Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 505
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » ma 15 apr, 2019 15:14

Ik noem het even als Rookie; voortschrijdend in zicht, RoelandV:
Ik denk dat je dat iets anders moet zien.
Iedere overheid heeft inkomsten nodig om alle ambtenaren en niet-gedane verkiezingsbeloftes te financieren (ja.... je leest het goed! :D)
Als de accijns-inkomsten uit "gewone" brandstof zijn weggevallen dan komt daar een andere fiscale heffing voor auto's voor in de plaats.
Er is geen orakel van Delphi voor nodig om tot die conclusie te komen. Ook in de toekomst blijft de auto een belangrijke melkkoe.
Dat is al héél lang zo en dat zal zeker niet veranderen.
Ik kom uit mijn vakgebied weer wat tegen dat er voor zorgt dat de Melkkoe door de (R) overheid blijvend gemolken kan worden.
De bijtellingspercentage gaan met jaarlijkse stappen omhoog naar weer 20%
Voor hen die ooit besluiten een volledig elektrische auto van de zaak te kopen dan het volgende:
In het jaar van aankoop geldt voor de periode van 5 jaar het in dat jaar geldende bijtellingspercentage.
Aldus de bijtelling staffel in jaar van aanschaf:
2019 4%
2020 6%
2021 8%
2022 8%
2023 10%
2024 10% voor een EV en nog in bezit uit 2019 van 4% naar 10% en jaarlijks meedoen in de stijging
2025 16%
2026 17%
2027 18%
2028 19%
2029 20% voor een EV en nog in bezit uit 2024 van 10% naar 20%
2030 20%
Laten we dit als Rookie waarheid uit het orakel van Delphi kwalificeren. :wow:
De wettelijke verankering en de publicatie in de Staatscourant heb ik nog niet met zoveel woorden gelezen, zal wel verstopt worden in een Algemene Maatregel van Bestuur.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » ma 15 apr, 2019 16:49

Hahaha, Roekie, dus toch maar aan de waterstof?

Volgens cijfers van Toyota, ja, die van de vele hybrides, maar ook ook de waterstof Mirai,
is waterstof per kilometer circa vijf tot zeven keer duurder dan volledig elektrisch.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... s-analysis

Daarom krijg je vier jaar lang gratis H2 bij je Mirai. Maar toch geen flinke kostenpost voor Toyota:
de meeste H2 wordt nog goedkoop vuil geproduceerd en er zijn erg weinig Mirai's verkocht.

Met een forse subsidie kan H2 nog wel uit:
https://www.groen7.nl/alkmaar-gaat-duur ... roduceren/
Gemeentelijke reinigingsvoertuigen, (bijzondere) vrachtwagens e.d., maar je kunt er ook met je Mirai terecht voor iets goedkopere schone H2 (zolang de subsidiekraan open staat).
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5119
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » ma 15 apr, 2019 20:08

Ha, anti-waterstof theun49 is weer actief. Het artikel achter de 1e link bevat tenminste één stelling die niet klopt.

Het tweede artikel rept met geen woord over gesubsidieerde H2. Geen onzin schrijven Theun!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 12808
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » di 16 apr, 2019 7:19

Gisteren in het nieuws bij de NOS ( dus wat er dan maar waar van mag zijn) den haag is er nu achter wat de kosten zijn voor het sponseren van het elektrisch rijden
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13488
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » di 16 apr, 2019 7:31

Het zal van allebei wat zijn lijkt me. En diesel en zonnepanelen doen ook nog mee. In het leven is het meestal niet of/of maar en-en.
Hoe graag we / sommigen ook zwart/wit willen denken.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5119
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 16 apr, 2019 8:23

Ik denk dat je daar gelijk in hebt, Rein.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13488
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 17 apr, 2019 12:51

Gisteren werd op BNR door beursdeskundigen en financieel specialisten, binnen afzienbare tijd, het einde van Tesla voorspeld.
De onderbouwing ga ik hier niet doen.
Maar volgens mij heeft BNR een redelijk betrouwbaar -wel 1 zijdig- imago.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17359
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » wo 17 apr, 2019 19:37

Het einde is wel vaker voorspeld. Ik zeg niet dat het dus niet gebeurt, maar ik heb zelf langzamerhand een houding gekregen 'ik zie het wel wanneer het gebeurt', en daar zijn media en zelfverklaarde experts zelf debet aan.
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13488
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 17 apr, 2019 19:44

ook door beursexperts? En ik dacht dat dat vooral aan begin van de productie van de tesla was en niet nu op het 'schijnbare' hoogtepunt.

Ik ben heel benieuwd naar de kwartaalcijfers van de e cars nu het op de echte marktwerking aan komt.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17359
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » wo 17 apr, 2019 19:49

Het einde van Tesla wordt vrijwel continu voorspeld door criticasters. We gaan het meemaken.

Sommigen zullen dat fantastisch vinden, anderen niet, en weer anderen het bewijs erin zien van een fantasiewereld opgedrongen door groene neuroten. De kreten zijn al te voorspellen. Zoals ik zei, ik zie het wel. Ik heb geen Tesla, dus het zal mijn tijd wel duren, ik lig er niet wakker van. :lol:
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13488
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 17 apr, 2019 20:00

wakker liggen sowieso niet. maar nu zonder die overheidssubsidies en gezien de 1e periode en de kelderende cijfers voor e rijden.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » do 18 apr, 2019 19:43

Het grote succes van elektrisch blijkt ook de subsidies. 500 miljoen euro. Waterstof wordt ook zwaar gesubsideerd, maar daar hoor je dat soort bedragen niet omdat H2 om meerdere redenen niet interessant genoeg is.
Dank dus onder andere in de richting van 93Rookie voor de ondersteunende berichten op dit punt. Afbeelding
Bijvoorbeeld financieel voor een volle tank/accu.

Het prijsniveau waar de Amerikaanse overheid naar streeft om uitstoot vrij waterstof op redelijke termijn nog enigszins aantrekkelijk te laten zijn is circa €10 / kg.
Dat niveau wordt nu nog bij lange na niet gehaald, tenzij de waterstof productie zwaar gesubsidieerd wordt, zoals hier in NL.

Dan de evenvoudige rekensom om waterstof met volledig elektrisch te vergelijken op basis van een volle tank/accu, beide 600km, ongeveer dezelfde aanschafprijs (ca. €80.000), gepubliceerde cijfers voor verbruik
Op basis van de gunstigste prijzen voor H2 (€10/kg, streefwaarde over vijf tot tien jaar) en elektriciteit (nu €0,2/kWh, op termijn dalend door meer zon/wind).

Waterstof: de Hyundai Nexo, waterstof verbruik 0,95 kg per 100km. Volle tank voor 600km bij €10/kg: 0,95 x 10 x 6 = €57.

Elektrisch: Audi e-tron, hoog verbruik EV, hoogste WLTP verbruik 26,2 kWh per 100km. Bijladen voor 600km: 26,2 x 0,2 x 6 = €31,2.

Conclusie: waterstof is op termijn, als de doelstellingen ooit worden gehaald, tenminste 80% duurder.
Echt verschil in 2017 op basis van publicaties: waterstof is ongesubsidieerd 5 tot 7 duurder dan elektrisch (accu).
Achterliggende oorzaak: extra noodzakelijke (laag rendement) stappen voor waterstof in het well-to-wheel proces.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13488
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 19 apr, 2019 7:55

theun houdt het graag zwart / wit. Overzichtelijk maar meestal klopt het niet: beide ' brandstoffen ' worden nog ontwikkeld, de rest is koffiedik kijken zonder dat het een wedstrijd wordt.

Gisteren stonden de laatste verkoopcijfers gepubliceerd: alleen de gesubsidieerde auto s werden nog verkocht. De marktwerking laat duidelijk
zien dat -e-rijders alleen in financieel voordeel denken - uitgezonderd natuurlijk de categorie die >80.000 euro voor een auto kan betalen- .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17359
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » vr 19 apr, 2019 9:03

Stropop.

Vrijwel iedereen koopt met de portemonnee cq via financiele voordeeltjes (haalt het meeste uit zijn of haar euro binnen hun gestelde kaders). Mensen willen van a naar b kunnen, o.a. voor een bepaalde mate van comfort en prijs, behalve een paar hardnekkige petrolheads die geloven dat gas voor de keuken is, diesel voor de traktor en elektra voor de lampen.

Dat veel erijders geen Jessias Klavers zouden zijn maar het doen voor de centen, wat is daar precies het probleem mee? Niets. Sinds wanneer ben je verplicht consumptie volledig ideologisch te doen?

Hoe kijk je aan tegen het financieel steunen van eco voedselproducten?
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 505
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » vr 19 apr, 2019 9:05

Wat leuke YouTube filmpjes over DYZ waterstof toepassingen bekeken.
Ik maak als Rookie er nog eens een samenvatting met links van.

Maar voor het evenwicht in de discussie EV of H uit de bron AutoWeek.

De Tesla 3 Standaard Range € 47.800,--
Afleveringskosten € 1.020,-- ( de prijs van een eenvoudige Electrische fiets )
Maar Metallic lak kost extra € 1.150,--
---------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal op de oprit € 49.970,--
Als dat geen toeval is totaal net onder die € grens van € 50.000,-- voor de 4% bijtelling in 2019

Over de bandenslijtage staat niets vermeld, maar de duurste banden van Michelin in de maat 235/45/R18
loopt van € 161,- tot € 246,- per stuk Pilot super sport er zijn ook goedkopere Merkbanden zoals Hankook € 120,- tot € 200 en prijsvechters vanaf € 75,- per band. Ik zoek nog wel eens naar die slijtage gegevens van zware E.V.'s

Alleen stond in de Autoweek niet de specificatie in het aantal P.K's KW's en NM
Wel het leeg gewicht van 1847 KG en als de (R) overheid wegenbelasting gaat berekenen over de EV's dan maar even nu rekenen met de Wegenbelasting voor Benzine auto's in deze gewichtsklasse.
Een bedrag van zo om de € 1.000,-- per jaar, zal wel geleidelijk ingevoerd worden, of in een andere vorm: zoals kilometerheffing.

Banden die elektriciteit opwekken in conceptfase:
https://www.groen7.nl/goodyear-ontwikke ... ant_items
Speciale banden met lage rolweerstand voor E.V.,s
https://www.groen7.nl/goodyear-ontwikke ... ant_items
een Rookie in Balans.

Plaats reactie