Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
paulzee
Geregistreerd lid
Berichten: 1002
Lid geworden op: wo 09 jan, 2008 17:40
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door paulzee » zo 12 jan, 2014 13:39

Mijn reaktie stond los van oude topic daar was situatie precies omgekeerd tov mijn vrouw, ik doelde daar niet over te oordelen hoor, maar was meer idee dat trekhaak ip wel kan verbuigen bij niet al te grote aanrijding. Bij mijn vrouw was dop wel stuk gegaan lijkt mij idd wel logisch. Gelukkig geen nekklachten..
900t8 '89 sinds '98

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9175
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door nelfrikandel » wo 15 jan, 2014 8:57

Orginele topic was ook van 2009. Ik was het hele voorval al weer vergeten. :roll:
Ik denk de mevrouw uit de volvo uit 2009 ook :mrgreen:
9000 2.0i Burgundy '95 => 440.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 850.000Km

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door Sapphire » wo 15 jan, 2014 11:48

paulzee schreef:Ik herinnerde mij dit topic nog, vrijwel hetzelfde meegemaakt. Mijn vrouw zat echter in de volvo die van achter werd aangereden bij stoplicht door andere vrouw. Geschrokken hebben zij gekeken maar zagen "niets", thuis zag ik dat de trekhaak ongeveer in de bumper zat. Haar echtgenoot moeilijk doen dat dat niet zou kunnen "want daar moet je ook een kar van 1500 kg mee kunnen trekken" en de auto van zijn vrouw weegt dat niet eens...."en aan de bumper is nauwelijks iets te zien"
Hij begreep niet dat botsen tegen een auto die op de rem staat wat anders is, gelukkig goed verzekerd. Maar trekhaak kan dus wel degelijk met niet al te grote botsing krom geraken!
Toch vind ik dit een sterk verhaal... Ik krijg dan het idee dat er iets al niet goed zat an de bevestiging van de trekhaak. Ik trek regelmatig een autotrailer en wanneer je afremt moet je de oplooprem van de aanhanger aandrukken door even stevig te remmen, bij sommige aanhangers gaat dat niet zo soepel en kun je dat zelfs vanuit de auto horen (KLAK!). Dat is 1800 kg (max) wat een 'dreun' op je trekhaak geeft, let wel, dat kan bij een snelheid van 90 km/u zijn. Evenzo bij het optrekken, al is de bewegingsenergie daar lager. Maar je neemt ook bochten op de snelweg met 90 km/u en bochten in het stadsverkeer met misschien wel 30 km/u. Er komen dan "enorme" krachten op de trekhaak die daar voor ontworpen is en tegen moet kunnen. Als jij een noodstop moet maken van 90 naar 0 met je trailer dan staat je trekhaak onder enorme stress, maar deze mag dan niet afbreken uiteraard. Ik heb in Zweden wel eens een noodstop moeten maken van +/- 70 naar 0 met een auto achterop en ik zou zeggen dat dit veel meer van je trekhaak vergt dan wanneer iemand met 5 km/u tegen een stilstaande auto rijdt met een plastic bumper (die ook nog enigszins meegeeft). Met mijn trekhaak is echter nog altijd niets aan de hand.

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door postma » wo 15 jan, 2014 13:01

Ik heb jaren geleden, met mijn Charisma, ook zoiets meegemaakt. IK werd toen ook van achteren aangereden, met een snelheid van ongeveer 10 à 15 km. Mijn bumper wat iets beschadigd en aan de trekhaak was eigenlijk niets te zien.
Het schade expert bedrijf heeft wel een nieuwe trekhaak gemonteerd, omdat zijn redenering was, dat bij een aanrijding op een trekhaak haarscheurtjes kunnen ontstaan en dat dan de trekhaak niet meer veilig is, zie het als een motorhelm die gevallen is.
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

evolver86
Geregistreerd lid
Berichten: 1820
Lid geworden op: za 03 dec, 2005 20:55
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door evolver86 » wo 15 jan, 2014 13:12

Sapphire schreef:[...]Er komen dan "enorme" krachten op de trekhaak die daar voor ontworpen is en tegen moet kunnen. Als jij een noodstop moet maken van 90 naar 0 met je trailer dan staat je trekhaak onder enorme stress, maar deze mag dan niet afbreken uiteraard.
Ik snap je redenatie, maar wil even een nuancering aanbrengen:
Wanneer dit gebeurt, probeert de aanhanger de auto weg te duwen, maar de auto beweegt in dezelfde richting als de aanhanger en de actie (het overdragen van kracht) duurt een lange periode. De krachten (=snelheidsverschil bij impact) op de trekhaak zijn dan ten eerste niet plotseling en het onderlinge snelheid verschil tussen trailer en trekhaak is bij impact per definitie zeer gering, omdat ze aan elkaar zitten.

Bij een aanrijding komt in een kort moment een behoorlijke kracht met een fors snelheidsverschil vrij op de trekhaak. Dit is hoogenergetisch omdat de kracht in een zeer korte tijd overgebracht wordt naar de trekhaak en de voorste auto kan niet snel genoeg versnellen om de krachten weg te leiden van de trekhaak. Die is geconstrueerd om "als eerste" de geest te geven, anders zou bij iedere aanrijding een auto met trekhaak helemaal krom zijn.
SAAB 900s 2.0i Scarabee Groen
SAAB 9-3 Sport Estate 1.8t Vector MY08 Hirsch Fusion Blue

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door Sapphire » wo 15 jan, 2014 13:49

Natuurlijk heb je daar ook wel gelijk in, zitten aan elkaar vast enz. Maar een klap met 5 km/u (1,4 m/s) wil ik niet hoog energetisch noemen. Ik heb even het rekensommetje gedaan (met wat aannames natuurlijk) en volgens mij moet een beetje trekhaak dat kunnen hebben. Maar goed, de praktijk is vaak anders dan de theorie...

Gebruikersavatar
kql
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 508
Lid geworden op: do 30 dec, 2004 22:38
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door kql » wo 15 jan, 2014 14:07

Ik heb vorig jaar een auto achterop mijn 9K gehad; resultaat een lichte vouw in de c-stijl en een kier tussen achterklep. Hele voorfront van de achteropkomende auto in elkaar.
Met de trekhaak echter niets aan de hand, heb ik zonder problemen zo in mijn nieuwe 9k gezet.

/koen
90 verkocht
900 2.1 verkocht
9000 cs gesloopt
9000 aero
9-3 aero

Gebruikersavatar
paulzee
Geregistreerd lid
Berichten: 1002
Lid geworden op: wo 09 jan, 2008 17:40
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door paulzee » wo 15 jan, 2014 21:00

Ik neem aan dat de vouw in de c stijl door een botsing tegen de bumper kwam en niet door een botsing tegen de trekhaak?
Bij de volvo van mijn vrouw ( paar jaar oud) was de trekhaak echt krom. De redenatie van zware kar klopt idd niet, gaat hier om een geblokkerd object voet op de rem, dat maakt heel veel verschil.
Blijft wel lastig, je wordt aangereden en tegenpartij gelooft niet dat je schade kan hebben.....
900t8 '89 sinds '98

Michel o
Donateur
Donateur
Berichten: 217
Lid geworden op: do 20 apr, 2017 15:31
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door Michel o » zo 08 sep, 2019 15:05

Oud topic kwam ik toevallig tegen, gister zat mijn vrouw in onze auto kwam aanrijden, en wou afslaan bij onze straat (woonwijk) had keurig haar knipperlicht en wachte dat het verkeer wat in tegengestelde richting aan kwam rijden voorbij was zodat ze kon afslaan onze straat in.
Echter zat er iemand in een fordje die niet zat op te letten in een 30 straat en botste achterop gevolg was dat onze afneembare trekhaak compleet afbrak.
Fordje had een aardig deukje in de bumper de saab hier viel eigenlijk nog wel mee, licht scheurtje in de bumper en deze zat ietwat los, trekhaak compleet afgeschreven.
Echter kan ik mij absoluut niet voorstellen dat meneer die achterop reed met 30 aan kwam rijden. Mijn vrouw stapte ook uit met behoorlijk wat rugklachten.
Ik heb afgelopen week nog 400 km dik met een caravan erachter gereden wat meer dan 1000 kg woog.
Het is in ieder geval niet ondenkbaar dat er ook al is er vrij weinig zichtbaar de trekhaak afgeschreven is.
Morgen ga ik een schade rapport laten opmaken ik ga er wel van uit dat het niet alleen een trekhaak a 300 eurie is maar ook schade aan de bumper.
Meneer wou er overigens met 50 euro van af komen hij wilde mijn vrouw al dat geld in de handen duwen en wegrijden echter had ik me al aangesloten bij het gezelschap en meneer erop gewezen dat het grapje wel wat meer als een lullige 5 tientjes gaat zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Volvo s40 2.0 1996
Volvo v40 1.9 t4 1998
Saab 9-5 se 1999
Saab 9-3 1.8t 2005
Saab 9-3 2.8 V6 aero stage :O:

Plaats reactie