Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door op » di 30 okt, 2012 0:51

105. Vervallen vrijstelling oldtimers MRB
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers komt te vervallen.
dit is alles wat er staat in het document van 80 pagina's :shock:

Dus hoe dit gaat uitpakken is de vraag :D
als het voor het milieu is, vind ik dat oldtimers op lpg zo duurzaam zijn dat dat moet kunnen. komt goed uit, de accijns op lpg is ook verhoogd.

Nu eerst maar eens heel veel kilometertjes maken tot 2014

Raggare
Geregistreerd lid

Re: MRB vrijstelling voor oldtimers vervalt

Bericht door Raggare » di 30 okt, 2012 1:22

Sander schreef:Slecht nieuws..
In het zojuist gepubliceerde reageerakkoord van de VVD en PVDA is het onderstaande opgenomen (p38):
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft.
De reden van afschaffing slaat wat mij betreft nergens op!
Welkom op het forum
voor Saabliefhebbers!
Nu worden de liefhebbers onderscheiden van de goedkooprijders :wink:

Valorian
Geregistreerd lid

Bericht door Valorian » di 30 okt, 2012 1:33

Yep. En voor de liefhebber komen er genoeg mooie auto's en onderdelen in omloop tegen gunstige prijzen! (probeert het glas ook eens half vol te zien...)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 30 okt, 2012 7:31

als we dan toch ergens geld vandaan moeten halen om uit dit dal te komen dan kunnen we volgens mij beter niet klagen over belasting op old timers.
uiteindelijk een niet-basis behoefte in het leven.

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » di 30 okt, 2012 8:19

Valorian schreef:Yep. En voor de liefhebber komen er genoeg mooie auto's en onderdelen in omloop tegen gunstige prijzen! (probeert het glas ook eens half vol te zien...)
Ben ik maar beperkt met je eens. De eigenaren van echt mooi spul kunnen zich doorgaans een MRB ook nog wel veroorloven :lol:

De echt "oude en bijzondere" Saabjes, stel 40+, kortom de 92, 93, 96 en vroege 99's en niet te vergeten de Sonett's zijn geen zwaargewichtmastodonten, ergo de oldtimer MRB die naar ik verwacht maar een fractie zal zijn van de "fulltime" betalende moderne (en vaak veel zwaardere) auto zal best wel op te brengen zijn.
Moet je voor iedere auto van een collectie betalen dan is er nog het instrument van schorsing.

Dan maar per jaar een keuze maken met welke je wilt rijden in plaats van die (luxe) keuze per week te doen :oops:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 30 okt, 2012 8:26

scandi schreef:Lijkt inderdaad te gaan vervallen voor alle oldtimers. Er staat een opbrengst van 156 mln voor 2014 ingeboekt.
Met ruim 300.000 oldtimers en een x percentage aan winterschorsingen kom je wel aan dat bedrag.
Dat zou betekenen iets meer dan 500 per jaar gemiddeld per klassieker. Een hoop geld maar toch niet onoverkomelijk voor de echte liefhebber?

paulzee
Geregistreerd lid

Re: Oldtimers blijven MRB vrij

Bericht door paulzee » di 30 okt, 2012 9:04

Tja en wat de denken van de waarde van orgineel ex-wegenbelasting vrije auto's, lastig die waardebepalingen altijd :roll:

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 30 okt, 2012 9:13

iemand nog een mooie rechteneus zilvergrijze 900 turbo 16S te koop,
voor weenug... :roll:

groet
Marius

JaapVanDerWeele
Geregistreerd lid

Bericht door JaapVanDerWeele » di 30 okt, 2012 9:35

[]

....... altijd, maar niet voor weinig. Als echte liefhebber laat ik me door een stel politici niet uit het veld slaan. Het afschaffen van het "grijze kenteken" voor particulieren heb ik al eens moeten slikken, dat gaat me ook lukken als ik voor m'n klassieker wegenbelasting moet gaan betalen.

Prijs? ........ v.a. 8000 euro! :wink:

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » di 30 okt, 2012 9:43

Als dit allemaal doorgaat dan is het toch niets anders dan vroeger (= voor de ingang van de schorsingsplicht)?
Vroeger stopte je alleen met betalen met motorrijtuigenbelasting die dus gemuteerd is naar houderschapsbelasting. Als je niet reed, betaalde je niet, maakte je wel gebruik van de openbare weg: betalen. Nu heden ten dage is het zo dat als je niet rijd (dwz niet aan de verplichtingen wil/kan voldoen die gelden voor het gebruik van de openbare weg zoals verzekering, APK en vanaf bepaalde datum houderschapsbelasting) je voor de schorsing (= niet gebruik van de openbare weg) moet betalen terwijl tegelijkertijd veel auto's tot bepaalde datum van eerste toelating zijn vrijgesteld van de houderschapsbelasting.
Per saldo maakt het dus niet zo veel uit, ik ga voor mezelf gewoon weer terug in de tijd als dit doorgaat.
Maar zoals al die regelingen; het is al zo vaak zo veel veranderd, zekerheid is er nooit. Nu ook maar hopen dat de FEHAC zich gaat roeren in dit verhaal.
En ik blijf bij mijn standpunt; veelrijders gewoon betalen; de echte hobby-ist heeft ander vervoer voor de veel kilometers. Misschien is die oude regeling die Tanisha aanhaalt van de 30- of 60 dagen kaart ook wel een idee.

John Doe
Geregistreerd lid

Bericht door John Doe » di 30 okt, 2012 9:53

Sapphire schreef:
John Doe schreef:Gelukkig blijft vliegen wel belastingvrij!
Vliegen (commerciële luchtvaart) vindt dan ook voor ongeveer 99% buiten Nederland plaats... en je betaalt weldegelijk luchthavenbelastingen.
Dat tax free shoppen achter de douane is ook gebakken lucht als je die prijzen kent. Is meer een luxe tijdverdrijf voor mensen met teveel geld ;)
:offtopic:
Luchthavenbelasting in natuurlijk geen echte belasting maar gewoon een manier om de ticket goedkoper te laten lijken door een deel van de kosten apart in rekening te brengen. Je zou ook een heel goedkoop restaurant kunnen beginnen en de bezoekers voor hun stoel laten betalen onder het mom van "restaurantbelasting".

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 30 okt, 2012 9:55

die is super dan ben je ook niet met leeftijd beperkt maar gewoon wegenbelasting voor 30 of 60 dagen en vrij in te vullen wanneer je gebruik van die wagen wilt maken alleen zo krijg je echte hobby auto's!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 30 okt, 2012 10:05

Onbetrouwbare overheid. De een koopt voor veel geld een wb vrije auto. Ineens waardeverval! De ander stopt veel geld in een bijna wb vrije auto met gedachte dat die straks waarde krijgt... Gaat alles zo van de baan. Eerlijker zou zijn: tot 30 jaar oud alles laten zoals is, incl overgangsregeling. Na 2020 niets meer wb vrij laten worden.
Voordelen zijn idd wel dat de liefhebbers overblijven en de onderdelen toenemen. En natuurlijk dat alle saaie meuk die na 1990 is geproduceert niet massaal bewaard gaat blijven. :twisted:

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 30 okt, 2012 10:08

30 of 60 dagen en vrij
volgens mij heet de moderne vorm daarvan 'rekening rijden': je bepaalt zelf wanneer en hoeveel je rijdt. Het geld dat daarmee 'verdiend' wordt mag van mij naar het OV: hebben we tenminste een alternatief voor als het bussie beter uit komt.

groet
Marius

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 30 okt, 2012 11:05

maar 76 euro aan belasting per kwartaal
ssssttt op mijn 95-kenteken staat het gewicht van een 96.
tsja, het is leuk als je (volgend jaar is m'n caab'87 aan de beurt) als je geen MRB hoeft te betalen, maar ook weer geen ramp om die paar tientjes te betalen.

vervelender wordt het als je zoiets op gas rijdt Afbeelding

groet
Marius

Plaats reactie