Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 17735
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: Zweden
- Contacteer:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Ik heb geen enkel probleem met de wijze waarop wij in dit land kunnen leven, afgezien van wat sfeer verpestende details. Onder de streep zijn we een veruit bevoorrecht volk en land (en dat geldt voor het gros van noord-west Europa overigens waar slechts onderlinge detail verschillen zijn waar te nemen die we ten opzichte van het gros van de wereld als puur luxe probleem kunnen zien).
Wat dat aangaat doet Den Haag het dus al decennia uitmuntend! Viva La Haye!
En aan hen die mij nu willen fileren of kielhalen: stap in die Saab van je, ga eens een serieuze reis maken buiten je bevoorrechte leefwereld.
Wat dat aangaat doet Den Haag het dus al decennia uitmuntend! Viva La Haye!
En aan hen die mij nu willen fileren of kielhalen: stap in die Saab van je, ga eens een serieuze reis maken buiten je bevoorrechte leefwereld.
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 17735
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: Zweden
- Contacteer:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Je weet dus precies te identificeren waar een pijnpunt voor andere wereldburgers zit ten opzichte van onze woonwereld. Natuurlijk, altijd de ambitie houden het beter te maken, maar niet vergeten hoe het elders is om te voorkomen dat er hyperbolische klaagzangen van emigrees te serieus worden genomen.
Westerse emigre's zijn overigens net als religieuze bekeerlingen veelal de ergsten in hun soort.
Maar hoe meer we er van hebben - als in vertrekkend - , hoe meer de files opgelost worden, dat dan weer wel, dus iets meer erkentelijkheid is op de plaats.
Westerse emigre's zijn overigens net als religieuze bekeerlingen veelal de ergsten in hun soort.

Maar hoe meer we er van hebben - als in vertrekkend - , hoe meer de files opgelost worden, dat dan weer wel, dus iets meer erkentelijkheid is op de plaats.
- Steve-O
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Jelger, ik snap je reactie wel een beetje. Maar tegelijkertijd ben ik ook iemand die veel buiten "mijn bevoorrechte leefwereld" heeft gereisd; net als jij schijnbaar. Toch vindt ik dat je elke regering moet kunnen aanspreken op falend beleid. En vragen om het in de toekomst anders te doen. Daarvoor is Nederland een democratie. Ik praat niet over fileren of kielhalen.
"Hyperbolische klaagzang" is wel wat overdreven hoor. Ik zet gewoon een aantal feiten uit de Nederlandse politieke historie op een rij. Daar mag ieder natuurlijk zijn eigen conclusies uit trekken, ook als ze niet stroken met de mijne. Of de kop in het zand steken. Maar laten we het verder niet te persoonlijk maken. Je hoort mij niet zeggen dat bijvoorbeeld Zweden perfect is. Elk land heeft zijn eigen problemen.
Wel verbaas ik me over de toon van je reactie jegens iemand die het opneemt voor positie van de gewone Nederlandse man/vrouw en diens portemonnee. Ik wens slechts dat men niet lijdzaam toekijkt maar ageert tegen onrecht/onzin. Met alleen het nieuws volgen veranderd er niets.
Je zou kunnen beweren dat emigranten te negatief terugkijken of hun nieuwe omgeving te rooskleurig zien, maar het is ook zo dat afstand een objectievere helicopterview tot gevolg kan hebben. Maar het kan best wel confronterend zijn, zo'n opsomming.
"Hyperbolische klaagzang" is wel wat overdreven hoor. Ik zet gewoon een aantal feiten uit de Nederlandse politieke historie op een rij. Daar mag ieder natuurlijk zijn eigen conclusies uit trekken, ook als ze niet stroken met de mijne. Of de kop in het zand steken. Maar laten we het verder niet te persoonlijk maken. Je hoort mij niet zeggen dat bijvoorbeeld Zweden perfect is. Elk land heeft zijn eigen problemen.
Wel verbaas ik me over de toon van je reactie jegens iemand die het opneemt voor positie van de gewone Nederlandse man/vrouw en diens portemonnee. Ik wens slechts dat men niet lijdzaam toekijkt maar ageert tegen onrecht/onzin. Met alleen het nieuws volgen veranderd er niets.
Je zou kunnen beweren dat emigranten te negatief terugkijken of hun nieuwe omgeving te rooskleurig zien, maar het is ook zo dat afstand een objectievere helicopterview tot gevolg kan hebben. Maar het kan best wel confronterend zijn, zo'n opsomming.
Laatst gewijzigd door Steve-O op wo 21 nov, 2018 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- millerman
- Donateur 2014 + 2015 + 2016
- Berichten: 12046
- Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Het zijn meningen, geen feiten. Of is dat te confronterend?

Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 17735
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: Zweden
- Contacteer:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Steve-o: Je doet net of veel van je genoemde punten zonder enig bevolkingsmandaat wordt uitgevoerd. Als het gaat om infra hebben we zoveel inspraak, lobby en weerstandmogelijkheden met als resultante dat de kostprijs gigantisch omhoog gaat, of dat de plannen eheel of gedeeltelijk ingepast worden. Met als hoogtepunt de A4 midden delfland die niet alleen maatschappelijk en politiek decennia is geparkeerd, maar ook geleid heeft tot kostbare inpassing in landschap voor een stukje van 6km. Om het dan even bij het onderwerp van dit topic te houden.
Ik vind het dan ook gerechtvaardigd je grosso modo teneur en je prikkelende sneer naar de regerende kliek af te doen als hyperbolisch. Ja, er wordt wel eens wat doorgedrukt wat niet perse een meerderheidsdraagvlak heeft, maar een democratie is meer dat, meer dan 50%+1. Het is ook ruimte geven aan minderheidsopvattingen.
Maar verder ben je best eenlieve jongen hoor.
Ik vind het dan ook gerechtvaardigd je grosso modo teneur en je prikkelende sneer naar de regerende kliek af te doen als hyperbolisch. Ja, er wordt wel eens wat doorgedrukt wat niet perse een meerderheidsdraagvlak heeft, maar een democratie is meer dat, meer dan 50%+1. Het is ook ruimte geven aan minderheidsopvattingen.
Maar verder ben je best eenlieve jongen hoor.

- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 17735
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: Zweden
- Contacteer:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Kom uit je fake bubble. 

- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7836
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: Kies een regio:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Volgens mij dwalen jullie een beetje af....daarom back-on-topic:
Bron: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b40ce192/De politiek negeert de voor de hand liggende oplossing voor het fileprobleem
Keep on smiling!
- Steve-O
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Nee, ik ben mij er wel van bewust dat al dat onder bevolkingsmandaat is uitgevoerd. Maar er op verkiezingspamfletten staat niet alles benoemd wat in een termijn van 4 jaar zal veranderen. Als je terugkijkt, kun je vaststellen wat na een serie van regeringsperiodes het resultaat is. Dan moet je met een doordachte en uitgebreide aanpak komen. Niet met de zoveelste belastende maatregel, waarvan nu al te voorzien is dat dit zal leiden tot prijsstijgingen over de breedte.
En als je al zo'n maatregel uit wil voeren, doe dat dan nadat je hebt gebouwd (bijna letterlijk in dit geval), aan alternatieven om beweging op markten mogelijk te maken. Anders kun je over een aantal jaar aan het lijstje toevoegen, dat mensen per km veel meer hebben betaald, en de files in dezelfde mate zijn toegenomen als zonder belastingmaatregel het geval zou zijn geweest.
Ik ben ervan overtuigd dat die ene maatregel niet voldoende mensen dichter naar hun werk verhuisd, bijvoorbeeld. Jij/jullie wel?
het stuk A4, waar jij op doelt, is een prachtig compromis geweest waar door de hakken van de overheid en (milieu)activisten te lang over is gediscussiëerd. Dat heet niet, dat ik niet blij ben dat het er uiteindelijk toch van gekomen is. Moet je hetzelde bij Leiden opnieuw gaan doen? Zeg dan, we gaan een tunnel maken zonder dat de oppervlakte op de schop moet.
Maar waarom draai je het niet om?
En als je al zo'n maatregel uit wil voeren, doe dat dan nadat je hebt gebouwd (bijna letterlijk in dit geval), aan alternatieven om beweging op markten mogelijk te maken. Anders kun je over een aantal jaar aan het lijstje toevoegen, dat mensen per km veel meer hebben betaald, en de files in dezelfde mate zijn toegenomen als zonder belastingmaatregel het geval zou zijn geweest.
Ik ben ervan overtuigd dat die ene maatregel niet voldoende mensen dichter naar hun werk verhuisd, bijvoorbeeld. Jij/jullie wel?
het stuk A4, waar jij op doelt, is een prachtig compromis geweest waar door de hakken van de overheid en (milieu)activisten te lang over is gediscussiëerd. Dat heet niet, dat ik niet blij ben dat het er uiteindelijk toch van gekomen is. Moet je hetzelde bij Leiden opnieuw gaan doen? Zeg dan, we gaan een tunnel maken zonder dat de oppervlakte op de schop moet.
Maar waarom draai je het niet om?
- Bouw woonwijken die uitsluitend bevolkt mogen worden door mensen die x-kilometer dichter bij hun werk komen te wonen, met een handtekening van de betreffende werkgevers eronder, voor de baangarantie en een verhuispremie, die eventueel gedeeld wordt tussen overheid en werkgever. Verhoog de verhuispremie als mensen tekenen voor 100% OV of fietsen naar het werk. Kilometerheffing als ze er vanaf wijken. Zodat bij afwijkend gedrag, de verhuispremie, inclusief rente naar rato wordt terugverdiend, i.p.v. overheidsgeld weglekt. Met het pasje van de werkgever check je al of niet in op parkeerplaats, om de werkkm's bij te houden. Je privékilometers worden niet belast.
Tijdens dit proces ga je dezelfde tactiek met verhuispremies en werkgeversgaranties voor de woningen die vrij zijn gekomen organiseren.
Tevens ga je met OV-partijen om de tafel om de verbindingen met die locaties te optimaliseren en voordeliger te maken. Niets is zo aantrekkelijk voor OV-bedrijven als gegarandeerd gevulde stoelen. Dan kan de prijs van de reis omlaag
Laatst gewijzigd door Steve-O op wo 21 nov, 2018 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robbert
- Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
- Berichten: 24452
- Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
- Regio: Kies een regio:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Ik denk niet dat dat het fileprobleem hier oplost.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33
- verde900
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14198
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Zweden
- Contacteer:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Zou me nu vast inschrijven als ik jou was en er een eigen Saabforum @ mars oprichten..
- op
- Donateur 2014 + 2016 + 2019
- Berichten: 4022
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
op schreef: ↑zo 04 nov, 2018 21:33Wat dachten we van fiscale maatregelen? Bijvoorbeeld vrijstelling van de overdrachtsbelasting voor mensen die verhuizen en op fiets of lokaal OV afstand van hun werk gaan wonen én een aftrekpost voor de verhuis- en inrichtingskosten van 10.000 euro?
Kan de staat terugverdienen met rekeningrijden. Oh ja het afschaffen van e auto van de zaak voor mensen die altijd of bijna altijd op dezelfde plek werken..... ....subsidiëren van carpoolen.....
![]()
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 V6 SE Estate 1999 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 V6 SE Estate 1999 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7836
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: Kies een regio:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Soms lees je een oud artikel (uit 1996) waarin de kern van het probleem heel treffend staat beschreven:
Bron: https://www.trouw.nl/home/oplossing-fil ... ~a6734502/De oorzaak van de problemen is banaal: er rijden domweg teveel auto's. De oplossing ligt voor het oprapen, zegt Tieleman. Hoe meer automobilisten in trein, bus, tram of metro stappen, hoe meer ruimte er op de weg komt. Rest één hardnekkig probleem: weinig mensen kiezen voor openbaar vervoer. Logisch, zegt de vervoerseconoom. En dat blijft zo, tot de prijsverhoudingen tussen autorijden en openbaar vervoer in evenwicht komen.
Keep on smiling!
- verde900
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14198
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Zweden
- Contacteer:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
@ app1, hoe is het eigenlijk met het OV op Mars geregeld?
- op
- Donateur 2014 + 2016 + 2019
- Berichten: 4022
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Onderkoeld Vacuüm?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 V6 SE Estate 1999 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 V6 SE Estate 1999 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- edwardk
- Geregistreerd lid
- Berichten: 10378
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
- Regio: Kies een regio:
Re: Fileprobleem: hoe lossen we dat op?
Jongens we hebben nog geluk dat we het kwartje van Kok nog eens terug krijgen , het was immers TIJDELIJK 

Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different
"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC (Saab Self Healing Capability)
De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.
"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC (Saab Self Healing Capability)
De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.