Rotterdam weert ook vervuilende personenauto
-
MaartenVeeke
- Geregistreerd lid
Re: Rotterdam weert ook vervuilende personenauto
Uit nieuwsgierigheid: waar in het RDW register of op is kentekenbewijs staat iets over de norm, milieu classificatie, U9 etc? Bij import van onze 9000 zijn de minimale gegevens overgenomen uit het register van België. Aanvankelijk nog fout ook al is dat voor een deel hersteld. BPM bedrag moet nog steeds gecorrigeerd worden bijvoorbeeld. Bij mij staat er niets meer dan 204g uitstoot en ik weet niet eens of dat correct is. Gaat om kenteken 23 LBB 7. Mag ik straks nog wel milieu zones in? En is er iemand met een origineel NL 9000 2.3Turbo anniversairy (200pk) automaat die zijn kenteken met mij wil delen? Kan ik eens kijken wat ik allemaal nog mis.
-edit- ik stel de vraag vanwege de norm/uitstoot ik weet dat ik op basis van bouwjaar voorlopig overal nog mag komen.
-edit2- Ik kreeg via PB van Maikel het kenteken door van zijn 2.3Turbo Aero automaat. Origineel Nederlands geleverd maar over uitstoot staat weinig.
-edit- ik stel de vraag vanwege de norm/uitstoot ik weet dat ik op basis van bouwjaar voorlopig overal nog mag komen.
-edit2- Ik kreeg via PB van Maikel het kenteken door van zijn 2.3Turbo Aero automaat. Origineel Nederlands geleverd maar over uitstoot staat weinig.
-
Sander1337
- Geregistreerd lid
Het feit dat dit niet altijd in de database van het RDW staat is de reden dat er gekeken wordt naar DET...
Utrecht wilde eerst EU3 en beter toelaten, maar toen dat onmogelijk bleek om te handhaven omdat er geen goede manier was om dit te controleren is gekozen voor DET. Complete waanzin natuurlijk maargoed...
Een ander voorbeeld van deze waanzin is bijvoorbeeld een auto die in 2000 is geproduceerd, maar pas in 2001 voor het eerst op kenteken is gezet....
Utrecht wilde eerst EU3 en beter toelaten, maar toen dat onmogelijk bleek om te handhaven omdat er geen goede manier was om dit te controleren is gekozen voor DET. Complete waanzin natuurlijk maargoed...
Een ander voorbeeld van deze waanzin is bijvoorbeeld een auto die in 2000 is geproduceerd, maar pas in 2001 voor het eerst op kenteken is gezet....
-
Joopyboy
- Donateur (4x)

Heeft men dan toch geluisterd en is men op het stadhuis toch (soort van) verstandig geworden?
http://m.ad.nl/ad/m/nl/1038/Rotterdam/a ... m-in.dhtml
http://m.ad.nl/ad/m/nl/1038/Rotterdam/a ... m-in.dhtml
-
Robbert
- Donateur (6x)

Dus jij zit goed! Gefeliciteerd!
Joopyboy schreef:Dank je Robbert. Interessant om te lezen. Op het kentekenbewijs van de mijne staat 900 I 16 U9. Dat biedt perspectief om een ontheffing te kunnen aanvragen!!
-
sebastiaanstra
- Geregistreerd lid
Hi Hallo,
Ik heb een Saab 900 Turbo 16 S uit 1984 ( komt oorspronkelijk uit de UK, import 2011). Ik probeer te achterhalen of ik op een of andere manier aan de EURO-1 norm ( U9) zou kunnen voldoen om vrijstelling te krijgen. Zodat ik hopelijk in Rotterdam kan blijven rijden. Ik woon namelijk net in de milieuzone waar ik een parkeervergunning heb. Ik heb de auto op mijn eenmanszaak staan.
Er zit geen katalysator op mijn model Saab en om er een op te laten zetten zou de complete electronica veranderd moeten worden!? voor zover ik begrijp.
Ik heb wat rondgevraagd om een idee te krijgen van wat de uitstoot van mijn auto zou zijn. En kreeg het antwoord van ongeveer 0,5-0,6 % maar dit snap ik niet als ik naar de tabellen van de Europese emissiestandaarden kijk. In tabel 'Light commercial vehicles 1305 kg-1760 kg' staan daar heel andere waardes. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik neem aan dat als ik mijn auto zou gaan stallen ( heeft slechts 103.000 miles op de teller) en wachten tot die 40 jaar oud is ik niet in de oldtimer regeling terecht kom...
Voorzover ik begrepen heb gaat de milieuzone in Rotterdam op 1 januari 2016 in en zullen ze vanaf mid 2016 gaan beboeten. Is dus maximaal nog 1 jaar rijden...
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen of ik op een of andere manier aan de Euro 1 norm zou kunnen voldoen of dat ik eventueel een vrijstelling zou kunnen krijgen aangezien ik al een parkeervergunning heb en mijn auto voor mijn eenmanszaak gebruik.
Alvast bedankt,
Sebastiaan
Ik heb een Saab 900 Turbo 16 S uit 1984 ( komt oorspronkelijk uit de UK, import 2011). Ik probeer te achterhalen of ik op een of andere manier aan de EURO-1 norm ( U9) zou kunnen voldoen om vrijstelling te krijgen. Zodat ik hopelijk in Rotterdam kan blijven rijden. Ik woon namelijk net in de milieuzone waar ik een parkeervergunning heb. Ik heb de auto op mijn eenmanszaak staan.
Er zit geen katalysator op mijn model Saab en om er een op te laten zetten zou de complete electronica veranderd moeten worden!? voor zover ik begrijp.
Ik heb wat rondgevraagd om een idee te krijgen van wat de uitstoot van mijn auto zou zijn. En kreeg het antwoord van ongeveer 0,5-0,6 % maar dit snap ik niet als ik naar de tabellen van de Europese emissiestandaarden kijk. In tabel 'Light commercial vehicles 1305 kg-1760 kg' staan daar heel andere waardes. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik neem aan dat als ik mijn auto zou gaan stallen ( heeft slechts 103.000 miles op de teller) en wachten tot die 40 jaar oud is ik niet in de oldtimer regeling terecht kom...
Voorzover ik begrepen heb gaat de milieuzone in Rotterdam op 1 januari 2016 in en zullen ze vanaf mid 2016 gaan beboeten. Is dus maximaal nog 1 jaar rijden...
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen of ik op een of andere manier aan de Euro 1 norm zou kunnen voldoen of dat ik eventueel een vrijstelling zou kunnen krijgen aangezien ik al een parkeervergunning heb en mijn auto voor mijn eenmanszaak gebruik.
Alvast bedankt,
Sebastiaan
-
Niels83
- Donateur (3x)

Een Turbo S, dus ik neem aan T16 dan? En natuurlijk zonder een U9 kenmerk op je kenteken waarmee je vrijstelling zou kunnen aanvragen? Dan kan je doen wat ik ga proberen met mijn 900. Ik koop er één uit Zweden, dus die heeft ook geen Euro-norm én geen U9, eigenlijk dezelfde uitgangspositie als jij hebt. Wat ik ga doen, is ik ga deze set kopen uit Duitsland, die gebruiken ze daar om van een 900 T16 (die daar op kenteken een Euro1 heeft), om te bouwen naar Euro2 (vanwege belastingvoordeel). Daarna ga ik de auto, met die set ingebouwd door een Saab garage incl factuur exporteren naar Duitsland, daar verkoop ik die aan een vriend, die zet hem op Duits kenteken, dan krijgt hij een kenteken met Euro2. Hij verkoopt de auto weer aan mij, ik importeer de auto weer terug naar Nederland, daar moet de RDW de "Euro2" norm overnemen van het Duitse kenteken als je daar om vraagt en voilà: Je hebt een 900 die Euro2 is op kenteken. Kost je wel ongeveer onnodig € 1.500, omdat de RDW de TÜV Euro2 ombouwkit niet kan overnemen op het kenteken, maar de TÜV in Duitsland kan dit wel. Dus daarom moet je exporteren-importeren zodat de RDW het dan ineens wel snapt. Jaaaa, lieve kijkers, zo erg zijn wij nog niet één Europa
Je kunt ook even afwachten hoe het bij mij uitspeelt, ik ga dat namelijk sowieso doen. Hier een Duits kenteken van een 900 uit 1989 die gewoon netjes Euro2 norm op het kenteken heeft staan:

Je kunt ook even afwachten hoe het bij mij uitspeelt, ik ga dat namelijk sowieso doen. Hier een Duits kenteken van een 900 uit 1989 die gewoon netjes Euro2 norm op het kenteken heeft staan:
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Een 8 klepper met k-jet?sebastiaanstra schreef:Ik heb een Saab 900 Turbo S uit 1984
Dat lijkt mij niet. Een katalysator heeft niets elektronisch, die kan je er zo onder schroeven.Er zit geen katalysator op mijn model Saab en om er een op te laten zetten zou de complete electronica veranderd moeten worden!?
-
Niels83
- Donateur (3x)

Wel als je een geregelde kat wilt, want dan zit er een lambdasonde voor, of achter. En dat is wel degelijk elektronica. Maar als je die kit koopt, waar ik hierboven een link van geplaatst heb, dan krijg je er als het goed is een aparte computer bij die je op je bestaande 900 spullen kunt aansluiten. Het idee is dat je met een geregelde kat milieuvriendelijker kunt rijden dan met alleen een kat.72sonett3 schreef:Dat lijkt mij niet. Een katalysator heeft niets elektronisch, die kan je er zo onder schroeven.sebastiaanstra schreef:Er zit geen katalysator op mijn model Saab en om er een op te laten zetten zou de complete electronica veranderd moeten worden!?
-
sebastiaanstra
- Geregistreerd lid
Wow dit zijn zeker dingen waar mijn Saab hartje van gaat kloppen. Ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken voor je Niels! Die +/- €1500 is een bummer maar als ik dan weer jaren kan rijden is het zeker een optie.
Thanks
Thanks
-
gertram
- Donateur (3x)

Niels, het kitje waarnaar je linkt is voor modellen die al een geregelde kat hebben. De signaalkabel van de bestaande lambda-sensor wordt afgetapt.

Je zou op een '84-er wel LH2.2 kunnen vervangen door LH2.4 en dan vervolgens het kitje er bij plaatsen.
Met LH2.4 ga je naar Euro1 en met het kitje er bij naar Euro2.
Met Euro1 mocht je toch Rotterdam al in overigens?

Je zou op een '84-er wel LH2.2 kunnen vervangen door LH2.4 en dan vervolgens het kitje er bij plaatsen.
Met LH2.4 ga je naar Euro1 en met het kitje er bij naar Euro2.
Met Euro1 mocht je toch Rotterdam al in overigens?
-
Niels83
- Donateur (3x)

Ja, dat klopt gertram, met Euro1 mag je Rotterdam in. Maar helaas heeft de RDW nergens vastgesteld wat de Euronorm van auto’s is vóór 2011. Dus een 1989 Saab 900 T16 LPT of FPT (Voorwaarde is dat het een 16-klepper is), heeft gewoon kenteken Euro1 in Duitsland. Ga je dezelfde auto zoeken in Nederland, mag je er Rotterdam niet mee in, want er staat geen Euronorm en geen U9 op een 89’iger. Geweldig hè, dan één Europa.
Maar goed, ik ga geen genoegen nemen met Euro1, want dat kan ik er zo op krijgen in Duitsland. Als ik dan toch de kosten ga maken voor exporteren, keuren in Duitsland, op kenteken zetten en dan weer naar Nederland, opnieuw keuren, opnieuw op kenteken zetten, dan doe ik liever gelijk Euro2. Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor je met je Euro1 ook niet meer de stad in mag. Dan maar voor de toekomst kosten besparen voor de ombouw. Anders kan ik over een paar jaar weer dat hele circus aangaan.
Maar goede aanvulling van het Euro1 setje! Kan voor sommigen ook een oplossing zijn. Heb je ook een link waar het te koop is?
Maar goed, ik ga geen genoegen nemen met Euro1, want dat kan ik er zo op krijgen in Duitsland. Als ik dan toch de kosten ga maken voor exporteren, keuren in Duitsland, op kenteken zetten en dan weer naar Nederland, opnieuw keuren, opnieuw op kenteken zetten, dan doe ik liever gelijk Euro2. Het is natuurlijk een kwestie van tijd voor je met je Euro1 ook niet meer de stad in mag. Dan maar voor de toekomst kosten besparen voor de ombouw. Anders kan ik over een paar jaar weer dat hele circus aangaan.
Maar goede aanvulling van het Euro1 setje! Kan voor sommigen ook een oplossing zijn. Heb je ook een link waar het te koop is?
-
gertram
- Donateur (3x)

Nu snap ik je keuze voor Euro2.
Het setje is uit jouw link http://www.forum-auto.de/sites/default/ ... u2wedd.htm
Daar staat "Die Umrüstung ist bei allen SAAB 900 16V mit geregelten Katalysator (G-KAT) möglich."
In het niet heel duidelijke plaatje staat geen lambdasonde afgebeeld. En in het schema gaat de signaaldraad van de lambdasensor twee kanten op. Het regelt bij door meer of minder lucht via een by-pass het inlaatspruitstuk in te laten. Het doet niets met de inspuittijden volgens mij, dat moet geregeld worden door de normale ECU.
Het setje is uit jouw link http://www.forum-auto.de/sites/default/ ... u2wedd.htm
Daar staat "Die Umrüstung ist bei allen SAAB 900 16V mit geregelten Katalysator (G-KAT) möglich."
In het niet heel duidelijke plaatje staat geen lambdasonde afgebeeld. En in het schema gaat de signaaldraad van de lambdasensor twee kanten op. Het regelt bij door meer of minder lucht via een by-pass het inlaatspruitstuk in te laten. Het doet niets met de inspuittijden volgens mij, dat moet geregeld worden door de normale ECU.
-
sebastiaanstra
- Geregistreerd lid
Markv kwam nog met deze link voor ombouw ( onder kopje 900 classic; katalysator op Saab 900 T16S 1984 ?!?)
http://www.forum-auto.de/sites/default/ ... estung.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum-auto.de/sites/default/ ... estung.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
gertram
- Donateur (3x)

Dit zijn de compenenten van het LH2.4 systeem met lambda regeling. De lambda sensor zelf staat er niet op maar wel in het plaatje van de uitlaat.

Je kunt i.p.v. het vervangen van uitlaat knietje en downpipe m.i. ook een lambda bung in je huidige downpipe laten lassen. De lambda sensor zit dan net iets verder in het traject en zal daardoor iets trager reageren. Ik zou hier van te voren even bij de keuringsinstantie naar informeren, de TüV is streng.
Je kunt ook overwegen een aftermarket katalysator pas te maken i.p.v. de restrictieve originele. Magnaflow heeft mooie voor weinig geld. http://www.supercatconverters.com/sites ... _40-43.pdf
Het duurt alleen wat langer voordat een sportkat is opgewarmd, voor de APK uitlaatgastest moet je hem even warm rijden.
-
Niels83
- Donateur (3x)

Over een kwartier 19:30 begint het volgende debat in de gemeenteraad, link om mee te kunnen kijken hier:
http://rotterdam.raadsinformatie.nl/ver ... 23-09-2015" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rotterdam.raadsinformatie.nl/ver ... 23-09-2015" onclick="window.open(this.href);return false;