Pagina 140 van 140

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Geplaatst: do 10 jan, 2019 19:57
door jelger
We zijn nu een aantal jaren verder. Hoe gaat het met deze wet? De meeste mensen lijken wel een praktische invulling te hebben gevonden, veel beruchte "stinkdiesels" waar het om ging lijken inderdaad uit het straatbeeld verdwenen. Nadeel lijkt tevens te zijn dat het toch al teruglopende LPG gebruik hiermee nog een tik te verwerken heeft gekregen, nu niet vanuit de industrie, maar vanuit de wetgever en hobbyist. Daarnaast volgde een export golf. En waren handelaren boos dat hun import business geruïneerd zou worden.

Enfin, vandaag in diverse media dit -opvallende- (ANP) artikel:
https://www.rd.nl/vandaag/economie/aant ... -1.1539668
Aantal oldtimers gegroeid tot boven 200.000

Het aantal personenauto’s in Nederland dat ouder is dan dertig jaar, de zogenoemde oldtimers, is in 2018 met 2,1 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Eind vorig jaar stonden er 200.061 exemplaren ingeschreven, zo blijkt uit cijfers van Bovag en RDC. Het aantal geïmporteerde oldtimers nam met 4,1 procent toe en de export daalde met 16,7 procent ten opzichte van 2017.

[...]
De import van wagens met gebouwd voor 1988 nam de afgelopen jaren steeds toe, van 4137 stuks in 2014 naar 4562 vorig jaar. Tegelijkertijd was er een forse daling in het aantal klassiekers dat ons land verliet; in 2014 waren dat er 18.864 en afgelopen jaar nog 7838.
Het lijkt er op dat de verbeterde economische situatie de besteding van hobbygelden aan de oude auto aanjaagt.

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 0:43
door turbopilot
als er vorig jaar 4562 werden ingevoerd en 7838 werden uitgevoerd, hoe kan er dan een toename zijn?

en dan vooral lekker goochelen met procenten

en van die ca 18000 uitvoer in 2014 waren zeker de meeste en diesel

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 6:25
door gårdarket
De toename lijkt mij te wijten aan het feit dat er al veel auto's rondrijden die afgelopen jaar de leeftijd van 30 bereikt hebben,dus bouwjaar 1988.

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 9:48
door jelger
turbopilot schreef:
vr 11 jan, 2019 0:43
als er vorig jaar 4562 werden ingevoerd en 7838 werden uitgevoerd, hoe kan er dan een toename zijn?
en dan vooral lekker goochelen met procenten
en van die ca 18000 uitvoer in 2014 waren zeker de meeste en diesel
Punt is: de export neemt sterk af, de import neemt weer toe.
En zoals gårdarket zegt, de populatie neemt ook toe door de hoeveelheid auto's al aanwezig in Nederland die de leeftijd van 30 bereiken, minus de hoeveelheid die gesloopt is.

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 10:28
door turbopilot
neemt niet weg dat ik het een flup artikel vindt. en waar ik bang voor ben dat er weer zo'n politiek figuur (niet gehinderd door enige kennis) hier weer conclusies aan verbindt om te kunnen schoren.

lijkt een beetje een artikel geschreven door iemand die getrikkerd is door die tv belegings reclame waarin die volvo in voorkomt.

bij de rdw moet gewoon alles met harde cijfers bekend zijn van elk jaar. en dan van voor de regeling en na de regeling'dan pas kun je de juiste conclusies trekken

voorbeelden:
hoeveel zijn er nu
hoeveel geschorst
hoeveel km wordt er mee gereden. per categorie
hoeveel kentekens zijn er nog op naam die mrb vrij worden

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 10:42
door jelger
En daar zet je dan een leger ambtenaren op om "echte" data analyse te doen, en je huurt een extern bureau of freelancers in om de software te ontwikkelen zodat jij als burger dat elke dag in kan kijken, die statistieken. :wink:

Maar goed, het is natuurlijk prima als politici met cijfers aan de haal gaan en er verschillende draaien aan geven: er is immers niet 1 waarheid als het gaat om wat je beleidsmatig met bepaalde feiten zou willen doen.