Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
jelger
Geregistreerd lid
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?

Bericht door jelger » ma 04 feb, 2019 14:44

martinphili schreef:
zo 03 feb, 2019 22:30
zeg maar in de richting van het Noorwegen model.
Eerder Zwitserland model.

Maar dat hangt van nog zovele zaken af, ook de Britse concessiebereidheid. Maar ook de bereidheid van de deelnemers in de Europese EFTA/EVA (Europese Vrijhandels Associatie) om het VK op te nemen als het dat zou willen. Want zij hebben daar ook zeggenschap over. En met name Noorwegen ziet een Britse hertoetreding tot EFTA niet perse als een aanwinst voor haar belangen.

Een toetreding tot de Europese Economische Ruimte (waar Noorwegen in zit, Zwitserland niet) is voor het VK met de politieke en electorale motieven jegens Brexit in het achterhoofd een brug te ver. Hier zitten namelijk aspecten zoals vrijheid van vestiging in besloten, naast het "dictaat van Brussel" als het gaat om standaarden en regelgeving/directieven.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » ma 04 feb, 2019 15:01

jelger schreef:
ma 04 feb, 2019 13:40
dan lijkt me dat een wijze les voor een dom electoraat. En het is ook goed om aan bepaalde delen van de populatie in de EU de zin en onzin te laten zien van "directe democratie" over zulke complexe thema's. Misschien dat sommigen dan het licht nog eens zien, dat we er vanaf moeten blijven. Hou het over de tennisbaan, de lokale rondweg, maar blijf weg van dit soort vergaande en complexe vraagstukken.
Ik vind dit een wel erg neerbuigende en tevens enge reactie, waarmee een scheiding wordt gemaakt tussen Untermensch (een dom electoraat) en Übermensch (politici). Alsof fulltime/parttime politici totaal objectief en volkomen geïnformeerd in zo'n complex vraagstuk staan en 'het klootjesvolk' maar wat roept. Daar zitten ook genoeg weldenkende en goed geïnformeerde mensen tussen, evenals politici die (al dan niet wegens allerlei onzichtbare belangen) onzin staan te verkondigen en geen idee hebben waar het eigenlijk over gaat (en ja er zijn ook slecht geïnformeerde burgers en goed geïnformeerde politici). Dat 'domme electoraat' zijn wel de mensen die met de 'echte' maatschappij te maken hebben, met alle problemen die al dan niet uit het beleid voorkomen, die níet riant boven modaal verdienen (incl. vangnet) en die dus veel meer last hebben van de zoveelste lastenverhoging -om maar een voorbeeld te noemen - die door allerlei creatief gereken wordt voorgesteld als lastenverlaging. De sentimenten die er leven groeien toch mijns inziens vanuit de voedingsbodem die de overheid neerlegt met het (historisch gevoerde) beleid. Er komt dan een moment dat mensen bepaalde zat raken, waaruit dit soort fenomenen voortkomen. De stelling "praat maar over onbelangrijke zaken als de tennisbaan of een lokale rondweg, maar wij regelen de grotemensenzaken wel, bemoei je daar vooral niet mee" is een ongekende minachting van de burger en zijn sentimenten. Diezelfde burger is voorts wel weer goed genoeg om bij de landelijke verkiezingen een grote partij met zo'n houding aan de macht te helpen (en bij de provinciale verkiezingen staan de landelijke lijsttrekkers zich op de borst te kloppen als hun partij de grootste is). Vervolgens door vooraf al partijen uit te sluiten die een gevaar vormen voor je eigen hachje en "het nou eenmaal moeten sluiten van compromissen" (met veel teveel coalitiepartners om tot een representatief beleid te komen) doet men precies wat goed is voor "het land"? Zoals het al jaren pijnlijk duidelijk wordt is op moment de stem van de burger dan allang irrelevant geworden tot de volgende verkiezingen, waarbij de partijleiders weer als echte volksmenners de mensen voorlichten (voorliegen zal ik het nog niet noemen) over hun bedoelingen wanneer men op hen stemt. Waarna die mensen weer tot de volgende verkiezingen aan de kant worden geschoven als sukkels die het maar moeten hebben over de tennisbaan of lokale rondweg terwijl de gekozen volksvertegenwoordigers hun eigen agenda uit gaan voeren. Dat is inderdaad precies wat er mis is met het huidige politieke systeem/klimaat. :roll:
9000, what else?

jelger
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door jelger » ma 04 feb, 2019 15:17

Sapphire schreef:
ma 04 feb, 2019 15:01
jelger schreef:
dan lijkt me dat een wijze les voor een dom electoraat. En het is ook goed om aan bepaalde delen van de populatie in de EU de zin en onzin te laten zien van "directe democratie" over zulke complexe thema's. Misschien dat sommigen dan het licht nog eens zien, dat we er vanaf moeten blijven. Hou het over de tennisbaan, de lokale rondweg, maar blijf weg van dit soort vergaande en complexe vraagstukken.
Ik vind dit een wel erg neerbuigende en tevens enge reactie, waarmee een scheiding wordt gemaakt tussen Untermensch (een dom electoraat) en Übermensch (politici). Alsof fulltime/parttime politici totaal objectief en volkomen geïnformeerd in zo'n complex vraagstuk staan en 'het klootjesvolk' maar wat roept.
Ook politici maken ontstellend domme keuzes. Je trapt in een typische val waarbij je eigen beeldvorming over wat ik neerpen voorrang geeft boven een beetje droge analyse.

Ook al laat ik hem onbenoemd (en jij ook), maar laten we Premier Cameron maar even niet vergeten. Die heeft uiteindelijk dit referendum mogelijk gemaakt. Die heeft dat om heel opportunistische redenen gedaan: zijn eigen leiderschapspositie binnen de partij veilig stellen, om de haviken in zijn partij - diezelfden die nu een fatsoenlijke afwikkeling van de Brexit compleet frustreren - tevreden te stellen en hun loyaliteit te krijgen.

Dezelfde val als waar May is ingestapt toen ze (tussentijdse) verkiezingen uitschreef.

Het zijn dit soort politici, maar ook dus het smaldeel van het electoraat dat de consequenties van de keuze (intellectueel) niet kan of wil overzien, maar zich mee laten nemen in allerlei wishful-thinking taal of botweg keiharde valse beloftes. Nu is dat niet uniek aan referenda, want dat gebeurt ook in "gewone" verkiezingscampagnes. Alleen zijn die niet op 1 thema, en op 1 nationale keuze gericht. Daar zit het verschil in.

Met andere woorden, ik trek van leer tegen het electoraat, maar bij deze dus ook tegen politici. (wat ik overigens boven ook al deed, alleen gaf je aanstoot aan iets anders - blijkbaar mag het electoraat geen spiegel worden voorgehouden)
Dat 'domme electoraat' zijn wel de mensen die met de 'echte' maatschappij te maken hebben, met alle problemen die al dan niet uit het beleid voorkomen, die níet riant boven modaal verdienen
En dan vind je het gek dat ik het electoraat dom noem als het zijn of haar eigen onder-modale ruiten in gooit (ref. verdwijnen werkgelegenheid, en andere economische schades) ? Overigens dingen waar destijds voor gewaarschuwd is, maar afgedaan werd als "angsthazerij van een eurofiele en eu verslaafde elite". Kijk, als men het niet horen wil...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 04 feb, 2019 15:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Bericht door ReinO » ma 04 feb, 2019 15:18

ik snap je reactie en Jelger zegt idd nogal wat. Maar wellicht wat vriendelijker verwoordt vind ik ook dat sommige onderwerpen voor een referendum ongeschikt zijn:

- vrij wapenbezit?
- doodstraf invoeren?
enz

Ik zie de populistische meerderheid hier hardlopend de stembussen bezoeken. De britse tegenstemmers klagen trouwens zelf ook over gebrek aan kennis en
info. Ze leggen alleen de schuld bij de politici ipv zichzelf.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Sapphire

Bericht door Sapphire » ma 04 feb, 2019 15:30

@jelger: Waar het mij om ging was dat dit onderwerp specifiek over de brexit ging. Natuurlijk is hier allerlei opportunisme mee gemoeid. Wat mij intrigeerde aan jouw post is meteen de parallel te trekken naar "Europa", om "bepaalde delen van Europa" (lees: o.a. ons land, want het referendum is hier ook een hot item) "de (on)zin van directe democratie te laten zien". Daarom trek ik deze (bewust overdreven :wink:) vergelijking. En natuurlijk mag het electoraat wel een spiegel worden voorgehouden. Ik heb zelf ook mijn bedenkingen bij de Brexit, en dan voornamelijk op het uitvoerend vlak. En ja het is zeker gek dat de 'onderklasse' in de UK de eigen ruiten (mogelijk, maar waarschijnlijk) ingooit door collectief slecht geïnformeerd voor de brexit te kiezen.

Echter vind ik dat je nu nog geen zinnig woord kan zeggen over de al dan niet catastrofale gevolgen van de Brexit. Het is immers nog niet eens vastomlijnd hoe de exacte executie ervan er uit gaat zien.
9000, what else?

jelger
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door jelger » ma 04 feb, 2019 16:40

Of de Brexit catastrofaal zal zijn, daar heb ik me dan ook niet aan gewaagd. :wink: Dat moet de tijd leren - alles is te overleven. Op de korte dan wel langere termijn. Wel druk ik uit dat waar een aantal voor hebben gewaarschuwd in ieder geval deels lijkt uit te komen, op de korte termijn. Het is leuk om op de lange termijn weer gouden horizonten te zien, maar als daar (nog) een diep dal tegenover staat na de zware economische crisis van een paar jaar geleden, is het de vraag hoeveel mensen daar bewust voor zouden hebben gekozen als dit in de campagne transparant door de voorstanders van Brexit was medegedeeld: "jullie hebben het sociaal economisch nu slecht door de knellende greep van Brussel, die import lui, die Grieken die ons geld eten; Wij gaan voor beter, een vrij en soeverein UK, maar we vragen eerst nog meer van jullie incasseringsvermogen".

Hoe de Brexit er uit ziet wordt steeds duidelijker: namelijk dat we steeds zekerder weten dat we het niet gaan weten.
Immers, een no-deal Brexit is een ongecontroleerde ontkoppeling. En raadt eens wie het meeste baat heeft bij bestuurlijke en economische chaos? Opportunisten. En is dat in het belang van die gewone burger die gewoon een baan wil, z'n pensioen op wil bouwen, een dak boven z'n hoofd, en brood op de plank? Die belang heeft bij voorspelbaarheid?
de parallel te trekken naar "Europa", om "bepaalde delen van Europa"
En ja, dit kun je zeker ook naar andere delen van Europa vertalen. Onze eigen ervaringen met adviserende referenda (Brexit was dat ook) zijn ook niet zo rooskleurig en "goed geïnformeerd" - ook al ligt het gevoelig dat te stellen omdat dat arrogant elitair zou zijn - "het domme electoraat" :wink: . De voorlaatste keer overigens over iets waar onmogelijk wat met de tegenstem te doen viel anders dan via een minderheidsstem een EU gedragen besluit tegenhouden. Dat is ook nog eens paradoxaal met het principe rond een referendum: 50% + 1. Maar goed, dat terzijde.

Referenda over dergelijke (geopolitieke) thema's liggen in een tijd van cyber influencing dan ook erg aantrekkelijk voor externe actoren. Referenda over een stuk snelweg door een weiland, of het lokale zwembad zijn wat dat aangaat helemaal niet interessant, en dus veilig, en democratisch zeer goed verdedigbaar.

Hoe dan ook, de Brexit lijkt zich op de korte termijn niet in het belang van de Britse burger te ontwikkelen. En ook niet in ons belang.

