Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 12 mei, 2019 22:35

Is de beperkte levensduur van een fuel cell aan de orde geweest? Volgens mij nog niet.
Belanghebbenden bij H2 en enthousiaste aanhangers van die fossiele technologie laten dat soort info liever achterwege.

De levensduur van een fuel cell, de energie bron in een waterstof auto, is zeer beperkt als het gevraagde vermogen sterk en vaak varieert.
Om de levensduur te verlengen wordt in veel waterstof auto's een forse accu als buffer gebruikt.
Merkwaardig genoeg hebben veel H2 enthousiastelingen erg veel kritiek op de accu in een volledig elektrische auto.
Rijst toch wel de vraag: weten die lui eigenlijk wel waarover ze iets roepen of zijn ze bewust bezig met het verspreiden van BS?

Een Hyundai Nexo waterstof auto bijvoorbeeld heeft naast de fuel cells een aanzienlijk 40 kWh accupakket (met kobalt erin).

In feite is zo'n auto gewoon een accu EV met waterstof fuel cells voor extra bereik en de mogelijkheid van sneller tanken.
Let op: wel met een extreem hoge prijs voor elke 100km extra. Kijk de prijslijsten maar er maar op na.

In Canada (in Waterloo, nee geen 1 april grap) hebben ze een methode ontwikkeld om ze echt langer mee te laten gaan.
Dat wil zeggen: in een FC-PHEV, dus een waterstof auto met een stekker.
Met een stekker kan het hoge verbruik van duur groen H2 toch nog wat verlaagd worden door kortere afstanden volledig elektrisch te rijden.
De fuel cell hoeft dan minder vaak opgestart (opgewarmd) te worden.

https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... erloo.html

Quote:
Fuel cell plug-in hybrid electric vehicles (FC-PHEVs) can have extended range while utilizing cheap grid electricity, but has poor durability of onboard fuel cells due to dynamic loading.

Zonder kunstgrepen en buffer accu kan een H2 fuel cell, of zoals sommigen zeggen "fool cell", onder ongunstige omstandigheden al na minder dan 50.000 km de geest geven.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 12 mei, 2019 22:46

Het antwoord op de vraag van dit topic is dus eenvoudig : hoe dan ook, ook als in een elektrische auto een waterstof fabriek hangt, het blijft een elektrische auto.

Het wordt dus elektrisch en als je mentale gesteldheid erbij past, kun je kiezen voor de "fool cells".
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 12 mei, 2019 23:47

En o ja, ik ben wel degelijk ervaringsdeskundige als het gaat om het ontwerpen en realiseren van elektronische schakelingen voor elektrisch aangedreven auto's.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17415
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » ma 13 mei, 2019 0:30

Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 525
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » ma 13 mei, 2019 7:34

HEEEY Roeland nog net geen 200 pagina's interessant ( Fout & Fraude) leesvoer krijg ik van je voorgeschoteld.
:offtopic:
"Integriteit en oneerlijk gedrag in wetenschappelijk onderzoek":
Ik ben aan het lezen geslagen en pak de eerste leuke quote, naar ik meen, er maar eens uit.
naar een fraai gezegde van Marcel Proust,
“nooit een gelegenheid voorbij moet laten gaan om uitspraken van anderen aan te halen, die altijd interessanter zijn dan de dingen die men zelf verzint.”
(geciteerd door De Botton 2000: 49; Vanheste 2012: 16).
Dit spreekt Rookie wel aan. :-P+

Wie o wie is bekend met: Caveat Emptor ?
Hier geldt het caveat emptor bij het kopen van oude auto ’s (huizen, koelkasten e.d.) die als gloednieuw worden gepresenteerd: het risico is voor de al of niet naïeve koper
Nog zo'n leuke naar mening van Rookie :wow:
Dit levert vaak spanningen op indien machthebbers in die sectoren, bijvoorbeeld in de politieke arena, met hun waarden en belangen onvoldoende afstand bewaren van de wetenschap of hun waarden aan de wetenschap willen opdringen.
En dit is een eerlijke voor een ieder die eerlijk wil zijn:
Wetenschappelijke integriteit is derhalve een norm die aan een specifieke positie is gekoppeld, namelijk die van wetenschappelijk onderzoek(st)er; een norm voor het eigen gedrag van die onderzoekers. Integriteit is een belofte aan jezelf.
Laatst gewijzigd door 93Rookie op wo 15 mei, 2019 8:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13624
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » ma 13 mei, 2019 8:44

en onze fabrikanten blijven alles doorontwikkelen. We zien over 15 jaar wel waar we zijn uitgekomen.
Tenzij het noordpoolijs helemaal gesmolten is en China daar een nieuwe voorraad gas en olie gaat aanboren,
dan blijven we lekker fossiel met elkaar. Max kan eindeloos op Zandvoort blijven karren en wij vliegen
naar verweggistan waar geen mensenrechten zijn.

CO2 partijdig!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » di 14 mei, 2019 11:34

KOBALT VRIJE ACCU, HOGE CAPACITEIT, NIET BRANDGEVAARLIJK

Even een mening aanhalen, wel van een deskundige met ervaring. Dus geen autocoureur of een geschiedkundige, die van boreale zaken houdt.
In techniek en exacte wetenschap zijn beweringen toetsbaar en resultaten te herhalen.

Die no-nonsense mentaliteit is er ook bij de militairen.

De WHITE WATER RAPIDS van de ontwikkleingen van de li-ion ACCU technologie.
Er is een volledig nieuwe tak van de veelzijdige li-ion technologie boom.

GEEN KOBALT of andere zeldzame elementen.
ZEER HOGE CAPACITEIT (energiedichtheid 460 Wh/kg).
BRANDVEILIG door toepassing van een niet brandbare electrolyt op basis van water en zout.


Ontwikkeld door US Military in samenwerking met de Universiteit van Maryland.
Dus geen hoax en de verdere financiering zal wel van de grond komen door de directe betrokkenheid van een VS overheidsapparaat met diepe zakken.

Zelfs Tesla professor Dahn, de accu authoriteit als het gaat om het verbeteren van de toepasbaarheid, is enthousiast.

Volledig nieuwe chemie en daarom zal het even duren voordat er voldoende fabricagefaciliteiten zijn om deze accu's in EVs toe te passen.

https://electrek.co/2019/05/13/tesla-ba ... tech-army/

P.S. @Jelger: hele fraaie! Hilarisch!
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5202
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 14 mei, 2019 14:34

Ok, maar nog steeds geen reden om nu of de komende paar jaar een EV te kopen.

quote:
" It remains to be seen if a practical long-lived commercial cell can be developed, but I am very excited by this research.”

Het is research. Kan dus nog wel 10 jaar duren voordathet geïmplementeerd kan worden in (vracht)auto's.

Er was van de week een interessante discussie op de Nederlandse TV waarin een deskundige vertelde dat de consument zo'n € 10,- per ton CO2 betaald, tegenover € 0,13 voor handel en industrie. Ook zei hij dat er 8-10 grote industrieën in NL zijn die samen 90% van de uitstoot voor hun rekeningen nemen. Wie heeft nou de stimulus nodig om duurzamer te worden?

De consument wordt met het fossielvrijbeleid straks mogelijk gedwongen om te investeren in iets wat nog steeds in de kinderschoenen staat en nu nog niet duurzaam is. Er wordt per saldo voorlopig nog niet zoveel aan uitstootbeperking gedaan, maar de consument heeft straks mogelijk bezit met 99% afschrijving en nul inruilwaarde. Gebruikte EV's zullen mogelijk te duur en te schaars zijn, nog afgezien van hun veel te lage actieradius.

Ik zie nog steeds geen reden om alternatieven bij voorbaat te negeren of kapot te redeneren.

Ik begrijp best dat als je de industrie aanpakt, er een deel van die ecotax successievelijk op het bord van de consument terecht komt. Maar dat is altijd nog eerlijker en effectiever voor het terugdringen van de uitstoot dan beleid om mensen de EV als het eureka voor te schotelen.

Uit de hoek van de VVD vertegenwoordigster aan de genoemde TV-tafel kwam als enige de negatieve consequenties voor de gemiddelde consument ter sprake: Er moeten gewoon alternatieven blijven t.o.v. de EV. De transitie in verkeer moet niet met oogkleppen op worden doorgedrukt.
Als gewone burger geen toegang meer heeft tot zijn eigen vervoermiddel, en het OV (zoals is te voorzien) geen algeheel alternatief is. Zullen mensen niet meer vanzelfsprekend op hun werk kunnen verschijnen, met alle economische gevolgen van dien. Wie gaat die rekening betalen? De burgers met hun gesubsidieerde EV's? Vast niet.

Het is zaak om op korte termijn die grote industrieën op hun verantwoordelijkheid t.a.v. uitstoot te later erkenen en ervoor te laten betalen. Wie het meest vervuilt, zal ook de grootste bijdrage in de transitie moeten leveren.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13624
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » di 14 mei, 2019 15:26

theun 49 wordt volgens mij gesponsord / betaald door de ev industrie. One track mind: als elk probleem een spijker is
heb je alleen een hamer nodig (vrij vertaald), en daarmee zet ie zichzelf buiten spel.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17415
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » di 14 mei, 2019 15:46

Mensen waren ooit adaptief. @Steve-O - Op werk weigeren te verschijnen lijkt me niet de adaptatie die mensen de hardwerkende Nederlander de afgelopen decennia heeft laten zien als het verkeer te structureel tegenzat. Daarmee niet de VVD dame diskwalificerend (klinkt als mvr Kroes - een van de betere politici die we gehad hebben de afgelopen decennia).

Of deze of gene door de ene of de andere lobby betaald wordt kan zo maar. Daarom: transparantie!
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Bummer » di 14 mei, 2019 16:10

Nou... Transparantie!?!

Hoe wordt de lithium gewonnen voor al die accu's? Wat zijn de werkomstandigheden en de gezondheidsrisico's voor de mijnwerkers? En is mijnbouw niet per defenitie milieubelastend? Hoeveel water is er nodig bij het verkrijgen van lithium? (Och... water hebben we genoeg van met al die smeltende ijskappen!)

Je kunt niet stellen dat electrisch rijden milieu vriendelijk is, CO-neutraal, laat staan duurzaam, zolang je per auto kilo's aan accu moet meezeulen. Bosch, BMW en anderen zijn niet voor niets de mogelijkheden van waterstof verder aan het onderzoek, om het basisgewicht van een auto omlaag te krijgen. Daarbij komt dat de accu's niet het eeuwige leven hebben, wat bij een EV dus op termijn betekend dat er een substantieel deel van de auto moet worden vervangen. En al zouden er dan over een aantal jaren aftermarket accu's geproduceerd kunnen worden die relatief lichter in gewicht zijn, verandert het zwaartepunt van de auto weer, en dus ook het weggedrag.

Dus, nee... Het gras wordt niet groener met meer EV's.

https://www.wired.co.uk/article/lithium ... ent-impact
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17415
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » di 14 mei, 2019 16:24

Zolang we als mens meer blijven consumeren, en vooral bezig zijn met onszelf te behagen, met grondstoffen die een (veel) langere tijd vergen om te creëren dan de snelheid waarmee we het consumeren/verbruiken, leven we op geleende tijd. En eigenlijk beseffen we dat allemaal.

Alleen zijn we uitermate verdeeld over de manier hoe daarmee om te gaan. De ene ziet wel wanneer het schip op de klippen strandt, de ander is dat liever voor, maar weet niet wanneer precies het laatste turning point is.

Ja, ook EV aandrijving op basis van uit mijnbouw gewonnen materiaal, is niet perse zaligmakend op termijn. Via IMVO (internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen) beleid is er een boel op korte termijn te verbeteren aan tekortkomingen in arbeidsomstandigheden in de derde wereldlanden die het betreft. Maar dat is slechts een deelaspect, want ja, ook dit zijn grondstoffen die uiteindelijk niet oneindig zijn in ons consumptietempo, en is op geleende tijd.

De vraag is wat we bereid zijn te doen: stappen terug te zetten in onze exponentieel gegroeide mobiliteitsbehoefte? Want daar zit vooral de knel. Onze thuis energie voorziening zal op termijn geen probleem zijn om behoorlijk eco-neutraal te maken.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7235
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » di 14 mei, 2019 19:07

De vraag is wat we bereid zijn te doen: stappen terug te zetten in onze exponentieel gegroeide mobiliteitsbehoefte? Want daar zit vooral de knel. Onze thuis energie voorziening zal op termijn geen probleem zijn om behoorlijk eco-neutraal te maken.
Tja dat is inderdaad een gigantisch knelpunt. We willen allemaal van A naar B en van B naar C etc etc
Ik vraag me weleens af of ik eigenlijk wel ECHT op pad moet deze keer.
Maar de conclusie is steeds: ja je moet op pad.

De cruciale vraag is: wat is er nodig om de mobiliteitsbehoefte te verminderen?

Ik denk dat het persoonlijk beschikken over een scala van communicatiemiddelen zou kunnen bijdragen aan minder mobiliteit.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5202
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 14 mei, 2019 23:01

@Jelger: Ik had het niet over werkweigering, maar de mogelijkheid om als werknemer geconfronteerd te worden met het feit dat je je werk niet meer zou kunnen bereiken, of heel veel later en daardoor (even afgezien van de beschadigde relatie tussen werkgever en werknemer) bedrijfsprocessen in gevaar komen of ernstig gehinderd.

We kunnen niet toestaan dat dergelijke situaties zouden kunnen ontstaan, omwile van een georkestreerde EV-opmars.

En inderdaad, het consumeergedrag moet drastisch veranderen. Dat stuit wel op wens van industrie en aandeelhouders om altijd maar te willen blijven groeien en toename van winst.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17415
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » di 14 mei, 2019 23:07

De kern van dat mobiliteitsprobleem zit precies in die extreme verslaving aan, en privileges claimen, ten aanzien van prive mobiliteit. Volgens mij illustreer je precies waar het fout gaat, en waar het intellectuele gat in je redenering zit. Het spanningsveld tussen wat moet, kan, essentieel, onnodig is, moet vergroot worden. Dat dwingt tot scherpere keuzes. Dweilen met de kraan open is voor sommigen meer dan genoeg lekkage bestrijding, maar is...onhoudbaar.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Plaats reactie