Hybride auto's

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3154
Lid geworden op: wo 09 mei, 2012 18:37
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Bericht door levensnevel » zo 06 nov, 2016 12:02

Zoals bij de meesten op dit forum bekend zijn we een maand of 5 geleden van de randstad naar midden limburg verhuisd en wonen nu op 2 steenworpen afstand van de belgische grens.
Al met al redenen genoeg om onze vervoersbehoefte eens tegen het licht te houden.

Vervoer op vier wielen is anno nu een noodzakelijk kwaad.
Woon - werk - woon is, over de snelweg, een 110 km / 80 minuten.
Dat is vergeleken met de 275 km / 180 minuten welke tot half juni onze maatstaf was een hele verbetering, want:
– Meer tijd om andere dingen te doen, gezien de aanzienlijk kortere reistijd.
– Minder kilometers op jaarbasis daarom:
Minder slijtage en
Minder brandstofverbruik, dus minder CO2 uitstoot.
Van een 8.352 kg uitstoot per jaar (48.000 km) in de oude situatie naar een 4.872 kg uitstoot per jaar (28.000 km) nu. (Theoretische CO2 uitstoot van onze diesel is een 174 gr per km).

Kortom, de vraag waarvoor we ons gesteld zagen:
Houden we wat we hebben en hobbelen we op de huidige manier door totdat woon – werk – woon verkeer geen noodzaak meer is of gooien we het roer radicaal om.

Diesel ….
Houderschaps belasting – 1.628 euro per jaar (limburg)
Roetfilter / EGR geneuzel.
Verbruik 6,5 l / 100 km
Diesel prijzen
gewoon – Makro, Best 112,4 eurocent / liter
Shell V-Power – Shell, Dierensteinweg Barendrecht 134,8 eurocent / liter
GTL – Shell, Dierensteinweg, Barendrecht 138,9 eurocent / liter
uitstoot – 174 gram CO2 / km

Hybride ….
Houderschaps belasting – 488 euro per jaar (limburg)
Verbruik 5 l / 100 km
Benzine prijzen – Belgie: Grenspoal in Molenbeersel 122,8 eurocent / liter vs Nederland: Makro in Best 144,4 eurocent liter
uitstoot – 104 gram CO2 / km

Gelukkig komen in de huidige occasion markt hybride personen auto's met ervaring steeds meer binnen het bereik van eenieder die geen lease rijder is en geen zin heeft om voor een andere auto beroep op een geldschieter (anders dan moeders de vrouw) te doen.

En zo viel bij ons het kwubbeltje richting hybride en hebben we er gisteren eentje aangeschaft.
Een Prius II uit 2008 (Tech edition), scheckheftgepflegt zoals dat schijn te heten , met een 200K km aan ervaring.
Opgedaan bij 1 voorgaande eigenaar en al die tijd in onderhoud geweest bij de dealer waar we haar gekocht hebben.
Aflevering a.s. vrijdag over een week.

Het is natuurlijk geen comfortabele highway cruiser waarmee je doordeweeks moeiteloos 3 uur per dag over 's lands wegen zoeft.
Maar dat hoef ook niet want die 180 minuten is tegenwoordig gereduceerd tot 80 minuten.

Of ze ons gaat bevallen, only time will tell.
Maar we hebben er alle vertouwen in.

Jarenlang in een bullitproof Corolla rondgereden waarover ik ooit schreef
qte...
Met dit technisch wondertje in duurzaamheid hebben de techneuten en beancounters uit Japan een uniek compromis weten te bewerkstelligen.
Eentje waarmee ze de lat wel zo onnoemelijk hoog gelegd hebben dat ze feitelijk in hun eigen voet geschoten hebben.
Ik betwijfel dan ook of er buiten de E10 (haar voorganger) ooit nog een gelijkwaardige voiture in de showroom zal komen te staan.
...unqte
Als ik zo de ervaringen en belevenissen van de huidige Prius rijders lees is Toyota dat met deze hybride aardig gelukt

http://www.autoweek.nl/autoreview/43102 ... -thsd-tech" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autoweek.nl/video/klokje-ron ... a-prius-4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gammal kärlek rostar aldrig!
tot 161118 een Dame Edna 1.9TiD sedan editione 2006 met DENSO navigatie v.2015 - 355.770 km
life & times @ http://www.autoweek.nl/autoreview/41238 ... 19-tid-arc" onclick="window.open(this.href);return false;
verbruik @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/713610.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Hybride auto's

Bericht door verde900 » zo 06 nov, 2016 16:14

Axeluik schreef:Ik weet niet of het het een auto moet noemen maar vande
week in een renault twizy gereden. was best lol. :O:
net een lamborghini met de vleugeldeuren :wink:
wel op het fietspad gebleven?
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

lier
Geregistreerd lid
Berichten: 382
Lid geworden op: za 02 sep, 2006 21:48
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hybride auto's

Bericht door lier » za 31 dec, 2016 22:45

Ik vind het echt super zo'n hybride. Lekker stil, supersnel, diesel en bijna niet tanken (laatst pas na 2000km). ' s ochtends in de kou de auto alvast voor laten verwarmen. Heb een Audi en ben daar bijzonder over te spreken. Kan ook thuis en op zaak laden dus woon werk is volledig elektrisch 30-35 km enkele reis. Heb 15% bijtelling en zou het ook zo weer overwegen bij 22. Een feest! Overigens heb ik het idee dat mijn ng 9-5 Hirsch net tikje sneller is...

Plaats reactie