Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door turbopilot » wo 08 okt, 2014 8:20

Tenfour schreef:Enkele prijslijsten uit jaren '80-'90 zijn hier te vinden:

viewtopic.php?p=1195356#p1195356

het lijkt er dus op dat je af begin er lpg erop kon krijgen, ik heb een dergelijk exemplaar, met onderbouw.

toch jammer dat er sprake was dat oldtimers in de overgangsregeling voorzien van lpg bij af levering ook belastingvrij zouden zijn niet door is gegaan ;-(+

ze zijn er dus wel, maar bij de rdw schijnbaar nooit goed bijgehouden. en bij de belastingdienst moeten ze ervoor in een papieren administratie .
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door Steve-O » do 09 okt, 2014 0:42

Eigenlijk is elke vorm van Road Tax jammer. Er er zit al genoeg accijns per kilometer op alle brandstoffen (excl. de BTW nog) Dat systeem is in feite al afdoende. De hele discussie en planning van een kilometerheffing was ook nodeloos belastinggeld verspillen; ofwel een kunstmatige manier om te voorkomen dat er weer een x-aantal ambtenaren de (R)WW in moest.
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 21 okt, 2014 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door gertram » di 21 okt, 2014 3:42

Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer schreef:Goed nieuws: de vijf kandidaten zijn bekend!
We hebben ze gevonden; de vijf kandidaten zijn geselecteerd! Allemaal voldoen ze aan het ideale profiel zoals we dat samen met onze advocaat prof. mr. T. Barkhuysen van Stibbe Advocaten hebben opgesteld. De eerste briefings zijn zelfs al achter de rug en we zijn dus helemaal klaar voor de proefprocessen die binnenkort van start gaan. Wat ons betreft kan het niet snel genoeg beginnen! Wij danken iedereen voor de vele aanmeldingen.

Vijf keer procederen in plaats van één keer
Waar we aan het begin van het jaar nog dachten dat we één rechtszaak zouden gaan voeren, worden het er nu vijf. Dat komt omdat de belastingdienst (gelukkig in overleg met ons) in dat grote bestand van oldtimerbezitters vijf verschillende groepen onderkent. Het verloop van de vijf rechtszaken is allesbepalend voor de vele duizenden oldtimerbezitters die zich achter ons hebben geschaard en het spreekt voor zich dat we zullen proberen om het onderste uit de kan te halen!.

Dat het vijf rechtszaken worden in plaats van één, zoals we aanvankelijk dachten, was niet voorzien, maar is wel part of the deal en heeft gevolgen. Denk alleen al aan de financiële kant van de zaak. Natuurlijk hebben we een perfect team van vrijwilligers dat met een enorme gedrevenheid bergen werk verzet (!) en ook onze advocaat van Stibbe Advocaten laat zich gelukkig van zijn goede kant zien. Maar niettemin komen de totale kosten een stuk hoger uit dan dat wij in eerste instantie dachten en daarom moeten we nog een keer een beroep op u doen om de rit te kunnen uitzingen. Gezien de belangen is er geen weg terug (willen we ook niet) en hebben we wel degelijk nog een lange weg te gaan.

Maatregelen voor de wintermaanden
Hoewel de procedures binnenkort beginnen, zal de realiteit zijn dat we pas tegen de zomer van 2015 een definitieve uitspraak hebben. Maakt u zich dus geen illusies dat we de zaak al vóór de beruchte wintermaanden geregeld zullen hebben. Als u gebruik maakt van het kwarttarief motorrijtuigenbelasting (overgangsregeling) is het dus noodzakelijk dat u zich voorbereidt op de komende periode. Dat wil zeggen dat u stallingsruimte heeft voor uw oldtimer(s) én dat u voor alternatief vervoer zorgt waar u wél dagelijks mee kunt rijden. In de maanden december, januari en februari mag u immers volgens de huidige wet niet met uw oldtimer de openbare weg op (u mag er dus ook niet parkeren).

In dat verband zien we trouwens ook nieuwe ontwikkelingen zoals vastgoedondernemers en handelaren die de handen ineen slaan en gezamenlijk zorgen voor tijdelijke stallingsruimte in leegstaande panden. De Oldtimerpopupstore http://www.aaben.nl/?Page=oldtimerpopup ... ipmobile=1 is zo’n initiatief en zo zullen er zeker nog meer volgen.

Financiële steun, hard nodig
Het is net als een aantal jaren geleden toen we met succes streden voor een goede fiscale youngtimerregeling: het is keihard werken, het kost ons allemaal erg veel tijd en door de vijf procedures ook nog eens heel veel geld! Hoewel we het eigenlijk liever niet doen, willen we toch één keer heel expliciet vragen of u ons nóg een keer financieel wilt steunen om de zaak tot een goed einde te kunnen brengen. Wij denken daarbij concreet aan een donatie van uw zijde van € 50, - zodat wij het als vrijwilligersorganisatie met weinig kosten en uw steun tot het einde van de rit kunnen uitzingen. U kunt dat doen via deze link http://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren. Zonder uw steun redden we het niet; zomer 2015, It’s a long way to go... Doet u mee? Wij gaan er keihard voor!!! Bedankt voor uw steun.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3225
Lid geworden op: wo 08 jun, 2005 23:16
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door sander69 » wo 17 dec, 2014 23:23

hebben ze "maar" een jaar over gedaan om alles voor te bereiden....

schiet lekker op
900 S Aero FPT Red APC 1992
Volvo V70 D5 Black Sapphire Edition 2004
Volvo C70 Cabrio T5. 2000
Volvo 245 GLT 2.1 Turbo 1983

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door evo » do 18 dec, 2014 2:10

Jep, heb inmiddels al lang afscheid genomen van mijn uit mijn studententijd overgebleven oldtimertje.... deed wel even pijn.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door Sapphire » do 18 dec, 2014 2:19

Dat soort dingen snap ik dus niet he... Als het pijn deed was je er kennelijk erg aan gehecht... Maken die paar tientjes dan zoveel uit dat je 'm toch weg doet, uitgaande van het wagenpark uit je onderschrift voor je deur? Voor 25 euro per maand had je 'm ergens kunnen stallen gedurende de winter/in afwachting van de rechtzaak, en de overige 9 maanden rijden voor 120 euro max per jaar, dus iets meer dan 10 euro per maand, etc. Ik snap best dat dat ook geld is, maar als je erg aan iets gehecht bent kan ik me niet voorstellen dat je dat niet wilt of kunt opbrengen eigenlijk...

Afijn, de tijdsduur van de voorbereiding is het hele probleem inderdaad, het duurt allemaal veel te lang. Hoewel ik de inzet van Wouter van Embden en consorten ten zeerste waardeer (de meeste mensen zouden gewoon voor de zoveelste keer bukken) denk ik dat het voor het overgrote deel van de "profiteurs" niet meer uitmaakt. De mensen die "oneigenlijk" "gratis" reden zoals men bij hoog en laag beweerde hebben de auto toch al weggedaan, en de echte liefhebbers en verzamelaars maakt die paar tientjes niet uit. Het had echt zin gehad als er ACTIE was gekomen, maar dat is bijna niet mogelijk met zo'n enorme belangengroep en stroperige instanties als de overheid en de belastingdienst, dan is het automatisch een traagverlopend proces.

Daarbij is er financiëel belang voor de overheid dus dit kan wel eens een heel langslepende zaak worden, zodat er uiteindelijk geen winnaars zijn. Daarom vind ik het dapper en heb ik een flinke donatie gedaan. Maar ik denk dat het water naar zee dragen wordt.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door evo » do 18 dec, 2014 11:25

Tja... rationeel gezien heb je helemaal gelijk (in hoeverre gevoel voor een oldtimer... naja...).

Maarja, ik heb ook nog met mijn niet zo rationele wederhelft te maken. En dan wordt het gauw een soort wisselgeld transactie...

Overigens. Met slechts 2 van de in mijn footer staande SAAB's wordt nog gereden. Maar gelukkig heb ik ook nog heea aan rijdend speelgoed wat ik niet in mijn footer heb staan... waaronder ook nog een oldtimer-motorfiets.

Maar ik dwaal af...
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1886
Lid geworden op: do 21 sep, 2006 16:18
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door Areyonga » vr 26 dec, 2014 16:16

Hier is de winter 900 ondertussen als 2e auto lekker zijn kilometers aan het maken. Vers op kenteken (bij de RDW was het rustig, heel rustig qua oldtimers vertelden ze me).

Afgelopen week 2 blauwe enveloppen in de bus...of ik € 120 voor 30 december over wilde maken om van de oldtimer regeling van 2014 gebruik te willen maken, mag je hem alleen niet meer rijden per direct...en een voor dezelde regeling voor 2015 van € 120,-

Wij houden het lekker bij de €150,- voor het winter kwartaal, wel zo makkelijk :)

Gebruikersavatar
sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3225
Lid geworden op: wo 08 jun, 2005 23:16
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door sander69 » vr 26 dec, 2014 16:37

Moest je verhaal 2x lezen.....

Kreeg je serieus een enveloppe van de belasting voor 2014 nog?
900 S Aero FPT Red APC 1992
Volvo V70 D5 Black Sapphire Edition 2004
Volvo C70 Cabrio T5. 2000
Volvo 245 GLT 2.1 Turbo 1983

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door turbopilot » vr 26 dec, 2014 17:01

Verrek, ie het nu ook pas; 2014 :shock:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door esalet » za 27 dec, 2014 18:46

Ik ook.

Typefout neem ik aan.

Tsja....................
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door turbopilot » za 27 dec, 2014 18:55

Zou mij niets verbazen dat het bij de belastingdienst automatisch wordt uitgedraaid
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3225
Lid geworden op: wo 08 jun, 2005 23:16
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door sander69 » zo 28 dec, 2014 0:14

Toch gek dat het daar nog 120 euro is.

hier in overijssel is het 121 euro....
pakken ze toch een euro per auto.
900 S Aero FPT Red APC 1992
Volvo V70 D5 Black Sapphire Edition 2004
Volvo C70 Cabrio T5. 2000
Volvo 245 GLT 2.1 Turbo 1983

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door Sapphire » zo 28 dec, 2014 1:10

Opslag voor 2015 wellicht. En per provincie verschilt de MRB, misschien verschilt het kwarttarief dan ook een paar euro? Noord Holland is de goedkoopste provincie en Zuid Holland de duurste (wat ik altijd apart heb gevonden).

Gebruikersavatar
Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1886
Lid geworden op: do 21 sep, 2006 16:18
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door Areyonga » zo 28 dec, 2014 12:14

Geen typefout, echt 2 brieven voor 2014 en 2015.

Resultaat van geautomatiseerde processen en als je er over nadenkt an sich ook wel logisch dat je de keuze krijgt. Domme is alleen dat je altijd goedkoper uit bent om voor 2014 de "normale" mrb te betalen voor de resterende 23 dagen....en dat benoemen ze natuurlijk nergens (dat wachtgeld voor Weekers moet ergens van betaald worden :roll: )

Plaats reactie