Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » ma 01 apr, 2019 21:15

In Noorwegen is één op de drie nieuw verkochte auto's een Tesla. In Noorwegen is het aandeel
elektrische auto's op het totale aantal verkopen van nieuwe wagens in maart opgelopen tot
58,4 procent. Dit is een nieuw record, meldt de Norwegian Road Federation (NRF) maandag.

Bron: https://www.nu.nl/auto/5820999/een-op-d ... tesla.html
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13414
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » ma 01 apr, 2019 21:31

Musk gaat wat anders doen
Gaat in de bitcoin. ,zal wel 1 april grap zijn
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » ma 01 apr, 2019 21:48

Volgens mij denkt Musk redelijk genuanceerd over bitcoins:
https://www.manners.nl/elon-musk-bitcoin-minpunt/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
vanderzanden
Geregistreerd lid
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door vanderzanden » ma 01 apr, 2019 22:21

Even voor de zuiverheid: Is deze topictitel misschien iets te sturend - Zeg maar niet waterstof of elektrisch maar elektrisch met waterstof of met een batterij. Vergeef me wanneer ik deze nuance ongepast meld, ik heb niet het hele topic doorgeploegd ...
Saab bouwde voor petrollheads, NEVS is voor wattjes.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993, met ruilhart
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991, met ruilhart
9.3, nocturneblauw, 1.8t estate (2018 -), my 2005
en een altijd werkende niet-Saab

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » do 04 apr, 2019 22:14

Weer een item voor Teun49 met een vraag die nog niet aan de orde is geweest.

;-|+ Hoogvoltage DC systemen ( gelijkstroom) zijn levensgevaarlijk. ;-|+ dodelijk en brandgevaar
Er mag alleen maar onderhoud en reparaties aan elektrische voertuigen door speciaal opgeleide HV vakkrachten uitgevoerd worden.

Wie o wie gaat al onze vak-monteurs omscholen tot HV monteurs en tot vrijwillige brandweer. ?

https://www.hella.com/techworld/za/Tech ... les-1725/ Engels
https://www.hella.com/techworld/de/Tech ... gen-1725/ Duits

En in het Duits waarop gelet moet worden:
Worauf muss ich als Werkstatt(-mitarbeiter) achten?

Fahrzeug starten und bewegen: Um ein Fahrzeug mit Hochvoltsystem fahren zu dürfen – und sei es nur aus oder in die Werkstatt- bedarf es einer Unterweisung der jeweiligen Person
Service und Wartung: Service- und Wartungsarbeiten (Räder wechseln, Inspektionsarbeiten) an Hochvoltfahrzeugen dürfen nur von Personen durchgeführt werden, die zuvor durch einen „Fachkundigen für Arbeiten an HV eigensicheren Fahrzeugen“ auf die Gefahren dieser Hochvolt-Systeme hingewiesen und entsprechend unterwiesen wurde
Austauschen von Hochvolt-Komponenten: Personen die Hochvolt-Komponenten wie z.B. einen Klima-Kompressor austauschen, müssen über die entsprechende Befähigung verfügen (Fachkundigen für Arbeiten an HV eigensicheren Fahrzeugen)
Austausch der Batterie: Die Reparatur bzw. der Austausch von spannungsführenden Hochvolt-Komponenten (Batterie) bedarf einer gesonderten Befähigung.
Pannenhilfe / Abschleppen / Bergen: Wer an Fahrzeugen mit Hochvoltsystemen Pannenhilfe leistet oder diese abschleppt oder auch birgt, muss eine Unterweisung in den Aufbau und die Funktionsweise der Fahrzeuge und deren Hochvoltsystemen erhalten haben. Des Weiteren sind vorab die jeweiligen Hinweise der Fahrzeughersteller zu berücksichtigen. Bei beschädigten Hochvolt-Komponenten (Batterie) sollte die Feuerwehr hinzugezogen werden
Van een Rookie in het Orakel van Delphi

p.s. wat voet noten:
Damit kann gewährleistet werden, dass die kritische obere Maximaltemperatur von 40° C nicht überschritten wird.
Eine kalte Batterie ist weniger leistungsfähig als eine wohltemperierte und kann bei Temperaturen deutlich unter dem Gefrierpunkt kaum noch geladen werden. Im reinen Elektrofahrzeug dagegen wird man eine Batterieheizung vorsehen müssen, um im Winter in jeder Situation starten und fahren zu können.
Fahrzeughersteller streben eine rechnerische Batterielebensdauer von 1 Autoleben an (ca. 8-10 Jahre).
Fahrzeuge mit Hochvoltsystemen sind Fahrzeuge, die mit Spannungen von 30 Volt bis 1000 Volt AC (Wechselspannung) oder 60 V bis 1500 V DC (Gleichspannung), Antrieb und Nebenaggregate betreiben.
Laatst gewijzigd door 93Rookie op do 04 apr, 2019 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » do 04 apr, 2019 23:15

@93Rookie: Voor het opleiden van vakmonteurs kun je hier terecht:
https://www.innovam.nl/hybride-en-ev
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » za 06 apr, 2019 8:47

Heeey Als Rookie de discussie maar eens aanscherpen:

Electrisch rijden is een DEATH END STREET oftewel een CUl-de-SAC dus "een KAT in de ZAK" :-P+

Afbeelding


En als we HELLA, toch geen kleintje in Automotive mogen geloven dan is de technische levensduur van een EV 8 tot 10 jaar.
Auto fabrikanten streven naar een rekenkundige levensduur van een accu van 1 auto leven ( c.a. 8 - 10 jaar )
Fahrzeughersteller streben eine rechnerische Batterielebensdauer von 1 Autoleben an (ca. 8-10 Jahre).

Ter vergelijk: stel je voor 10 jaar minus 2019 alle SAABS van voor 2009 van de weg ?????????? :mrgreen:
En dan maar weer een Rookie voorspelling uit het orakel van Delphi :
Net zoals bij Microsoft Windows en haar oude versies
Geen Update's meer Geen onderhoud meer.
Conclusie van rookie, een kat in de zak

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » za 06 apr, 2019 13:08

De opmars van de elektrisch auto gaat onverminderd door.
Die ontwikkeling laat zich niet meer terugdraaien, ook niet door een Rookie die
probeert op een leuke manier de EV ter discussie te stellen.... :D

Volvo introduceert bijvoorbeeld nog dit jaar een elektrisch aangedreven XC40:

Afbeelding

Bron: https://elektrischnederland.nl/2019/04/ ... iant-xc40/
Keep on smiling!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1245
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » di 09 apr, 2019 12:22

Hahaha, ja, die Roekie, maar zelfs de grootste NL club van mobiliteit op basis van wielen beseft dat de toekomst elektrisch is.

Voor de Roekies op dit forum hebben ze het in het lijfblad van april dit jaar op pagina 74 en 75 in vijf punten kernachtig geformuleerd in Jip en Janneke taal.

Die Volvo is heel erg fraai. Valt onder punt vijf van de club van wielrijders.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » di 09 apr, 2019 21:48

Als Rookie ben altijd op zoek naar goed betaalbare alternatieven:

Een "middenklasser" EV uit 2012 dus in haar zevende levensjaar.
Een kilometerstand van 87.000; Nog geen Wegenbelasting Prijs € 5.950,-- 1 zakelijke en 1 privé berijder
Ruim voldoende opties L.M. , afstandbediening, automaat, etc. nieuwprijs € 35.000,--

een betere hoek in de afbeeldingen gekozen, komt ie beter uit:
Afbeelding

Maar moet nog wel haar "ACCU Renault huur " per maand hebben in de vorm van een huurcontract van € 79,-- per maand bij een kilometrage van max 15.000,- per jaar. O ja en de accu moet apart verzekerd worden, hij blijft eigendom van Renault.
En de afschrijving voor de 1e en 2e eigenaar waren wel een kleine € 30.000,- als je er van uit gaat dat het garage bedrijf er € 950,-- op wil verdienen. Dat is dus even grof gerekend € 5.000,-- per jaar.

Is dat een goede aanschaf geweest?
Of een kat in de zak bij zomers 150 km maximaal en 's-winters 75 KM ?

Even voor het eerlijke vergelijk van de werkelijke feiten voor de 1e zakelijke rijder op een rij:
Wat dit voertuig toen zeer aantrekkelijk maakte was:
1. Geen bijtelling op IB privé was min 25% nu plus 4%
2. BTW verrekening was ca. min € 6100,- 1 privé rijder nu dus € 0,00
3. Geen BPM blijft geen BPM
4. Investeringsaftrek die gold ca. € 7000,- privé rijder nu € 0,00
5. MIA / Vamil investeringsaftrek heel veel, maar moet van de bedrijfswinst betaald worden.
privé rijder geen aftrek.

Maar als alle fiscale voordelen vervallen wordt het toch een hele investering zeker voor privé rijders :O:
Trek zelf uw conclusies, en weer een r :-S+ :-S+ kie voorspelling uit het orakel van Delphi:
Als er werkelijk zoveel Elektrische Personen Auto's komen, dan zijn alle fiscale voordelen per direct geschrapt. Want dat kost de schatkist veel te veel. ;-|+

BPM ongeveer een half miljard per jaar
Wegenbelasting ongeveer 6 miljard per jaar voor het hele wagenpark
Brandstof Accijns ongeveer 10 miljard per jaar voor het hele wagenpark
BTW op Brandstoffen ongeveer 2 miljard
De laatste cijfers zijn globale Rookie cijfers, voor de juiste cijfers graag correctie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 93Rookie op do 11 apr, 2019 23:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » di 09 apr, 2019 22:04

93Rookie schreef:
di 09 apr, 2019 21:48
Trek zelf uw conclusies, en weer een r :-S+ :-S+ kie voorspelling uit het orakel van Delphi:
Als er werkelijk zoveel Elektrische Personen Auto's komen, dan zijn alle fiscale voordelen per direct geschrapt. Want dat kost de schatkist veel te veel. ;-|+
Ik denk dat je dat iets anders moet zien.

Iedere overheid heeft inkomsten nodig om alle ambtenaren en niet-gedane verkiezingsbeloftes te financieren (ja.... je leest het goed! :D)
Als de accijns-inkomsten uit "gewone" brandstof zijn weggevallen dan komt daar een andere fiscale heffing voor auto's voor in de plaats.
Er is geen orakel van Delphi voor nodig om tot die conclusie te komen. Ook in de toekomst blijft de auto een belangrijke melkkoe.
Dat is al héél lang zo en dat zal zeker niet veranderen.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » wo 10 apr, 2019 0:12

Afbeelding

vrije vertaling van Rookie: "
Wie tegen stroom is heeft waterstof kracht nodig
"

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13978
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 10 apr, 2019 6:44

En waarop baseren jullie de 'opmars van de ev s '? De verkoopcijfers zijn lager dan ooit, alleen elke fabrikant ontwikkelt ze en ze proberen
een accufabriek te bouwen.
Benzine, diesel, waterstof wordt net zo doorontwikkeld dus we zien vanzelf wat het uiteindelijk wordt: waterstof of ev.
Voorlopig is de ev veel te duur -al veel vaker voorgerekend maar die van Rookie/Renault is wel weer tekenend natuurlijk- voor de massa en is ons netwerk er niet op berekend.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14095
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » wo 10 apr, 2019 7:17

Een fluence is wel n geweldig voorbeeld, dat ding is echt niet te verkopen, zelfs niet voor weinig geld.
Vraag en aanbod dingetje..
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13978
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 10 apr, 2019 8:18

13 van verkocht in 1 jaar.... En allemaal lease / bedrijf ook nog eens.
Onze buurman doet niets anders dan Tesla s uitvoeren, gisteren gingen er gewoon 3 op 1 ochtend naar verweggistan.
De mooie Audi RS8 bleef nog ff staan.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie