Ulrika (tips bij totall los)

1997-2010
Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3611
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Ulrika (tips bij totall los)

Bericht door Tubbe » vr 27 dec, 2019 22:45

Afbeelding
Inmiddels is onze rode Zweedse Ulrika al een volledig deel van het gezin geworden.
viewtopic.php?f=23&t=30554

Nadat we haar uit het lentezonnetje van Zweden hadden gelokt naar Nederland heeft ze langzaam maar zeker al haar schuchterheid achter zich gelaten.
Eerst hebben we haar ontdaan van een klein roestkleedje, en haar een mooie nieuwe rode jurk aangetrokken en haar verder opgetuigd met een origineel turbometertje.
viewtopic.php?f=8&t=163546&p=1816071&hi ... a#p1816071

En we hebben haar daarna wat gekieteld bij Dion met een Stage 1 op benzine. Daaruit kwam nog wat extra aandacht voor haar motorische kant bij kijken. Zo bleken de vacuümslangen niet helemaal oke te zijn, en ook de DI gaf twijfels. Inmiddels hebben we sinds september geen inhouden van de turbo meer bij warm weer..want er was geen warm weer meer ;-). Wel preventief de kat gewisseld voor een jongere, maar dat heeft nog geen uitsluitsel gegeven over de negatieve Ioffs bij veel warmte onder de motorkap.
Laatst gewijzigd door Tubbe op vr 27 dec, 2019 23:02, 3 keer totaal gewijzigd.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3611
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ulrika

Bericht door Tubbe » vr 27 dec, 2019 22:51

Afgelopen week bij Mesman in Son een Prins VSI LPG installatie laten inbouwen. Met elektronische verdamper (die zelf bijregelt) en electronische valvecare inrichting. Netjes met een minivuller achter de benzineklep. Dankzij een Groupon kortingsbon zeer betaalbaar en wat een service! De heren hebben zowel een carterontluchtingsslang die niet goed sloot vervangen alsook na het uitvoeren van een rookgastest de harde kunstof vacuümleiding achter de kop vervangen. Die bleek overlangs een scheurtje te hebben en heel licht te lekken daar. Wellicht zijn mijn warm weer perikelen hiermee wel verleden tijd, in ieder geval is mijn Amul waarde een stuk lager dan hiervoor! Het vervangen van deze leidingen voor de inbouw was allemaal onderdeel van de installatieprijs en ook de communicatie was top!
De eerste tanks met LPG zijn inmiddels leeggereden en ik vind het een fijn systeem, de afstelling is heel soepel en het overschakelen eveneens.

Net voordat de auto naar Eindhoven ging nog even de laatste hand gelegd aan de trekhaak die ik van onze oude had gedemonteerd. Deze zit weer netjes onder de bumper. Maar wat een K klus om die bovenste bouten er bij te krijgen. Wie dat heeft bedacht......
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ulrika

Bericht door 9323 » vr 27 dec, 2019 23:34

Herkenbaar, negatieve ioff. Ik wil nog een keer een nieuwe intercooler monteren. Tot 40 graden inlaattemperatuur gaat het goed, daarboven gaat ie het negatieve in.

Overigens rij ik er al een paar jaar mee en de auto gaat als een kanon, dus kwaad kan het niet.

Wel benieuwd of vervanging van die leiding helpt!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ulrika

Bericht door Steve-O » vr 27 dec, 2019 23:52

Ja die bouten zijn zwaar irritant geplaatst. Heb er bij het demonteren van een Mk1 ook mee gevochten.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Ulrika

Bericht door DionHPT » za 28 dec, 2019 10:47

9323 schreef:
vr 27 dec, 2019 23:34
Herkenbaar, negatieve ioff. Ik wil nog een keer een nieuwe intercooler monteren. Tot 40 graden inlaattemperatuur gaat het goed, daarboven gaat ie het negatieve in.

Overigens rij ik er al een paar jaar mee en de auto gaat als een kanon, dus kwaad kan het niet.

Wel benieuwd of vervanging van die leiding helpt!
Nou dan klopt het wel heel goed, vanaf 40 graden IAT (zonder dit aan te passen natuurlijk) beschermt de auto met Ioff jou motor om niet nog hogere IAT's te krijgen.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Ulrika

Bericht door ReinO » za 28 dec, 2019 12:17

vandaar dat we allemaal zo n betere ic willen. in het tuningstopic kwam dit al geregeld voorbij.
Hier daarom een iat die eigenlijk niet hoger dan 34 graden komt -meestal rond de 19 graden-,
tenzij ambient de kroon spant.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ulrika

Bericht door 9323 » za 28 dec, 2019 13:20

Tja, do88-intercooler staat al een tijdje op mijn verlanglijstje...
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ulrika

Bericht door Gele aero » za 28 dec, 2019 13:56

Wat een fraaie kleur is het toch op een toch al zeer mooie wagen! Slim ook van de LPG en ben destijds bij Mesman geweest voor het nalopen van mijn 9000 Aero LPG en vond hun service inderdaad zoals jij het beschrijft. Zeer aanbevelenswaardig bedrijf.

