Zithouding bestuurder

1997-2010
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1232
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Zithouding bestuurder

Bericht door J.vandermeulen » zo 28 apr, 2019 21:58

Wat is de ervaring van 9-5 rijders over de zithouding van de bestuurder? Het valt mij op dat het stuur voor personen van curca 188 cm onvoldoende lateraal verstelbaar is.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T biopower

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5307
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door V6Aero » zo 28 apr, 2019 22:14

In welke richting?

(Hoewel ik de stoelen in de 9-5 nog steeds fantastisch vind, is de zitpositie voor mij nooit optimaal geweest. Je zit te hoog en het stuur zit te dicht op mijn benen en te ver van me af.)
Saab 9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT
Volvo XC70 D5 AWD Summum Geartronic Polestar

J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1232
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door J.vandermeulen » zo 28 apr, 2019 22:32

Het stuur staat inderdaad ver van je af. Zijn daar nog oplossingen voor?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T biopower

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2538
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door Tubbe » zo 28 apr, 2019 22:45

Ik vind vooral het ontbreken van een nuttige armsteun links een gemis. En moet sterk wennen aan het driespaaks stuur. Ik geloof dat het oude stuur me meer beviel.
Qua zitpositie heb ik met mijn 1.75m niet veel te klagen. Mn beentjes en armpjes lijken goed te passen bij deze auto ;-)
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired met zwart half leder/220k....
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue met beige leder/LPi/gereden van 105k-450k+/T7-suited Stage LPG 200 pk & turbometer, (†10-1-'19)

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door sprankel » zo 28 apr, 2019 23:01

Als de armen gestrekt zijn dienen de polsen op het stuur te rusten. Het stuur dichter hebben is meer comfortabel maar is niet de bedoeling omdat de afstand hoofd - airbag te klein word.
Airbags zijn geen lieve luchtzakjes zoals sommige mensen lijken te denken, tactisch geplaatst explosief met een heel snelle chemische reactie om die zak in 0.03 seconden op te blazen. Je wilt niet met je hoofd op die zak terecht komen als hij nog aan het opblazen is, dat geeft serieuze verwondingen. (hoe dichter - hoe erger)
Is met name een probleem bij kleine mensen die heel dicht kunnen zitten op hun stuur en die afstand niet in acht houden, testen wijzen uit dat zij soms tot 5 keer! meer energie te verwerken krijgen bij een ongeluk.
Overigens bijrijders die met de benen op het dashboard liggen, je kent het wel bij het reizen naar het zuiden, don't, onlangs nog een foto zien passeren waarbij die knieën gekatapulteerd zijn tegen het hoofd, helft van de schedel was weg, persoon in kwestie kon het wel navertellen.

PS: airbags zijn dodelijk bij het niet dragen van een gordel, daarom gaan ze ook niet af.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door web » ma 29 apr, 2019 0:33

sprankel schreef:
zo 28 apr, 2019 23:01
Als de armen gestrekt zijn dienen de polsen op het stuur te rusten.
Dat haal ik eigenlijk in geen enkele auto écht, in elk geval niet zonder de rugleuning erg oncomfortabel rechtop (bijna voorover) te zetten.
sprankel schreef:
zo 28 apr, 2019 23:01
PS: airbags zijn dodelijk bij het niet dragen van een gordel, daarom gaan ze ook niet af.
Mmm.. dat is maar deels waar. De airbagcomputer hanteert wel andere voorwaarden als je de gordel niet om hebt inderdaad, bijvoorbeeld om te voorkomen dat je door de airbag door de zijruit geslagen wordt.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5321
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door Steve-O » ma 29 apr, 2019 1:02

Ik vind het prettig om de zitting achteroverhellend ingesteld te hebben, zodat mijn onderbenen vooraan ook nog ondersteund worden. Jammergenoeg, is het zo dat dit niet kan i.c.m. met de zitting op middelhoog tot op zijn hoogst. Hoe verder je hem opkrikt, des te meer de zitting voorover komt te staan. Maar dit is bij heel veel auto's zo.

Het stuur is voor mij voldoende vertelbaar. En ik ben ongeveer 8 cm langer dan Tubbe.

Ik zou graag met "airbag = off" willen rijden, maar dat geeft problemen bij de APK.

Beste remedie tegen ongewenste airbag-launch blijft "afstand houden". Dat wil nog weleens lastig zijn in NL.

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door Marc_B204 » ma 29 apr, 2019 9:20

Ik kreeg van incidentele chauffeurs nog weleens de vraag of het stuur niet hoger kon, "nee, sorry". En met airbag = Off rijden zou ik ook wel willen ja. Ik vind zo'n ding best eng al geloof ik wel dat hij je beschermt tegen zwaar letsel, die dingen worden niet voor niets gemonteerd, toch heb ik het er niet zo op.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door web » ma 29 apr, 2019 10:10

Helaas ervaringsdeskundige, en het verraste me, maar ik heb in de klap de airbag niet bewust gehoord, gezien of gevoeld. Ook geen zere smoel achteraf. Stelde dus m.i. geen reet voor. Airbagangst is dus nergens voor nodig. Lekker laten zitten, wie weet dank je je leven er nog eens aan.

De airbag lag gewoon opeens op schoot. Ging allemaal heel snel. Misschien heb ik onbewust héél even m'n ogen dicht gedaan, ik zag de klap immers aankomen. Ik was ook gefocust op de auto besturen, niet zozeer op wat er binnen gebeurde. Al was Ratajkowski op schoot gesprongen, had ik die nog genegeerd om eerst de auto veilig naar de kant te krijgen.

Dit was een Saab 9-3 OG single stage airbag. Latere auto's hebben een two stage, waarschijnlijk gaat de zware dan pas af als ie ook écht nodig is om je leven te redden...

Ik ben brildrager en ook die was gewoon nog heel. Het scheelt natuurlijk dat ik goed in de gordel zat. Vervolgens rustig naar de vluchtstrook gestuurd met een airbag op schoot... want de auto rolde nog wel redelijk normaal. Hoogstens dát was een klein beetje listig, sturen met die lap aan je stuur. Zit toch een beetje in de weg. Maar als je over dat soort ongemakjes kan miepen heb je niks te klagen ;)

Dat ik überhaupt nog íets moest sturen na de klap was al een zeldzaamheid denk ik. Het zeldzame geval dat je nog veel snelheid hebt na de klap, en de klap hard genoeg is dat wél de airbag ploft maar de auto tóch nog bestuurbaar is...
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door sprankel » ma 29 apr, 2019 13:22

Je verhaal is typerend, meeste hebben de airbag niet gezien, gehoord of gevoeld, meestal is hij al leegelopen tegen dat hij opgemerkt word.

De 9-5 heeft computergestuurde airbags met 2 stages, computer beslist in welke stand ze afgaan. Was destijds dusdanig baanbrekend dat men Saab uitlachte dat men vergeten was een airbag systeem op de 9-5 te ontwerpen omdat het systeem vrij eenvoudig te verwijderen is in tegenstelling tot analoge airbags. (alsof men het last minut nog vlug toegevoegd zou hebben)
Nieuwere airbag systemen zijn nog complexer, nog meer stages, gewicht sensoren in de stoelen, sommige kijken naar de stand van de stoel en hoe hoog de riem zit om te berekenen wat de meest optimale airbag deployment is. Voor auto's met veel airbags, de extra airbags voegen wel veiligheid toe maar de efficentie daalt sterk, bestuurder is 40%, passagier is 30%, zij airbags voor is 20%, airbags achteraan is 15%, de rest is rond de 5% (knie airbag en dat soort toestanden)

Voor de 9-5 nog even zitten nakijken, airbag systeem kijkt naar afstand stoel - stuur (zit daar een sensor dan?) en impactsnelheid om te kiezen tussen stage 1 of 2.
Overigens verbied Saab kinderen jonger dan 12 of kleiner dan 1m40 om vooraan plaats te nemen en vermeld zelfs het volgende en ik citeer: "Children 12 and under can be killed by
the airbag.", na te lezen in gebruikershandleiding.

Kinderen onder de 12 hebben niets aan airbags, airbags achteraan hebben daarom sowiezo gewichtsensoren zitten om ze niet te laten afgaan bij kinderen.

Geen gordel is bij computergestuurde airbagsystemen geen airbag. En voor de verhalen komen waar die toch uitgekomen zijn, dat kan maar dan waren het ofwel niet computergestuurde airbags ofwel waren het multistage airbags met een stage specifiek voor dit soort gevallen maar hij zal nooit echt afgaan.

Om het wat luchtig te houden volgende filmpje van een meloen en een airbag op volle kracht. https://www.youtube.com/watch?v=QS6ywFGcLSk
Iets minder luchtig, dummy kind dat te dicht op passagiersairbag zit, https://www.youtube.com/watch?v=fSGNDE7ovqQ

Waar het op neer komt is dat als airbags correct gebruikt worden, ze levens redden. Maar bij incorrect gebruik kan het serieus verkeerd lopen.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door web » ma 29 apr, 2019 14:32

sprankel schreef:
ma 29 apr, 2019 13:22
Geen gordel is bij computergestuurde airbagsystemen geen airbag.
M.i. is dat te simpel gesteld. Ik heb fabrieksdocumentatie gelezen waarin stond dat er in dat geval alleen andere criteria toegepast werden, maar de airbag wel degelijk nog actief kan worden. Maar dat was wel een jaren '90 systeem en geen Saab. Wel computergestuurd. Bestaan analoge airbags uberhaupt?

Ook hebben sommige Amerikaanse auto's anders gevormde airbags - alleen maar omdat zonder gordel rijden daar meer voorkomt.

Maar er zijn in de loop van deze eeuw wat onderzoeken geweest waaruit blijkt dat een airbag zonder gordel meer kwaad dan goed doet, en sindsdien worden airbagsystemen misschien anders geprogrammeerd, dat weet ik niet. Je kunt er alleen niet op vertrouwen, want systemen die hem wel degelijk laten ploffen bestaan echt, en niet weinig ook (in elk geval voldoende om die onderzoeken te voeden!)
sprankel schreef:
ma 29 apr, 2019 13:22
Waar het op neer komt is dat als airbags correct gebruikt worden, ze levens redden. Maar bij incorrect gebruik kan het serieus verkeerd lopen.
100% waar.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door web » ma 29 apr, 2019 14:34

sprankel schreef:
ma 29 apr, 2019 13:22
Om het wat luchtig te houden volgende filmpje van een meloen en een airbag op volle kracht. https://www.youtube.com/watch?v=QS6ywFGcLSk
Benieuwd wat er gebeurt als de airbag helemaal niet ploft. Waarschijnlijk een iets minder spectaculaire versie van hetzelfde :wink:
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 833
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door sprankel » ma 29 apr, 2019 17:25

web schreef:
ma 29 apr, 2019 14:34
sprankel schreef:
ma 29 apr, 2019 13:22
Om het wat luchtig te houden volgende filmpje van een meloen en een airbag op volle kracht. https://www.youtube.com/watch?v=QS6ywFGcLSk
Benieuwd wat er gebeurt als de airbag helemaal niet ploft. Waarschijnlijk een iets minder spectaculaire versie van hetzelfde :wink:
Het is niet dat de meloen een extra versnelling krijgt, het valt onder zijn eigen gewicht/
Hier eentje waar een meloen besluit te slapen op de airbag :lol: https://www.youtube.com/watch?v=OXz14E-MRp0
Bestaan analoge airbags uberhaupt?
eerste patenten zijn van '52, dat is nog geen 10 jaar na de eerst echte computer, Colossus, gebruikt om de Duitse Engigma te breken (filmtip: the imitation game)

Zou pas in de jaren 70 daadwerkelijk op productiewagens komen maar ook toen was dat nog computerloos.

Meest gebruikte systeem, even opgezocht voor je, was een gouden bal vastgehouden door een magneet, als de bal er in slaagde aan de andere kant te geraken dan sloot het elektrisch circuit en ging de airbag af.

Heb nog een promofilmpje gevonden voor de updates van het airbag systeem van de 9-5 MY2002: https://www.youtube.com/watch?v=YvoalvHx4vg

Daarin stellen ze dat het systeem kijkt of je een gordel aan hebt en indien niet de gordelspanners niet geactiveerd worden en de airbag eerder tot ontploffing word gebracht. Maar of hij al dan niet op volle kracht afgaat als de gordel niet gedragen word komt er niet in voor.

Geen gordel is bij computergestuurde airbagsystemen geen airbag. Dat is inderdaad heel simpel gesteld :lol: En het hangt ook van systeem tot systeem af maar je wilt zelfs niet dat een airbag op volle kracht afgaat zonder gordel.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door web » ma 29 apr, 2019 22:05

sprankel schreef:
ma 29 apr, 2019 17:25
Meest gebruikte systeem, even opgezocht voor je, was een gouden bal vastgehouden door een magneet, als de bal er in slaagde aan de andere kant te geraken dan sloot het elektrisch circuit en ging de airbag af.
Zulke sensoren heb ik ook nog wel gezien, of combinaties van kogeltjes en veertjes, maar dan wel als sensor aan een computer, niet als enige aansturing...

Bedankt voor de geschiedenisles :wink:
sprankel schreef:
ma 29 apr, 2019 17:25
Daarin stellen ze dat het systeem kijkt of je een gordel aan hebt en indien niet de gordelspanners niet geactiveerd worden en de airbag eerder tot ontploffing word gebracht. Maar of hij al dan niet op volle kracht afgaat als de gordel niet gedragen word komt er niet in voor.
Ja, zo zat het bij die Lancia ook, volgens fabrieksdocumentatie. Herinnerde me inderdaad dat-ie zelfs eerder afging, maar dat durfde ik niet te posten omdat ik het niet zeker wist :wink:
Beide wagens doen dus wel een zak in je snufferd als je geen gordel draagt. Ik zou verwachten dat ie dan bij een 2-stage nooit volle kracht gebruikt eigenlijk, vanwege de risico's, maar dat vertellen ze er niet bij. Interessant filmpje!
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1232
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Zithouding bestuurder

Bericht door J.vandermeulen » ma 29 apr, 2019 22:38

:offtopic: mensen, het gaat nu over een airbag terwijl ik ervaringen over de zithouding had geagendeerd.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T biopower

Plaats reactie