Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17627
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » di 28 mei, 2019 12:01

verde900 schreef:
di 28 mei, 2019 6:11
Elektrische auto's gaan ook stuk, tesla monteurs zijn zeer bedreven in het wisselen van accu's en motoren, repareren kun je daar weinig aan dus steeds alles meteen nieuw.
Dat lijkt nu allemaal simpel en goedkoop, maar na 8 jaar is de garantie op accu's en elektromotoren over
Dat klopt helemaal. De brede vraag rond deze draad is hoe we onze privé mobiliteit in deze wereld waarin steeds meer mensen dat welvaartsniveau gaan bereiken vorm dienen te geven, zodanig dat we als mensheid dat vast kunnen houden. Kortom: hoe houden we onze huidige mobiliteit vol in ons huidige tempo, op basis van -uiteindelijk eindige - fossiele bronnen? Innovatie is de kern van het bestaan van de mensheid om voor opdoemende problemen een oplossing te bedenken. De rem op innovatie en de stimulering daarvan is geenszins het antwoord.

De brede vraag die dus boven de markt hangt - los van of 2030 dan 2050 of 2100 zou moeten zijn - is of en hoe "we" op de huidige weg denken door te kunnen gaan: Alle 7 miljard mensen op aarde aan de fossiele brandstof auto. Op termijn. Is dat eeuwig houdbaar? Zo nee, hoe lang kunnen we dat volhouden, en wat doen we dan zodra de laatste druppel olie uit de grond is gehaald? Wie heeft het meeste recht op die laatste druppel? Wachten we tot dat moment, en wat dan? Gaan we pas dan nadenken over "hoe nu verder met onze privé mobiliteit"? Dat de westerse manier van consumeren - ook t.a.v. fossiele auto's - toegepast op 7 a 8 of 9 miljard mensen op aarde op gespannen voet staat met de houdbaarheid daarvan op de lange duur, is evident. En dat veel mensen voor die vraagstukken duiken is begrijpelijk.

Of elektrische aandrijving met accu's en de technologie zoals we die nu hebben de oplossing is, ik weet het niet, heb ik al eens gezegd. Ik weet wel dat jij en al die anderen het politici e.v.a. kwalijk zullen nemen als er niet tijdig vervanging is. Als er te laat bijgestuurd is. Wij maken de laatste druppel olie misschien niet mee, maar dat een heel klein deel van de mensheid in een voor de mensheid extreem kort tijdsbestek de olie er als een malle doorheen gebrast heeft is evident. Het lijkt me onzinnig dat te proberen ontkennen. Uiteindelijk is elektrische aandrijving het enige schone antwoord, de vraag is hoe die energie a) zo schoon mogelijk verkregen kan worden en b) hoe die zo schoon, duurzaam en verantwoord mogelijk kan worden opgeslagen in het vervoersmiddel.

Misschien ligt het werkelijke probleem dan wel in onze individuele mobiliteitsvraag. Die we zelf gecreëerd hebben, en in stand houden. En duiken voor de "wat dan" vraag. Het feit dat ik die vraag voor me geworpen kreeg als tegenvraag in een andere draad geeft dat precies aan: niemand heeft daar ook meer een begin van een antwoord voor ogen, en is alleen maar bezig met vliegen afvangen en elkaar de maat nemen in een (maatschappelijke) discussie die uiteindelijk over veel meer gaat dan de smaak van energiebron voor onze mobiliteit.

En echt, dat kan zonder polarisering. Of dit draadje, dit forum daar het juiste platform voor is, ik betwijfel dat met velen.

Saab dacht met Bioethanol dit af te kunnen, maar zoals we inmiddels weten was dat ook een zinloos avontuur. Toch is de boodschap van deze commercial wel aardig: "Change perspective"

fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14095
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » di 28 mei, 2019 12:17

Zoals eerder gezegd, dit is 'n saab hobby forum, allemaal sympathieke "milieucriminelen" met 'n onschuldige afwijking..
Ik zit op dat belerende ev geneuzel niet te wachten..
We zouden 'n poll kunnen maken, als de meerderheid dat gevoel ook heeft stel ik voor dat de rozebrildragers zich op 'n ev forum gaan vermaken
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17627
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » di 28 mei, 2019 12:27

Tja, ik heb niemand een milieucrimineel genoemd, noch ben ik hier de EV propagator. Ik stel slechts dat het er op termijn gewoon van komt, ongeacht wat ik of jij er van vindt.

Je bent ook niet verplicht te reageren, op een onderwerp dat je niet aanstaat. Ik weet dat je buiten het toetsenbord een zeer schikkelijk persoon bent, dus ik neem het je verder niet kwalijk. :computer1:

:love:
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 28 mei, 2019 22:24

Bio-Ethanol is helemaal geen zinloos avontuur. Het wordt in Zweden nog dagelijks getankt. De vraag is wanneer er door politiek en fabrikanten wordt ingezien dat dit ook breder gedragen dient te worden, en dus de software van veel auto's moet worden aangepast. (En misschien hier-en-daar ook wat slangen,leidingen of rubbers). Ik denk dat dit bij kan dragen aan een meer geleidelijke transitie naar EV of H2V, en misschien daarna nog een tijd kan voortbestaan met 100% Ethanol. (Waarvan SAAB ook al bewezen had dat dat mogelijk was in de 9-5 DE Biopower100.

Op dit moment rijden er legio auto's van onderstaande merken met op E85 aangepaste software rond, waarvan ik het bestaan weet:

- SAAB
- Volvo
- Mercedes
- Ford

Hetgeen betekent dat er nog tenminste 3 grote merken op de markt opereren die de kennis en techniek al in huis hebben.

GIsteren deze (zelfs gedateerde) Ford gespot in Uddevalla:

Afbeelding

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1245
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » wo 29 mei, 2019 10:27

Nu nog wel, maar bye, bye over overzienbare tijd. Misschien nog marginaal restanten hier en daar.

Toch niet zelf met regelmaat wat teveel ingenomen?
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » do 30 mei, 2019 9:54

:devil_finger:

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » do 30 mei, 2019 10:09

Deense onderzoekers doen in Science een disruptieve nieuwe invulling van een traditioneel chemisch industrieel
proces uit de doeken. Door Steam Methane Reforming te elektrificeren voor de productie van ‘groenere grijze’
waterstof kunnen de totale wereldwijde CO2-emissies met 1 % dalen, rekenen ze voor.

De nieuwe methode lijkt bij uitstek geschikt voor de Nederlandse context waar in het komende decennium
grote windparken verrijzen naast clusters zware industrie aan de Nederlandse kust en de politiek het nationale
verbruik van aardgas snel wil terugschroeven.

Bron: https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... /item13324
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » do 30 mei, 2019 22:08

Soms lees je een bericht over electrisch rijden waarbij je denkt: het-zal-toch-nie-waar-zijn?

Jaguar kreeg na de introductie van de Jaguar I-Pace nogal wat kritische opmerkingen van klanten.
De belangrijkste klachten hadden betrekking op de beperkte actieradius en de lange oplaadtijd.
Om dat laatste wat te versnellen komt Jaguar nu met een snellere thuislader voor de I-Pace.
Met die snellere lader wordt een leeg accupakket in 6 uur opgeladen.

De nieuwe lader - de Ecotap DC15 - is een DC-lader waarbij de stroom voor het laden wordt
omgezet van AC naar DC. En deze snellere thuislader kost....... € 5.000,- excl. BTW en excl.
kosten voor het installeren...... :D :D

Bron: https://www.autobahn.eu/13407/eindelijk ... ar-i-pace/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 02 jun, 2019 14:36

Het lijkt erop dat analisten steeds minder vertrouwen hebben in de opmars van elektrische auto's.
Het aandeel van Tesla beleeft de slechtste jaarstart in de geschiedenis van het bedrijf.
Tot en met afgelopen donderdag heeft het aandeel 43 procent van de waarde ingeleverd.
Analisten zijn steeds kritischer op de vraag van consumenten naar de elektrische auto.
Niettemin blijft rasoptimist Elon Musk de toekomst zonnig inzien:
Volgens Musk zelf is die vraag trouwens prima op orde. Hij vertelde vorige week in een gelekte e-mail
aan zijn personeel dat Tesla dit kwartaal meer dan 90.700 auto's bij klanten gaat bezorgen, een record.
Bron: https://www.nu.nl/ondernemen/5917308/el ... tesla.html
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14095
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » zo 02 jun, 2019 15:03

Toch knap als je 'n miljard per jaar verliest
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 02 jun, 2019 16:15

Bij Uber doen ze het nóg beter: een omzet van $ 3 miljard en een verlies van $ 1 miljard.
Uber zag de omzet in de eerste drie maanden van het jaar toenemen met 20 procent tot 3,1 miljard dollar.
De kosten namen met maar liefst 35 procent toe, waardoor er een nettoverlies van ruim 1 miljard dollar werd geleden.
Bron: https://www.rtlz.nl/beurs/artikel/47304 ... -3-miljard
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » za 08 jun, 2019 15:33

Eind 2017 werd bekend dat Toyota vanaf 2030 jaarlijks 5,5 miljoen auto’s wil verkopen met een geheel of gedeeltelijk elektrische aandrijflijn. Dat komt neer op ongeveer de helft van de auto’s die de autobouwer verkoopt. Reuters meldt vandaag dat het al in 2025 zover moet zijn, vijf jaar eerder dus. Behalve de bekende hybrides zal het steeds vaker gaan om volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof. In de oorspronkelijke plannen moest ongeveer één miljoen van de genoemde 5,5 miljoen auto’s zo’n maximaal schoon exemplaar zijn, tien procent van het totaal dus.
Om de versnelde invoering van de geëlektrificeerde aandrijflijnen mogelijk te maken, zou Toyota een samenwerking willen aangaan met Chinese accubouwers. De winstgevendheid van EV’s blijft een moeilijke kwestie, als we Executive Vice President Shigeki Terashi mogen geloven. Terashi verwacht niet voor niets dat er in 2025 nog steeds meer auto’s met een brandstofmotor worden verkocht dan elektrische exemplaren.
Toyota is al jaren heer en meester als het gaat om hybridetechniek en stelt z’n kennis op dat gebied zelfs beschikbaar aan andere fabrikanten. Als het gaat om puur elektrische auto’s loopt de Japanse gigant echter wat achter de feiten aan. Er wordt gewerkt aan een inhaalslag, onder meer met de reeds gepresenteerde elektrische C-HR. Gisteren werd bovendien duidelijk dat Toyota samen met Subaru een platform voor EV's gaat ontwikkelen.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13978
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » za 08 jun, 2019 17:40

heel aardig, maar wat gaan we doen wanneer de noordpool gesmolten is en rusland en china de immense voorraden
fossiele brandstoffen gaan ontginnen?
precies : dan worden alternatieven rustiger ontwikkeld en blliven ev s nog ff een rijkeluisspeeltje.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » zo 09 jun, 2019 15:51

Even als Rookie de Duitse deskundigen in de positieve en negatieve zin, uitgaande van de Duitse markt, aan het napraten:

De "brandstof" kosten per 500 km zijn in Duitsland voor:
Het gemiddelde Elektrische voertuig € 25,--
De gemiddelde Diesel € 30,--
Het gemiddelde Waterstof voertuig € 50,--
Het E voertuig is dus aanmerkelijk goedkoper t.o.v. het H voertuig !

In Duitsland zijn ca 16.100 laadpalen beschikbaar voor ca. 165.000 EV tegenover 50 Waterstof pompen voor ca. 100 H voertuigen. De schattingen zijn ca. 70.000 laadpalen en 7000 snelladers voor 1.000.000 EV's

Als in Duitsland het electrische wagenpark naar 1.000.000 voertuigen gaat moet het landelijke elektriciteit-net een vaste capaciteit van 350 GIGA Watt krijgen, tegen nu 68,5 GIGA Watt. Omdat het E-Net constant onder deze spanning moet blijven staan, ontstaat er ook een hoger spanningsverlies op het net.
De investeringen in het E-Net worden op 2,5 Miljard Euro geschat.

Het totale CO2 omslagpunt EV ten opzichte van fossiele brandstof is 60.000 tot 80.000 km ofwel 4 tot 6 jaar, Na deze termijn of het bereiken van deze kilometrages slaat de CO2 balans ten gunste van het EV voertuig in positieve zin om. Geen aanvullende CO2 uitstoot meer uit de productie en het gebruik bij schone elektriciteit.

Dan nog even het grondstoffen probleem, voor het winnen van elke 1000 kg Lithium wordt in de Chileense woestijn 2 miljoen liter grondwater opgepompt, in de grootste mijn per dag 21 miljoen liter water, dat verdampt bij de winning van dit lithium/zout mengsel. Een ecologische ramp voor de mensen in dit gebied.

De huidige generaties accu's bevatten 60 KG Kobalt en 20 KG Lithium.
Positief is dat op termijn 90% van het kobalt uit accu's gerecycled kan worden.

De conclusie van de voor en tegenstanders van EV elektrische voertuigen, waterstof en fossiele brandstof voertuigen was dat alles alleen maar naast elkaar kan blijven voortbestaan en dat de overgang geleidelijk aan moet plaatsvinden.

Overigens CO2 heeft naar mijn mening als Rookie een geringe uitwerking op het "broeikasgas" effect.
Feitelijk is het zo dat Methaan een 25 x sterkere invloed uitoefend en dat Lachgas ( Distickstof monoxide) N20 een 300 x sterkere invloed heeft en een afbraaktermijn van 150 jaar bereikt.

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14095
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » zo 09 jun, 2019 17:43

Ergo, de benzine saab heeft nog steeds n glorieuze toekomst
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Plaats reactie