"uw auto uit 1987 belastingvrij per 1-1-'12, ja het kan !!!"

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
carlsson
Geregistreerd lid

Re: "uw auto uit 1987 belastingvrij per 1-1-'12, ja het kan

Bericht door carlsson » di 08 feb, 2011 20:25

Je zou eens kunnen kijken of dat model elders niet eerder op de markt gekomen is, het schijnt dus om de passed to sales datum te gaan.
Een Jap of Amerikaan kan best even van de sales afdeling naar de boot gaan en dan nog ff onderweg zijn, of ergens op een verzamelplaats worden gestald.
Is alleen de vraag of je dat zwart op wit kunt krijgen van de verkoopafdeling van de fabrikant of eventueel de importeur, want het is wel ff een tijd geleden :cry:
Nu elke automerk wel een forum heeft met enthousiaste fan's staat daar misschien iets op.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 08 feb, 2011 21:02

jvdwolde schreef:Heren, met veel belangstelling heb ik dit topic gevolgd..
Ik ben namelijk groot liefhebber van een model (geen SAAB :oops: ) wat pas in Jan. 1987 op de markt gekomen is.
Als dit zou werken kan ik dus zo'n model kopen en er binnen een jaar belastingvrij mee rijden.

WERKT HET NOU ECHT?? zijn er al een boel voorbeelden? of heeft de belastingdienst er inmiddels een stokje voor gestoken?

Thanks..
Jack

(ik weet het ik heb me nog niet voorgesteld..) :oops:
Joh, heb je het topic gelezen? Op deze pagina staat iig 1 post waarin in detail wordt uitgelegd hoe dit in z'n werk gaat, mét voorbeeldbrief. Dus ik kan je uit ervaring vertellen dat het inderdaad (nog steeds) werkt. Het is aan jou om aan te tonen dat je auto in 86 geproduceerd is.

jvdwolde
Geregistreerd lid

Bericht door jvdwolde » di 08 feb, 2011 23:17

Ja en DÁT is juist het probleem, het gaat om een Mercedes, en ik ben er nog niet achter hoe ik achter de productie datum kan komen, op het Mercedes forum waar ik lid van ben weten ze het tot nu toe ook niet.. :?

Dus dat is het probleem, ik geloof inmiddels dat het kan werken en wil de gok ook wel wagen, maar eerst een manier om de productie datum te achterhalen! :)
Bedankt voor de reacties.
Jack

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 09 feb, 2011 0:41

Assertieve protip: ga ns bij je dealer langs voor een kop koffie.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 09 feb, 2011 2:03

jvdwolde schreef:Ja en DÁT is juist het probleem, het gaat om een Mercedes, en ik ben er nog niet achter hoe ik achter de productie datum kan komen, op het Mercedes forum waar ik lid van ben weten ze het tot nu toe ook niet.. :?

Jack
Wat voor MB is het dan toch geen 190 2.5TD :?:

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » do 10 feb, 2011 14:16

Volgens mij heeft elke nieuw afgeleverde MB een "Wagenkarte" waarop alle relevante informatie (zoals specifieke uitrusting, dat kan nogal ver gaan bij dit merk) op staat. Mogelijk staat hier ook een productiedatum op?

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » di 12 apr, 2011 11:20

ik heb hier een Saab uit 1987 met brief van de belastingdienst, waarin staat dat bij ongewijzigd beleid de productiedatum van april 1986 aangehouden mag worden ivm belastingvrijstelling. Omdat ik nog steeds niets gehoord had (normaal krijg je een bevestiging van belastingvrijstelling) heb ik de belastingdienst gebeld. Er werd mij gezegd dat dit soort verzoeken momenteel niet meer ingewilligd kunnen worden. Ondanks dat ik een brief heb.

Weet iemand hier meer van?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 12 apr, 2011 11:28

Als je de wagen belvrij wilt hebben per productiedatum krijg je natuurlijk niet automaatisch een brief van de belastingdienst. Zij weten immers niet wat de productiedatum van je auto is, als je ze dat nog niet verteld hebt.

Dus zelf een formulier invullen, opsturen naar de belastingdienst en dan wachten of er binnen de gestelde termijn hierop een antwoord komt. Zo nee, dan kun je weer in de pen klimmen.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 12 apr, 2011 15:45

brinky schreef:Als je de wagen belvrij wilt hebben per productiedatum krijg je natuurlijk niet automaatisch een brief van de belastingdienst. Zij weten immers niet wat de productiedatum van je auto is, als je ze dat nog niet verteld hebt.

Dus zelf een formulier invullen, opsturen naar de belastingdienst en dan wachten of er binnen de gestelde termijn hierop een antwoord komt. Zo nee, dan kun je weer in de pen klimmen.
Goed advies. Ik kan je in ieder geval al vertellen dat de Museumbil met aangetoonde productiedatum nu niet in september maar al in juli uit de belasting valt. Dus dat moet voor auto's waarvan op dezelfde manier de productiedatum aangetoond is, ook lukken logischerwijs.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 12 apr, 2011 22:53

Thom schreef:ik heb hier een Saab uit 1987 met brief van de belastingdienst, waarin staat dat bij ongewijzigd beleid de productiedatum van april 1986 aangehouden mag worden ivm belastingvrijstelling. Omdat ik nog steeds niets gehoord had (normaal krijg je een bevestiging van belastingvrijstelling) heb ik de belastingdienst gebeld. Er werd mij gezegd dat dit soort verzoeken momenteel niet meer ingewilligd kunnen worden. Ondanks dat ik een brief heb.

Weet iemand hier meer van?
Hoe kom je aan die brief? Heb je al een verzoek tot vrijstelling gedaan?

Zo ja: weer bellen en als je weer hetzelfde antwoord krijgt vragen of ze dit schriftelijk willen bevestigen en op grond van welk besluit/bepaling/whatever ze het niet (meer) willen uitvoeren. Dit riekt namelijk naar een ambtenaar die zegt 'jaaa daar hebben we geen zin meer in', terwijl het niet rechtsgeldig is.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 18 apr, 2011 10:32

Na dit topic gelezen te hebben, heb ik een zwaar vermoeden dat mijn 90 MY87 (DET 30-09-1987) wel degelijk in 1986 is gebouwd. Dit omdat mijn vin eindigt op 0036xx. Ruim voor de 0061xx van een andere forummer die ook het goede nieuws kreeg.
Ik heb SAAB NL verzocht om het bewuste document om dit te kunnen onderbouwen. Het aanvraagformulier heb ik vast gedownload en uitgeprint.

Dit worden spannende weken!!!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 26 mei, 2011 14:10

yazzdian schreef:De datum, Passed to sales (1986-10-28) is de datum die je opgeeft aan de belastingdienst, andere datums zijn niet van toepassing
Kan iemand mij dit bevestigen? Welke datum doet er nu eigenlijk toe... passed to sales of exit gate?

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 14 jun, 2011 22:11

Ligt eraan hoe je het beargumenteert. Bij exit gate heb je imo een wat sterker basis, maar move to sales is ook best verdedigbaar als datum waarop de productie van je voertuig afgerond is. Als je echt uitsluitsel wil hierover zul je moeten wachten op de eerste die hierover een rechtszaak aanspant.

balings
Geregistreerd lid

Bericht door balings » ma 22 aug, 2011 14:12

Klinkt interessant dit, maar werkt het nog steeds? En is de auto dan definitief wegenbelastingvrij, of gaat dit in de (nabije) toekomst weer teruggedraaid worden?
Kun je er dan nog een klassieke verzekering bij afsluiten?

Thnx

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 22 aug, 2011 14:20

Voor de verzekering zal dit niet uitmaken.

Plaats reactie