Operation 'Lights On'

1997-2010
paulha
Lid van verdienste

Operation 'Lights On'

Bericht door paulha » vr 24 sep, 2010 16:33

Ik ben dus in het bezit van een 9-5 Aero MY02 maar vanaf MY02 is de 9-5 uitgerust met kunstof koplampen.
Nu bij mij waren ze dof uitgeslagen door het weer en de tijd wat ten koste gaat van de lichtopbrengst.
Vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrokken en eens kijken of ik wat licht in de duisternis kan creeren.
Op het Internet zijn voldoende topics te vinden, maar ik vond dat ik mijn ervaring hier moest delen.
Ik heb het geheel van foto's en commentaar voorzien, ready, set, go!

Afbeelding
De spullen die ik gebruikt heb:
Waterproof schuurpapier korrels 1200/1500/2000 en 2500
Afplakband (ik had geen masking tape)
Schuurblokje
Schroeftol met poetsschijf
Water met een sopje en badstof handdoeken
Een fles PlastX

Eerst maar eens de vellen schuurpapier in het water gedaan (30 minuten) en maar eens gaan kijken wat er gedaan moest worden:
Afbeelding
Zoals je ziet een doffe boel, met name in de rechter bovenhoek.
Afbeelding
Een close-up van de patient, ongelofelijk dat ze nog kon zien :D

Oke, eerst de koplampen goed gewassen en afgedroogd, zodat alle vuil en vet van de oogjes verdwenen zijn.
Dan maar eens goed aan de gang met een rolletje schilderstape.
Afbeelding

Dan op volgorde van grof naar fijn schuren die handel, met flink veel water en tussendoor goed spoelen.
Ik ben ongeveer 5 minuten per korrel aan het schuren (dus een totaal van 20 minuten).
Dat levert dan het volgende plaatje:
Afbeelding

Even afspoelen, afdrogen en de schilderstape verwijderen en madam stond er zo bij:
Afbeelding

Daarna dik in de PlastiX gezet met een schone doek en uitwrijven met de schroeftol, de reden voor de schroeftol ten opzichte van een boormachine is dat de schroeftol minder toeren maakt dus er geen smeltplekken in het plastic kunnen komen.
Even nawrijven met een zachte badstof handdoek et voila, zie het resultaat!
Afbeelding

En nog eentje waarbij het andere oogje nog gedaan moest worden:
Afbeelding

Succes mocht je er zelf ook aan willen beginnen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Operation 'Lights On'

Bericht door evo » vr 24 sep, 2010 16:41

Netjes geworden! Wat waren die van jou overigens dof...

Zo heb ik die van mijn vader (A6 brrrr.....) eens gedaan met Perfect-IT III van 3M

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » vr 24 sep, 2010 16:48

Zit er in die PlastiX een UV coating ? Anders moet je die snel alsnog erop doen.....voordat het in alle hevigheid terug komt.

paulha
Lid van verdienste

Bericht door paulha » vr 24 sep, 2010 17:19

[]Ik neem de lampen mee met een poetsbeurt, gaat er wax overheen met een UV beschermer.

divemonkey76
Geregistreerd lid

Bericht door divemonkey76 » vr 24 sep, 2010 21:28

Fantastisch!! Een vriend heeft een MY2004 aero met precies hetzelfde. Zal ie een mooi verhaal vinden. Ik had al voor hem gekeken wat nieuwe koplampen kosten..... daar moest ie toch wel even van slikken.

Goeie tip !! :bluethumb:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 25 sep, 2010 9:04

Heel mooi gedaan en een perfect resultaat!

Mijn (linker)koplamp was er een tijd geleden net zo erg aan toe als die van jou. Daar heb ik op een goede (of beter: kwade) dag hetzelfde mee proberen te doen - maar dan met spul van de Halfords. Dom, dom, dom... heb ik met de boortol te veel gepoetst en is er toen een flinke smeltplek ontstaan. Stom! Dit was onomkeerbaar - wat ik ook probeerde.

Domme acties kosten veel geld... Uiteindelijk heb ik een nieuwe unit gekocht bij skandix.com (Duitsland). Dit was vreemgenoeg de goedkoopste oplossing voor een nieuwe unit: Euro 269, inclusief BTW en verzenden.

Pluseight
Geregistreerd lid

Bericht door Pluseight » za 25 sep, 2010 11:04

Prachtig resultaat zeg, bedankt voor de duidelijke werkbeschrijving. Onze 9-5 heeft ook nodig zo'n kuurtje nodig; die koplampen zijn ook behoorlijk verweerd. Daar ga ik me binnenkort in het weekend maar eens op uitleven.

Nelfrikandel heeft zijn lampen op een soortgelijke manier laten behandelen, voor de prijs hoef je het niet te laten!

Willem1
Geregistreerd lid

Bericht door Willem1 » di 28 sep, 2010 1:11

En de oorzaak hiervan blijkt goedkope ruitensproeiervloeistof te zijn. Deze vreet in op de beschermende laag. Dit is mij verteld door een vertegenwoordiger van Sonax. Met hun handel blijk je hier geen last van te hebben.

docdré
Geregistreerd lid

Bericht door docdré » di 28 sep, 2010 11:23

UV-protectioncoating

Ook ik heb onlangs mijn koplampen gepolijst met een setje van McGuiars naar tevredenheid.
Echter Op veel forums (fora voor de latinisten onder ons) wordt beweert dat het persé nodig is om ook de UV protectioncoating opnieuw aan te brengen omdat je anders je koplampen ieder half jaar opnieuw kan polijsten. Nu ben ik op zoek gegaan naar zo'n coating en kom dat in polijstsetjes tegen van o.a. I.P.M. solutions (beamkit) http://www.leaklock.com/" onclick="window.open(this.href);return false; maar zo'n kitje kost dik over de €100,- euro.
Op andere adressen (o.a. Amazon.com) is coating te vinden in grootverpakking goed voor 25 sets koplampen voor $205,- maar dat is ook niet wat ik zoek http://www.amazon.com/s/ref=bl_sr_autom ... 0Solutions" onclick="window.open(this.href);return false;.

Heeft iemand een goede tip voor een betaalbaar potje coating?

P.s. als ik Sonax spoeiervloeistof zou verkopen (10x zo duur als bij de supermarkt)zou ik ook een B.s. verhaal over mijn vloeistof vertellen.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 28 sep, 2010 13:48

Volgens mij kan je ook na het poetsen/polijsten van de koplamp deze "in de was" te zetten. Maw: er gewoon een goede wax op smeren. Voordat ik mijn (fail) poging ging doen, had ik dat als tip van verschillende lui gehoord. Het is een goed alternatief op de echte -maar dure- UV bescherm meuk.

paulha
Lid van verdienste

Bericht door paulha » di 28 sep, 2010 15:48

[]Dat is dus precies wat ik doe, verder jaarlijks met het grondig reinigen van de auto de koplampen meenemen zou afdoende moeten zijn.
Over de uv coating op koplampen is ook veel te lezen, volgens sommigen zou het alleen om bepaalde koplampen gaan en heeft saab deze niet gebruikt, dit zou tijdens het schuren duidelijk te zien zijn als een soort van vernis laag die eraf geschuurd moet worden, ik heb geen 'extra' laag gezien op het plastic, noch is er iets te zien van een 'extra' laag voor het schuren, bij de beschadigingen zou dit zeker te zien moeten zijn.

docdré
Geregistreerd lid

Bericht door docdré » di 28 sep, 2010 18:50

Bij mijn xenon units is toch duidelijk een soort vernis laag te zien die er inmiddels gedeeltelijk is afgeschuurd.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » di 28 sep, 2010 18:58

Willem1 schreef:En de oorzaak hiervan blijkt goedkope ruitensproeiervloeistof te zijn. Deze vreet in op de beschermende laag. Dit is mij verteld door een vertegenwoordiger van Sonax. Met hun handel blijk je hier geen last van te hebben.
Hier ook geen last met de MY 03 Kombi met gebruik van metanol houdende ruitensproeiervloeistof, gebruikt vanaf nieuw.

Hier komt in geen van beide 9-5' s goedkope ruitensproeiervloeistof meuk,
alle waar naar z'n geld. :wink:

KM9000CSE
Geregistreerd lid

Bericht door KM9000CSE » wo 06 okt, 2010 16:53

werkt perfect, bedankt voor de handleiding.
Ik heb het gedaan met korrel 1200, 1500 en 2000 en voor het kunststof Xerapol (plastic polisch).
Prima resultaat!

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 06 okt, 2010 17:02

Willem1 schreef:En de oorzaak hiervan blijkt goedkope ruitensproeiervloeistof te zijn. Deze vreet in op de beschermende laag. Dit is mij verteld door een vertegenwoordiger van Sonax. Met hun handel blijk je hier geen last van te hebben.
Dan mag die meneer van mij ook eens gaan uitleggen hoe het komt dat de koplampglazen van bijvoorbeeld een (en gan nou niet :lol: ) Daewoo Lanos of bijvoorbeeld een Opel Astra G, in beide gevallen heb ik het over exemplaren waar niet eens koplampsproeiers op zitten en die ook last hebben van het dof en geler worden van die plastic koplampglazen. :idea:

Plaats reactie