Pagina 1 van 1

Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: za 18 mei, 2019 23:43
door RoelandV
In Nederland speelt belastingheffing op auto’s een belangrijke rol, zowel bij aanschaf/registratie, bij het bezit,
als bij (privé)gebruik van een auto. Het financieel belang van de autobelastingen is groot.
In totaal ging het in 2017 (nog afgezien van de btw) om ongeveer € 16 miljard, waarvan de brandstofaccijnzen
ongeveer de helft uitmaken. De auto is dus goed voor een fors bedrag dat wordt binnengeharkt aan belastinginkomsten.

Welnu, de Algemene Rekenkamer is een interessant onderzoek gestart naar de effecten van prikkels in autobelastingen.
Het onderzoek richt zich op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de verschillende autobelastingen met de
volgende probleemstelling:
‘In hoeverre zijn de autobelastingen en de daarin verwerkte fiscale prikkels effectief en efficiënt om de
daarmee beoogde doelen te bereiken?’
Omdat uit dit onderzoek beleid kan volgen dat voor ons allen - als autoliefhebbers - gevolgen kan hebben
breng ik dit lopende onderzoek van de Algemene Rekenkamer hier alvast onder de aandacht.
Op 25 juni 2019 worden naar verwachting de uitkomsten van het onderzoek gepubliceerd.

Bron: https://www.rekenkamer.nl/actueel/lopen ... elastingen

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 0:10
door edwardk
RoelandV schreef:
za 18 mei, 2019 23:43
[‘In hoeverre zijn de autobelastingen en de daarin verwerkte fiscale prikkels effectief en efficiënt om de
daarmee beoogde doelen te bereiken?’
Zolang het nog binnen bepaalde grenzen ligt trek ik me daar geen moer van aan.

Als men in Den haag eens zou beginnen met het goede voorbeeld te geven ,
(maar men weet zelf niet hoe 't heurt) dan mag je van anderen ook wat vragen.

De burger moet hier al zoveel , mag hij zelf bepalen wat voor auto hij rijden wil, hij betaalt er immer ook GENOEG voor of niet :-S+

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 9:33
door Steve-O
Ik durf nu al te voorspellen dat de uitkomst iets in de trant zal zijn: "Om onze doelen te halen, moeten door middel van hoger accijnzen en belastingen, mensne de EV inschoppen." "Of om voldoende belastingen binnen te blijven harken moeten alle belastingen en accijnzen omhoog. Ook die op de EV en Hybrides." Als de uitkomst uitsluitend is: "Subsidies in de vorm van belastingkorting op EV's, heeft geen enkele zin", dan mogen we in onze handen knijpen. Die laatst conclusie had de Tweede Kamer een tijdje terug ook al getrokken, dus daar zal het wel niet op uitdraaien.

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 9:54
door RoelandV
Mathijs Bouman publiceerde op 14 mei zijn visie:
........Kort na de start doe je een tussentijdse beleidsevaluatie. Wat blijkt? De belastingmaatregelen zijn iets effectiever dan gedacht.
Hoewel het aantal volledig elektrische auto’s van 45.000 begin 2019 nog verwaarloosbaar is, gaat het net een beetje beter dan verwacht.
Blijkbaar reageren burgers iets enthousiaster op de belastingprikkel. Het doel van twee miljoen is nog mijlenver uit zicht, maar dit is toch wel
een hoopvol begin....

..... De elektrische auto is zo het slachtoffer van keurige politiek. Het doel is zo duidelijk en de tussentijdse evaluatie zo consequent, dat er
altijd wel een gaatje in te schieten valt.....

..... Ondertussen geeft de overheid miljarden uit aan belastingsubsidies met doel noch evaluatie. Meer dan twee miljard gaat jaarlijks op aan
accijnsvrij vliegen. Niemand kent het doel van deze maatregel....
Bron: http://mathijsbouman.nl/zijn-er-teveel- ... nederland/

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 10:40
door turbopilot
En de boer, hij ploegde voort.

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 10:42
door edwardk
Het hele belastingstelsel daar deugt geen moer van, en dat zal ook nooit worden zoals het behoort te zijn.
Aan de ene kant geld ophalen en aan de andere kant weer nutteloos weggeven in de vorm van subsidie en ook niet controleren of het wel besteed wordt waar het voor bedoelt is, als het maar opgemaakt is.

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 10:47
door RoelandV
Het belastingvoordeel op hybrides was daar een duidelijk voorbeeld van:
Staatssecretaris Eric Wiebes is zeer kritisch over het besluit van zijn voorgangers om semi-elektrische voertuigen fiscaal te stimuleren.
“We hadden er nooit aan moeten beginnen”, oordeelt de bewindsman over het fiscaal voortrekken van hybrides in de afgelopen jaren.
Inmiddels is een traject ingezet om de belastingvoordelen voor deze stekkervoertuigen stapsgewijs af te bouwen.
Bron: https://www.tankpro.nl/brandstof/2016/0 ... ide-autos/

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 10:59
door Luud
In 2010 een nieuwe diesel aangeschaft ivm belastingvoordeel. Toen nog milieudiesel en geen houderschapsbelasting. Nu vraag je je af, hoe men dit heeft kunnen bedenken.

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 11:04
door op
ik ben benieuwd of ze het milieueffect van het opnieuw onder de wegenbelasting brengen van oldtimers met een gasinstallatie en deze uitsluiten van het € 120 tarief, ook meenemen ....

Re: Effecten van prikkels in autobelastingen

Geplaatst: zo 19 mei, 2019 11:38
door RoelandV
Ben ook erg benieuwd naar de eventuele gevolgen voor de Youngtimer-regeling.

In 2008 waren er zo’n 0,9 miljoen Youngtimers (auto's van 15 jaar en ouder).
In 2018 was dit aantal gegroeid tot bijna 1,9 miljoen auto’s. Hiervan waren 1,6 miljoen tussen de 15 en 25 jaar oud.

Als we kijken naar de autoverkopen dan was vorig 22% van alle verkochte auto’s een Youngtimer.

Bron: https://bit.ly/2VAWmgS