteken. Knip de rest van de draadjes af en soldeer de weerstand vast
10. soldeer de weerstand R138 eruit
11. plaats een exemplaar in met een waarde van 31 kOhm, maak de draadjes weer op maat en soldeer de weerstand vast
12. bewaar de oorspronkelijke R42 en R138 goed
13. verander de instelling van instelpotmeter P02 in 360 Ohm. P02 hoeft dus niet losgesoldeerd te worden. Je mag er best een procentje naast zitten; dit zul je niet merken (je meetapparaat heeft immers ook tolerantie)
14. verander de instelling van instelpotmeter P03 in 23 kOhm (= 23.000 Ohm). Ook P03 hoeft niet losgesoldeerd te worden en je mag er wederom wel een procentje naast zitten
15. schroef je APC weer in elkaar
16. bevestig de stekker aan de onderkant
17. monteer de APC weer aan de carrosserie, en dan
‘drivers, start your engines!’. Het feest kan beginnen

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 21 jun, 2004 11:38

ooooh, appeltje eitje dus :lol:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 21 jun, 2004 11:44

Nou, goed te volgen de uitleg. Dank je wel.

Mijn handen jeuken, maar ik zal heel verstandig wel wachten tot de Saab berichten er is met de foto's.

Hannes

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » ma 21 jun, 2004 12:00

Hannes,

als je me je mailadres stuurt, mail ik je het concept artikel incl foto's wel alvast

Groeten, John

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 21 jun, 2004 12:05

Style & Co on the mov schreef:ooooh, appeltje eitje dus :lol:
Huh Huh!!

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 23 jun, 2004 16:02

Ik heb het verbruik deze week bijgehouden: over een afstand van 500 km reed ik met de aangepaste APC 1:12.

Dwz: stukken met dak open (120 km/u) en stukken met dak dicht. Ik merk dus geen verschil in verbruik

janmar
Geregistreerd lid

Bericht door janmar » do 24 jun, 2004 14:33

1:12 dat is echt netjes, doe mij ook zo'n ding in de auto. Hannes trek de kluskledij maar weer aan die kap gaat bij ons ook weer open :D.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 24 jun, 2004 16:20

Nog even ter aanvulling, voor de modificatie haalde ik ook wel ongeveer 1:12. Het verbruik met de laatste tank was met Shell V-Power

Plaats reactie