Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7732
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 03 mar, 2019 13:59

J.vandermeulen schreef:
zo 03 mar, 2019 12:17
Roeland is een beetje in de war. Den Uyl was PvdA (partij voor de armoede) en BUMA is van het CDA. Stellen dat die laatste partij veel praat en niks doet in de week dat Wopke KLM ff stevig stevig helpt, komt nogal apart over.
De overeenkomst tussen beide heren is dat ze beide worden gekenmerkt door veel praten maar daarbij ook veel zinloze verhalen houden.
Den Uyl zei dat we zo snel mogelijk minder afhankelijk moesten worden van olie. Daarna gebeurde er niks.
En Buma stelt dat we onze uitstoot moeten verminderen door vervuilende diesels naar het buitenland te brengen.
Da's ook niet bepaald een slimme opmerking.

En last but not least: je gelooft toch niet heus dat de aankoop van aandelen AF/KLM een idee was van Hoekstra?
Hoekstra is gewoon een vazal van Rutte. Niets meer en niets minder.
Keep on smiling!

J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door J.vandermeulen » zo 03 mar, 2019 14:24

Dit is niet een kwestie van geloof maar van kennis!
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T biopower

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7732
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 03 mar, 2019 14:38

Aha.... dus jij wist al dat Hoekstra een vazal van Rutte is.... :D
Keep on smiling!

J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door J.vandermeulen » zo 03 mar, 2019 14:53

Dat is jouw geloof.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T biopower

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 632
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » ma 04 mar, 2019 9:38

Een heel goede morgen allemaal,

Wij domme Hollanders kunnen nog wat leren van de informatie van onze Belgische broeders :-P+
https://www.pitpoint.be/de-auto-van-de ... waterstof/

Ik ga als Rookie het maar weer eens lezen

"Aha het is een oude bekende die Pitpoint - Total Group - dus er zit een fossiel kleurtje aan de info "
Met andere woorden wij willen graag onze markt behouden, op zich niks mis mee is goed koopmanschap.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12976
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » ma 04 mar, 2019 10:01

Is ook al jaren in Nederland is een systeem met nogal wat beperkingen.
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red rip
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1251
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » di 05 mar, 2019 13:52

Ik word hier door sommigen geprofileerd als iemand, die alleen argumenten opvoert tegen waterstof.
Dat is volstrekt onjuist. Ik kijk er genuanceerd na. Ik verzin ook niets: ik rapporteer en wijs op ontwikkelingen, die zich presenteren in het nieuws.

Het meeste nieuws is er over elektrische systemen, maar zo nu en dan duikt er ook wat nieuws op over waterstof.
Meestal weer een of ander duur onderzoeksproject zoals dit, 31 miljoen US$ van de overheid in de VS:

https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... scale.html

Als er veel te veel groene stroom wordt geproduceerd (om opgeslagen te kunnen worden in de netbuffers), willen de Amerikanen het gebruiken om waterstof te produceren.
Hier in NL willen ze (de fossiele industrie) het ondergronds opslaan voor als er geen groene energie beschikbaar is bij weinig wind en zon.
Hier zit een denkfout. Die ook wordt gemaakt door journalisten van bijvoorbeeld NRC en VK.
De denkfout is, dat er ook biomassa beschikbaar is voor die uiterst zeldzame, korte periodes van weinig wind en zon.
Biomassa centrales zijn er al, vergen dus geen investeringen, ze zijn redelijk schoon en, dit is belangrijk voor Tennet, ze zijn snel (genoeg) op te starten.
Biomassa is eenvoudig op te slaan, veel eenvoudiger dan waterstof en het gebruik zal niet ten koste gaan van bossen of de voedselvoorziening
als het alleen bij noodzaak (kortdurende schaarste) wordt ingezet.

En dan weer eens groot nieuws op EV gebied. Ik verzin dit niet, de auto komt er.
RoelandV was me eerlijk gezegd voor met dit bericht over de Mark One,
maar ik herhaal 'm graag omdat het niet alleen de state-of-the-art laat zien van elektrisch rijden,
maar ook hoe snel ie daadwerkelijk op de weg is te zien (van technologie naar auto)
Belangrijke punten: 500km bereik WLTP met opladen in minder dan vijf minuten.