Het is niet voor niets dat Eurosceptische of ronduit anti-EU politici zich minder prominent uitlaten over een nationale exit: Frexit, Nexit, Italoexit. Ja, in sommige campagne taal komt het nog terug, maar het is meer naar de achtergrond gedrongen dan in de directe staart van het Brexit referendum. Een aantal van dergelijke politic, zoals in Hongarije, hebben door dat je beter de EU van binnenuit kan opblazen dan via het er uit stappen. Ze hebben door dat je van binnenuit meer kapot kan maken dan van buitenaf. Dat het VK er straks alleen en machteloos bij staat.

En dat de economische schade groot zal zijn. De Italiaanse auto industrie stelt al niet veel meer voor. Maar een Italo-exit zal wellicht het laatste zetje geven. Misschien dat PSA of Renault het nog redt buiten de EU. Maar dit zijn beide bedrijven die zich ook niet veel economisch gemarchandeer kunnen veroorloven. Om het dan maar even weer terug te brengen bij de auto industrie. :wink: :O:
Laatst gewijzigd door jelger op ma 04 feb, 2019 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

millerman
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door millerman » ma 04 feb, 2019 16:42

Sapphire schreef:
ma 04 feb, 2019 15:30
Het is immers nog niet eens vastomlijnd hoe de exacte executie ervan er uit gaat zien.
Dit is precies de reden waarom je wat mij betreft prima kunt spreken over catastrofale gevolgen. Minder dan 2 maanden voordat een dergelijk ingrijpende gebeurtenis gaat plaatsvinden, heeft niemand nog enig idee van de gevolgen. Als er iets verlammend werkt is het wel onzekerheid. Dat geldt op klein niveau over bijvoorbeeld de onzekerheid bij een reorganisatie in je bedrijf en op groter niveau is dat zeer zeker niet minder. Het gevolg zien we al: bedrijven die wegtrekken uit de UK, die investeringen afbouwen, uitstellen of schrappen. Maar ook het aantal Britten dat een ander paspoort heeft aangevraagd in de EU is ernstig hoog. Allemaal signalen waar je geen 10 jaar op hoeft te wachten.

Wellicht valt het uiteindelijk allemaal mee (ik denk zelf van niet, maar laten we de hypothese niet afschieten zonder bewijs), dan nog kun je er niet omheen dat er een effectieve stilstand in ontwikkeling zal plaatsvinden van minimaal 2 jaar (de onderhandelingsperiode die bijna afgelopen is), maar zeer waarschijnlijk meerdere jaren.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

verde900
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door verde900 » ma 04 feb, 2019 17:01

Maar als antwoord op de vraag, er zal weinig autoindustrie overblijven
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Steve-O
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door Steve-O » di 05 feb, 2019 0:15

Sapphire schreef:
ma 04 feb, 2019 15:01
jelger schreef:
Ik vind dit een wel erg neerbuigende en tevens enge reactie, waarmee een scheiding wordt gemaakt tussen Untermensch (een dom electoraat) en Übermensch (politici). Alsof fulltime/parttime politici totaal objectief en volkomen geïnformeerd in zo'n complex vraagstuk staan en 'het klootjesvolk' maar wat roept. Daar zitten ook genoeg weldenkende en goed geïnformeerde mensen tussen, evenals politici die (al dan niet wegens allerlei onzichtbare belangen) onzin staan te verkondigen en geen idee hebben waar het eigenlijk over gaat (en ja er zijn ook slecht geïnformeerde burgers en goed geïnformeerde politici). Dat 'domme electoraat' zijn wel de mensen die met de 'echte' maatschappij te maken hebben, met alle problemen die al dan niet uit het beleid voorkomen, die níet riant boven modaal verdienen (incl. vangnet) en die dus veel meer last hebben van de zoveelste lastenverhoging -om maar een voorbeeld te noemen - die door allerlei creatief gereken wordt voorgesteld als lastenverlaging. De sentimenten die er leven groeien toch mijns inziens vanuit de voedingsbodem die de overheid neerlegt met het (historisch gevoerde) beleid. Er komt dan een moment dat mensen bepaalde zat raken, waaruit dit soort fenomenen voortkomen. De stelling "praat maar over onbelangrijke zaken als de tennisbaan of een lokale rondweg, maar wij regelen de grotemensenzaken wel, bemoei je daar vooral niet mee" is een ongekende minachting van de burger en zijn sentimenten. Diezelfde burger is voorts wel weer goed genoeg om bij de landelijke verkiezingen een grote partij met zo'n houding aan de macht te helpen (en bij de provinciale verkiezingen staan de landelijke lijsttrekkers zich op de borst te kloppen als hun partij de grootste is). Vervolgens door vooraf al partijen uit te sluiten die een gevaar vormen voor je eigen hachje en "het nou eenmaal moeten sluiten van compromissen" (met veel teveel coalitiepartners om tot een representatief beleid te komen) doet men precies wat goed is voor "het land"? Zoals het al jaren pijnlijk duidelijk wordt is op moment de stem van de burger dan allang irrelevant geworden tot de volgende verkiezingen, waarbij de partijleiders weer als echte volksmenners de mensen voorlichten (voorliegen zal ik het nog niet noemen) over hun bedoelingen wanneer men op hen stemt. Waarna die mensen weer tot de volgende verkiezingen aan de kant worden geschoven als sukkels die het maar moeten hebben over de tennisbaan of lokale rondweg terwijl de gekozen volksvertegenwoordigers hun eigen agenda uit gaan voeren. Dat is inderdaad precies wat er mis is met het huidige politieke systeem/klimaat. :roll:
Ik ben dit helemaal met je eens Sapphire en ik ben van mening dat er over meer zaken referenda of liever nog andere mogelijkheden van een meer rechtstreekse raadpleging van (hopelijk goed geinformeerde) burgers mag plaatsvinden in de toekomst. De logheid van het apparaat speelt parten en de macht van lobbyisten is te groot.

De politie geeft wat dat betreft het goede voorbeeld met het programma "Opsporing Verzocht". Hier heeft de burger een mogelijk om al of niet anoniem bij te dragen aan een oplossing. Niet alleen door getuigen, maar ook door publiek dat door de combinatie van informatie en eigen ervaringen of specifieke kennis de recherche op het goede spoor zet.

Dat laatste zou de burger buiten de verkiezingen om, eenvoudiger moeten kunnen doen dan nu en er ook actief toe uitgenodigd moeten worden. Om fraude te voorkomen, is het wel belangrijk om binnengekomen onderwerpen niet geheel anoniem aan te nemen. Als de burger zich meer betrokken voelt bij de beleidsvorming, zal de opkomst bij de stembus ook weer stijgen.

Sapphire

Bericht door Sapphire » di 05 feb, 2019 2:14

jelger schreef:
ma 04 feb, 2019 16:40
En ja, dit kun je zeker ook naar andere delen van Europa vertalen. Onze eigen ervaringen met adviserende referenda (Brexit was dat ook) zijn ook niet zo rooskleurig en "goed geïnformeerd" - ook al ligt het gevoelig dat te stellen omdat dat arrogant elitair zou zijn - "het domme electoraat" :wink:
De vraag is natuurlijk: dient de burger eigenlijk wel goed geïnformeerd te zijn (is natuurlijk mooi als het zo is)? Of mag zij iets vinden op grond van de onderbuik (wat je je met de verkiezingen ook kan afvragen, elke verkiezing komt weer de discussie van de grond of het wel goed is dat iedereen mag stemmen, of dat daar bepaalde voorwaarden aan gekoppeld moeten worden). In principe is het mooi als alles toe te lichten is met argumenten, anderzijds kan ik maar één vakje rood kleuren zonder mijn argumentatie hierachter te vermelden. Dit is ook niet bij elke kwestie in de maatschappij noodzakelijk: ik mag in de meeste gevallen zonder argumentatie zeggen dat mijn favoriete kleur blauw is en dat ik koffie lekker vind en hardlopen een mooie sport. Men verwacht daar niet perse een uitgebreide redenatie bij (al zou ík die desgewenst best kunnen formuleren).

