Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12816
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » za 04 mei, 2019 23:42

Theun49 schreef:
za 04 mei, 2019 18:15
Niet helemaal on topic en voorlopig nog helemaal mogelijk. De klimaatplannen liggen nog op tafel.
Was het niet 2030: einde oefening voor verkoop van benzine e.d., al dan niet kunstmatig?
Geen probleem dan snoer ik lekker een houtvergasser achterop en kachel ik gewoon door! :lol:
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5202
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » zo 05 mei, 2019 8:42

Theun49 schreef:
za 04 mei, 2019 17:12
Niet volgens BOVAG en ANWB (Kampioen).

Steve-O is full of it. Bijvoorbeeld H2: zou geen energie verkwisten.

Nou, het rekensommetje op basis van de WLTP gegevens is eenvoudig. Je hoeft er geen elektro engineer voor te zijn.

Vergelijking van een zeer zuinige, state-of-the-art H2 auto, lichtgewicht met maar 2100 kg, 120kW vermogen, de Hyundai NEXO, energie verbruik per 100km: 114MJ.
Hoewel een Tesla veel zuiniger is, gaan we toch vergelijken met de hoog verbruik, werkelijk energie slurpende Audi e-tron EV, maar liefst 2500kg, 250kW, energie verbruik per 100km toch maar: 94 MJ.

Basis voor deze resultaten zijn de WLTP gegevens in de brochures van de beterffende auto's: 0,95kg H2/ 100km (Nexo), energie inhoud H2 120MJ/kg, Audi e-tron hoogste WLTP verbruik 26,2 kWh / 100km.

Verkwisting door H2: 20MJ per 100km, meer dan 20%.
Zouden we een eerlijker vergelijking doen met een echt zuinige state-of-the-art 2100kg, 120kW EV, dan komt de verkwisting dichter bij het rendementsverlies van de H2 brandstofcel: 40 tot 50%.
.
Deze cijfers verliezen aan betekenis als de H2 duurzaam wordt geproduceerd. Als dat niet zou gebeuren, zouden immers de klimaatdoelstellingen niet kunnen worden ingehouden. Waar we, zoals Jelger het verwoord, mee hebben ingestemd.
Bovendien heb je te maken met innovatie. De cijfers van vandaag, eigenlijk zelfs van gisteren. De ontwikkeling gaat ondertussen door. Jij praat vooral over het heden, ik vooral over de toekomst.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13624
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » zo 05 mei, 2019 10:12

Jullie kunnen wel blijven goochelen met cijfers maar dat blijft koffiedik kijken. De ontwikkelingen
gaan toch wel door en dan weet je pas waar we op uit komen. Het is geen wiskunde / natuurkunde zoals
Theun het doet voorkomen. Elke berekening is volgende maand al weer achterhaald, zoals steve oom al zei, en zijn er weer nieuwe
oplossingen voor van alles gevonden. Die klimaatdoelen zijn ondertussen is veel serieuzer probleem / kostenverslindend plan geworden.
Maar zoals Jelger al aangaf: we hebben die gasten zelf aan het stuur gezet.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12816
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » zo 05 mei, 2019 10:52

turbopilot schreef:
vr 03 mei, 2019 21:12
Dus als ik een tesla zie moet ik nu denken aan kinderarbeid :-S+

Net op de NOS, Amsterdam wil fulltime electric, knettergek die groen linksen :fight_headbang: :fight_headbang: :fight_headbang:
Wil jij daar heen dan Amsterdam?
Ik blijf daar het liefste zo ver mogelijk vandaan!
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7235
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 05 mei, 2019 11:04

Er zijn voor de toekomst diverse factoren die bepalend zijn voor de keuze elektrisch versus waterstof rijden.
Eén daarvan is de voorkeur van de landelijke en gemeentelijke politiek.

Wethouder Dijksma van de Gemeente Amsterdam probeert bijvoorbeeld het elektrisch rijden stimuleren.
Ze heeft aangekondigd dat Amsterdam vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto's wil toestaan.

Maar..... wat blijkt? Er is helemaal geen wettelijk kader voor zo'n gemeentelijke maatregel.
Eerst zal men in Den Haag wetgeving moeten invoeren die zo'n gemeentelijke maatregel mogelijk maakt.

En het is maar de vraag of dat wettelijk kader er komt van het voornemen van Amsterdam staat haaks op het
(landelijk) beleid van het kabinet. In Den Haag ergert men zich aan de lappendeken van autoregels per gemeente.
Daar wil men graag vanaf. Het voornemen van de gemeente Amsterdam past bepaald niet in dat kader.

Informatiebron: https://www.ad.nl/politiek/kamer-fluit- ... ~a0c9e5f7/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17415
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » zo 05 mei, 2019 11:18

Ondertussen wordt er in Georgie een (Chinese) fabriek voor elektrische auto's gebouwd. Waarvan de helft van de productie voor Georgische markt is bestemd, en de helft voor de EU.

http://agenda.ge/en/news/2019/971
One of the world’s largest electric car manufacturers, the Changan Corporation, will construct a production factory in the western Georgian city of Kutaisi.

Production capacity of the plant will be 40,000 cars a year, out of which 50% will be designated for the domestic market, while 20,000 cars will be exported to the European Union (EU)”, said PM Bakhtadze.
Omdat Georgie een vrijhandelsverdrag met de EU heeft (het beruchte en identieke associatieverdrag waar we 3 jaar geleden over de oekraiense versie hebben mogen stemmen dat tegelijkertijd is afgesloten) is er een trend dat aziatische bedrijven deze landen als ideale springplank naar de EU zien, in combinatie met regionale afzet.

