D.T.E instelbaar?

1997-2010
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4742
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

D.T.E instelbaar?

Bericht door Gele aero » do 07 feb, 2019 12:43

Vanochtend ging bij mij het "ga eens heel snel tanken" lampje aan en gaf de boardcomputer aan dat de D.T.E. nog maar een schamele 44 km was. Nou vooruit, dan maar tanken, gehoorzaam als ik ben. Maar de tank was met 53 liter al vol, terwijl de tank van de biopower 68 liter is. Is Saab extra voorzichtig geworden, of is de D.T.E instelbaar via Tech2 ofzo dat de computer doet als de tank al leeg is bij 58 liter? Want met 68-53 = 15 liter kom je toch met gemak nog 125 a 150 km.
Voelde toch een soort Kramer van Seinfeld actie opkomen om maar te gaan kijken wat er gebeurt als je 44km blijft rijden...
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door mba » do 07 feb, 2019 12:50

Dat doe je zelf al met je rijstijl; hij berekent op basis van het verbruik (en dus rijstijl) wanneer dat lampje aan gaat en hoeveel km er nog te rijden is. Als je bv de eerste paar honderd km fors hebt doorgereden (hoog verbruik) en daarna lang een hele rustige constante snelheid aanhoudt (laag verbruik) die zie je niet alleen het aantal te rijden km's toenemen, maar ook je brandstofmeter meer aangeven na verloop van tijd.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4742
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Gele aero » do 07 feb, 2019 12:55

Gemiddeld gebruik is juist heel laag (voor zo'n zware auto), iets van 8,3 liter/100km, dus op basis daarvan zou je denken dat je nog ruim 180km kan rijden. En cruisecontrol op 70km/u waren de laatste 10km dus zou hij logischerwijs weer iets moeten corrigeren naar boven, maar dat deed hij niet. En ik rij relatief rustig dus 15 liter verbruiken op 44km zou mij nooit lukken.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door mba » do 07 feb, 2019 13:09

Klopt, ik kom op gemiddeld 6,0ltr/100km uit. Maar in het totale bereik (en het is niet mijn eerste 9-5) blijft alles altijd heel zuinig staan (brandstofmeter hoog en veel km's te rijden) maar zo de laatste paar honderd naar verwachting te rijden km's zakt alles opeens heeeel snel. Weet ook niet hoe dit komt maar is wel ervaring. Is dus in tegenspraak met het verbruik.
Ik hanteer ook altijd de dagteller (die ik alleen maar reset bij een tankbeurt) en die rij ik altijd tot zo'n (1)200 km maar dan moet ik echt tanken, uitgaande van reguliere ritten en dito verbruik. En dat gaat altijd goed.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Motolab » do 07 feb, 2019 21:43

Gele aero schreef:
do 07 feb, 2019 12:43
of is de D.T.E instelbaar via Tech2 ofzo dat de computer doet als de tank al leeg is bij 58 liter?
Ik weet niet wat dat doet met de D.T.E. Instelling, gebruik dat nooit, maar je reserve hoeveelheid
(Dat/wanneer het lampje gaat branden) is inderdaad met tech2 in te stellen..

Zelf heb ik dat nl gewijzigd...

Kan mij voorstellen dat DTE niet (geheel) terug telt naar 0 maar naar reserve variabele en dat de Reserve instelling dus effect heeft...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5352
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Steve-O » vr 08 feb, 2019 0:45

44 km is dan ook in te stellen! 8)

Ik spreek uit ervaring dat de D.T.E. voorbij de 0 geen motorstop tot gevolg heeft (mits je zeer ingetogen blijft rijden en tactisch ontkoppelt en uit laat rollen. Het zweet breekt je echter wel aan alle kanten uit en het is slecht voor je pomp. Echt superspannend en een kik geeft het ook wel weer als je de pomp haalt. Maar het is absoluut geen aanrader. (zeker niet zonder jerrycan in de achterbak voor als het misgaat).

Met mijn 90 had ik er schik in toen het oranje lampje eens ging branden en ik rustig naar de voordeligste pomp doorreed terwijl twee passagiers haast in hun broek scheten van de spanning. Maar ik had getest en wist dat ik met een normale rijstijl nog 100-130 kilometer verder kwam. Ze wilden het maar niet geloven ... Na een kilometer of 30 heb ik de paniekvogels maar uit hun lijden verlost en mezelf ook. Leek wel een Seinfeld-aflevering ...

