FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
NSX-345
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 08 okt, 2017 7:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door NSX-345 » za 18 aug, 2018 10:41

Daar had ik nog niet over nagedacht. Zou wel en rol kunnen spelen.
Ik ga mij maar eens verdiepen in de benodigde frequenties.

Ander vraagje,

Kan het kwaad indien je gewoon de standaard FM antenne aansluiting aansluit en tevens de externe DAB+ antenne aansluiting met een extra (meegeleverde) plakantenne ?
Als DAB minder wordt kan de radio switchen naar gewoon FM. :|
Of mag je niet beide antennes dezelfde tijd aansluiten......
Saab 9-5 Estate Aero

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door reiernumans » do 30 aug, 2018 16:36

Oeps, de laatste posts hier even gemist.
Steve-O schreef:
za 18 aug, 2018 8:12
Maar zou het werken met de haaievin-antenne (zonder versterker)???
De haaienvin antenne van 9-3's en sport sedans heeft geen FM antenne. Ze bestaan wel met een FM antenne, en dat zal ongetwijfeld prima werken.

Wbt het aansluiten van zowel de standaard FM antenne als een externe DAB+ antenne; dat is wat Kenwood wilde dat ik deed met mijn radio. Er werd een (idioot lelijke) plakantenne meegeleverd om, naast de FM antenne, aan te sluiten. Of 'ie automagisch wisselt weet ik niet. Volgens mij niet helaas, maar ik heb een relatief goedkoop DAB+ dingetje, dus dat zegt weinig over het overige aanbod. Je kunt ze prima tegelijkertijd aangesloten hebben dus. Mijn splitter laat de radio denken dat er twee separate antennes aangesloten zijn, terwijl 'ie het signaal ontvangt vanuit één en dezelfde antennemast.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

niels1
Geregistreerd lid
Berichten: 54
Lid geworden op: za 01 nov, 2008 14:03
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door niels1 » vr 21 jul, 2023 23:54

Even een oud onderwerp opvissen Is er toevallig al iemand die een bestaande antenne (radio raam antenne of haaienvin) heeft kunnen gebruiken voor zijn dab+ radio? Ik heb momenteel zo’n lelijke plak antenne in mijn 9-3 ng estate. Buiten dat het bereik erg slecht is vind ik het ook geen gezicht. Dus tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door Tubbe » za 04 nov, 2023 12:38

@reiernumans
Jij had daar toch inmiddels el een oplossing voor met de ruitantennes van de 9-3/9-5?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door reiernumans » za 04 nov, 2023 12:48

Ik heb de ruitantenne in mijn 9-5 en die van een klant (ook forummer) werkend voor DAB+. Ik moet me nog wat meer verdiepen in wat er in een 9-3 vanaf 2003 mogelijk is. Moet allemaal een beetje om mijn ‘gewone’ baan heen, dus verwacht geen wonderen op korte termijn.. ;)

Een aftermarket haaienvin met DAB+ antenne is overigens een prima alternatief als je kunt leven met hoe die eruit ziet. Ik heb goede ervaringen met de Calearo Shark II, mindere met een Chinese kopie die er wat mooier uitziet..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door Tubbe » za 04 nov, 2023 13:54

Vereist die ruit oplossing dan speciale acties? Of werkt het toch gewoon met een DAB/fm splitter? Lijkt me wel de mooiste (onzichtbare) oplossing. Of is dat het geheim van de smid. :wink:
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door reiernumans » za 04 nov, 2023 16:15

Geen hele speciale acties, maar ik heb gewoon nog geen 9-3 bij de hand gehad om te kijken of ik daar hetzelfde trucje kan toepassen als ik in een 9-5 kan.

Geen splitter, zoals al eerder in dit topic is aangehaald werkt dat niet in een 9-3/9-5 omdat de antenneversterker een filter heeft.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Plaats reactie