Ook een heel klein beetje dankzij het groene randje van de cadeautjes van Mark aan zijn DGA vriendjes, die de dure Tesla's hebben gekocht.
De hoge verkoopaantallen van de dure modellen hebben ervoor gezorgd dat Tesla overeind kon blijven en dus door kon gaan met de missie.
Nou ja, hier in NL een heel klein beetje. US CA nam het meeste voor zijn rekening.
Dat groene randje is niet van Mark. Hij wil wel graag die indruk wekken, maar die eer valt toe aan bijvoorbeeld een voormalig activistische schoorsteenklimmer.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12976
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » di 05 mar, 2019 16:13

Tesla is nog lange niet uit de gevarenzone er broeien nog een aantal rechtzaken omtrent kartelvorming.
Dit omdat Tesla zijn producten te veel heeft afgeschermd en andere ondernemers en particulieren nu nagenoeg niets aan de producten van Tesla kunnen en mogen doen.
Het is dus de vraag of Tesla deze rechtzaken gaat overleven en zo ja hoe en in welke hoedanigheid ze verder kunnen en mogen.
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red rip
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5509
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 05 mar, 2019 23:09

Theun, als jij werkelijk niet zo'n zwartkijker bent als het gaat om waterstof, is het frappant dat in je bewoording van je argumenten telkens het toch weer de grond in lijkt te boren:
Als er veel te veel groene stroom wordt geproduceerd (om opgeslagen te kunnen worden in de netbuffers), willen de Amerikanen het gebruiken om waterstof te produceren.
Dat willen wij in Europa ook, maar we willen getuige jouw volgende quote, meer dan dat:
Hier in NL willen ze (de fossiele industrie) het ondergronds opslaan voor als er geen groene energie beschikbaar is bij weinig wind en zon.
en je gaat verder:
Hier zit een denkfout. Die ook wordt gemaakt door journalisten van bijvoorbeeld NRC en VK.
De denkfout is, dat er ook biomassa beschikbaar is voor die uiterst zeldzame, korte periodes van weinig wind en zon.
.

Niks geen denkfout, Nederland heeft geen buitengewoon zonnig klimaat, en er zijn zat dagen dat windenergie alleen de kar niet trekt, omdat er inderdaad te weinig wind is voor voldoende opbrengst.

Voor een transitie en het sluiten van kolen- en of kerncentrales is dus zeker meer nodig, en niet uitsluitend in de luwe uurtjes!

Dan kom je met een statement dat een negatief verwijt naar waterstof uitstraalt, terwijl dat volledig irrelevant is:
Biomassa is eenvoudig op te slaan, veel eenvoudiger dan waterstof en het gebruik zal niet ten koste gaan van bossen of de voedselvoorziening als het alleen bij noodzaak (kortdurende schaarste) wordt ingezet.
Kun je uitleggen hoe waterstof ten koste gaat van bossen of de voedselvoorziening? Volgens mij is dat niet aan de orde.

Verder is het zo dat als Biomassa bij kortdurende schaarste wordt ingezet, dat voor een deel te maken heeft met de veel kleinere schaal waarop dit (momenteel nog) wordt toegepast, kan worden toegepast. De voorraad is erg klein ten opzichte van de energiebehoefte. Veel te klein om een duurzame transitie mogelijk te maken. Als de term kortdurend over meer dan 48uur zou gaan, is de garantie energie uit Biomassa er niet meer. Als de voorraad vergroot moet worden, is er een veelvoud aan ruimte nodig bovengronds. Die ruimte is in Nederland onvoldoende aanwezig.

Vandaar dus, dat de (fossiele industrie) ook verder kijkt dan haar neus lang is als het gaat om waterstof.
Laatst gewijzigd door Steve-O op wo 06 mar, 2019 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14103
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 06 mar, 2019 10:00

@Theun49

alleen argumenten tegen waterstof? Ok, je hebt het alleen maar over argumenten voor elektrisch en ik vind dat je om
de tegenargumenten heen laveert of helemaal negeert.

