Ligt dit nu aan mij, of....

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
edwardk
Geregistreerd lid

Ligt dit nu aan mij, of....

Bericht door edwardk » wo 16 mei, 2018 11:24

Wat mij de laatste tijd opvalt is het aantal file's met de bijbehorende reisvertraging (economische schade) die ontstaat door oa. ;
1 Vrachtwagens met pech
2 gekantelde vrachtwagens
3 vrachtwagens die op file's of pijlwagens inrijden.
4 afgevallen lading op de snelweg.
5 personenauto's met pech.(zou je toch tegenwoordig niet meer verwachten)
6 auto's die in de brandt staan ( lijkt wel of ze spontaan in de fik vliegen de laatste tijd) :roll:
Als mij dit ter oren komt lig ik vaak nog lekker horizontaal :bluesleep: , dus ik heb er geen last van , al hoewel ik gisteren wel in een file stond ontstaan door een gekantelde caravan /sleurhut ;-(+

En dan in Den Haag maar denken dat er aan die vele verkeersbewegingen nog wat wordt verdient ook :lol: , Nederland Transportland :roll:
Laatst gewijzigd door edwardk op wo 16 mei, 2018 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

verde900
Geregistreerd lid
Contacteer:

Re: Ligt dit nu aan mij, of....

Bericht door verde900 » wo 16 mei, 2018 11:49

Beroepschauffeurs onder tijdsdruk?
Of chauffeurs die geen focus hebben op wat ze zouden moeten doen...
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Funky Dude
Geregistreerd lid

Bericht door Funky Dude » wo 16 mei, 2018 13:08

Motorrijden zou meer gestimuleerd moeten worden, geeft een veel efficiënter gebruik van het beschikbare asfalt aangezien in de meeste auto's maar 1 persoon zit.
In Groot Brittannië hebben ze al een mooie oplossing om bij file sneller een gestrande auto weg te slepen:
Afbeelding
Ik heb de indruk dat wat de vrachtwagens betreft veel ellende veroorzaakt wordt door goedkope krachten uit andere EU-landen die vaak alleen hun eigen taal spreken en mede daardoor zich niet aan de verkeersregels houden. (Leve Brussel! NOT)
Laatst gewijzigd door Funky Dude op wo 16 mei, 2018 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 16 mei, 2018 13:13

Das een slimme doordachte oplossing zeg,
toch moet je volgens mij bij de oorzaak beginnen want als ik soms zie hoe mijn medeweggebruikers zich misdragen op de weg dan verbaast het mij eerder dat er nog zo weinig schade is en dat er weinig slachtoffers vallen.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC

Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018

Bericht door Sapphire » wo 16 mei, 2018 13:26

edwardk schreef:
wo 16 mei, 2018 11:24
1 Vrachtwagens met pech
2 gekantelde vrachtwagens
3 vrachtwagens die op file's of pijlwagens inrijden.
4 afgevallen lading op de snelweg.
6 auto's die in de brandt staan ( lijkt wel of ze spontaan in de fik vliegen de laatste tijd) :roll:
Als mij dit ter oren komt lig ik vaak nog lekker horizontaal :bluesleep: , dus ik heb er geen last van , al hoewel ik gisteren wel in een file stond ontstaan door een gekantelde caravan /sleurhut ;-(+

En dan in Den Haag maar denken dat er aan die vele verkeersbewegingen nog wat wordt verdient ook :lol: , Nederland Transportland :roll:
1,2,3,4 vanwege lange rijtijden, druk, goedkope buitenlandse chauffeurs, appen achter het stuur, bezuinigen op onderhoud (goedkope banden, onderhoud uitbesteden aan de goedkoopste partij via wurgcontracten, etc). 5. ook wegens bezuinigen op onderhoud (vaak zijn het echt zaken die te voorkomen zijn, zou fijn zijn als men daar soms naar redelijkheid op aangesproken zou kunnen worden). 6 door E10 met allerlei smerige toevoegingen waar lang niet alle auto's tegen bestand zijn? Ik zie inderdaad opvallend veel auto's met motorbranden de laatste jaren.

Met name bij 5 zie je toch een direct verband denk ik. Beroepschauffeurs zijn lang niet altijd eigenaar van hun voertuig (soms wel), verkeerde brandstof tanken is in mijn ogen deels te wijten aan de overheid die aanmoedigt om E10 te tanken zonder dat 100% helder is waar het wel en niet in kan. Maar nummer 5... ik zie zo vaak totaal verwaarloosde auto's rijden met een eigenaar die het duidelijk niks kan schelen. Als ik daardoor in de file sta zou ik soms wensen dat dat kan worden aangepakt (zolang je de APK haalt kun je de rest van het jaar doen wat je wilt).

En over je laatste post... het aantal verkeersdoden per jaar gaat al jaren niet echt meer omlaag, volgens mij zelfs omhoog. Dit ondanks het feit dat auto's steeds veiliger worden (adaptieve cruise, noodremsystemen, etc). De bestuurder is in de meeste gevallen de zwakste schakel bij ongelukken (niet bij pechgevallen, alhoewel goed of zelfs maar redelijk onderhoud al veel kan schelen).

App1
Geregistreerd lid

Bericht door App1 » wo 16 mei, 2018 14:03

Het inhaalverbod voor vrachtwagens werkt averechts en is totaal nutteloos daar het zorgt voor eindeloze slierten vrachtwagens. Door de cultuurverschillen in het scala van buitenlandse chauffeurs die soms maanden bivakkeren in hun truckje krijg je taalproblemen, tussen opdrachtgever en chauffeur, die via de app achter het stuur opgelost gaan worden, drankmisbruik, apathie en opgefokte chauffeurs. Tel daarbij de lage lonen bij op die sinds 2001 ipv gestegen gezakt zijn en je begrijpt dat de kwaliteit van het, nu, rijdend personeel laag is zeer laag.

Henk-Jan
Geregistreerd lid

Bericht door Henk-Jan » wo 16 mei, 2018 14:41

edwardk schreef:
wo 16 mei, 2018 11:24
Ik denk dat de bathtub curve hier in werking heeft getreden:

Afbeelding

Nu ben ik ook maar een armchair mechanic, maar juist de verhoogde kans op vele (electronische) kinderziektes bij in alle haast ontwikkelde nieuwe auto's zouden tot voldoende pechgevallen kunnen leiden. Niet alleen is de ontwikkelingstijd voor nieuwe auto's drastisch gezakt over de laatste decennia, zelfs de kleinste hatchback zit tegenwoordig bomvol met electronisch aangestuurde snufjes en regelunits die de boel aardig in de war kunnen sturen. Ondertussen heb ik al voldoende verhalen gehoord over electronische instrumentaria die binnen een paar jaar al uitvallen, parkeerremmen die blijven hangen, ECU's met moeilijk op te sporen nukken, etc. etc.

Eventjes googlen levert al een publicatie van Consumer Rapports op uit eind 2017 waarin ze consumenten aansporen af te wachten met nieuwe technologieën: https://www.autonews.com/assets/PDF/CA1126931019.PDF
Infotainment systems and new transmissions can hinder new-car reliability;
CR advises that consumers wait for technology to mature before buying
Geld maakt niet gelukkig, daarom draagt Saab-rijden daar ook zo goed aan bij.

's Weekends: 9-3 Cabrio 2.0t Design Edition (MY01) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i-automaat (MY92) 2006 - 2013

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 16 mei, 2018 19:31

Henk-Jan schreef:
wo 16 mei, 2018 14:41
de kans op vele (electronische) kinderziektes bij in alle haast ontwikkelde nieuwe auto's zouden tot voldoende pechgevallen kunnen leiden. Niet alleen is de ontwikkelingstijd voor nieuwe auto's drastisch gezakt over de laatste decennia, zelfs de kleinste hatchback zit tegenwoordig bomvol met electronisch aangestuurde snufjes en regelunits die de boel aardig in de war kunnen sturen. Ondertussen heb ik al voldoende verhalen gehoord over electronische instrumentaria die binnen een paar jaar al uitvallen, parkeerremmen die blijven hangen, ECU's met moeilijk op te sporen nukken, etc. etc.
Daar heb je een punt waar je normaal niet zo snel bij stilstaat. Vroeger was er tijd genoeg om de boel uitgebreid te testen, dat is niet meer, na de toch al geringe ontwikkeltijd van tegenwoordig moet er nu zo snel mogelijk gecashed worden.

+SSHC

Plaats reactie