Inmiddels zijn in hoofdstad Tbilisi, dat gebukt gaat onder luchtverontreiniging, de meeste taxis hybride (veelal tweedehands Toyota Prius uit de EU of de VS), en zijn er Chinese bedrijven in de taxi sector actief tbv groener vervoer.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7235
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 05 mei, 2019 11:30

Dergelijke simpele omwegen worden wel vaker gebruikt om snel en doelmatig de Europese markt te kunnen bewerken.

Google maakt bijvoorbeeld gebruik van een in Litouwen verkregen licentie om binnen de EU (met toestemming)
onze bankgegegevens te kunnen bekijken:
https://tweakers.net/nieuws/147770/goog ... mming.html
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17415
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » zo 05 mei, 2019 11:44

Dat lijkt me van een andere orde. Overigens is het voorbeeld dat ik aanhaal een voorbeeld hoe Europees nabuurschapsbeleid de economie in die regio (buiten de EU) een handje kan helpen, stimuleren.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7235
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 05 mei, 2019 12:04

......is er een trend dat aziatische bedrijven deze landen als ideale springplank naar de EU zien, in combinatie met regionale afzet.
Is het wel zo stimulerend als Georgië door Azatische landen wordt gebruikt als springplank voor het bewerken van de EU?
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17415
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » zo 05 mei, 2019 12:18

Economische activiteit. Niet subversief bewerken. Er worden banen gegenereerd in een land dat in een moeilijk sociaal economisch pakket bevindt (waarbij ik meegeef dat over dat laatste in de regerende elite ook geen duidelijke visie is, maar laat ik dat nu even verder achterwege laten omdat dit ons te ver van onderwerp draadje voert)
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7235
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 05 mei, 2019 13:57

Bijzondere wending in de Duitse auto-industrie!
Audi gaat (onder leiding van onze landgenoot Ben Schot) samen met toeleverancier Bosch volledig inzetten op waterstof-auto's:

https://www.ad.nl/auto/ook-dit-grote-du ... ~a101b53e/
Keep on smiling!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 05 mei, 2019 15:14

De WLTP verbruikscijfers zijn keihard en bedoeld om te vergelijken. Vaste testprocedures. Juist om gegoochel te voorkomen.
H2 auto's zijn vanwege de aanwezigheid van brandstofcellen kwistiger met schaarse groene energie dan volledig elektrisch.

De berichtgeving in het AD is gekleurd als je het vergelijkt met berichten in andere media en wel ten gunste van H2.
Het beeld dat dan naar voren komt is dat het voorlopig gaat om het in samenwerking met Hyundai opstarten van het vroeger stil gelegde H2 programma.
Blijkbaar verwachten ze ontwikkelingen in de markt, waardoor er ook een (beperkte) vraag zal zijn naar H2.
Eerder bracht Audi in het nieuws, dat er een H2 model in productie komt omdat de vraag naar volledig elektrisch de productie capaciteit ver overstijgt.

Het aantal aangekondigde EV modellen van de VW groep is aanzienlijk groter dan de ene Audi H2 SUV die nu in het nieuws is.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7235
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 05 mei, 2019 15:58

Ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent van de waterstofhistorie bij Audi.
Het merk is zelf inmiddels al bijna 20 jaar actief op dit gebied.
In 2015 lanceerde men de Audi A7 H-Tron Quattro:

Bron: https://www.autowereld.com/autotests/id ... -waterstof
Keep on smiling!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 05 mei, 2019 19:27

Klopt met mijn info: dat H2 programma is destijds gestaakt.
En nu is Hyundai nodig om het weer op te starten, omdat bij Audi inmiddels geen voorsprong meer is in techniek. Bron: insideevs.com.
Hyundai is koploper op H2 gebied.

Blijkbaar hebben ze bij ook problemen om volledig elektrische modellen in aantallen te produceren. Nog meer dan bij Tesla.
Er is meer dan voldoende vraag: volledig elektrisch is niet aan te slepen.

Inmiddels heeft Hyundai.nl het lastiger gemaakt om verbruikscijfers te downloaden van hun elektrische en H2 modellen.
Internationaal lukt het wel eenvoudiger, bijv. van de 40kWh Kona. Erg zuinige vol elektrisch.

Vergelijken we de cijfers van de Nexo (H2) met de Kona, dan verbruikt de H2 Nexo inderdaad circa 50% meer.
Die 50kW gaat grotendeels met het water de uitlaat uit. Toch jammer van die groen opgewekte H2.
Maar wel erg goede 50kW kachel, zo'n H2 brandstofcel.
In een volledig elektrisch model moet je je behelpen met een warmtepomp met al die hoog rendement accu's, inverters en laders. Vette knipoog.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7235
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 05 mei, 2019 20:29

Het lijkt er inderdaad op dat Waterstof terrein gaat winnen ten opzichte van elektrisch rijden:
Er is een groeiend geloof, dat de batterij niet voor elke vorm van vervoer dé ideale oplossing zal zijn.
Daarnaast heerst er bij batterijfabrikanten de gedachte dat de levering van batterijen niet aan de toekomstige
vraag kan voldoen. Wereldwijd zijn er alleen al in 2025, veertig – en in 2030, tachtig op volle toeren draaiende
“gigafactories” nodig om aan de vraag te voldoen. Dat zet de delving van zeldzame aardmaterialen en onder
andere lithium onder enorme druk.
Bron: https://innovationorigins.com/nl/waters ... voorkomen/
Keep on smiling!

Plaats reactie