In de wetten rond de democratie staat ook nergens dat burgers verplicht zich grondig moeten inlezen in elk onderwerp. Doen politici overigens vaak ook niet, maar dat ter zijde. Waar het natuurlijk om gaat is dat veel beslissingen worden genomen op basis van gevoel. Niet alleen bij 'domme burgers', ook bij politici, ondernemers, etc.

Neem nu even de kwestie Syrische vluchtelingen. In die kwestie waren ook veel mensen boos en verontwaardigd hoe het er aan toeging. Is het van belang of zij goed geïnformeerd zijn over de situatie in Syrië (hoe schrijnend dan ook)? In principe niet. Er zijn Europees afspraken (wetten) over de verdeelsleutel van vluchtelingen. Veel landen hebben zich er niet aan gehouden en ook de regio buiten Europa heeft (vrijwel) niets gedaan. Komt daar groot kabaal van op wat stoere praat van enkele bewindslieden? Nee. Is het dan logisch dat Henk en Ingrid - al dan niet slecht geïnformeerd - hiervan op de achterste poten gaan? Wat mij betreft niet. Zou ik willen ruilen met die Syriërs? Nee, absoluut niet. Wat mij betreft zijn ze allemaal welkom, maar ik vind tevens dat je dan echt iets te bieden moet hebben. Dat kan als klein land maar voor een relatief beperkte groep. Ik begrijp dus best dat bewoners van dorpjes met een paar honderd mensen die in één keer 3x zo groot werden door de komst van veel ("onaangepaste") vluchtelingen daar minder blij van werden dan de politici die de besluiten namen, zichzelf op de borst kloppende dat ze het maar mooi opgelost hadden, maar voor wie het in vrijwel alle gevallen een ver-van-mijn-bed-show was. Dan kan je vanuit die positie wel redeneren dat die domme burgers niet zo moeten zeuren, maar tegelijk vind ik dat je niet zomaar voorbij kunt gaan aan de mening/sentimenten van deze mensen.

Let wel: ik ben hiermee niet uit op een discussie over Syrische vluchtelingen, ik gebruik het slechts als illustratief voorbeeld. Je kan vanalles ervoor in de plaats zetten.
9000, what else?

ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Bericht door ReinO » di 05 feb, 2019 7:18

Niemand kan in de toekomst kijken maar de Brexit kost in Engeland volgens de Telegraaf en Business Edition
500 miljoen per week en maakte de Britse economie 1,5 procent kleiner nu al.
En om dan te beweren ' we weten niet of dit op de korte en middellange termijn goed gaat komen? '

Hopelijk over 2 maanden een nieuw referendum en dan exit met Brexit.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

vanderzanden
Geregistreerd lid
Regio: Kies een regio:

Bericht door vanderzanden » di 05 feb, 2019 23:10

ReinO schreef:
di 05 feb, 2019 7:18
Hopelijk over 2 maanden een nieuw referendum en dan exit met Brexit.
Helaas hooguit een wendroom.
Je onderschat de verwoestende kracht van de combinatie van opportunisme, eigenbelang van politici en het daaruit voortvloeiende verlangen tot zelfvernietiging om daarna als beroepspoliticus in de rol van messias de natie naar eigen zeggen te kunnen redden. Al met al en klassieke Griekse tragedie en genadeklap voor een eens grote politiek/economisch imperium.
Saab bouwde voor petrollheads, NEVS is voor wattjes.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993, met ruilhart
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991, met ruilhart
9.3, nocturneblauw, 1.8t estate (2018 -), my 2005
en een altijd werkende niet-Saab

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 06 feb, 2019 0:01

De autoproducenten die in Groot Brittannië auto's bouwen (o.a. Nissan, Jaguar Land Rover (JLR), BMW, Toyota en Honda)
hebben hun plannen met 50% teruggeschroefd. Hun belangrijkste probleem is de onzekerheid over de export naar de EU in de komende jaren.
Bron: https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... ie-670815/

Skynews maakte op 24 januari jl. bekend dat Ford bij een Brexit zonder deal in 2019 het concern zo'n € 705 miljoen zou kosten
Bron: https://www.nu.nl/auto/5702993/brexit-z ... -2019.html

Niet alleen de autoproducenten staan op scherp vanwege de Brexit. Ook vliegtuigbouwer Airbus waarschuwde de
Britten dat het zijn productie weghaalt uit Groot Brittannie als men de EU zonder akkoord verlaat.
Bron: https://www.nu.nl/brexit/5701838/topman ... rexit.html

Als je dit allemaal zo leest dan lijkt het erop dat de Britten bij het referendum op 23 juni 2016 totaal verkeerd zijn voorgelicht
over de vermeende voordelen van een Brexit. Als ik zie hoeveel problemen de Brexit anno 2019 oplevert dan ligt het steeds meer
voor de hand dat de Britten er alsnog vanaf zien om de EU te verlaten. Maar of ze dat ook zullen doen.....
Keep on smiling!

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » ma 25 feb, 2019 20:25

Honda maakte vorige week bekend dat het zijn fabrieken in het Verenigd Koninkrijk en Turkije zal sluiten.
Het vertrek uit het Engelse Swindon werd al snel gelinkt aan de Brexit, aangezien de in het Verenigd Koninkrijk
gevestigde autofabrikanten zich al langer zorgen maken over het vertrek van het land uit de EU.

Het vertrek van Honda kwam boven op het nieuws van eind vorig jaar dat Nissan de productie van de X-Trail SUV
zou verplaatsen naar Japan. De andere grote fabrikanten - BMW, Ford, Toyota en Vauxhall (Opel) - hebben eveneens
hun zorgen geuit, net als kleinere spelers als Aston Martin, Bentley, Jaguar Land Rover, McLaren en Rolls-Royce.

Een harde Brexit zal voor Toyota betekenen dat het in de toekomst wel twee keer na zal denken voordat het nieuwe
investeringen zal doen, zo gaf de topman van Toyota Motor Europe eind vorig jaar te kennen.
Bron: https://www.nu.nl/auto/5761059/verlaten ... rexit.html
Keep on smiling!

93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door 93Rookie » ma 25 feb, 2019 23:48

één Rookie mening is geen mening, maar in Mei zijn er wel weer verkiezingen.
Zomaar een greep uit losse Rookie meningen om een knuppel in dit politieke debat te gooien:

Ik persoonlijk vind Nigel Farage een heerlijke debater, scherp op de politieke man spelen, ik mag dat wel.
Het Euro parlement, haar leden, het bestuur, haar commissarissen en de politieke besluitvorming zijn verre van democratisch. Landelijke politici die voorsorteren naar belastingvrije Euro banen.
Bankiers die zijn aangesteld op bestuursfuncties.
Het per half jaar verslepen van het parlement van Brussel naar Strasbourg en V.V. is geld verslindend.
Met het monetaire systeem en de ingrepen ben ik het als Rookie niet eens.
Een politieke reus op lemen voeten. Bemoeizucht en nog meer Euro regeltjes.
Hoeveel van onze B.T.W. dragen we af aan Brussel.
Hoeveel heeft de Euro ons als NL Burger bij de invoering gekost. ( omreken factor) 2,20371
Europees verplichte aanbesteding.
Niet uit te roeien Corruptie door al maar groter wordende organisaties en toestroom van leden.
En ik schrijf dit zomaar uit de losse hand, als ik me er in ga verdiepen kom ik nog op veel meer misstanden.

Dan de werkelijk goede dingen:
Al decennia geen oorlog meer in West Europa.
( Niet het ontstaan van een derde wereld oorlog op dit continent.)
Vrij verkeer van goederen, vrij verkeer van personen.
( alhoewel bij dit laatste er nog wel het e.e.a. af te dingen valt.)
O ja het Europese recht, de Europese rechten van de mens.
(als de uitspraken wat sneller gaan)
Wij Nederlanders mogen geen beroep doen op onze Grondwet,
of juister de Rechter mag hier niet op toetsen.

Europa ja voor de wereld problemen, maar dan met autonome landen.

Van een Rookie in Europese politiek.

Plaats reactie