Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

1997-2010
Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3964
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door op » di 04 jun, 2019 11:11

Maar ik heb geen idee waarom een proefrit die ik eerder met een handgeschakelde Aero maakte zo matig beviel. Dat zou een 300pk exemplaar moeten zijn, maar voelde ronduit sloom en afstandelijk aan. Alsof er een loden vliegwiel in zat, en ik de Bismarck door het centrum van Hilversum aan het manoeuvreren was. Uiteindelijk wel snel in de tussenacceleratie, maar vanuit stilstand niet vooruit te branden. Dit tweelitertje met ~205pk chip is veel meer bij de les, veel directer.
Het kan de optelsom van achterstallig onderhoud cq opkomend gebrek en plakkende banden met een slechte uitlijning zijn geweest. Ook wiellagers kunnen daaraan bijdragen. Zogenaamde sportieve banden hebben vaak een hoge rolweerstand die vooral in combinatie met slechte uitlijning tot flink zuipgedrag kan leiden :wow:

Als je bij een aankoopkeuring niet direct een 'verdachte' kan aanwijzen, gauw laten staan en verder op zoek naar een fijn rollend en lichtvoetig exemplaar.
Zoals jij hebt gedaan 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3964
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door op » di 04 jun, 2019 11:22

Vergis je niet, die glazen koplampen zijn ook een keer op. Bij mijn 9-5 heb ik de koplampen door gloednieuwe vervangen. Na 19 jaar is er wel een flink verschil in lichtopbrengst te zien. De reflectoren worden ook bij glazen koplampen een keertje dof. Dé upgrade!

Van het plaatsen van nieuwe units met de beste extralicht H7's zal je geen moment berouwen. Geeft evenveel licht als Xenon. En ziet er mooier uit. ( in mijn smaak)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12871
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door tanisha » di 04 jun, 2019 12:06

Ik vermoed dat de proefrit Aero tuner software had waarbij de kracht echt bovendien de toeren vrij kwam.

Gooi daar nog eens wat niet zo frisse vacuüm slangen, terugslagklepjes en andere luchtlekjes bij en je hebt een slak.
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door web » di 04 jun, 2019 14:25

Voor minimaal 300 per stuk laat ik de oude lampen maar zitten. Dan maar schuren.
Misschien probeer ik het nog een keer met een schuur- en polijstactie en dan dik in de blanke lak laten zetten. Maar dan ben je ook al gauw een paar honderd verder aan materialen en professioneel spuitwerk.

Het blijft huilen met de pet op, die plastic glazen die niet tegen licht kunnen.

Allicht worden glazen glazen (...) ook een keer ietsje krasserig en de reflectoren hebben niet helemaal het eeuwige leven, maar gaan toch veel langer mee dan zo'n gare plastic lens.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door web » wo 19 jun, 2019 18:52

In het pinksterweekend dan eindelijk de klus afgerond... en we rijden weer.

Vervangen...
- Alle waterslangen (op de overloop na) - siliconen
- Intercooler slangen - siliconen
- 1 wastegate ventiel slangetje - siliconen
- Thermostaat 89C
- Temperatuur sensor
- Koppelsteun (voorste motorsteun)
- Radiator schoongemaakt en doorgespoeld
- Kachelradiator doorgespoeld
- Airco condensor
- DI Cassette nieuw origineel

WAT een klus zeg. Ben heel wat schrammen verder, drie keer de accu eruit gehad ("oh, hiervoor moet ie er OOK uit om werkruimte te hebben...") maar uiteindelijk gaat het best vlot als je alles zo laat mogelijk terug monteert. Niet denken "oh dit kan er weer op, daar hoef ik niet meer bij", maar "dit kan ik later ook nog wel monteren, laat ik eerst wat anders doen".

De radiator kon, ondanks dat ie achter condensor en intercooler zit, wel een stofzuiger gebruiken:

Afbeelding

Dat kan misschien ook wel iets verklaren, wat betreft warmlopen in de file. Sowieso is het geen nieuwe meer, maar ik zag nog niet direct reden om hem te vervangen. Ook even het natte deel doorgespoeld maar daar leek weinig mis mee. Er viel trouwens nog ongeveer een theekopje koelvloeistof via het kraantje af te tappen en daarna nog eentje onderin de radiator. Hij had ALLES er dus uit geblazen, via een slang in de kop...

Vorige week een valse start. Fans draaiden, motor lampje aan, maar verder geen sjoege, en gezien het niet reageren van OpenSID, ook geen CAN contact met de ECU. Bleek de dikke stekker tegen het schutbord die ik los had gehad, niet helemaal lekker contact te maken op de dikke plus.

Vandaag de airco laten lektesten en vullen dus die doet het ook weer.

Daar wegrijdend opeens een hele kerstboom aan ABS/rem/TCS lampjes. Zucht, het houdt ook nooit op he. Ik kijk het wel even aan. Remolie is op peil dus het kan nooit heel dringend zijn. Misschien remblokslijtage, of gaat dan het ABS/TCS lampje niet ook aan?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door web op wo 19 jun, 2019 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4668
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door Gele aero » wo 19 jun, 2019 19:32

Volgens mij gaat de ABS kermis niet aan bij remblokslijtage, hoogstens dat daardoor een sensor is vervuild, maar gok dat je dat ook bedoelt. Kwestie van uitlezen en je weet wat het is, meer kun je er niet aan doen (of resetten en kijken of het terugkomt).
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3964
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door op » wo 19 jun, 2019 21:39

waarom heb je er geen nieuwe radiateur ingezet? Deze is zo te zien gevalletje einde levensduur...

Mijn gevoel zegt me dat een nieuwe radiateur meer zoden aan de dijk zet dan al die nieuwe slangen.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door web » wo 19 jun, 2019 23:55

Tja, dit beurtje kostte al 900 euro zonder één cent arbeidsloon... en nauwelijks meer dan een derde daarvan zit in de slangen. O.a. de nieuwe originele DI cassette hakt er ook in, net als de nieuwe condensor met een 825g airco vulling.

De intercooler slangen waren misschien niet nodig geweest achteraf, maar er waren wél al meer waterslangen die aan de eindjes begonnen te delamineren en heel licht opzwellen. Dat kan nog best een tijd goed gaan, maar ik heb er geen spijt van dat ik het hele zaakje maar gedaan heb. Alles loshalen, inspecteren en alleen de slechte vervangen had ook gekund, maar dat had meer tijd gekost en niet de prijs van een radiator bespaard, omdat er echt meer dubieus was dan die ene geplofte.

De radiator is niet lek en oogt in het echt frisser dan zo ingezoomd. Dus ik dacht ik kijk nog even aan hoe ie het doet zonder compleet verstopt raster. Maar ik heb echt wel getwijfeld. Hij was me net even te duur op dat moment. Tot nu toe lijkt het in orde. 25 graden volle zon en zelfs in de file blijft de naald strak in het midden en daalt de temperatuur op de boordcomputer vlot, als de tweede trap van de fans aanslaat. Da's gewoon netjes.

De remmen komen er ook aan, en de onverminderde "klonk" in de motorophanging is geen motorsteun maar subframe bussen. Er valt dus nog genoeg geld uit te geven. Hij mag nog wel een tijdje mee zo, na deze mega beurt...
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Contacteer:

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door 9323 » do 20 jun, 2019 9:56

Kerstboom op dashboard is vaak te wijten aan kapotte abs-computer.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door web » vr 21 jun, 2019 21:16

Is na de eerste dag niet meer teruggekomen... vaag. Maar ik klaag niet.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door web » di 25 jun, 2019 22:50

In de rij rond de McDrive, 34 graden buiten, airco vol aan, kwartier filerijden...

Inlaat temperatuur was intussen dik over de 50 graden (Tair), mede doordat die tussen airco en radiator geklemd zit denk ik. Dus veel koele lucht kreeg de radiator ook niet meer.

Wat denk je - motortemperatuur nooit meer dan 87 graden !

De airco zet de fans standaard aan het blazen, en die koelen hem af tot de thermostaat-temperatuur, een graadje eronder zelfs.
Denk dat we kunnen stellen dat de radiator het nog wel doet :wink:

De koude start vanmiddag was ook al zoiets. Na een middagje in de zon rapporteerde OpenSID vrolijk een starttemperatuur van 43 graden! Kon zowat gelijk volgas wegrijden :P

Heerlijke nerd-auto dit, met OpenSID enzo.
Laatst gewijzigd door web op wo 26 jun, 2019 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3964
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door op » di 25 jun, 2019 23:06

wat is een open SID dan eigenlijk?
Komen er niet alleen allerlei vage kreten als Amul en ander onbegrijpelijks uit?
Dus ook dingen die een gewoon mens begrijpt als allerlei temperaturen en zo?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 2519
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door Tjøørd » wo 26 jun, 2019 7:12

Ja, hij geeft allerlei variabelen weer die een rol spelen in het motormanagement, waaronder ook Tair (luchttemperatuur inlaat) en Teng (motortemperatuur).
9-5 Vector Estate 2004
95 1971 (project)

Hiervoor: 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door web » wo 26 jun, 2019 19:54

De clou is van een paar van die vage kreten de betekenis leren :-) Zoals Teng inderdaad.

Maar 95% van die getallen heb je bij normaal gebruik helemaal niets aan inderdaad. Gelukkig kan het ook uit. Maar zoals nu met reparatie aan het koelsysteem is het wel even lekker om de temperatuur digitaal in de gaten te houden, ipv via een wijzertje zonder schaalverdeling die tussen 80 en 100 precies in het midden blijft.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Toch maar een 9-5, de "Turbocontainer"

Bericht door web » di 02 jul, 2019 14:55

Bootklussen, dus konden de Zweden mooi even samen op de foto.

Afbeelding

Zit nog wel tegen de subframe klus aan te hikken...



DEZE methode ziet er makkelijk uit, toch hoor ik dat het in de praktijk niet zo lukt... hmm.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Plaats reactie