Midlifecrisis in m'n 9-5

1997-2010
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Midlifecrisis in m'n 9-5

Bericht door collega » do 21 apr, 2011 0:17

Ik merk dat ik de kriebels krijg,
ik rijd nu alweer 3 jaar in m'n erg fijne 3.0 V6 Arc.
heerlijke auto, maar toch krijg ik de kriebels, rijdt er dan ook al 170.000 km mee (omgerekend is dat zo'n 800 uur per jaar!!!)
ik dacht dus: inruilen. Maar voor wat? weer een 9-5 maar da's saai, een 9-5 NG heb ik geen geld voor, dus dacht ik aan een 9000 Aero.

Maar dan: wat krijg je dan, een nog oudere auto die fiscaal iets interessanter is dan deze, maar verder?
Heeft iemand leuke suggesties om voor weinig geld m'n 9-5 nog weer twee jaar de mijne te maken
ik dacht zelf aan het vervangen van het walnoten dash door een metalen dash (met bijbehorende pook), maar hoe moet het dan met het stuur met hout

de auto is nu zwart van buiten, zwart geperforeerd leer van binnen en licht interieur. Het is zo'n 9-5 waarbij de oorspronkelijke koper zei: "doe alles maar" toen hij met de accessoirelijst in z'n handen stond

kortom: hoe pimp ik mijn 9-5 (en ik moet er wel zakelijk mee voor de dag kunnen blijven komen!)

davidjoost
Geregistreerd lid

Re: Midlifecrisis in m'n 9-5

Bericht door davidjoost » do 21 apr, 2011 2:17

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 21 apr, 2011 2:21

Mijn 9-5 was ook een gevalletje 'doe alles maar' in Arc uitvoering. Tijd om het uiterlijk wat Aero te maken? Ik heb een Hirsch voorbumper, Aero sideskirts uit 2004/2005, een Aero achterbumper uit 2004/2005, Abbott spoilerlip achterop en binnenkort komt er een dubbele uitlaat achterop.

Dan heb ik verder nog een coilover setje om te verlagen en voor de stabielere wegligging, remmen upgrades en dan nog wat dingen onder de motorkap.

Kortom: genoeg te doen :D

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » do 21 apr, 2011 14:01

Luchtverfrisser vanille of dennengeur aan je spiegel, uitklapbaar TV schermpje in plafond, schapenvacht om je stuur, Goofy of MickeyMouse zonneschermpjes met zuignap op raampjes achter, een hup-holland stickert op je bumper, een brulpijp eronder, aftermarket Xenon vanzelfsprekend erin. Zoiets ? :wink: Plenty more where this came from.

Volgens mij is jouw liefde met de V6 over, helaas brengen ze bij inruil evenveel op als een recent overleden kat. Iedereen snapt dat je er dol op bent maar niemand wil hem hebben.

Dan is een kleine tuning nog niet zo gek, dan krijg je echt een andere auto terug.
Ik heb zelf het alu-dash en ben daar erg happy mee, mooier dan hout maar da's persoonlijk.

En als ik hem zou inruilen, dan zou dat op een Thesis zijn. Rijdende paleizen. En al zit geen enkele handelaar op inruil van een Saab v6 te wachten, een Thesis zijn ze nog veel liever kwijt :-P+

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » do 21 apr, 2011 14:03

@millerman...je ouwe bumpert doet het prima ! :wink:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 21 apr, 2011 14:05

Mooi, ik heb nog een oude achterbumper liggen nu ;)

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 21 apr, 2011 22:00

een midlife crisis behandel je beter met een cabrio.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » vr 22 apr, 2011 7:49

op schreef:een midlife crisis behandel je beter met een cabrio.
:D :D :D
die heb ik al gehad (zowel die midlifecrisis als die cabrio), wat is er beter dan 4 weken in je eentje door Zuid-Spanje zwerven in een klassieke Saab cabrio (een zilvergrijze, één van de oorspronkelijke 250, met een rechte neus ( :offtopic: helaas heeft de huidige eigenaar 'm vervangen door een zalmneus, eeuwig zonde)

bovendien: ik ben gelukkig getrouwd, en m'n vrouw houdt niet van cabrio's, dus t wordt toch pimpen van de 9-5.

Dat dennegroen bevalt me wel, en dan ook een paar dobbelstenen (of een behaatje) aan de spiegel :D :D

serieus nou weer: zo'n aluminium dashboard en pookknop, wat kost dat nou, nieuw of tweedehands?, en die Nordic tuning, gaat dat goed met LPG?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 22 apr, 2011 11:59

Tuning is leuk.

Laat eens kijken naar het onderstel. Een setje nieuwe bilstein dempers en rubbers maakt het al een behoorlijk andere auto.

Alu dash is erg mooi, en voor het stuur koop je een aero stuur. De airbag zet je over in het nieuwe stuur.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 22 apr, 2011 12:02

Alu dashboard moet je net tegenkomen tweedehands, nieuw vind ik ze weer net iets te duur (zie bijvoorbeeld Elkparts.com of PartsforSaabs.com). Je zou de bekende onderdelenboeren kunnen bellen (Elferink, Van Dongen, R&D) wat een tweedehandsje bij hen kost. Een aluminium pookknop is er volgens mij niet. Alleen leer, hout en carbon.

Verder heb je nu 6 injectoren voor de LPG. Daar zou je die 230pk nog makkelijk mee moeten kunnen halen.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » vr 22 apr, 2011 12:52

Ja en dan de hele tijd horen dat je een heaumeaux bent (niet dat ik daar maar iets op tegen heb!!!) of dat je in een kappersauto rijdt, dan zou ik eerder een Harley kopen :-)

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » zo 24 apr, 2011 11:00

Arbilen schreef:
Ja en dan de hele tijd horen dat je een heaumeaux bent (niet dat ik daar maar iets op tegen heb!!!) of dat je in een kappersauto rijdt, dan zou ik eerder een Harley kopen :-)
het aardige van de klassieke 900 cabrio is dat het juist géén dameskapperscario is (behalve in rood met beige bekleding natuurlijk!). De setup die ik had: zilvergrijs, zwarte bekleding en zwart dak (en dan volle turbo natuurlijk) was juist erg jongetjescabrio... beerchug: Mijn zwager heeft nog steeds een zwarte T16S cabrio met donkergrijs interieur; ook erg jongetjescabrio

maar die moderne, beetje rondgevormde cabrio's, ja die zijn wel erg vrouwelijk (en dan nog een windscherm ook zeker :( )

ik kwam een keer samen met een collega bij een klant, ik in m'n cabrio, hij in een DS 21
de klant liet ons uit en vroeg: zijn die auto's van jullie? Bij zo'n bedrijf wil ik ook werken!
Mooie opdracht binnengehaald trouwens :D

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 24 apr, 2011 11:39

Dan klopt het toch, want ik koop me over een tijd echt wel weer een cabrio, maar dat wordt absoluut een classic! Er zijn auto's waar je elke vermeend imago graag voor lief neemt om er toch maar in rond te kunnen rijden. Voor mij zijn dat de Saab classic cabrio en de Porsche 911, waarvan ik de laatste echt onbetaalbaar acht.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » zo 24 apr, 2011 12:04

@ Arbilen: Tja, toevallig hebben we een jaar of tien een buurman gehad met een rode 900 classic caab die zowel heaumeaux als kapper was. Niet dat ik dat tot een genereel axioma wil verheffen maar toch... :twisted:

@ sweetspeed: als ex-berijder van ettelijke Lancia's (Beta's inclusief de HPE, Gamma, 3.0 Thema station, nog ouder spul) vind ook ik de Thesis prachtig. Het is, met name van achter, meer een kunstwerk dan een auto, net zoiets als de Gamma coupé. Helaas hebben ze vaak een erg lage kilometerstand. Niet dat de eigenaren daar weinig mee zouden hebben willen rijden, integendeel. De oorzaak zit'm in klassieke Italiaanse 'spaghetti electronics'. Geen andere auto die zoveel problemen met de bordelectronica heeft als juist de Thesis en dé reden dat de handel er errug graag voor weinig vanaf wil omdat ze het risico lopen om op de garantie leeg te lopen. Wat imho toch wel een beetje raar is aangezien dit allemaal niet hevig verschilt van wat er in b.v. de Alfa Romeo's uit dezelfde periode zit (156, 166) en die staan nou niet direct bekend om slechte electronica. Allerlei andere zwakkere puntjes, oke, maar dit dan toevallig nou net niet.

Ivo

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 24 apr, 2011 12:21

Arme buurman Ivo, wat zal ie geplaagd zijn :-)

Plaats reactie