Aangaande intercoolers: Maptun heeft nu 10% korting op het gehele assortiment. Dan kost de intercooler 370 euro ongeveer (al is hij niet op voorraad). Weet niet of die beter/slechter is dan de DO88, maar wellicht voor sommige interessant.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3611
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ulrika

Bericht door Tubbe » za 28 dec, 2019 20:58

Dank voor jullie reacties.
Mijn negatieve Ioff ontstaat al bij lagere Iat waarden (vanaf circa 34-36 graden). De turbodruk wordt dan vrij snel weggenomen door de ECU. Ik ben er inmiddels zelf (bijna) van overtuigd dat het een sensor of een elektrische verbinding (joints in de draadboom wellicht) is die gevoelig is voor hitte onder de motorkap. Dus indirecte warmte in plaats van directe inlaattemperatuur. Want als de inlaattemp weer afneemt is het probleem niet zomaar weg. En het komt ook eerder bij lage snelheden of bij een aantal snelle acceleraties. Maar goed, aankomende zomer maar weer testen, nu rijdt ze prima 👌.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ulrika

Bericht door Steve-O » za 28 dec, 2019 22:55

Hier roept iemand met ervaring: Grote kans op een sensordefect. Heb je reservesensoren om mee te vergelijken?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3611
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ulrika

Bericht door Tubbe » za 28 dec, 2019 23:48

Welke is het most likely? Ik kan wel random gaan vervangen maar iedereen roept iets anders. Straks heb ik een nieuwe auto met hetzelfde probleem ;-)
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ulrika

Bericht door Steve-O » zo 29 dec, 2019 0:02

Volgens mij zijn er twee die in aanmerking komen:

- de sensor achterop het inlaatspruitstuk aan de passagierskant
- de sensor voorop de zwarte kunststofbuis tussen BOV en gasklephuis

Maar mijn idee is niet random vervangen, maar wellicht een sensor van je oude 9-5 van de plank kunt pakken, of je mag misschien een sensor lenen van een forummer uit een SAAB die het door jou beschreven probleem niet kent. Voordat je investeerdtin een nieuwe.

Als anderen een andere sensor verdachter vinden, mag je die vast ook lenen voor een test.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Ulrika

Bericht door Gele aero » zo 29 dec, 2019 11:52

Heb gisteren zitten speuren op het www naar info over dit probleem. Schijnt ook nog wel eens te maken te kunnen hebben met de aarde/aarding op het inlaatspruitstuk. Wellicht goed die ook even te inspecteren. Maar wat ik ook las (mythe?) is dat het ontwerp van de DE dusdanig is dat de intercooler eigenlijk te weinig gekoeld wordt (alleen als dat zo was zou iedere 9-5 DE er een probleem mee moeten hebben...)
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Ulrika

Bericht door daniel 9-3 » zo 29 dec, 2019 14:43

Tubbe schreef:Dank voor jullie reacties.
Mijn negatieve Ioff ontstaat al bij lagere Iat waarden (vanaf circa 34-36 graden). De turbodruk wordt dan vrij snel weggenomen door de ECU. Ik ben er inmiddels zelf (bijna) van overtuigd dat het een sensor of een elektrische verbinding (joints in de draadboom wellicht) is die gevoelig is voor hitte onder de motorkap. Dus indirecte warmte in plaats van directe inlaattemperatuur. Want als de inlaattemp weer afneemt is het probleem niet zomaar weg. En het komt ook eerder bij lage snelheden of bij een aantal snelle acceleraties. Maar goed, aankomende zomer maar weer testen, nu rijdt ze prima Afbeelding.
Mijn negatieve ioff is minder sinds het vervangen van de radiateur. En nu de di en bougies vervangen en de ioff is nu ongeveer positief en vaak rond de 20 bij de cruisecontrol op 100kmh
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5546
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Ulrika

Bericht door evo » ma 30 dec, 2019 20:09

De negatieve Ioff, er is veel over geschreven en gedicht... :roll: Wellicht ter lering ende vermaak:

Ioff staat natuurlijk voor Ignition offset.

Er zijn vele redenen waarom Trionic besluit een negative ontstekings offset te produceren, zoals er ook redenen zijn dat Trionic een positieve ontstekings offset kan produceren.

Er van uit gaande dat je motor en je kat netjes zijn opgewarmd wordt de Ioff (in het geval van " benzine" software) normaliter bepaald door de inlaatlucht temperatuur, de koelvloeistof temperatuur (ook wel motortemperatuur) en last but not least door het knock detectie algoritme van Trionic. Er zijn nog wat redenen en maps, maar die zijn vrij uitzonderlijk...

Inlaatlucht- en motortemperatuur geven een redelijk rustig velopende Ioff. Ik bedoel hiermee dat je Ioff eigenlijk redelijk langzaam verloopt tijdens een rit.

Komt het knock detectie algoritme om de hoek kijken zul je de Ioff sprongen zien maken.

Heb je te maken met het eerste fenomeen. Kun je je afvragen of de sensoren netjes hun werk doen, maar ook of je radiator of intercooler wel hun ding doen. Dit is redelijk goed uit te vogelen met een open SID.

Heb je te maken met het tweede geval, dus een "nerveuze" Ioff, dan kan het een veelvoud aan oorzaken hebben, ook mogelijk gerelateerd met fenomeen 1. Denk hierbij aan onjuiste of slechte bougies, je DI, slechte brandstof, vuile injectoren, of (gezien je wagen getuned is) wellicht een wat te strak opgezette ontstekings map voor een te arm mengsel.

En als laatste noot... met deze buitentemperaturen zou je eigenlijk geen negative Ioff hoeven te hebben. Dus even verder zoeken :O:

Gr,
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie