Einde Viking en klk

Saab Historic Rally Team rijdt nationale en internationale klassieke rally’s en promoot de klassieke rallysport in het algemeen en onder Saabrijders in het bijzonder.
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Regio: NL - Provincie Friesland

Einde Viking en klk

Bericht door theun » di 24 mar, 2020 20:25

Ik krijg e-mail dat het nieuwe bestuur van de saabclub de samenwerking dermate lastig maakt dat het SHRT heeft moeten besluiten te stoppen met organiseren van de viking en de KLK.

Geen idee of er vervolg op komt, maar voor mij reden genoeg om mijn saabclub lidmaatschap op te zeggen. Met name de Viking was toch echt in de bestaande hoedanigheid reden om lid te zijn...

:cry:
Saab 900i 16V 1996
Saab 900i 16V 1989
Saab 96 1970

martinphili
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Einde Viking en klk

Bericht door martinphili » di 24 mar, 2020 21:32

Dat is wel vreemd. Ik vraag me af wat de achtergrond is, ik had juist in het nieuwe bestuur zo veel vertrouwen dat ik weer lid geworden ben.
We gaan er vast meer informatie over krijgen.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Christiaan94
Donateur 2014
Donateur 2014
Regio: Zweden

Bericht door Christiaan94 » di 24 mar, 2020 23:01

Komt niet door de corona perikelen?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » wo 25 mar, 2020 1:09

Ik wacht het eerst eens even af. Het nieuwe bestuur zit net enkele weken en ze hebben niet de beste situatie om te starten. Ik heb deze mail overigens niet ontvangen, krijg normaal wel de nieuwsbrief.

Overigens is jouw redenatie wat krom: ook als niet-lid kan je meedoen aan de Viking tegen een meerprijs kleiner dan de clubcontributie.

Zelf vind ik de Viking al niks meer sinds die niet meer in de nacht wordt verreden (onder het mom van veiligheid) en al helemaal niet in combinatie met de uitzetter van de ritten.
9000, what else?

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » wo 25 mar, 2020 9:59

Wat/wie is "de SHRT"?
East of the Sun, West of the Moon

brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Bericht door brinky » wo 25 mar, 2020 10:04

Theun, zou je de email hier willen copy-pasten? Ik ben benieuwd wat er nu eigenlijk in staat...
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door brinky » wo 25 mar, 2020 10:05

Steve-O schreef:
wo 25 mar, 2020 9:59
Wat/wie is "de SHRT"?
www.saabhrt.nl
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt

brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door brinky » wo 25 mar, 2020 10:07

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » wo 25 mar, 2020 10:17

Het staat op de site van de SHRT beschreven, zonder in details te treden. Jammer als samenwerking niet meer wil.

Ik zie net als Sapphire niet in waarom je niet 's vaond en 's nachts zou kunnen rijden. Dat zou je vanwege minder drukte op de weg juist prima kunnen doen. Lijkt mij juist veiliger.

De VIking en de Kik zijn nog te ver weg om dat vanwge de coronacrisis nu al af te lassen. Zal daar wel niet mee te maken hebben dan.

FrostRacing
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door FrostRacing » wo 25 mar, 2020 11:03

Steve-O schreef:
wo 25 mar, 2020 10:17
Ik zie net als Sapphire niet in waarom je niet 's vaond en 's nachts zou kunnen rijden. Dat zou je vanwege minder drukte op de weg juist prima kunnen doen. Lijkt mij juist veiliger.
Even puur inhoudelijk op dit deel van de discussie, in alle eerlijkheid ben ik het met jullie eens dat juist de extra uitdaging van de Viking lag in het rijden in het donker en dan de hele nacht door. Zelf heb ik dat een aantal jaren gedaan en dat gaf echt wel een extra dimensie, zeker als je ergens in the middle of nowhere rijdt.

Er waren/zijn een aantal reden waarom het rijden door de nacht op enig moment is gestopt.
Een ervan was dat vanuit het toenmalige bestuur van SCN de wens(!!) werd geuit om vanuit veiligheidsoverwegingen niet meer een hele nacht door te rijden. Een tweede was ook dat we vanuit het deelnemerveld vragen/opmerkingen kregen en "de markt" voor een pure nachtrit steeds minder werd.

Daarnaast moet zeker niet vergeten worden dat steeds meer rekening gehouden dient te worden met vergunningsaanvragen.
Bij het organiseren van o.a. de Viking hoort ook het verkrijgen van een vergunning voor het evenement.
Die is namelijk best handig wanneer je als official-equipe ergens op locatie staat en de lokale politie langskomt om te vragen wat we hier aan het doen zijn....
Een aantal jaren geleden is namelijk al eens een Viking bijna afgeblazen omdat de vergunning niet (op tijd) werd verleend. En die vergunning is onontbeerlijk.

Overigens, ik zal jullie de bloemlezing van commentaren die het SHRT nu al geregeld ontving van "buurtbewoners" waar de deelnemers langs kwamen onthouden, maar ga er maar vanuit dat die bij een rally in de avond/nacht alleen maar groter in aantal worden. En dat helpt ook zeker niet bij het verkrijgen van een vergunning. De vraag "waarom al die oude bakken toch zo moeten stinken en zoveel lawaai moeten maken?" was toch wel de uitschieter van afgelopen jaar.

Dus, daarmee enige uitleg waarom is afgestapt van het rijden in de avond/nacht. Misschien dat het in de toekomst wel ooit weer mogelijk zal zijn...
"Via Mea Arena Est"

Saab 9-3 SC 2.8T V6 B284R Aero XWD (2009)
Exit: Saab 9-5 Estate 2.3t Norden (2005)
Exit: Saab 9-3 SE 2.0t Hirsch Stage 1 (2001)
Exit: Saab 99 GL Super CC (1976)

en voor Junior een Hobbel-Saab, een Loop-Saab én een 006 (still under construction)!

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Steve-O » do 26 mar, 2020 21:15

Volgens de regels van geluidoverlast (alle auto's komen niet tegelijk voorbij, dus de gemiddelde geluidsbelasting kun je amper over klagen) zou een vergunning gewoon afgegeven kunnen worden. Je kunt je ritten zo uitstippelen dat je niet dicht langs of door woonwijken moet. Dat er een vergunning voor zoeits aangevraagd zou moeten worden, was ik mij wel van bewust.

Het kan er bij mij alleen niet in dat de veiligheid 's nachts om de een of andere manier een zwaarder wegend punt zou zijn dan overdag. Integendeel. Ik stel mij voor dat er niet met Paris-Dakar snelheden wordt gereden, maar iedereen zich in principe keurig aan de maximum snelheden houdt.

FrostRacing
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door FrostRacing » vr 27 mar, 2020 0:39

Omtrent het laatste moet ik je helaas al teleurstellen...ook al drukken wij deelnemers altijd weer op het hart om alle verkeersregels te respecteren...er zijn er die denken dat ze de 24 uur van Le Mans aan het rijden zijn....of het nu ‘s nachts is of overdag.. :shock:
"Via Mea Arena Est"

Saab 9-3 SC 2.8T V6 B284R Aero XWD (2009)
Exit: Saab 9-5 Estate 2.3t Norden (2005)
Exit: Saab 9-3 SE 2.0t Hirsch Stage 1 (2001)
Exit: Saab 99 GL Super CC (1976)

en voor Junior een Hobbel-Saab, een Loop-Saab én een 006 (still under construction)!

martinphili
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door martinphili » vr 27 mar, 2020 8:52

En dat geluid is precies waar de organisatie van bijvoorbeeld de Tulpenralley ook tegen aan loopt. Tijdens de technische keuring wordt de geluidsuitstoot gemeten en zelfs tijdens de ralley wordt dat gedaan. Wie te luid is wordt er uit gehaald. België is al no-go, Frankrijk wordt steeds lastiger.
Denk je ook eens in hoe het is als er op ene dag honderd luidruchtige auto's onder je raam voorbij rijden. En weer omdraaien en terugrijden omdat ze de kaart niet goed hebben gelezen. Ik hoorde van een Franse boer die het zo zat was dat hij zijn tractor op de weg neerzette.
Ik heb ook wel eens aan een regelmatigheidsproef mee mogen doen en ik zweer je dat je flink moet doorkachelen om aan een gemiddelde van 40 km/h te komen. :D
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 27 mar, 2020 9:51

aansprakelijkheid, aansprakelijkheid, aansprakelijkheid lijkt mij, je wordt er knettergek van, je kunt bijna niets meer organiseren.

verzekeren: de verzekeringsmaatschappijen geven je voor veel geld een paraplu en als het regent willen ze hem terug.

ik snap dat wel van s nachts, ik woon buitenaf en er komt hier regelmatig een rit langs.
nu is het mijn hobby en vind het prachtig en ga altijd kijken.

maar als het bijvoorbeeld de Healyclub is en het is s nachts en ze beginnen heen en weer te rijden en je moet er de volgend ochtend vroeg uit, dan begrijp ik ook dat er mensen zijn die over de zeik raken.

bij een viking is er volgens mij ooit eens een boer naar buiten gekomen, dacht met greep en de voorste die niet zo snel weg kon komen die (zijn saab) was de sjaak

hij zit nog regelmatig op het forum
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sterkte allemaal .

n.postema
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door n.postema » vr 27 mar, 2020 14:52

Beste mensen, alle respect voor de discussie of het nu leuker was om de Viking ’s nachts of overdag te reiden, wanneer het veiliger was en wanneer dat de minste/meeste overlast zou opleveren. Natuurlijk heb ik hier zelf ook wel een mening over, ik heb de laatste 15 jaar geen Viking gemist, dus ik heb het allemaal meegemaakt en ik weet waar ik over praat, maar volgens mij zou het daar in dit Forum-onderwerp ‘Einde Viking en KLK’ niet over moeten gaan.

Waar het - voor mij in ieder geval - wel om gaat en wat mij veel meer zorgen baart is dat het SHRT de samenwerking met SCN heeft opgezegd en dat er daardoor wellicht helemaal geen KLK’s en Viking meer verreden worden. In de mail en ook op de site van het SHRT wordt niet uitgelegd waarom, maar voor zover ik het mailtje van het SHRT goed lees, is dat niet omdat het steeds lastiger wordt om de nodige vergunningen te krijgen; voor de KLK’s werden sowieso geen vergunningen aangevraagd.

Ik zou eigenlijk wel graag willen weten wat verdere samenwerking in de weg staat. Voor meer informatie wordt verwezen naar de site van SCN, maar hier staat (nog) geen nadere toelichting. In de agenda staat alleen dat de 1ste KLK is geannuleerd, maar dat is vanwege Corona. Als je op KLK II klikt dan verschijnt daar nog een prachtige foto van het volledige SHRT-team en ook de Viking 2020 staat nog steeds op de agenda. Betekent dit dat SCN zich nog niet bij de scheiding der wegen heeft neergelegd en mogelijk rekening houdt met een herstel van de samenwerking? Of gaat SCN ervan uit dat ze tijdig een alternatieve organisatie op de been kan brengen? Ik kan het me niet voorstellen. Kortom, wie licht er een tipje van de sluier op?
Saab 96 tt - 1966

Plaats reactie