Auto schade

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.

Auto schade

Berichtdoor Stefan156 » za 18 maart, 2017 17:53

Goedendag allemaal.

Ik heb een vraag over schade die gisteren ontstaan is.
Op de snelweg reed er een vrachtwagen voor mij met 2 aan de bovenkant open bakken/containers en vervolgens na een harde tik heb ik 2 kleine putjes/cracks in mijn voorruit.

Ik was niet aan het bumperkleven jammer genoeg anders was het denk over mij heen gegaan :-)

Ik vraag me af, aangezien het niet afgedekt was, of dit bedrijf hier niet aansprakelijk voor gesteld kan worden. Van wat ik kon zien was hij niet beladen, maar het kan ook dat het minder beladen was óf resten zand/steen. Ik heb alleen het kenteken.

Ik ben helemaal niet uit om mijn schade persé op een ander te schuiven want mijn verzekering betaalt het zonder eigen risico kosten. Dat de schade zichtbaar blijft is echter aannemelijk. Dit is niet heel erg, maar komt uiteraard wel naar voren mocht de auto verkocht gaan worden..
Stefan156
Geregistreerd lid

Re: Auto schade

Berichtdoor Barten » za 18 maart, 2017 18:50

Wanneer je aannemelijk kunt maken dat de schade een gevolg is van "afgevallen lading" dan is een poging tot verhaal te proberen. Uiteindelijk heeft de chauffeur wel een zekere zorgplicht en mag een andere weggebruiker geen schade oplopen doordat zaken van zijn wagen vallen. Denk ook bijv. aan ijs of sneeuw dat nog wel eens van vrachtwagens afvalt.
Is het steentje met het zelfde gemak onder een band weggesprongen, dan is het een vorm van risico-aanvaarding en is de betreffende chauffeur niet aansprakelijk.
Is de wegbeheerder nalatig in het onderhoud van de weg, dan is die eventueel nog aan te spreken, maar dat is denk ik nu wel heel erg ver gezocht.
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 5/2004
Peugeot 308 SW 1.6 HDI Blue Lease Executive Pack (lease) 12/2015
Barten
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017

Keer terug naar Auto's algemeen