Dynamo praat

1997-2010
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4674
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Dynamo praat

Bericht door Gele aero » vr 09 aug, 2019 10:21

Ik zit er aan te denken om preventief de dynamo te vervangen, auto heeft nu 185.000 gelopen dus dynamo zal redelijk richting zijn einde gaan (toch?!) en uit de onderhoudshistorie is af te leiden dat hij nooit vervangen is. Een nieuwe dynamo kost me de kop niet al is het wel een dagje sleutelen voor me begreep ik.
Paar vragen;
1. Op internet zag ik een relatief goedkope OEM Saab 9-5 dynamo, maar die is 130A. Kan dat in een 2.3T biopower uit 2007 of moet ik per se de 140A hebben? Wil niet achteraf constateren dat goedkoop duurkoop blijkt.
2. Een alternatief is de dynamo van Lucas. Volgens mij een gerenommeerd merk, of is voor de dynamo de Bosch de enige en juiste keuze?

Qua installatie wil ik de methode bovenlangs doen, leest als de meest eenvoudige versie. Of is dat bij een 2007 9-5 ook weer anders? Meeste wat ik lees is namelijk tot 2004. Want beneden moet de aandrijfas er af toch?

Dank alvast weer voor alle reacties, ook reacties die me onomwonden uitleggen dat ik met de huidige dynamo nog makkelijk 60.000km kan rijden. Scheelt dan weer een klus namelijk, maar heb even geen zin meer om stil te komen te staan met de auto na alle perikelen en versleten dynamo is precies zo'n ding waardoor dat wel gebeurt.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Dynamo praat

Bericht door Killercave86 » vr 09 aug, 2019 14:13

Ik heb hier een aantal auto’s rond de 3ton
En het lijkt er op dat ze bijna allemaal nog de eerste hebben

Dus ik zou me niet zorgen maken met 185k

Gr Sjoerd
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2203
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Dynamo praat

Bericht door busy » vr 09 aug, 2019 14:20

Wat slijt zijn de koperen staafjes van de spanningsregelaar en wat kapot gaat zijn de lagers. Je moet de 140Amp versie hebben. Je kunt je eigen dynamo laten reviseren bv in Huizen zit een pensionado die dat doet. (Vraag Rademaker)
Je hebt geen LPG dus je kunt de dynamo bovenlangs eruit halen. Is goed te doen.
Afbeelding
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4674
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Dynamo praat

Bericht door Gele aero » vr 09 aug, 2019 14:55

Ja revisie heb ik ook aan zitten denken, maar voordeel van een nieuwe is dat ik aan het einde van een dagje klussen weer kan rijden en niet hoef te wachten op de revisie van de dynamo. Aan andere spanningsregelaar heb ik ook zitten denken, deed dat vroeger bij mijn kever ook altijd zonder problemen. Maar zo'n nieuwe lucas dynamo kost 140 euro, dus dat kost je de kop niet.
En zal in ieder geval voor de 140A gaan als ik het doe. Maar begrijp dus van Sjoerd dat een dynamo met gemak 300.000 mee kan.....
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2203
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Dynamo praat

Bericht door busy » vr 09 aug, 2019 15:29

Als ik je zo volg met je 9000 en je huidige 9-5 neem dan de originele dynamo. Kijk hier eens:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 70124.html
SAABHobbyClub Amersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999
SAAB 9-3 SE 2.0. 185pk lpt 2002 (te koop)
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)
SAAB 9000 CSE lpt 1997 LPG verkocht

Gebruikersavatar
werli
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 5698
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22

Re: Dynamo praat

Bericht door werli » vr 09 aug, 2019 16:39

heey
gewoon niks aan doen
mvg werner

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13832
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Dynamo praat

Bericht door ReinO » vr 09 aug, 2019 16:42

je zou hem kunnen laten meten maar meestal gaan ze langer mee.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: Dynamo praat

Bericht door sprankel » vr 09 aug, 2019 16:45

Zo kan je alles preventief gaan vervangen natuurlijk, 1ste 9-5 is voorbij de 300 000k gegaan op originele dynamo, 2de ergens op 260 000 gaf de dynamo de geest, maar dat was dan wel 1 met alle opties, xenon, AS3, ofwel zetelverwarminng ofwel verluchting continu actief etc ofwel die belaste de dynamo maximaal.

Op 185 000 preventief gaan vervangen, tenzij je iets hebt dat een probleem aangeeft, is echt wel geld wegsmijten in mijn ogen.
Je kan overigens testen met een voltmeter, zou boven de 13V moeten blijven en schommelen als je de toeren laat oplopen. Eventueel met alle elektrische verbruikers aan om te zien of de dynamo dat allemaal nog mooi trekt maar het zou mij verwonderen mocht hij door gewoon gebruik versleten zijn.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5321
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Dynamo praat

Bericht door Steve-O » vr 09 aug, 2019 16:51

Bij een goede revisie worden niet alleen spanningsregelaar en lagers vervangen, maar logisscherwijs ook de koperen cylinders waar de koolborstels van de spaaningsregelaar banen in wegslijpen. Dan heb je feitelijk een nieuwe dynamo.

Tip: kijk uit naar een gebruikte orginele en breng die naar een goed revisiebedrijf. Revisie kost € 80 - € 130. (iets voordelige en milieuvriendelijker dan een nieuwe uit de doos).
Revisie bedrijven verkopen de betreffende onderdelen ook los, aan de doe-het-zelvert, maar die heeft dan wel een goede poelietrekker en een pers nodig. Het is wel goed als we het niet allemaal zelf gaan doen, zodat vakmanschap niet verloren gaat en ook de leveranciers van zulke onderdelen te ver uitdunnen. Een spanningregelaar zelf valt ook te reviseren met een nieuw IC + nieuwe koolborstels erop solderen. Maar waar krijg je die koolborstels nou nog los?

En geld wagsmijten hoeft ook niet, want de ongereviseerde dynamo die uit je auto komt, kunt je ook (laten) reviseren en verkopen aan een medeforummer.

Hier een video van de vakman aan het werk:
https://www.youtube.com/watch?v=S9swz7JWIMI

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Dynamo praat

Bericht door Killercave86 » vr 09 aug, 2019 18:56

sprankel schreef:
vr 09 aug, 2019 16:45
Zo kan je alles preventief gaan vervangen natuurlijk, 1ste 9-5 is voorbij de 300 000k gegaan op originele dynamo, 2de ergens op 260 000 gaf de dynamo de geest, maar dat was dan wel 1 met alle opties, xenon, AS3, ofwel zetelverwarminng ofwel verluchting continu actief etc ofwel die belaste de dynamo maximaal.

Op 185 000 preventief gaan vervangen, tenzij je iets hebt dat een probleem aangeeft, is echt wel geld wegsmijten in mijn ogen.
Je kan overigens testen met een voltmeter, zou boven de 13V moeten blijven en schommelen als je de toeren laat oplopen. Eventueel met alle elektrische verbruikers aan om te zien of de dynamo dat allemaal nog mooi trekt maar het zou mij verwonderen mocht hij door gewoon gebruik versleten zijn.
Helemaal mee eens!

Mocht i al de geest geven kun je volgens mij kun de reis ook nog wel voltooien als je accu nog fit is
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5321
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Dynamo praat

Bericht door Steve-O » vr 09 aug, 2019 20:46

Nee, niet helemaal mee eens. Als je accu uitvalt doordat de lagers het begeven sta je niet alleen stil en moet zelfs worden afgesleept, je multiriem kan ook nog beschadigen. Maar 185.000k is wellicht wel wat aan de vroege kant.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6076
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Dynamo praat

Bericht door Funky Dude » vr 09 aug, 2019 23:17

Als je je verveelt omdat je te weinig te sleutelen hebt aan je 9-5 kun je er misschien beter een project-SAAB bij kopen :smart:

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28790
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Dynamo praat

Bericht door Sapphire » za 10 aug, 2019 1:42

werli schreef:
vr 09 aug, 2019 16:39
heey
gewoon niks aan doen
mvg werner
Volkomen mee eens, if it ain't broke, don't fix it. Mijn dynamo was na 425.000 nog origineel. Je hoort het vanzelf als het lager op z'n eind komt en de koolborstels gaan wel langer mee dan 185k.
Steve-O schreef:
vr 09 aug, 2019 20:46
Nee, niet helemaal mee eens. Als je accu uitvalt doordat de lagers het begeven sta je niet alleen stil en moet zelfs worden afgesleept, je multiriem kan ook nog beschadigen.
Ja, zo kan ik nog wel wat scenario's bedenken. Bijvoorbeeld: als je motor black sludge heeft kan je turbo kapot lopen of je drijfstanglagers. Dan sta je ook stil en moet worden afgesleept. Evenals met een kapotte DI cassette, koppeling/bak, waterpomp, stuurpomp, aircopomplager, 2 lekke banden, er onder vandaan gevallen uitlaat, vastzittende remklauw, gebroken distributieketting, geknalde koppakking, lekke radiateur/intercooler, gebroken voorruit door een eland er op, door afgevallen stuk lading geperforeerde brandstoftank, brandstofpomp (gelukkig net al preventief vervangen - in 2x goed). En ga zo maar door. Meteen maar allemaal preventief vervangen of reserve meenemen! :lol:
9000, what else?

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2093
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41

Re: Dynamo praat

Bericht door mba » za 10 aug, 2019 7:27

Ik zie een nieuw topic opdoemen :mrgreen: : de levensduur van onderdelen.
Voor mijn 9-5 geldt bij kmstand 430.000 dat alles nog 1e montage is muv de waterpomp ( 260.000), de krukaspoeli (410.000) en achterwiellagers ( 310.000 resp 340.000). En dan " vergeet " ik natuurlijk de " normale" slijtage als remblokjes, banden, olie en filters enz.
Ik snap je preventieve vervanging wel, gezien het rampenplan waar je nu mee rondrijdt, dat wekt geen vertrouwen, maar
even back on topic: gewoon doorrijden :O:
Of er nog één kopen als reserveauto :mrgreen:

Gebruikersavatar
gijsmondria
Geregistreerd lid
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 28 okt, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Dynamo praat

Bericht door gijsmondria » za 10 aug, 2019 8:32

Mijn vorige 9-5 SE 1997 heeft het 435.000 volgehouden met zijn dynamo, toen lagen de lagers er uit.
Mijn 2001 9-5 aero heeft het tot zo 350.000km volgehouden. Daar is in Frankrijk een nieuwe in gekomen.

Maar zeker interessant om te kunnen delen, wat gaat er wanneer (bij benadering) stuk.

DI +/- 150.000 km
Gasklephuis +/- 300.000km? Of leeftijd?

Plaats reactie