bekerhouder-truc

1997-2010
Plaats reactie
Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

bekerhouder-truc

Bericht door Baaas » za 08 aug, 2026 14:50

Voor wie het nog niet weet:
Als de bekerhouder niet open wil, dan kan je proberen met de palm van je hand een aardige klap te geven op de plek waar je normaal met je vinger indrukt.
Ik las dat ergens en bij mij werkt de truc ! 8) :D
Maar is er nu iets dat je kan doen zodat de bekerhouder weer met een vinger opengaat, zonder dat je het dashboard los moet halen?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: bekerhouder-truc

Bericht door Steve-O » zo 09 aug, 2026 11:28

Ik denk niet dat het aan te raden is om geweld op het kunststof te gebruiken. Elke klap kan de laatste zijn.
Beter demonteer je je facia (alle knoppen eruit, radio eruit, ACC-unit eruit en bij de MK1 en 2 ook de SID eruit). Er zitten 6 of 7 troxschroeven die de facia op zijn plek houden. Kijk even goed of je ze allemaal gevonden hebt. Het gedeelte rondom het meterhuis zit geklemd. De bekerhouder zit van achteraf op de facia geschroefd. Als je deze loshaalt, kun je het mechaniek bestuderen en kijken waar het faalt. Soms is ergens iets afgebroken. Ook kan er door slijtage weerstand ontstaan op het horizontale draaimechaniek. Heb je een spuitbus met een tuitje en een geschikt vet (WD40 is te dun en werkt niet langdurig), dan kun je het gangbaar maken.
Anders beter een vervangend exemplaar zoeken waar je het vet uit voorzorg al aanbrengt.

Plaats reactie