Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » zo 28 jul, 2019 10:16

Zonder smilies is de humor voor sommigen wellicht te droog. :?:

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6123
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Funky Dude » zo 28 jul, 2019 10:34

De rol van aangever heb je al aardig onder de knie :thumbup2:

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 28 jul, 2019 10:59

Even back on topic... :D
Terwijl de liefhebber van conventionele sportauto’s met een verbrandingsmotor, maar met een milieubewust geweten, voor de moeilijke keuze tussen de conventionele sportauto en de elektrische auto met accu staat, zal de “gewone” milieubewuste autorijder zich afvragen wat de toekomst echt zal brengen.
Is dit hét moment om over te stappen op elektrisch rijden of is het de moeite waard om te wachten op de waterstofauto?
We zetten de voor- en nadelen van de waterstofauto, ten opzichte van de elektrische auto met accu, op een rij.
Verder lezen: https://www.elektrischeauto.nl/informat ... rstofauto/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » di 30 jul, 2019 8:18

Maar weer eens een plaatje in plaats van 100 woorden
Afbeelding
En als het plaatje vragen oproept?
Met Google zoeken op H2Esla een Tesla met fuelcell
Afbeelding
of https://www.h2-international.com/2018/0 ... ogezand/


En omdat ik van plaatjes hou:
Hyundai Kona Electric explodeert zonder aanleiding
Afbeelding een link naar een plaatje
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/h ... image=2
Laatst gewijzigd door 93Rookie op vr 02 aug, 2019 11:00, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5422
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 30 jul, 2019 9:44

Ik zie een aantal dingen aan het overzicht wat niet klopt, maar vooral veel onduidelijkheden, mede veroorzaakt door in Duits en Engels doorelkaar te gebruiken, maar sommige dingen zijn ook vaag.

Je kunt je afvragen of het chemische bijproduct door electrolyse van H2O (dus O) als zodanig moet betitelen. Ik kan er wel mee leven, maar wat is de bedoeling van deze grafische voorstelling. Ik zou een onderscheid maken in herbruikbare en makkelijk te verwerken chemische bijproducten en moeilijk tot niet op te vangen chemische bijproducten die schade aan de natuur opleveren.

Verder mis ik ethanol. Omdat uit vergelijkende tests is gebleken dat Methanol de motor sneller doet slijten en daarmee een ander aspect van milieuvervuiling om de hoek komt kijken. Dit in tegenstelling tot Ethanol, maar goed dan zou ik graag in de grafische weergave terugzien hoe de productie van Ethanol verloopt en wat daar de bijproducten van zijn.

Waar heb je hem van daan Rookie?

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » di 30 jul, 2019 21:36

Meestal vind ik de rookie bijdragen wel ok maar deze niet hoor: ik moet mijn leesbril op, mijn hoofd op links 90 graden.
En dan nog werken om te snappen wat er gaande is op het schema. Niet meer doen joh.

Nee geen smileys, we zitten hier niet op de kleuterschool, rookie kan wel wat hebben hoor!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17627
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » di 30 jul, 2019 21:53

Rechtermuisknop -> bewaren als...-> openen in Paint of Photo viewer. -> roteren tot je kan lezen in rechtstand van je hoofd.

Succes! Je kan het! :thumbup: :applause:
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » di 30 jul, 2019 22:17

ga ik echt allemaal niet doen hoor. niet omdat het niet moet maar omdat ik het niet wil.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
holtwark
Geregistreerd lid
Berichten: 76
Lid geworden op: za 13 dec, 2008 0:19
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door holtwark » do 01 aug, 2019 11:15

Interessante beschouwing over elektrische auto'

https://klazienaveenlokaal.nl/2019/07/2 ... P1WRPVUgJw

De Nederlandse vertaling van een Duits artikel.
De oorspronkelijke Duitse tekst staat in de volgende geplaatste reaktie
Laatst gewijzigd door holtwark op do 01 aug, 2019 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » do 01 aug, 2019 12:05

:wow: Maar weer eens 100 woorden in plaats van een plaatje :wow:
Overigens de Nederlandse journalist heeft aan het oorspronkelijke artikel deels een eigen mening toegevoegd.
Even voor de Germanisten onder ons de Duitse tekst: 15. Juli 2019
Professor der TH Ingolstadt entlarvt den Schwindel um die Elektromobilität

