Saab & Stikstof

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
vanderzanden
Geregistreerd lid
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab & Stikstof

Bericht door vanderzanden » ma 30 dec, 2019 19:23

Alles naar waarde:
Zet ik de Volkskrant, Trouw of NRC tegenover de NPO, dan winnen deze kranten.
Zet ik de NPO tegenover de Telegraaf, dan wint de NPO royaal.
Zet ik de Telegraaf tegenover de faceboekjes, dan worden deze digitrollen door de Telegraaf verpletterd.
Saab bouwde voor petrollheads, NEVS is voor wattjes.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993, met ruilhart
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991, met ruilhart
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
en een probleemloze Ford

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door Killercave86 » ma 30 dec, 2019 19:46

[]🤔 wist u dat alle boven genoemde kranten van 1 eigenaar zijn namelijk DPG Media en in Vlaanderen zitten (vlak bij Brussel) en dat ze zwaar gesubsidieerd zijn door België!
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/DPG_Media

Dus u leest veel kranten en denkt van links tot rechts goed op de hoogte te zijn maar u krijgt steeds de zelfde boodschap maar in een andere verpakking
Laatst gewijzigd door Injectie op di 07 jan, 2020 6:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Henk-Jan
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » ma 30 dec, 2019 20:10

vanderzanden schreef:
ma 30 dec, 2019 19:23
Alles naar waarde:
Zet ik de Volkskrant, Trouw of NRC tegenover de NPO, dan winnen deze kranten.
Zet ik de NPO tegenover de Telegraaf, dan wint de NPO royaal.
Zet ik de Telegraaf tegenover de faceboekjes, dan worden deze digitrollen door de Telegraaf verpletterd.
*proest* Als ik dit soort dingen lees moet ik met een zeker gevoel voor humor aan mijn tijd op het Gymnasium terugdenken, toen iedereen in eenzelfde correcte manier dacht en elkaar erin versterkte, maar uiteindelijk net zo eenzijdig kritisch was/dacht als het andere/verkeerde/simpele front. Een open geest ziet er in ieder geval anders uit. U mag ook elk bericht toetsen aan haar argumenten in plaats van aan haar bron, dit geldt voor het NRC of de NOS zo goed als voor een zogenaamd mindere bron (dat ik even moge lachen).
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Verleden & toekomst: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » ma 30 dec, 2019 20:33

NRC en Telegraaf hebben in Mediahuis dezelfde eigenaar maar een verschillend redactiestatuut en is dat laatste niet hetgeen waar het om draait? Dat het gros van de Nederlandse dagbladen Belgische eigenaren met een lange termijn visie (ook Persgroep) hebben is toch mooi. Zie het het als Belgische bescherming en private ontwikkelingshulp in tijden van desinformatie.

Proest in plaats van proost zo op het einde van het jaar, ach waarom niet. Argumenten zijn leuke dingen wanneer het over meningen, beschouwingen gaat maar wanneer de nieuwsconsument bij feitelijke berichtgeving ook nog eens alle bronnen op bestaan of betrouwbaarheid moet gaan controleren, dan heb je geen krant o.i.d. meer nodig.
Saab bouwde voor petrollheads, NEVS is voor wattjes.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993, met ruilhart
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991, met ruilhart
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
en een probleemloze Ford

jelger
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Bericht door jelger » di 31 dec, 2019 0:37

Ik wil een like knop voor bovenstaande.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Bericht door ReinO » di 31 dec, 2019 8:39

Maar dat is toch ook het leuke van de NRC en Volkskrant: doorgaans zeer betrouwbaar en met feiten onderbouwd (ok, zij maken ook fouten).

De telegraaf is toch echt van een andere categorie met veel artikelen die bij de lezer een ' ach in wat voor wereld leven wij ' -reactie oproepen.
Windmolens worden steevast 'minaretten van de groene lobby genoemd' enz enz.

bron VK eind november.

Fijne jaarwisseling straks.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Henk-Jan
Geregistreerd lid

Bericht door Henk-Jan » di 31 dec, 2019 12:09

Heb genoeg artikelen voorbij zien komen waarbij ik toevallig wat meer achtergrond had en waar de belangen van de achterliggende partijen duidelijk eenzijdig uitgelicht werden. Als moge gelden dat een halve waarheid minstens net zo slecht is als een hele leugen, dan zou ik niet stellig een hierarchie van kranten willen aanhouden. Ik snap best dat het natuurlijk makkelijker leven is dan om voor belangrijke thema's de perspectieven van verschillende kranten gelijkwaardig te wegen en zelf aan meningsvorming te doen, maar daar heeft niet iedereen zin in / tijd voor. Snap ik best, maar sta mij dan toe met een zekere ironie de intellectuele luiheid van het lezersschare dezer "intellectuele" media te kritiseren. Ieder z'n eigen gevoel voor humor. :wink:

Verder alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst, hoop dat Nederland in 2020 wel gelukkig met elkaar kan leven, in plaats van langs elkaar.

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Killercave86 » di 31 dec, 2019 12:15

jelger schreef:
di 31 dec, 2019 0:37
Ik wil een like knop voor bovenstaande.
Die knop wil ik nu!

Iedereen de beste wensen!

jelger
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door jelger » di 31 dec, 2019 13:52

Misschien wat minder intellectueel lui leesvoer dan maar? Maar misschien vindt Henk Jan het CBS ook wel intellectueel lui. :wink:
(of mijn woorden) :-P+ Ook de beste wensen!

https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/201 ... ralen-2018
De rapportage "Dierlijke mest en mineralen 2018" die eerder deze maand verscheen.
Het CBS berekent jaarlijks de mestproductie en de hoeveelheden stikstof en fosfaat in de geproduceerde mest. De resultaten vormen de basis voor monitoring van het nationale mestbeleid. Daarnaast zijn de resultaten het uitgangspunt voor berekeningen van ammoniakemissies en emissies van broeikasgassen door landbouwactiviteiten waarover Nederland verplicht is te rapporteren.
citaat
[....] De excretie van stikstof daalde eveneens, van 512,0 tot 503,5 miljoen kilogram.
Het goede nieuws is dus, dat de dierlijke stikstof excretie is gedaald van 2017 op 2018. Met 1,6%.
Net onder het door de EU vastgestelde productieplafond van 504,4 miljoen kilogram (zie hoofdstuk 5).
Het slechte nieuws is dat op het grote plaatje er eigenlijk sprake is van stagnatie gedurende het afgelopen decennium.

Afbeelding

"De daling van de fosfaat- en stikstof excretie is vooral te danken aan de verdere krimp van de
melkveestapel." (pag 31).

(pag 33)
In de periode 1990–2018 daalde de stikstofexcretie met 27 procent en de fosfaatexcretie met
29 procent (Figuur 5.1.2). Door invoering van fosfaatgebruiksnormen, de mestboekhouding
en mestproductierechten eind jaren tachtig, werd de daling van de fosfaatexcretie al ingezet
vóór de invoering van het mineralenaangiftesysteem Minas in 1998. Bij stikstof werd de
sterkste afname juist gerealiseerd na 1997
. Tijdens de laatste jaren waarin Minas nog van
kracht was, stagneerde de daling van de stikstof- en fosfaatexcretie. Na de invoering van het
stelsel van gebruiksnormen in 2006 zijn de mestproductie en de mineralenexcretie weer licht
gestegen.
Nederland krijgt de strengste normen opgelegd? Omdat het beter moet doen dan anderen?
Pagina 33 vervolgd:
Nederland mag onder voorwaarden meer dierlijke mest gebruiken per hectare
landbouwgrond dan de Nitraatrichtlijn voorschrijft
. Eén van de voorwaarden voor deze
verruiming is dat de stikstof- en fosfaatexcretie niet uitkomt boven het niveau van 2002
(mestplafond). In 2010 werd het plafond voor fosfaat overschreden maar in 2011 en 2012
daalde de fosfaatexcretie weer tot onder het door de EU vastgestelde plafond. Sinds 2013
neemt de totale fosfaatexcretie weer toe door ontwikkelingen in de melkveehouderij met als
gevolg dat het fosfaatplafond in 2015 en in 2016 werd overschreden. Door de uitvoering van
het Fosfaatreductieplan voor de melkveehouderij in 2017, de subsidieregeling
Fosfaatreductie varkenshouderij 2017 en de invoering van het Fosfaatrechtenstelsel in 2018
ligt zowel de fosfaat- als de stikstofexcretie in 2018 weer onder het productieplafond.
Kortom, we hangen de laatste 10 jaar rond het verruimde plafond - erboven/eronder.
(de Nitraatrichtlijn in de EU bepaalt een maximum van 170 kg / ha aan N stof. Nederland heeft "derogatie" van toepassing met een norm van 250 kg / ha)

Wat deze cijfers en trendmatigheden zouden kunnen/moeten betekenen voor agrarisch beleid is natuurlijk vers 2.
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Henk-Jan
Geregistreerd lid

Bericht door Henk-Jan » do 02 jan, 2020 13:44

Hi Jelger,

Was nog niet toegekomen aan een reactie, andere verplichtingen deze tijd, maar heb wel over je post nagedacht. De cijfers zijn zoals ze zijn en de norm is ook bekend, daar ga ik niet verder over discussiëren, al heb ik wel begrepen dat er twijfels zijn bij de manier waarop gemeten wordt en ik vraag me af of kg/ha de enige juiste manier is om de zaak te bekijken of dat we ook kg/dier zouden moeten meewegen (omdat het naleven van een [strictere] EU norm anders zou impliceren dat agrarische industrie in een dichtbevolkt land als Nederland eigenlijk geen plaats heeft in EU-breed perspectief).

Zoals je zegt is het echter vers 2 wat daadwerkelijk de juiste manier is om dit probleem aan te pakken. Waar ik mee zit is het gegeven dat de veeteelt in Nederland geen sector is met hoge marges en economische factoren door de decennia heen schaalvergroting hebben verlangd van het krimpende aantal veehouders. Zoals in vele consoliderende industrieën is het aantal veehouders gedaald, maar de gemiddelde grootte gestegen. Al met al is het aantal runderen echter met een kwart gedaald en het aantal runderen en varkens met (slechts) een miljoen dieren gestegen ten opzichte van 1980 (bron).

Al met al heeft een bedrijf met 100 koeien wellicht een BEP van 80-90 koeien (om ook een redelijk inkomen te kunnen verschaffen voor het achterliggende gezin) en de kapitaalintensieve investeringen alsook de bijgaande schuldenlast om 100 koeien te kunnen hebben het bedrijf niet in staat stellen om de veestapel sterk te reduceren zonder haar economisch bestaansrecht daarmee meteen op het spel te zetten. Een overhaaste reductie zal dus zonder financiële ondersteuning van de boeren tot een golf aan faillissementen leiden, ondanks dat de Nederlandse agrarische industrie qua moderniteit en efficiëntie wereldwijd tot de top behoort. Het verbaasd me dan ook niets dat deze existentiële bedreiging die vanuit de overheid voor één van lands meest succesvolle sectoren uitgaat als ongerecht wordt gezien en dat aan de eigenlijke beweegredenen wordt getwijfeld. Of heeft de overheid een overtuigend ondersteunend plan gepresenteerd waarbij de voortzetting van het huidig aantal veehouders (en bijbehorende ha aan landgebruik) ook bij een kleinere veestapel kan worden gegarandeerd?

jelger
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door jelger » do 02 jan, 2020 14:29

Waar het volgens mij om gaat uiteindelijk is of een hoog industrieel dichtbevolkt land nog wel plaats moet of kan hebben voor zoveel geconcentreerde veeteelt. Het is de combinatie die slecht is, niet in de laatste plaats voor ons eigen welbevinden (q koorts) dan wel onze eco kwaliteit (ook zaken als bodemkwaliteit).

We mogen best kiezen. Niet kiezen is meestal de slechtste keuze. Met verschillende keuzes en wat deze keuzes betekenen open op tafel, is het ook meteen open discussiëren over wat voor land we willen zijn en hebben. Dat is een discussie die we in Nederland nodig hebben, maar die structureel uit de weg wordt gegaan, omdat men dan ideeën en visie moet vormen en men voorbij pakkende en snedige one-liners moet gaan praten en denken.

En ja, als dat betekent dat we misschien met z'n allen beter af zijn met wat minder veehouderij, minder concentratie, en dat binnen een nette periode op een correcte wijze af kunnen bouwen en (financieel) afwikkelen dan kan dat een keuze zijn. Als je maar lang genoeg wacht dan komt het moment dichterbij dat er plotse maatregelen genomen moeten worden, en dat leidt altijd tot boosheid. Wees dat voor.

Nederland doet vaak alsof het het beste jongetje is (soms terecht, soms ook zeker niet), maar gebruikt dat geregeld als argument om vooral niets te doen als het zo uitkomt. En komt dan bedrogen uit. Het is het regeren met kort zicht ook al zijn er al lang genoeg waarschuwingen geweest. En dat is niet iets van de recente decennia. Ook in de jaren 30 werden de ogen en oren gesloten voor de ontwikkelingen op het Europese continent tot men er niet onderuit kon, en het eigenlijk al te laat was om de defensie van het land fatsoenlijk op te tuigen (niet dat het veel had uitgemaakt waarschijnlijk gezien de maat van de agressor, maar dat is bezijden het punt van blind blijven tegen beter weten in - Oost-Indische doofheid zit echt diep)
9-5NG 2.0T BP Vector M11

verde900
Geregistreerd lid
Regio: Zweden
Contacteer:

Bericht door verde900 » do 02 jan, 2020 22:47

Minder intensieve menshouderij zal ook zeker winst brengen
SAAB, värd varje krona.........

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Killercave86 » za 04 jan, 2020 21:03

Het kabinet kondigde vorig jaar idiote stikstofmaatregelen aan die diepe economische en maatschappelijke impact hebben. De onderbouwing voor deze vergaande maatregelen is kort maar krachtig: vanwege ‘de natuur’; ze doen alsof ze vanwege de natuur écht geen andere keus hebben. Maar dat is absoluut niet het geval! Er zijn wel dégelijk politieke keuzes gemaakt! Ze worden alleen verzwegen.

De overheid wekt de suggestie dat als we de uitstoot eenmaal op orde hebben, de natuur ‘gered’ is en we door kunnen gaan met economische activiteiten. Maar de grenzen zijn zo gesteld dat er helemaal niet aan voldaan kán worden!

Een voorbeeld: De stikstofneerslag op het onbewoonde Waddeneiland Rottumerplaat bedraagt al 14 kilo per hectare. En daar is in de wijde omgeving géén snelweg of veehouderij te bekennen. De stikstofgrens op de Deurnese Peel is gelegd op 5.5 kilo (!!) per hectare; Zelfs als morgen álle veehouderijen, fabrieken en auto’s uit Noord-Brabant verdwijnen, dan wordt deze waarde bij lange na niet niet bereikt!

Dergelijke onmogelijke grenzen zijn een vrijbrief voor verregaande maatregelen. Over een paar jaar zijn talloze boeren familiebedrijven verdwenen. Miljoenen is er door de resterende boeren geïnvesteerd in ‘uitstootarme’ stallen en toch zal de politiek dan constateren dat de ‘kritische grenzen’ nog steeds worden overschreden, en dat er nóg méér maatregelen moeten worden genomen.

Ze zwaaien daarbij met gedetailleerde cijfers waaruit de stikstofneerslag zou blijken. Dit is niet de werkelijke neerslag, maar de uitkomst van een model, een berekening. De ‘onzekerheidsmarge’ loopt op tot 70 of zelfs 100%. En toch bepalen deze berekeningen de toekomst voor duizenden boeren en alle aanverwante branches.

Daarnaast is de keus gemaakt om maar enkele vormen van natuur als natuur te beschouwen. Planten die van stikstof houden gaan beter groeien en winnen terrein op andere planten. De natuur kan daardoor anders worden, minder schraal en juist bosrijker. En dat mag niet: minder schrale natuur is kennelijk geen natuur?

Nog vreemder is de politieke keuze dat de flora en fauna in natuurgebieden absoluut niet mag veranderen. Hei moet altijd hei blijven, bos moet altijd bos blijven. Dat is een politieke opvatting die totaal niet op wetenschap gestaafd is. Vrijwel alle natuurgebieden in Nederland zijn juist het gevolg van door ménsen veroorzaakte verandering, er zit niks natuurlijks aan! De nu zo beschermenswaardige Oostvaardersplassen en de Hoge Veluwe hadden zonder de mens niet eens bestaan.

Dat is het natuurbeleid anno nu. Een selecte visie op natuur, een ongefundeerde focus op stikstofuitstoot, doelstellingen die per definitie onhaalbaar zijn en beleid gebaseerd op een computermodel in plaats van metingen.

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door jelger » za 04 jan, 2020 22:18

Niet je eigen tekst, of run jij de Facebook pagina "The world Today"?
Het www domein bij "about" is inmiddels niet meer verlengd/betaald.
Ik vermoed een zolderkamer projectje.

Foto Rottumerplaat komt bij Rijkswaterstaat vandaan (zo komt mij voor).

Deze versie van The World Today is categorie clickbait/ophitserij op of over het randje van regelrechte hoax creatie.
Ik ben in ieder geval niet genegen dit af te gaan pellen. Die eer laat ik dit keer aan anderen.

Hoe het ook zij, het kan niet tippen aan het echte The World Today.
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019

Bericht door Steve-O » za 04 jan, 2020 22:22

(Nog steeds) meet Killercave eens. Jelger noemt wel een aantal aspecten die ook belangrijk zijn om over na te denken en er kan zeker wel iets veranderen, maar dat gaat om iets wat breder is dan de stikstofdiscussie. De verregaande maatregelen die men jegens de boeren en de bouw wil nemen op basis van stikstofuitstoot klopt gewoon niet. Er dient een andere discussie gevoerd te worden en de uitspraak van de rechter moet getorpedeerd op basis van nieuw verkregen inzicht!

Terug naar de tekentafel. En met zijn allen aanschuiven met de wil om compromissen te sluiten voor een betere toekomst. Ook de situatie met investeringen van banken in Ukraine moet open en bloot op tafel. Laat de banken investeren in NL-bedrijven om het beter te doen, in plaats van daar! En dat hoeven niet alleen boerenbedrijven te zijn natuurlijk. Het lijkt mij dat het geld van de banken beter kan worden aangewend om de transitie van aardgas te vergemakkelijken en de koopkracht in Nederland op peil te houden. Dat is veel belangrijker dan kippenfarms en melkvee in de Ukraine!
Laatst gewijzigd door Steve-O op za 04 jan, 2020 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Plaats reactie