TWICE dood?

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

TWICE dood?

Bericht door Tubbe » zo 06 feb, 2011 14:58

Gisteren reageerde mijn 9-5 niet meer op de afstandbediening (van het slot af). Heb m handmatig opengemaakt (CV werkte nog) en kreeg ondanks de alarmlichten (van het alarm, sirene is uitgeschakeld) de auto gestart. CV werkte met het knopje binnen ook nog. Dacht dat het het bekende contactslotprobleem (niet omhoog komen) was.

Wil vanochtend weg, handmatig werkt de CV nu ook niet meer (misschien accu leeg?, bijv. als gevolg van contacslotprobleem (bijv versterker geschakeld blijven staan?) maar de auto start nu ook niet (Key not accepted). Heb het contactslot verwijderd en schoongemaakt en de antennering van de startblokkering losgehaald en opnieuw bevestigd. Na een aantal keren pogen te starten geen enkele beweging in de auto. Wel is er contact en de lampen doen het. Startblokkering functioneert dus en is niet te omzeilen omdat mijn afstandbediening (ook niet van de reservesleutel) niet reageert.

Zie nu op de SID twee extra foutmeldingen verschijnen (plusje voor de eerste foutmelding key not accepted) te weten 'rear brakelight failure' en 'rear light failure'. De eerste kan ik alleen niet controleren, maar de tweede wel en het lijkt niet waar te zijn. alle achterlampen doen het nog.

Dacht eerst dat het contactslot de afstandbediening blokkeerde, en door het vele openen sluiten wellicht de key not accepted aansloeg (evt antennering kapot of slecht contact). Echter in combinatie met de onterechte foutmelding vrees ik dat de twice me in de steek heeft gelaten en dood is gegaan. Overigens had mijn reservesleutel al lange tijd problemen, bijna altijd Key not accepted met dat ding, dus weinig gebruikt.


Hebben jullie nog beter suggesties of moet ik op zoek naar een sleutel/slot/twice set en een transporter naar de dealer of een aardige dealer die zijn Tech2 naar me toe wil brengen?

In het geval ik de twice moet vervangen heb ik dus nodig: 1. TWICE 2. transponder 3. contactslot (maar bij voorkeur alle sloten zodat ik één sleutel houdt) 4. bijbehorende sleutels 5. evt alarmunit (wat gebeurt er als ik die niet heb? mijn alarm is nu al uitgeschakeld nl

zie ook een amerikaanse link waar ze voor 250 dollar je twice repareren is dat wat?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: TWICE dood?

Bericht door tanisha » zo 06 feb, 2011 15:37

das bijna correct de sleutels kan je open maken en het transponder blokje wisselen dus je kan je oude sloten en sleutels behouden!
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: TWICE dood?

Bericht door Tubbe » zo 06 feb, 2011 15:41

dus eigenlijk alleen een nieuwe (of tweedehands) TWICE controller met bijbehorende sleutelchips (=transponder?) will do? Kan dus ook via internet (ebay staan er genoeg op, elferink of andere slopers).
plus een aardige dealer natuurlijk (maar weet dat er een monteur hier in het dorp woont dus wie weet ;-))

enig idee hoe het met de alarmunit zit? moet daar nog wat mee gebeuren of hoeft dat in dit geval niet?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: TWICE dood?

Bericht door tanisha » zo 06 feb, 2011 15:48

alarm heb je ben er niet 100% zeker van ook nodig en als die er bij horen ook de afstand bananen/of als het in de sleutel zit het complete sleutel binnenwerk
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: TWICE dood?

Bericht door Tubbe » zo 06 feb, 2011 15:51

heb bananen, dus makkelijkste om die daarmee te vervangen lijkt me.(al vindt ik de geintegreerde knop wel handiger want kleiner.

Zijn de transponders van een banaan en een drieknopssleutel gelijk en zijn de baarden van mijn knoploze sleutel overzetbaar naar de drieknopssleutel? In dat geval kan ik simpel een twice overnemen met een drieknopssleutel en de boel overbouwen.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: TWICE dood?

Bericht door Tubbe » di 01 mar, 2011 0:59

En geregeld (al enige dagen... geleden).

Monteur heeft voor de deur de Twice voor mij gewisseld en de transponders uit de bijbehorende sleutels overgezet in mijn sleutels. Daarna de bananen weer aangemeld en de TWICE aan de auto. Alarmunit hoeft niet verwisseld (TWICE is alarm computer en sireneunit wordt slechts aangestuurd vanuit de TWICE). sleutels blijven dus hetzelfde.

Overigens was de hele actie in ruim een half uur gepiept (door ervaren SAAB monteur). Het aanmelden duurt even want daar zit met Tech II een wacht-beveiliging op van een minuut of vier per sleutel. De TWICE vervangen onder de stoel is ook eenvoudiger dan hier eerder vertoont. De bestaande insnijding in de vloerbedekking wordt verder doorgesneden en dan kan je bij de TWICE zonder de stoel te verwijderen. Lijkt me wel een handige tip nog.

Bedankt voor het meedenken. Ben weer happy on the road!
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

ottowijtenburg
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: TWICE dood?

Bericht door ottowijtenburg » zo 27 dec, 2020 21:20

Tubbe schreef:
di 01 mar, 2011 0:59
En geregeld (al enige dagen... geleden).

Monteur heeft voor de deur de Twice voor mij gewisseld en de transponders uit de bijbehorende sleutels overgezet in mijn sleutels. Daarna de bananen weer aangemeld en de TWICE aan de auto. Alarmunit hoeft niet verwisseld (TWICE is alarm computer en sireneunit wordt slechts aangestuurd vanuit de TWICE). sleutels blijven dus hetzelfde.

Overigens was de hele actie in ruim een half uur gepiept (door ervaren SAAB monteur). Het aanmelden duurt even want daar zit met Tech II een wacht-beveiliging op van een minuut of vier per sleutel. De TWICE vervangen onder de stoel is ook eenvoudiger dan hier eerder vertoont. De bestaande insnijding in de vloerbedekking wordt verder doorgesneden en dan kan je bij de TWICE zonder de stoel te verwijderen. Lijkt me wel een handige tip nog.

Bedankt voor het meedenken. Ben weer happy on the road!
Beste,

Heb een paar vragen over uw bericht.
Hopelijk leest u dit.

Kun je me vertellen bij welke garage de monteur werkte? Of heb je zijn nummer toevallig?
Bij mijn Saab is dit nu ook aan de hand.

Dus ik begrijp,

Alleen de volgende delen nodig:

Twice
Transponders 2 sleutels

Zit erbij het contactslot zelf ook een transponder?
Is deze makkelijk eruit te halen als je die nodig hebt?

Hoor het graag.
Met vriendelijke groet,

Otto

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: TWICE dood?

Bericht door Tubbe » zo 27 dec, 2020 21:42

Dag Otto,

Omdat u niet aangeeft in welke regio het is is het waarschijnlijk niet erg zinvol. Elke sleutelaar of specialist met een Twice setje (computer, transponders) en een Tech2 kan dit doen.
In dit geval was het Michel van der Veer uit Vianen (voorheen SAAB Utrecht, nu autofirst van der Veer). Met meer ervaring gaat het ook sneller. In Rhenen kun je vast bij Jansen ook terecht. Maar nogmaals, als je niet meer mobiel bent zal je contact moeten leggen met de dichtstbijzijnde specialist uit de lijst danwel hier een hulpverzoek moeten uitzetten en hopen dat iemand dat voor je deur komt doen.

Bij het contactslot zit de ontvanger van de transponders, die hoeft volgens mij niet vervangen te worden. Je draait m overigens zo los (tegen de klok in meen ik me te herinneren).

Ps, toch leuk dat er bijna 10 jaar na dato toch iemand nog wat aan dit topic heeft ;-)
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

ottowijtenburg
Geregistreerd lid
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: TWICE dood?

Bericht door ottowijtenburg » zo 27 dec, 2020 22:27

Bedankt voor de info. Ik weet verlopig genoeg. Woon in het zuiden.
Maar weet genoeg.
En inderdaad grappig na zoveel jaar reactie.

Fijne avond nog en bedankt voor de info!

Plaats reactie