»Das E-Auto nützt nur der Automobilindustrie, aber nicht den Kunden!«


E-Auto-Flotte an Ladestationen: Der Hype um die Elektromobilität ist ein gigantischer Schwindel
Das E-Auto ist quasi das allein selig machende Heilsversprechen linksgrüner Umweltideologen.
Ein Professor der Technischen Hochschule Ingolstadt entlarvt den Hype um die Elektromobilität als einen gigantischen Schwindel, der nur einem Zweck dient
: Die Autohersteller wollen sich ihre Flottenwerte künstlich »sauber« rechnen, um Strafzahlungen in Milliardenhöhe an die EU zu vermeiden.

Jörg Wellnitz ist Professor an der Technischen Hochschule Ingolstadt und Inhaber einer Professur in Melbourne.
Er fährt selbst ein Elektro-Auto. Wellnitz hat sich akribisch mit allen Aspekten der E-Mobilität auseinandergesetzt.
Sein Fazit: Sie werde nie so kommen, wie von Industrie und Politik prognostiziert.
Für ihn ist das Ganze ein Alibikrieg, nichts anderes. Der Kunde ist dabei Nebensache.
Manchmal ist es durchaus der Mühe wert, stundenlang das Netz zu durchstöbern.
Dann stößt man auf einen schon einige Monate alten Beitrag von Prof. Jörg Wellnitz, über den das Portal ›Ingoldstadt-Today.de‹ berichtete, ein weithin unbekannter Digitalableger des ›Donaukuriers‹.
Es ist ein hochinteressanter Artikel, der im Diskurs um das E-Auto bisher untergegangen ist.
»In der Volksmeinung ist die E-Mobilität eine tolle Sache«, sagt der eloquente Professor, »aber sie macht überhaupt keinen Sinn, wenn man sich alle Aspekte des Themas einmal vor Augen führt.«
In der Tat gibt es nicht einen Aspekt, für den Wellnitz nicht ernüchternde Zahlenwerke parat hätte, erstaunliche Untersuchungen zitieren kann oder schlicht mit gesundem Menschenverstand eins und eins zusammenzählt.
Autoverkehr nur für 16 Prozent der CO2-Emissionen verantwortlich
Im Zentrum der Betrachtung steht selbstredend der von den E-Auto-Enthusiasten behauptete umweltpolitische Nutzen.
Professor Wellnitz macht eine ernüchternde Rechnung auf:
Für gerade einmal 16 Prozent des angeblich klimaschädlichen Kohlendioxidausstoßes ist der Autoverkehr verantwortlich.
»Belastender ist da ja schon die Massentierhaltung und die landwirtschaftliche Monostruktur« – von den großen Containerschiffen, den Kreuzfahrtlinern auf den Weltmeeren und dem Flugverkehr ganz zu schweigen.
Für eine Batterie kann man acht Jahre mit Verbrennungsmotor fahren
Aber selbst ohne Berücksichtigung dieser CO2-Schleudern wäre das E-Auto für die Verbesserung der Umweltbilanz nach Meinung von Wellnitz vollkommen wertlos.
»Bis die Batterie für Tesla beispielsweise gebaut ist, könnte man acht Jahre lang mit einem Verbrennungsmotor fahren, um die gleiche Umweltbelastung zu erzielen«, so Wellnitz. Er führt das Narrativ von der Zero-Emission des E-Autos ad absurdum und macht in einem Atemzug dem Märchen vom billigen Fahren mit Strom den Garaus.
E-Auto hat nach acht Jahren nur noch Schrottwert
Denn laut Wellnitz ist es eine Frage der Zeit, bis der Strom zum Aufladen der Batterien – der zudem in der Hauptsache alles andere als sauber produziert wird – ebenso besteuert wird wie Benzin oder Diesel. Und dann lägen die Kosten für einen E-Flitzer bei rund 800 Euro pro Monat. Und der hat ob der möglichen Ladezyklen eines Akkus in acht Jahren nur noch Schrottwert.
Und das alles weiß die Autoindustrie nicht?
»Alle wissen es«, sagt Jörg Wellnitz, »aber es geht weder um die Umwelt noch um die Kunden.
« Der Grund, warum Hersteller wie Audi, BMW, VW und andere derzeit Milliarden in die neue Technologie investieren, liege ganz woanders.

