Olle 2.1 schreef:Prima besluit wat mij betreft.
"Milieu" en "financiën", welke het ook is: steekhoudend argument.
En wie een leuke oude Saab wil rijden doet dat toch niet alleen voor de belastingvrijstelling?
Volgens mij doe je het puur om het stoken, maar toch.
Milieu is zeker geen steekhoudend argument gezien het gemiddelde kilometrage van een oldtimer. Alsof het milieu verbetert wanneer we voor dezelfde uitstoot opeens belasting gaan betalen. Dan kan je oldtimers beter verbieden, dán heeft het effect op het milieu. Het is natúúrlijk om het geld te doen, enkel en alleen daarom. Maar Samson en Gert hebben niet het lef om daarvoor uit te komen dus gieten ze het maar in een of ander onaantastbaar vaatje zoals het milieu. Immers, de gemiddelde burger snapt daar toch niets van.
Wie 1 leuke oude Saab wil rijden valt er waarschijnlijk niet zo over. Al wordt het al snel aantrekkelijk een nieuwe(re) te rijden wanneer het net zoveel kost. Maar voor bijvoorbeeld verzamelaars is het weldegelijk een doorn in het oog. Is natuurlijk een beetje een luxe probleem, maar het is toch zonde als straks een groot deel van het mobiel erfgoed in de pers belandt, omdat de heren denken geld mis te lopen. In feite lopen ze niks mis, want veelrijders van oude auto's hebben bijv. meer onderhoudskosten en een hoger verbruik, onderhoud zit btw op en op brandstof accijns, vloeit allemaal terug naar de staatskas. Net als alle btw op alle spullen/diensten die mensen uitgeven om een oud voertuig dat weinig rijdt op de weg te houden (er valt altijd wel iets aan te doen). Dat zou geprezen moeten worden ipv extra belast.
Laat je nu voor elk voertuig dat een paar honderd km per jaar rijdt de volle mep betalen dan gaat er van alles geschorst worden of verkocht of gesloopt. Komt er helemaal niks meer binnen. Kortom: de praktijk is anders dan de mooie calculaties die de heren voor veel geld hebben laten uitvoeren. Daarbij komt nog dat iemand wel meerdere voertuigen kan hebben die uitstoot veroorzaken, maar men kan er maar in 1 tegelijk rijden. Daarom vind ik het eerlijker om bijv. voor alleen een eerste voertuig per persoon te betalen oid. Enige die je daarmee hebt zijn de belastingvrije veelrijders. Maar die kopen dan voor 500 euro een Matiz die 2 tientjes in de maand kost, parkeren hem ergens en genieten verder. Controle is wederom lastig. Een persoonlijk kenteken waarvoor je bijv. €100 per maand betaalt zou een aardig idee zijn. Probleem is natuurlijk weer dat dit ook makkelijk te omzeilen is: ik koop 20 auto's en laat mijn hele familie gratis rondrijden. Hoe werkt dat eigenlijk in België met je eigen kentekenplaten?
Vooralsnog eerst maar even afwachten hoe heet de soep gegeten gaat worden