Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
vanderzanden
Geregistreerd lid
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door vanderzanden » wo 28 aug, 2019 10:08

verde900 schreef:
wo 28 aug, 2019 9:22
Je raadt nooit welke brandstof op dit moment het milieuvriendelijkst is
Laat met raden: CNG
verde900 schreef:
wo 28 aug, 2019 9:22
Ben ik met 'n zuinige diesel de komende 10 jaar toch goed bezig..
Je woont of tankt in Duitsland?
Saab bouwde voor petrollheads, NEVS is voor wattjes.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993, met ruilhart
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991, met ruilhart
9.3, nocturneblauw, 1.8t estate (2018 -), my 2005
en een altijd werkende niet-Saab

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14058
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » wo 28 aug, 2019 10:30

Cng is qua beperkte mogelijkheden iig niet mijn keuze, en nee..
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 583
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » do 29 aug, 2019 20:28

'EV in 2019 30 procent goedkoper'

De invoer van de bovengrens voor het bijtellingsvoordeel dat op elektrische auto’s geldt, mist z’n uitwerking niet. VWE meldt dat de gemiddelde nieuwprijs van een EV bijna 30 procent lager ligt dan vorig jaar.
Voor wie de markt een beetje volgt, komt dat nieuws natuurlijk niet als een verrassing.
Vorig jaar gold het lage bijtellingstarief van 4 procent nog voor de gehele aanschafprijs van volledig elektrische auto’s, terwijl het feest dit jaar alleen voor de eerste 50.000 euro van die prijs van toepassing is.

Dat betekent dat de bestsellers van vorig jaar dit jaar rake klappen krijgen.
Waar de Tesla Model S in 2018 de populairste EV was en ook de Model X en de Jaguar I-Pace (met name in december) in groten getale over de toonbank gingen, is het dit jaar de veel kleinere Model 3 waarmee Tesla hoge ogen gooit.
Ook elders is er inmiddels een groter aanbod EV’s, al blijkt de levertijd met name bij de Koreaanse merken vaak een nadeel.
Evengoed is het aantal verkochte EV’s bijna verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.
In het eerste halfjaar van 2019 werden en er 18.376 auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn op kenteken gezet.
Wie in de markt is voor een EV van onder de 50.000 euro-grens moet volgende week zeker een exemplaar van AutoWeek in handen krijgen.
In nummer 36 neemt de eenvoudigste versie van de Tesla Model 3, de Standard Range Plus, het namelijk op tegen de nieuwe Kia e-Soul en onze elektrische duurtester, de Nissan Leaf E+.
Bron: Samona uitgevers
Afbeelding
Praktische Actieradius tussen 250 - 520 km
Stad - Winter 345 km
Snelweg - Winter 250 km
Gecombineerd - Winter 295 km
Stad - Zomer 520 km
Snelweg - Zomer 320 km
Gecombineerd - Zomer 405 km
Laatst gewijzigd door 93Rookie op vr 30 aug, 2019 7:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17559
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » do 29 aug, 2019 23:42

Leuk ding die Leaf.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17559
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » za 31 aug, 2019 8:56

https://electrek.co/2019/08/30/vw-id3-e ... iling/amp/

Volkswagen onthult volgende week de ID3 volgens deze site, vlak voor de Frankfurt IAA. Er zullen drie batterij opties zijn, met een bereik van 330, 420 of 550 km naar WLTP normering. Het actuele bereik zal een stuk lager liggen, tussen de 300 en 500. In Duitsland zou de instapper net onder de 30.000 euro geprijsd moeten worden.

Afbeelding
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 583
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » wo 04 sep, 2019 8:20

Renault gaat zich bezighouden met waterstof

Tot nu toe wilde Renault absoluut niet aan een auto op waterstof, maar recentelijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat Jean-Dominique Senard, CEO van het merk, tot inkeer is gekomen. Waterstof zou wel eens de toekomst kunnen zijn voor de Franse autobouwer.

Op dit moment zijn de meeste elektrische auto's BEV's, oftewel Battery Electric Vehicles.
Dat wil zeggen dat ze grote accu's met zich meezeulen waarin een bepaalde hoeveelheid stroom opgeslagen wordt.
Deze technologie is druk in ontwikkeling en wordt bijna met de dag beter, maar voor nu hebben de accubakken een aantal problemen.
Ten eerste zijn accu's erg zwaar waardoor het gewicht van een elektrische auto erg hoog wordt.
Ook kunnen accu's bij schade vlam vatten en lastig te blussen zijn.
Daarnaast zijn de cellen vrij groot, kunnen ze maar een beperkte hoeveelheid stroom opslaan en duurt het opladen ervan nogal lang.
En als laatste is de accu geen eeuwig leven beschoren.
De dingen degraderen en kunnen steeds minder stroom opslaan.

De oplossing voor dit alles lijkt dan ook waterstof.

Toekomst
Waarom waterstof? Omdat dit eigenlijk alle hiervoor genoemde problemen wegneemt bij een elektrische auto.
En precies daarom denkt Jean-Dominique Senard nu ook dat zijn merk zich toch maar eens moet gaan bezighouden met waterstof.
Dit vertelde hij in een interview met Caradisiac.
Helaas geeft de CEO van Renault aan dat hij op dit moment nog geen concrete projecten met een waterstofaandrijving klaar heeft staan, maar dat dit in de toekomst wel moet gaan gebeuren.
Waterstofaandrijving staat op dit moment nog in de kinderschoenen, maar groeit hard.
Steeds meer fabrikanten geven toe dat ze geïnteresseerd zijn in de technologie en enkele hebben ook al waterstofauto's op de markt.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai.
Maar voordat de aandrijving echt van de grond kan komen, moeten er nog wat kleine problemen opgelost worden.
Zo is de infrastructuur voor het tanken nog onvoldoende aanwezig en zitten er nog wel eens wat kinken in de kabels bij het transport van het brandbare goedje.
Het ging hierbij laatst goed mis in Noorwegen waar een tankstation ontplofte door een lek.

Bron: Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13884
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 04 sep, 2019 9:52

joh, overstappen op waterstof, wie had gedacht.... .?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 583
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » di 10 sep, 2019 12:04

Nog een leuke, ik neem als Rookie aan dat het geen fakenews is:
Hybrids are 14 times better than battery electric vehicles at reducing real-world carbon dioxide emissions
Bron: https://equaindex.com/hybrids-are-14-t ... issions/

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17559
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » za 14 sep, 2019 18:50

De kift en polarisatie over waterstof vs elektrisch gaat in Den Haag inmiddels naar vandalisme (van overheids bezit, en dus schade voor belastingbetalers)

https://www.regio15.nl/nieuws/lijst-wee ... erstofauto
Elektrische auto slachtoffer van protest waterstofauto
Een man heeft vanmiddag een elektrische auto van de gemeente Den Haag met verf besmeurd.

Blijkens de teksten die erbij gevonden zijn is hij een tegenstander van de aanschaf van nieuwe auto's die (net zoals dit voertuig) voor aanvullend vervoer gebruikt gaan worden. De besmeurde auto is volledig elektrisch, maar de nieuw aan te schaffen auto's hebben waterstof als brandstof.
Foto's in de link. Deeplinking wordt geloof ik niet toegestaan (leid tot blokkade)
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1244
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 15 sep, 2019 10:58

De > 1,6 miljoen km Tesla accu is er. Daar moet ik op deze fraaie zondagochtend wel even de tijd voor nemen om te papegaaien.

Voor insiders geen verrassing. Musk had 'm al aangekondigd en nu is ie er.
De planning is dat ie volgend jaar ingebouwd gaat worden in Tesla modellen.

Ik schreef en zei al eerder: ik wacht nog even, ook vanwege de accu's.

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-ba ... elon-musk/

De Tesla accu die tenminste 1,6 miljoen kilometer meegaat.

Betere prestaties en goedkoper te produceren. Doener prof. Dahn van Dalhousie Universiteit levert.
Hij staat vermeld als (mede) uitvinder in de patentaanvraag.

https://electrek.co/2019/09/13/tesla-pa ... e-cheaper/

De 1,6 miljoen kilometer is in een worst case scenario (met name hoge omgevingstemperatuur). In NL moet 3 miljoen km haalbaar zijn.

En dan nog het elektriciteitsnet.
Moet wel, ik hoor de niet onderbouwde tegenwerping hier al: net kan het niet aan, Tennet was in het nieuws.
Wel onderbouwd: BS tegenwerping volgens deskundigen.

De accu is ook groot nieuws voor opslag in het elektriciteitsnetwerk. Met een levensduur van 25 jaar zeker geschikt voor buffers in het net.
Met al die zonneparken en aangekondigde windparken zou het voor Tennet een uitkomst zijn.

Maar is Tennet er wel klaar voor? Is de opdracht voor Tennet van de overheid wel toekomstgericht?

In the sunshine state nemen ze opslag wel direct mee in de plannen. Ook 's nachts zonnestroom. Uit accu's.
Spotgoedkoop. Goedkoper dan fossiel.
Kanttekening: het is wel de sunshine state, zie mijn onderschrift: prof. Sinn over invloed van seizoenen (Duitsland).
Ook hier hebben we meer opslag nodig dan in CA,USA en dat gaat gepaard met forse investeringen. Bron wetenschap: o.a. prof Sinn (zie onderschrift).

https://www.sciencemag.org/news/2019/07 ... fuels-grid

Toch zal duurzame energie in 2050 (met diverse vormen van opslag) ook hier in Europa op termijn niet duurder worden
volgens de deskundigen op het terrein van opslag van energie:

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0218310221 (ja, dit is weer een rapport, vergt meer dan de 30 seconden ...)

Deze groep kijkt breder naar de mogelijkheden dan prof. Sinn. Onder andere naar gecomprimeerde luchtsystemen.
Gecomprimeerde lucht is veruit te prefereren boven H2 (waterstof, link met topic).
Maar in de transitiefase is een beperkte inzet van H2 acceptabel. Voorbeeld: bijmengen van groene H2 bij aardgas.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 583
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » zo 15 sep, 2019 14:14

Ik ben " spreekwoordelijk -gek " van technische plaatjes en jullie ook !
Kijk maar naar de bijdragen en de bezoeken aan de Dames van Saab. :lol:
Dus hierbij een afbeelding van de Tesla Powertrain
Afbeelding

Het artikel, met de link van Teun49, ga ik zo lezen en eventueel nog van commentaar voorzien.

R :lol: :lol: kie met een brede grijns :-P+



update: Aha
Working on
is andere koek dan
we have allready
Nu beschikbare gegevens over accu's van Tesla 160.000 mijlen met een teruggang van 10% in capaciteit, laat ik er even van uitgaan dat Musk voor 50% overdrijft dan is zijn streven nog lovenswaardig.

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14058
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » zo 15 sep, 2019 16:14

Die >1.000.000km kun kun je met de nu gebezigde bouwkwaliteit van tesla echt vergeten..
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Plaats reactie