Van mij mag dat hoor maar de lezenswaardigheid verdwijnt wel wat.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1251
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » do 07 mar, 2019 1:02

De auto industrie geeft aan, dat het elektrisch met grote accu gaat worden.
Vanuit mijn expertise en van anderen geheel volgens verwachting.

Wind en zon kunnen hier meer dan genoeg energie leveren. In welingelichte kringen geen enkele discussie over.
Tenzij we stomme maatregelen nemen, zoals massaal aan de waterstof gaan, zoals de fossiele industrie graag wil met het DELTAPLAN WATERSTOF voor zichzelf.

Audi gaat toch 1 waterstof model tussen weet ik wel niet hoeveel elektrische in productie nemen,
maar alleen omdat wordt verwacht dat de volledig elektrische niet aan te slepen zullen zijn.
Audi geeft aan, dat de Audi rijders zeer enthousiast zijn over elektrisch.

https://insideevs.com/audi-intensify-fu ... fforts-ev/

Check de afbeelding in bovenstaande link. Als je denkt dat je simpelweg een LPG tank kunt inruilen voor een waterstof tank van ongeveer dezelfde grootte, vergeet het maar.
Er zijn maar liefst 3 forse exemplaren nodig.
Vergelijk dat eens met accupakket, dat weggewerkt is in de vloer. Relatief een enorme ruimte besparing.

ik verzin het niet, het is een uitgewerkt schema van een Audi waterstof auto in het nieuws.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 938
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ROSIER » do 07 mar, 2019 8:10

Wind en zon kunnen hier meer dan genoeg energie leveren. In welingelichte kringen geen enkele discussie over.
Dat is ook zeker zo, probleem is alleen, hoe krijg je die energie op de juiste plek? Om ook aan onze piekvragen te kunnen voldoen en aardgas te vervangen als energiebron moet het huidige electriciteitsnetwerk minimaal met factor 5 vergroot worden, en daar is mobiliteit (auto's) nog niet eens in meegenomen. Hiervoor zou een enorm kabelnetwerk nodig zijn waar simpelweg de materialen en ruimte (zeker niet in NL) voorhanden zijn. Bovendien wordt het veel te duur. Er zal dus een systeem moeten zijn van opslag en transport. Waterstof is daar mijns inziens een prima oplossing voor.

Ik geloof dus dat er een combinatie van Electriciteit en Waterstofauto's op de weg zal komen waarbij de veelrijders vooral op Waterstof zullen rijden. Ikzelf ben best bereid om de Audi uit de laatste link te gaan testen...dit bij gebrek aan een SAAB op Waterstof natuurlijk... :D
SAAB 9-5 NG 2011 Oak Metallic 2.0 TiD Exclusive
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs
SAAB 9001 1987 Rosé Quartz Sedan 4 -deurs
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood
SAAB 99 1.700 1970 Mellanblå
SAAB 96 V4 1976 Orkidévit
SAAB 96 V4 1975 Smaragdgrön

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14103
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » do 07 mar, 2019 9:11

'verwacht wordt dat de elektrische auto niet is aan te slepen' . Waarop is dat gebaseerd?
Verkopen ingestort:

Jaguar: van 2621 i Paces in 2018 naar 14 in januari 2019
Tesla S: van 1158 in 2018 naar ook 14 in januari 2019
Tesla X: van 652 in 2018 naar 9 in januari 2019

En alleen omdat de belastingbetaler dit rijkeluisspeeltje niet langer subsidieert.

Bron: vk 27-2. blz V8.
Tesla s goedkoopste model wordt in de zomer verwacht. De instapversie gaat 38.000 euro kosten ex bpm. Waarom wordt de bpm er niet bij gemeld? Hoeveel mensen kopen een
tesla zonder bpm af te dragen in Nederland? En dan wordt weer overwogen om daar 6000 euro subsidie op te geven. Mijn e rekening is al 45 euro per maand hoger en dan moet ik nog meebetalen aan zo n auto?

Gezien bovenstaande cijfers wordt er 1 Testla model verkocht. Ik denk ook wel dat die auto s zullen blijven maar het gaat mij om het niet onderbouwen van al die rooskleurige visioenen. Theun zet dat weg als 'welingelichte kringen enz '.

Graag je bron of hebben we een geheim genootschap in Nederland erbij?

En hoe komen jullie er bij dat we genoeg elektriciteit kunnen produceren? De kolen en gascentrales draaien nu al overuren, en straks moeten we uit Frankrijk gaan kopen, gelukkig hebben ze daar nog kerncentrales. De keus wordt straks: wilt u met het openbaar vervoer of wilt u een kerncentrale?

Ik ga nu ff lekker fietsen met Zwift.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5509
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » do 07 mar, 2019 11:39

Een groot deel van Nederland schakelt sedert decennia frequent over op kernenergie uit Frankrijk, weet ik van een netwerkspecialist van Stedin. Meestal in de nachtelijke uren. Die informatie stamt uit 2009, dus is ga ervan uit dat de frequentie gelijk is gebleven of gedaald, sinds het windmolenpark op de Noordzee is geopend.

De 'samenvatting' of 'conclusie' die jij verwoord door verzamelde impressies van "welingelichte kringen" gaat niet over het poldermodel. Binnen onze landsgrenzen is productie zonder opoffering van ruimte en uitzicht niet mogelijk. En wat betreft zonne-energie al helemaal niet. Er is geen ruimte voor grote zonneparken in Nederland en niet elk huishouden kan of wil aan de zonnepanelen. In Nederland wordt nog steeds gefocust op oplossingen binnen de eigen landsgrenzen. Dit is al meer dan 20 jaar een struikelblok. En nu de politiek met de energiereuzen doordrammen, stuit dit logischerwijs op verzet van bewoners die hun omgeving geruïneerd zien en rust en natuur verstoord wordt door windmolenparken op land, en kustbewoners die uitzicht op windmolenparken vanaf het strand door de strot wordt gedouwd. Terwijl de oplossing om het verder buitengaats te bouwen voor de hand ligt. Ga jij nog naar Zandvoort of Scheveningen als je naar die wieken moet kijken? Geen mooie strakke aanblik meer bij ondergaande zon. Dat gaat de lokale economie verslechteren. Als vliegtuigen op "milieuvriendelijke brandstof" gaan vliegen, denken mensen toch ik boek dit jaar maar een zonnig oord. Duitsers kunnen zuhause ook naar die windmühlen kucken, ja?

Vanwege blinde haast en hakken in het zand worden er een hoop verkeerde keuzes gemaakt. De opkomst van de electrische auto is ook zoiets. Niet an sich, maar de presentatie als het Eureka, dé enige oplossing voor ons streven naar minder uitstoot met behoud van mobiliteit. En dat is dus absoluut niet waar.

"De auto-industrie geeft aan ..." Lekkere grote duim weer theun49: De autoindustrie heeft helemaal geen definitieve keuze gemaakt. De autoindustrie draait op winststuwende vraag van consumenten. Als de consument kiest voor waterstof, omdat hij/zij liever tankt dan laadt en een beter gevoel heeft bij of een noodzaak ziet voor een grotere actieradius, dan stijgt de vraag naar auto's op waterstof. Als het maar te koop is, en die weg is al ingezet.

Het Audi-model waar jij op doelt is niet leidend voor de ontwikkelingen. De in VPRO''s Tegenlicht getoonde en reeds dagelijks in het Nederlandse verkeer rondrijdende omgebouwde Tesla is dat wel. Die had een actieradius van rond de 1000km, zonder die grote tanks die Audi toepast. Toyota heeft ook al twee modellen in ontwikkeling en er werd nog een merk genoemd.

De visie van ROSIER is realistischer: De grote massa op waterstof en een deel electrisch.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14103
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » do 07 mar, 2019 14:24

maar de accu s zijn geweldig .... 1 uur per 300km?
Prijzen nieuwe Tesla's in Nederland
Model 3 Long Range: van 58.800 euro naar 55.600 euro
Model 3 Performance: van 69.700 euro naar 66.600 euro
Model S Standard Range: van 89.100 euro naar 86.000 euro
Model S Long Range: van 112.300 euro naar 90.000 euro
Model S Ludicrous Performance: van 150.000 euro naar 98.300 euro
Model X Long Range: van 116.800 euro naar 94.800 euro
Model X Ludicrous Performance: van 159.200 euro naar 102.700 euro
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie