Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Bericht door nastydrive » do 30 apr, 2015 20:20

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2398 ... ers__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ROTTERDAM -
Het stadsbestuur van Rotterdam wil vanaf volgend jaar oude en vervuilende personenauto's en bestelwagens weren uit het hele noordelijke deel van de stad binnen de ring. Er bestond al een milieuzone waar vuile vrachtwagens niet welkom zijn, maar vanaf 1 januari geldt dit verbod in een groter gebied ook voor dieselauto's van voor 2001 en benzineauto's van voor juli 1992.

„En vanaf 1 januari 2018 verhogen we de eisen voor dieselauto's naar niet ouder dan 2005”, zei wethouder Pex Langenberg (haven, duurzaamheid en mobiliteit) donderdag bij de presentatie van de nota Luchtkwaliteit. De stad wil over drie jaar 40 procent minder roetuitstoot realiseren.
Ondernemers en bewoners die met oude en vervuilende auto's niet meer in de milieuzone mogen, worden door de gemeente ondersteund met een bestaande, maar aangepaste sloopregeling. Ook komt er een ontheffingsregeling voor mensen die door de nieuwe maatregelen in de problemen dreigen te raken. Verder heeft het Rijk toegezegd een regeling te treffen voor ondernemers uit omliggende gemeenten die veel in Rotterdam moeten zijn.
Verladersorganisatie EVO, MKB Rotterdam, VNO-NCW West en de ondernemersfederatie Rotterdam City zien in de milieumaatregelen van volgend jaar „een goede balans tussen een betere luchtkwaliteit en ruimte voor ondernemers”.
Over de strengere eisen die in 2018 gaan gelden zijn de organisaties minder te spreken. „We vinden het onacceptabel dat het college voorsorteert op een nóg strengere milieuzone die ook nieuwere bestelauto's weert. Deze auto's zijn echter pas in 2021 bedrijfseconomisch afgeschreven.”

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Rotterdam weert ook vervuilende personenauto

Bericht door Joopyboy » do 30 apr, 2015 20:46

Je bent me net voor. Dit nieuws betekent dat ik, woonachtig binnen die noordelijke ring, hoogstwaarschijnlijk in de loop van dit jaar afscheid moet gaan nemen van mijn 900 :cry: Registratiedatum is 16 maart 1992, dus dat is net 3,5 maanden te oud. Ik voel me knap beroerd vanavond...

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 30 apr, 2015 20:50

Vervelend Joop.

Er is toch een ontsnappingsmogelijkheid als ik het goed lees?

Ook komt er een ontheffingsregeling voor mensen die door de nieuwe maatregelen in de problemen dreigen te raken.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 30 apr, 2015 21:00

zie ook
http://www.rijnmond.nl/nieuws/30-04-201 ... rsonenauto" onclick="window.open(this.href);return false;
met aansluitende 'discussie'

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 30 apr, 2015 21:07

Geweldige ontwikkelingen hoor, nu Amsterdam nog en dan ook meteen de brommers. Dan komen wij ook weer eens kijken.
Wellicht is het heerlijk om overal geluidsarme en schone zones hebben. Het is natuurlijk niet fair dat als je er n iet voor gekozen hebt je er nu toch mee geconfronteerd wordt. Over 100 jaar is alles geluidsarm en schoon, maar ja dat is voor meesten te laat dus dan morgen maar beginnen met voorbereiden.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » do 30 apr, 2015 21:12

Deze informatie in het artikel op rijnmond.nl maakt mij alleen nog maar droeviger. Ik neem het woord 'symboolpolitiek' niet graag in de mond, maar daar lijkt het met zo weinig auto's wel op.
Naar schatting 3300 verboden auto' s zijn in bezit van Rotterdammers.
Robbert schreef:Er is toch een ontsnappingsmogelijkheid als ik het goed lees?
Ook komt er een ontheffingsregeling voor mensen die door de nieuwe maatregelen in de problemen dreigen te raken.
Over die ontsnappingsmogelijkheid zie ik niets? En tja, in de problemen raak ik ook niet echt. Auto verkopen en een andere, jongere auto (zonder de uitstraling van een mooie 900....) er voor terug kopen, dat red ik financieel wel. Of zouden ze een uitzondering maken voor eigenaren die in de emotionele problemen komen? :wink:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 30 apr, 2015 21:22

Nou, als dat voor jou de uitkomst is hiervan dan leef ik met je mee! :x

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 30 apr, 2015 21:28

het voorziene verbodsgebied
Afbeelding

misschien moeten we ons licht maar eens gaan opsteken bij onze collega saab enthousiastelingen in bijv. een Londen en die duitse steden waar ze inmiddels met milieuzone's voor personenauto's werken.
Kijken welke 'work around's' daar effectief blijken te zijn en welke niet.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 30 apr, 2015 21:37

Eigenlijk is het gek. Jouw auto heeft een katalysator en is dus best wel schoon.

Zie de CO-tabel in de APK eisen.

Zuur dat je dan net voor 1,5 maand de pineut bent.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 30 apr, 2015 21:46

notabene

Wanneer je naar het kaartje kijkt wordt duidelijk dat de 'kop van zuid' & hillegersberg' buiten de zone blijven.
Dat kan haast geen toeval zijn :roll:

enne, saillant detail voor de bezoekende automobilist
qte...
Het binnenkomende verkeer wordt automatisch gecontroleerd met camera's en de boete is tussen 90 en 160 euro.
...unqte
aldus RTV Rijnmond, wat doorgaans als spreekbuis voor de gemeente dienst doet.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » do 30 apr, 2015 21:51

levensnevel schreef:notabene

Wanneer je naar het kaartje kijkt wordt duidelijk dat de 'kop van zuid' & hillegersberg' buiten de zone blijven.
Dat kan haast geen toeval zijn :roll:
Inderdaad, want die liggen immers niet binnen de ring-noord :wink:
Het Noordereiland is dan wel weer vreemd, formeel hoort die bij zuid.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 30 apr, 2015 23:43

Benzineauto's ; vallen daar de lpg auto's ook onder? En wat met oldtimers, krijgen die vrijstelling.?

Moest gisteren nog bij een klant zijn, die zit aan de goede kant van de lijn.
Overigens die vonden het een mooie Saab :D

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 01 mei, 2015 0:42

Dus 3300 eigenaren moeten hun auto gedwongen economisch total loss verklaren. Waardeloos!

De zogenaamd milieuvriendelijke lobby en politici blijven blind voor de belasting op het milieu die door de productie van nieuwe auto's ontstaat; en welke groter is dan de besparing op uitstoot door auto's die 'vervroegd met pensioen' moeten.

En wel lekker gassen in Aston Martin's, Jaquars, Range Rovers, Porsches etc. van >1992 die veel vervuilender zijn om dat ze meer brandstof per gereden kilometer verwerken.

En het milieu gaat verder dan stadsgrenzen. Stelletje klooooojoooo's zijn het. ;-|+ ;-|+ ;-|+ ;-|+ ;-|+ ;-|+ ;-|+

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 01 mei, 2015 2:05

Groot gelijk hebben ze, komt alleen zo rot uit omdat het OV in de loop der jaren ook al volledig naar de klote geholpen is, dus voor velen is er gewoon geen alternatief.

Kom eens hier in Hoogland kijken,
Woon langs een redelijk drukke (dorpsweg) die door velen als sluiproute wordt gebruikt.
Als ik op een door de weekse dag om 8.00u de deur uit wil, sta ik 5 min. later bij mij zelf voor de deur in de file ;-|+ , en die (vracht) auto's maar gassen .
Moet je hier eens een week na dat ik de ramen heb gelapt buiten op de kozijnen kijken , zwart van de roet (fijnstof deeltjes) er is geen schoonhouden aan, en dan woon ik nog maar in (voorheen) een boerengehucht .

Dit land is ook veel te klein voor die 17 milj. mensen.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » vr 01 mei, 2015 3:43

Zolang als ik me kan herinneren kijk ik altijd met veel plezier uit naar al die fraaie engelse klassiekers wanneer ik over de Walenburgerweg loop.

Net ff de reportage op RTV Rijnmond bekeken.
Gezien het lakonieke 'dat is best lullig, maar we gaan goed waarschuwen' van de 'betreffende Rotterdamse wethouder op de vraag
wat garages die hoofdzakelijk pre-1992 auto's onderhouden nu moeten met deze maatregel
hoeven bedrijven als bijv. de garage HaPé Hamer aan die Walenburgerweg

http://www.mggarage.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

op bitter weinig coulance en meedenken door de gemeente te rekenen.
En zullen ze dus op hun huidige locatie gevoeglijk hun deuren moeten sluiten
en op zoek gaan naar een nieuwe locatie op een kil en grauw industrieterrein buiten de zone om hun broodnodige werkzaamheden voort te zetten.

Afbeelding

en dat maakt Rotterdam straks weer een stuk sterieler ;-|+

Maar goed, het is vooralsnog slechts een voornemen ( :?: proefbalonnetje :?: ) van het stadsbestuur dus .... :roll:

Plaats reactie