Xenon vervangen DE

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Xenon vervangen DE

Bericht door Gele aero » do 19 dec, 2019 16:24

Denk je even niets te hoeven doen aan de 9-5, zie ik opeens een roze gloed in de file op de achterbumper van mijn voorganger. Xenon aan de bestuurderskant is helaas op zijn einde blijkbaar. Als ik zoek op het internet, blijkt dat er voor de 9-5 DE versie de voorbumper moet worden verwijderen. Is dat echt zo of kan het ook door de accu en de accubak te verwijderen? En is het voor de rest wel veilig zelf te doen? Officieel moet het door de dealer gebeuren volgens het instructieboekje, maar lijkt we wat vreemd voor iets simpels als een lampje vervangen. Hoor graag jullie tips!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door veenaalt » do 19 dec, 2019 19:12

Ik heb het een keer zonder bumper eraf halen gedaan.
Wat een ka klus zeg.
Zou zelf nu wel de accu en lmm erafhalen voor meer ruimte.

Heb via Lichtex.de toen osram nightbreakers d1s gekocht bevalt prima!
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door Gele aero » do 19 dec, 2019 20:57

Tja twijfel een beetje, bumper is ook niet extreem veel werk, maar accubak/LMM zijn een stuk sneller los. Ben voor de gewone Osram D1S gegaan, ga met gewone koplampen altijd wel voor de nightbreakers maar mijn ervaring is wel dat ze relatief snel de geest geven en dan zijn die D1S wel erg prijzig... heb de gewone nu voor vrij weinig morgen in huis en dan zondag ofzo maar even klussen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3611
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door Tubbe » do 19 dec, 2019 21:51

Maak je even een foto handleiding?
Dan weten wij het straks ook. Succes!
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door daniel 9-3 » vr 20 dec, 2019 10:46

Gele aero schreef:Tja twijfel een beetje, bumper is ook niet extreem veel werk, maar accubak/LMM zijn een stuk sneller los. Ben voor de gewone Osram D1S gegaan, ga met gewone koplampen altijd wel voor de nightbreakers maar mijn ervaring is wel dat ze relatief snel de geest geven en dan zijn die D1S wel erg prijzig... heb de gewone nu voor vrij weinig morgen in huis en dan zondag ofzo maar even klussen.

De lmm en accu bak aan de kant lukt het prima. Helemaal met wat kleine handen.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door Gele aero » vr 20 dec, 2019 10:54

Ga ik dat eerst maar proberen. De WIS geeft deze procedure ook aan, maar alle video's en tips op het internet geven aan dat de bumper er af moet. Ach de bumper kan er altijd nog af, dus eerst maar accu en LMM aan de kant en kijken of het dan lukt.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2936
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 17:09
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door michiel » za 21 dec, 2019 1:58

daniel 9-3 schreef:
vr 20 dec, 2019 10:46
De lmm en accu bak aan de kant lukt het prima.
Zo heb ik de lampen inmiddels al 2x vervangen. Is prima te doen zonder de voorbumper los te halen, zeker als je eenmaal weet hoe het (niet heel prettige) klem mechanisme werkt: https://youtu.be/gaXJF9qtEVI?t=459

900 Classic LPT -> FPT 1993, sinds 2006 Topic
9-5 Sport Estate Aero 2006, sinds 2012 Topic
9-5 Sport Estate 2.3t Vector Anniversary 2007, sinds 2020
YouTube

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door Gele aero » zo 22 dec, 2019 22:07

Vandaag vervangen, prima te doen zonder bumper te verwijderen. Accu en accupakket verwijderen en je kunt bij het lampje. Lastigste deel is eigenlijk die vergrendelingen draaien, maar na wat gepriegel is dat ook gelukt. Andere kant is wat lastiger omdat de rubber buis van het luchfilterhuis nogal in de weg zit. Maar ook dat is gelukt. Weet nog niet of die lamp nu helemaal goed vastzit, beeld lijkt wat anders dan aan bestuurderskant maar check dat morgen nog even. Was wel nodig wat onderstaande foto is verschil tussen nieuwe lamp en oude (en dat is nog niet eens de versie die roze licht gaf :shock: ). Voordeel van deze methode is dat ik gelijk vrij makkelijk bij de schroeven van de torsiestang kon dus die gelijk heb vervangen (was ook wel nodig, zaten twee serieuze scheurtjes in).


Afbeelding
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door daniel 9-3 » zo 22 dec, 2019 22:25

[]Kan aan mij liggen ik zie geen verschil.
Welke torsiestangen zijn dat?
Laatst gewijzigd door Injectie op di 24 dec, 2019 7:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Xenon vervangen DE

Bericht door Gele aero » ma 23 dec, 2019 8:37

Snap dat het lastig te zien is op het kleine fotootje, maar gaat om het bolletje in het midden. Dat is op de oude helemaal troebel en bij de nieuwe glashelder.
En torsiestang is die van de bak naar het subframe vooraan onder de radiator. Zal vandaag of morgen in het topic van de auto even foto plaatsen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie