Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Ik kwam er vandaag achter dat je vandaag de dag niet meer zelf auto's mag demonteren. Zie ook: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... drijf.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Weer een typische betuttelende en industriebeschermde maatregel, gezien de motivatie die RDW hiervoor geeft aan de telefoon: autodemontagebedrijven zouden op milieuvriendelijkere wijze recyclen??? Ik denk dat de gemiddelde RDW medewerker nog nooit bij een autodemontagebedrijf geweest is. Want bij de meeste gaat het er niet heel milieuvriendelijk aan toe. Maar afijn, wij hobby'ende burgers moeten maar begrijpen en accepteren dat we steeds meer zaken moeten overlaten aan lobby'ende professionals (bijv. ook het inbouwen van een LPG G3 installatie)
Edoch... hoe kom ik nu van mijn wrakken af? Heb al enige tijd een paar slopers staan die al geheel of gedeeltelijk kaalgeplukt zijn. Normaal leverde ik zelf het kenteken in bij RDW en belde ik een oudijzerboer. Maar die mogelijkheid bestaat kennelijk niet meer.
Tips, ervaringen?
Weer een typische betuttelende en industriebeschermde maatregel, gezien de motivatie die RDW hiervoor geeft aan de telefoon: autodemontagebedrijven zouden op milieuvriendelijkere wijze recyclen??? Ik denk dat de gemiddelde RDW medewerker nog nooit bij een autodemontagebedrijf geweest is. Want bij de meeste gaat het er niet heel milieuvriendelijk aan toe. Maar afijn, wij hobby'ende burgers moeten maar begrijpen en accepteren dat we steeds meer zaken moeten overlaten aan lobby'ende professionals (bijv. ook het inbouwen van een LPG G3 installatie)
Edoch... hoe kom ik nu van mijn wrakken af? Heb al enige tijd een paar slopers staan die al geheel of gedeeltelijk kaalgeplukt zijn. Normaal leverde ik zelf het kenteken in bij RDW en belde ik een oudijzerboer. Maar die mogelijkheid bestaat kennelijk niet meer.
Tips, ervaringen?
Laatst gewijzigd door Sapphire op di 08 nov, 2016 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
steek je licht eens op bij Rademaker. die heeft een achteruitgang gevonden om toch van je auto af te komen.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 857
- Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Voor export aanmelden volgens mij.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Gewoon inleveren bij een demontage bedrijf, indien een motor en cat, ( indien aanwezig ), er bij zijn krijg je er ook nog voor betaald
- edwardk
- Geregistreerd lid
- Berichten: 10543
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Ach kom toch , kijk eens om je heen hoe serieus de Nederlandse staat het milieu neemt ..............
(het smerigste land in Europa).
-toeritdocering die ook op zondag werkt , met files op de toerit als gevolg ipv op de snelweg
-rotonde's met toeritdocering ,dan heb je het mijnsinziens voor wat het milieu betreft niet zo goed begrepen wanneer die in de plaats gekomen zijn voor een kruispunt met stoplichten.
(het smerigste land in Europa).
-toeritdocering die ook op zondag werkt , met files op de toerit als gevolg ipv op de snelweg
-rotonde's met toeritdocering ,dan heb je het mijnsinziens voor wat het milieu betreft niet zo goed begrepen wanneer die in de plaats gekomen zijn voor een kruispunt met stoplichten.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different
"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC (Saab Self Healing Capability)
De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.
"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC (Saab Self Healing Capability)
De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 380
- Lid geworden op: zo 07 apr, 2013 23:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
+1joy schreef:Gewoon inleveren bij een demontage bedrijf, indien een motor en cat, ( indien aanwezig ), er bij zijn krijg je er ook nog voor betaald
Saab 9-5 2.3t (Bj '99) Midnight blue.
Dodge Ram 1500
Dodge Ram 1500
- vanderzanden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Wat gebeurt er wanneer je klikt op het pdf bestand ‘Verzoek verval tenaamstelling’ en de RDW informeert?
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
joy schreef:Gewoon inleveren bij een demontage bedrijf, indien een motor en cat, ( indien aanwezig ), er bij zijn krijg je er ook nog voor betaald
Wel eentje zoeken waarbij je een vrijwaring krijgt
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Mijn laatste DHZ sloper ging zonder motor en tal van andere waardevolle/bruikbare items met een zigeuner-sleepdienst naar een bekende sloperij in Roosendaal en ik kreeg kopie vrijwaring binnen 24u toegemaild. Kosten nihil, eventuele opbrengst was voor de zigeuners.
Feitelijk kan elke ijzerboer iets dergelijks doen. Maar ze willen het niet allemaal meer. Sommigen stellen eisen als ruiten er zelf uit halen en/of zonder intereur/plastic strips aanleveren en dan ook nog voor het transport betalen. Je moet net die ene in je omgeving weten te vinden die er nog winst uit weet te halen en niet al te moeilijk doet. Is en blijft een volledig legale methode. Er is dus feitelijk niet heel veel veranderd.
Overigens is de suggestie van vanderzanden ook een interessante. Maar je moet hoe dan ook je karkas naar een ijzerboer/sloperij zien te transporteren.
Feitelijk kan elke ijzerboer iets dergelijks doen. Maar ze willen het niet allemaal meer. Sommigen stellen eisen als ruiten er zelf uit halen en/of zonder intereur/plastic strips aanleveren en dan ook nog voor het transport betalen. Je moet net die ene in je omgeving weten te vinden die er nog winst uit weet te halen en niet al te moeilijk doet. Is en blijft een volledig legale methode. Er is dus feitelijk niet heel veel veranderd.
Overigens is de suggestie van vanderzanden ook een interessante. Maar je moet hoe dan ook je karkas naar een ijzerboer/sloperij zien te transporteren.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Schippertje
- Donateur
- Berichten: 503
- Lid geworden op: ma 15 okt, 2012 19:46
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Verzoek verval tenaamstelling samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs opsturen naar RDW en klaar is kees
900 GL/T8 '83 "Doris"
9-5 Vector 60th anniversary '07
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
En dan een ijzerboer/sloperij vinden die je karkas nog ophaalt. Als ze niet bekend zijn met deze administratieve methode is het makkelijk om nee te zeggen.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Ja wij moeten schorsen en dat kost per auto ouder dan 15 jaar €25 per jaar (jongere auto's zijn aanzienlijk duurder). Nu kan je in Nederland als verzamelaar gratis schorsen, maar ik heb er geen zin in een heel register van slapende kentekens bij te houden, want zodra eentje per ongeluk uit de schorsing loopt: €400 boete en als je echt mazzel hebt ook nog €130 erbij voor geen geldige APK (al een paar keer gehad). Dus ik wil er gewoon vanaf en graag op de juiste manier.
Begreep dat export tegenwoordig niet zo makkelijk meer gaat omdat ook gecontroleerd wordt waar de auto heen gaat (vermoedelijk wegens jarenlang 'misbruik' van deze manier). Zolang ik hem dus niet daadwerkelijk aan een buitenlander verkoop kan ik dus geen feitelijke bestemming opgeven bij uitvoer. Ik ben er ook niet op uit om truukjes uit te halen, wil het gewoon via de officiële weg doen. Alleen blijkt daarin e.e.a. veranderd te zijn waardoor ik nu dus eenmalig een uitdaginkje heb.
Dank voor alle tips in elk geval, ik ga het eens proberen met het genoemde formulier. En anders meld ik mij wel weer
Begreep dat export tegenwoordig niet zo makkelijk meer gaat omdat ook gecontroleerd wordt waar de auto heen gaat (vermoedelijk wegens jarenlang 'misbruik' van deze manier). Zolang ik hem dus niet daadwerkelijk aan een buitenlander verkoop kan ik dus geen feitelijke bestemming opgeven bij uitvoer. Ik ben er ook niet op uit om truukjes uit te halen, wil het gewoon via de officiële weg doen. Alleen blijkt daarin e.e.a. veranderd te zijn waardoor ik nu dus eenmalig een uitdaginkje heb.
Dank voor alle tips in elk geval, ik ga het eens proberen met het genoemde formulier. En anders meld ik mij wel weer
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Bump: formulier is niet meer (zie dode/inmiddels doorverwijzende link), zijn er nog actuele inzichten om aan een vrijwaring te komen?
Irritant dat het tegenwoordig allemaal zo omslachtig moet... Puur protectionisme als je het mij vraagt: echt alsof men nu geen auto's meer zal kopen voor bijv. de nog lopende (en dus controleerbare) motor, maar voor een veelvoud bij een demontagebedrijf een motor weghalen die er mogelijk al jaren ligt of toch niet goed is
Zoals te lezen op de site van stiba (kennelijk het Brein/Baf van de autobranche) zijn ze trots op het feit dat men nu niet meer "de branche omzeilt op illegale wijze". Puur protectionisme dus inderdaad.
Van het wrak afkomen is niet het punt: al moet ik hem in 100 stukjes slijpen (inclusief defecte motor) en inleveren bij de gemeentestort of verspreiden over 100 vuilniszakken (niet echt wenselijk, maar oké, men wil het graag moeilijk)... Maar dan blijf ik zitten met een verzameling geschorste kentekens... dat wil ik dus niet. En ik heb geen zin om een middag vrije tijd en 40 slijpschijven op te offeren
Irritant dat het tegenwoordig allemaal zo omslachtig moet... Puur protectionisme als je het mij vraagt: echt alsof men nu geen auto's meer zal kopen voor bijv. de nog lopende (en dus controleerbare) motor, maar voor een veelvoud bij een demontagebedrijf een motor weghalen die er mogelijk al jaren ligt of toch niet goed is
Zoals te lezen op de site van stiba (kennelijk het Brein/Baf van de autobranche) zijn ze trots op het feit dat men nu niet meer "de branche omzeilt op illegale wijze". Puur protectionisme dus inderdaad.
Van het wrak afkomen is niet het punt: al moet ik hem in 100 stukjes slijpen (inclusief defecte motor) en inleveren bij de gemeentestort of verspreiden over 100 vuilniszakken (niet echt wenselijk, maar oké, men wil het graag moeilijk)... Maar dan blijf ik zitten met een verzameling geschorste kentekens... dat wil ik dus niet. En ik heb geen zin om een middag vrije tijd en 40 slijpschijven op te offeren
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Zelf demonteren van voertuigen anno 2016
Jouw link verwijst naar brommers, kijk hier eens: https://www.rdw.nl/particulier/paginas/ ... n-gebruikt