Wellnitz: »Zum einen lassen sich Milliarden an EU-Fördergeldern kassieren.
Daneben bewahren E-Autos die großen Hersteller vor Strafzahlungen wegen Nichterreichens der europäischen Klimavorgaben, da sie mit angeblichen Zero-Emissionsmodellen den Flottenmix nach unten drücken.
Es geht selbstredend auch um das Markenimage, um ein grünes Mäntelchen und um Technologiekontrolle.
« Man baue die E-Autos im Wissen, dass sie alles andere als die automobile Zukunft seien.
»Es zu machen ist billiger, als es nicht zu machen«, habe ihm ein Automanager gesagt, »es ist sinnlos, aber es kostet weniger.«
Den Herstellern geht es nur um mehr Absatz
Und – so ganz nebenbei – es geht natürlich darum, noch mehr Autos zu verkaufen. 1,6 Milliarden Fahrzeuge gibt es heute bereits weltweit
. 80 Millionen werden pro Jahr produziert. Das seien ebenso viele, wie Kinder auf dieser Welt neu geboren werden. E-Autos sind für die Hersteller kein Ersatz für Verbrenner, sondern ein Zusatzgeschäft, um als Zweit- oder Drittfahrzeug noch mehr Autos an den Mann zu bringen.
Die Kinder Afrikas lassen grüßen. Doch dieses Zusatzgeschäft, so Wellnitz, stoße an seine Grenzen, wenn es um die benötigten Rohstoffe für den Bau von Akkus gehe, deren Abbau in Chile (Lithium) und Zentralafrika (Kobalt) nicht nur extrem umweltunverträglich ist und in weiten Teilen mit unvertretbarer Kinderarbeit einhergeht. Wellnitz: »Würde Audi den A4 in großer Serie rein elektrisch bauen, müssten sie den halben Weltmarkt an Kobalt leerkaufen.«

Bei VW habe man so eine Rechnung schon einmal vorsorglich aufgemacht und sei zu dem Ergebnis gekommen, dass der Konzern für seine Produktion von E-Autos rund 130.000 Tonnen Kobalt benötigen würde.
Die Weltproduktion indes liegt derzeit bei 123.000 Tonnen. Die Kinder Afrikas grüßen die VW-Kunden an dieser Stelle auf das Allerherzlichste!
7,5 Kilo weniger Gesamtgewicht, besseres Klima
Für Wellnitz ist der Dieselmotor nach wie vor der sauberste und umweltfreundlichste Antrieb.
Der Ingolstädter Professor macht noch eine andere bemerkenswerte Rechnung auf.
Abgesehen davon, dass ein Auto-Akku rund 100 Wattstunden Leistung pro Kilogramm Gewicht liefert (Benzin 12.000 Wattstunden und Wasserstoff, für Wellnitz der Treibstoff der Zukunft, 33.000 Wattstunden), ließen sich die Klimaziele heute schon ganz leicht erreichen. Und zwar so:
Würde jeder Autofahrer auf unnötig mitgeführten Ballast von durchschnittlich 7,5 Kilogramm verzichten, dann »hätten wir die europäischen Klimaziele schon in Sichtweite«.
Die Zukunft heißt Wasserstoff
Und würde man eine aufrichtige Ökobilanz aufmachen, basierend auf Preis, Bauraum und Leistung, dann »kommt hinten der Ottomotor heraus oder ein kleiner Diesel«, sagt Jörg Wellnitz, der im Übrigen auf eine ganz andere Zukunftstechnologie setzt, die zu verschlafen die deutschen Autobauer aufgrund der politischen E-Vorgaben gerade dabei sind: »Das Wasserstoffauto wird ganz sicher kommen.« (hh)
Als R :-S+ :-S+ kie in het gesternte Weegschaal weer duidelijk aan het twijfelen geslagen.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » do 01 aug, 2019 13:02

Die prof uit Ingolstad heeft wel goed zitten rekenen dus.
Ik wil nu niet zeggen 'zei ik toch' . Want dat zou ik erg kinderachtig vinden -dus typ ik het
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7571
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » do 01 aug, 2019 21:47

@93Rookie: elke keer als er ergens tew wereld een elektrische auto in brand vliegt,
dan komt de pers wereldwijd weer met het bekende vergrootglas aanzetten.

Heb je enig idee hoeveel auto's in ons land in brand vliegen?
Dat zijn er 4.500 per jaar!

Bron: https://www.112schade.nl/nieuws/auto-brand/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 596
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » do 01 aug, 2019 22:38

Gelukkig hebben we Roeland om maar weer eens met de feiten geconfronteerd te worden.
4500 x een auto brand, ik heb als Rookie nooit kunnen bedenken dat het zo'n groot aantal zou zijn.
1/10 komt eerder bij mij op, kun je zien hoe je je als Rookie in verzekeringen kan vergissen. :wow:

Hoe is het relatief? Het totaal aantal auto's, bestelwagens, vrachtwagens en de branden uitgedrukt in een percentage van het totaal aan brandstof auto 's ??

Toch een kleine opmerking : laten we uitgaan dat het waar is dat de Canadese garage en woonhuis volledig ontwricht was door de explosie, dan is het toch van een iets andere orde dan bijvoorbeeld een auto brand op de snelweg omdat er een benzine lek is ontstaan, of aanlopende remmen van een vrachtwagen wegens slecht onderhoud.
Het komt ook voor dat een "randdebiel" de wijk afgaat en auto's laat affikken ;-|+ . Is er een mogelijkheid om deze laatste oorzaak uit dat cijfer te elimineren? Het cijfer minus vandalisme. Vandaag nog Tilburg In het nieuws.

Ai een goede van Rein O
misdaad/vluchtauto s
daarop voort borduren, hoeveel opstal branden en garages met daarin gestalde auto's ?
Zijn die 4500 auto branden structureel ? Over vele jaren een duidelijke trend ? Of was het een brandbaar verzekeringsjaar?

Update:
Bijna een kwart meer autobranden in 2018
Maar nu komt het de bron geeft nog een groter aantal autobranden en exclusief de snelweg branden. 5574 in 2018 4524 in 2017
https://alarmeringen.nl/data/autobranden/ Komt verzekeringsfraude om de hoek kijken ?

Maar ik moet Roeland gelijk geven dat ik het leuk vind als er zonder persoonlijk leed weer een E voertuig explodeert.
:wow: Bijzonder slecht hoor, maar ook Rookie heeft soms menselijke trekjes. Ik schaam me diep, en heb mijn aflaatbrief al gekocht en boete gedaan en as op mijn hoofd. Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa
Laatst gewijzigd door 93Rookie op vr 02 aug, 2019 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1245
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » do 01 aug, 2019 22:46

Jullie hebben nog een wetenschappelijke onderbouwing van mij te goed waarom een H2 economie geen goed idee is.

Op een site voor wetenschappelijk nieuws, phys.org: WHY THE H2 ECONOMY DOESN'T MAKE SENSE.

Directe aanleiding is Nieuwsuur, dat de H2 lobby weer eens de vrije ruimte gaf met "er zijn nog wel wat haken en ogen".

Luister goed naar de onafhankelijke energie deskundige: formuleert het zeer zorgvuldig en subtiel, maar hij brandt H2 volledig af.

Mensen uit Haringvliet: bezint eer ge begint.

https://phys.org/news/2006-12-hydrogen- ... oesnt.html

Op phys.org is er een goede samenvatting. je hoeft het hele stuk niet helemaal te lezen.

Uit 2006, want sindsdien steken alleen (of hoofdzakelijk) wetenschappers met een belang in de fossiele industrie nog energie in H2 onderzoek.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13979
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 02 aug, 2019 7:18

ik ga dat allemaal niet luisteren, een beknopte samenvatting (geen contaminatie) vind ik prettiger.
Uit 2006: al helemaal niet.

Nog ff over die brandauto s: aantallen zeggen toch niets! het gaat om de verhouding en dan idd ontdaan van slecht onderhoud
slecht remmen, vandalisme. misdaad/vluchtauto s enz.

Ook al eerder benoemd maar ik ben heel benieuwd naar de energievoorziening straks op de Olympische Spelen, dan zien we hoe ver de ontwikkeling is.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie