Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft

Bericht door Sapphire » ma 23 dec, 2013 19:48

Een hoop Nederlanders ook niet hoor, kijk maar terug in dit topic. Want als het niet gratis is dan hoeft het niet meer. Echte liefhebbers :-P+

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » ma 23 dec, 2013 20:36

turbopilot schreef::shock: die kunnen € 120 al niet meer opbrengen :-S+

Dat is voor n heel jaar he.

Nederlanders voor 9 maanden...

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 23 dec, 2013 21:58

Qua kosten kom ik hier op uit:
Kosten van uitbouwen daargelaten, kost rijden op benzine meer.
Ik rij er 5-7.000 km per jaar mee. Bij 7.000 km kost mij dat dus 700 Euro extra ten opzichte van lpg, en mag ik ook nog 120 euro betalen en drie maanden niet rijden.
LPG houden kost 1.236 euro per jaar MRB :oops: :evil:

Dus als ik er mee door ga met het LPG kost mij dat per saldo 1.236 - 700 - 120 = 416, dat is 35 euro per maand

Als ik er maar 5000 mee rij, is dat 200 euro voordeel minder, kom je op vijf tientjes.

Deze sommetjes zijn nog exclusief de kosten van vervangend vervoer in de wintermaanden :mrgreen: Daarvoor kan ik niet goed genoeg c.q. creatief genoeg rekenen :wow:

Mwah, moet je daarvoor afscheid nemen van je hobby? 'k dacht het niet :O:

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » ma 23 dec, 2013 23:08

't is aardig bedacht hoor, maar per saldo kost die '84-er (die tot en met 1 januari belastingvrij is) op benzine, met kwarttarief (en dus drie maanden niet gebruiken) en 7000 km, ongeveer 700 liter x € 1,80 grofweg maakt in totaal € 1260 + 120 = 1380 / 12 = € 115 per maand (ook over de maanden dat ie stilstaat).

voor gas is het dan € 1236 mrb + (700 X 0,88) = 1852 / 12 = € 154 per maand.

rijden op gas kost je dus per maand € 39,- meer, het voordeel wat je hebt is dat je de auto het hele jaar door kunt gebruiken.

Heel andere bedragen...

:O:

Jan

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » ma 23 dec, 2013 23:13

Ik heb het LPG tankje er al uit. Ik ga 9 maanden per jaar Saab rijden, geen straf voor een liefhebber :-)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 23 dec, 2013 23:39

J J hoe ga je die 3 maanden rijden?

volgens mij moet je eerst een keus maken of het een eerste auto gaat worden,
als je maar 9 maanden mag rijden komt er nog 3 maanden mrb van een ander Saabje bij (ca €150 voor benzine).
+ verzekering APK en de rest.

dacht dat het verschil in brandstof benzine of lpg ongeveer €0,10 per KM bedraagt lijkt mij dat omslagpunt bij 10k per/jr. bedraagt.

ga je op benzine rijden, wordt het vanzelf minder, ik krijg al pijn in mijn buik als ik benzine voor de zitmaaier moet kopen :-P+

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » ma 23 dec, 2013 23:47

Met mijn Red Arrow is het helemaal geen discussie, die was al niet en wordt dus voorlopig niet belastingvrij...
Voor mij maakt het hele gedoe dus niet uit, ik knor gewoon door (ja, op benzine...)

Eigenlijk legde ik alleen maar uit aan op dat zijn rekensommetje niet deugt :)

Jan

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 24 dec, 2013 0:14

JanJunior schreef:
Eigenlijk legde ik alleen maar uit aan op dat zijn rekensommetje niet deugt :)

Jan
Spelbreker 8) Ik probeer me hier een beetje te motiveren om lak te krijgen aan die MRB :oops:

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » di 24 dec, 2013 12:50

Arbilen schreef:Nou Thales, dan wil ik je vragen eens een vergelijkbaar balletje op te werpen op de Facebookpagina van oldtimerliefhebbers.nl. Daar probeerde ik te relativeren dat de voorgenomen maatregelen voor velen niet leuk uitvielen, maar ook dat er mensen zijn in deze crisis die hun baan kwijtraken, geen hypotheek meer kunnen betalen of geen zorg meer krijgen en dat dat toch wel iets erger was. Ik vond namelijk dat bepaalde sujetten gigantisch uit hun dak gingen daar en erg grof waren over wat hen allemaal wel niet was aangedaan. Ik ben er direct mee gestopt, met de discussie en met die facebookpagina, ze wilden me zo ongeveer wel killen. Kreeg de meest erge ziektes en verwensingen via het toetsenbord naar me toe geslingerd. Geeft wel te denken als de portemonnee de enige drijfveer is en je zo weinig compassie met je medemens kunt hebben als ik er iets over probeer te zeggen.... Daarmee neem ik niet weg dat de maatregel voor de echte liefhebbers nog steeds niet echt lekker uitpakt. Doe mij die 30 of 60 dagenkaart van Sapphire maar!
Conclusie die je zou kunnen trekken is dat je blij mag zijn dat er dan toch mensen zijn die de kar nog willen trekken in dit land vol met mensen zoals jij ze beschrijft. Ik herken je gevoel overigens :idea:

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » di 24 dec, 2013 13:09

Gelukkig, dat geeft de burger toch moed :-)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 24 dec, 2013 13:33

Ik vraag mij af of er ruimte is voor een burgerinitiatief over de MRB vrijstelling.

http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het ... nitiatief/

Dan moet er wel dekking worden gevonden voor de 137 miljoen die in de begroting is ingeboekt.

Echter: twee van de regels zijn.

Uw voorstel moet verder aan de volgende regels voldoen:

1. Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
2. Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
3. Uw voorstel mag niet in strijd zijn met in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 24 dec, 2013 14:27

Hou er even rekening mee, dit kwam ik tegen op de RDW site:
Alert: Digitale dienst Schorsen werkt niet onder nieuwste versie Internet Explorer (11). Kijk op onderhoud en storingen

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » di 24 dec, 2013 19:40

thales schreef:Er wordt stevig geklaagd en gemopperd over de nieuwe regeling. Het denken schijnt nog via de portemonnee te lopen.
Ik kan de voorgestelde regeling niet onredelijk vinden:
Sapphire schreef:Een hoop Nederlanders ook niet hoor, kijk maar terug in dit topic. Want als het niet gratis is dan hoeft het niet meer. Echte liefhebbers :-P+
Dan gaan jullie voor het gemak even voorbij aan de ECHTE :roll: liefhebbers, oftewel diegene die meer
dan een paar voituurtjes hebben staan.
Als je er 'maar' één of twee hebt, valt het nog wel mee.
Heb je er bv 7 staan, wordt het een iets ander verhaal.
Maar dan houd je er natuurlijk nog genoeg over, maar het kiezen geeft even een behoorlijk
dipmomentje.

Ook wordt hier dan even voorbij gegaan aan diegene die duizenden euro's per jaar extra kwijt zijn,
omdat die regeling geen rekening met hen heeft gehouden.
Dan wordt het allemaal even snel en gehaast ingevoerd, waardoor sommige nog steeds niet zeker
zijn hoe de regeling precies uitgelegd gaat worden.

Logisch dat men sommig gemopper niet begrijpt omdat de kennis van de situatie niet aanwezig is.
Daarbij is het wel zo dat de regeling nog veel slechter had kunnen zijn, aangezien de Nederlandse overheid
van mening is regels vanuit Europa na gelang toe te passen of niet.

Dus het gemopper is veelal terecht, maar doet uiteindelijk niets af aan het feit dat men het nu moet
accepteren. Maar dat proces komt na het gemopper ....

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 24 dec, 2013 20:10

GHIA schreef:Dan gaan jullie voor het gemak even voorbij aan de ECHTE :roll: liefhebbers, oftewel diegene die meer
dan een paar voituurtjes hebben staan.
Als je er 'maar' één of twee hebt, valt het nog wel mee.
Heb je er bv 7 staan, wordt het een iets ander verhaal.
Tja ik weet niet of ik mij een echte liefhebber mag noemen... :)

Maarre, je kunt er toch een paar schorsen? 7 auto's tegelijk in de belasting is wat veel idd. Voorheen kon dat en kon je overal zo mee wegrijden. Dat was prettig. Voortaan moet je dat wat tactischer aanpakken met schorsen e.d., wel een hoop gedoe en administratie helaas.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » di 24 dec, 2013 20:52

Tja, een duidelijke definitie van een echte liefhebber is ook moeilijk te geven.
Wie bepaalt dat en hoe.
Zelf ben ik ook een liefhebber van LPG in mijn auto, ideaal met de oude regeling.
Nu mij een beetje duur tov de km die ik maak.

De huidige regeling houd ook geen rekening met alle type van liefhebbers, is
uiteindelijk ook niet echt mogelijk.

Kom ook mensen tegen die hun 'liefhebberij' met een aanhanger op een meeting
neerzetten en dan met een grote 'beautycase' vol met veel autoschoonheidsspulletjes
de hele dag in de weer zijn.
Die zullen deze regeling ook weinig deren .... :wow:

Plaats reactie