Gebruikersavatar
millerman
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 12046
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door millerman » vr 08 feb, 2019 9:59

De meting van de inhoud van de tank is ook vrij onnauwkeurig met een vlotter. Die wordt slechts sporadisch opnieuw vastgesteld. Zo reed ik met LPG regelmatig met een DTE van 0 rond, voordat ie ineens weer naar 150 sprong. Hij extrapoleert dus het huidige en recente verbruik en telt de kilometers vrolijk door om er pas veel te laat achter te komen dat je veel minder hebt verbruikt.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4742
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Gele aero » vr 08 feb, 2019 10:16

Het zweet breekt je echter wel aan alle kanten uit en het is slecht voor je pomp. Echt superspannend en een kik geeft het ook wel weer als je de pomp haalt.
Zat jij soms op de bijrijdersstoel in de bewuste Seinfeld aflevering :D (was overigens ook in een saab!)
Maar helder, hoef me er dus niet teveel van aan te trekken en als ik weer eens bij de garage ben, laat ik hem wel even aan de TECH2 koppelen. Vond het zo opvallend omdat mijn ervaring met 900's, 9000's en de eerdere 9-5's is dat de D.T.E redelijk klopt, in ieder geval niet in de mate dat je volgens de computer nog maar 44km kunt rijden terwijl er nog 15 liter in de tank zit, wat bij de tank van de DE ongeveer 22% tankinhoud is :shock:
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Thijs67 » za 09 feb, 2019 13:04

Met mijn 9-3 Cabrio eenzelfde ervaring.
Volgens boekje 68 liter tankinhoud. Lijkt dus dat met mijn gemiddelde verbruik van 1:11 circa 650 km op de dagteller altijd haalbaar moet zijn.
De boardcomputer rekent kennelijk conservatief, want ik heb vaak nog een actieradius op de SID staan van 100-120 km als de 'tanklamp' gaat branden. M'n dagteller geeft dan meestal rond de 450 km aan en zou dus gezien de tankinhoud nog 200 km meten kunnen rijden. Als ik vervolgens tank gooi ik er 40-45 liter in, nooit meer.
Hoe kan dit?

Gek genoeg durf ik ook niet (veel) verder te rijden met een reservelamp aan omdat ik merk dat de motor met een brandende reservelamp wel eens overslaat en de check-engine lamp licht dan soms even op. Alleen in die situatie, dus met een 'lege' tank. Heel vervelend....
Kan het zijn dat de pomp dan te weinig druk op kan bouwen door een laag brandstofniveau?
Of zit er 'slurrie' in de onderste 1/3 van de tank die de hickups veroorzaken?
Iemand gelijke ervaringen?
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Motolab » za 09 feb, 2019 23:15

Thijs67 schreef:
za 09 feb, 2019 13:04
de check-engine lamp licht dan soms even op. Alleen in die situatie, dus met een 'lege' tank. Heel vervelend....
Kan het zijn dat de pomp dan te weinig druk op kan bouwen door een laag brandstofniveau?
Of zit er 'slurrie' in de onderste 1/3 van de tank die de hickups veroorzaken?
Iemand gelijke ervaringen?
Yeps... Zeer grote kans.... Heb meerdere malen daar rommel/bezinksel gevonden...verstopt de inlaat Vd pomp..
Bij veel brandstof in de tank, spoelt en schud dat "voldoende" om die storing niet te geven, maar bij laag niveau niet..

Ik zou er snel bijbaan en dat opruimen... Anders is binnenkort je pomp naar z'grootje en wellicht loopt hij nu regelmatig te arm, wat je oa je kleppen kost...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Thijs67 » zo 10 feb, 2019 12:48

Motolab schreef:
za 09 feb, 2019 23:15
Yeps... Zeer grote kans.... Heb meerdere malen daar rommel/bezinksel gevonden...verstopt de inlaat Vd pomp..
Bij veel brandstof in de tank, spoelt en schud dat "voldoende" om die storing niet te geven, maar bij laag niveau niet..

Ik zou er snel bijbaan en dat opruimen... Anders is binnenkort je pomp naar z'grootje en wellicht loopt hij nu regelmatig te arm, wat je oa je kleppen kost...
OK, dank voor je reactie. Auto heeft jaren vrijwel stil gestaan, dus bezinksel in de tank lijkt me heel goed mogelijk....of zou het vocht kunnen zijn? Er zit neem ik aan een brandstoffilter in het leidingcircuit dus bezinksel zou eruit gefilterd moeten worden voor het bij de injectoren kan komen om de genoemde storing te veroorzaken, of neem ik nu verkeerde dingen aan?
Vervolgens de vraag: hoe doe ik dat? Tank eronderuit en spoelen, of kan ik 'm via slang leegzuigen ofzo... en hoe spoel ik dan??
Forté spul erin...?
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Motolab » zo 10 feb, 2019 13:51

Thijs67 schreef:
zo 10 feb, 2019 12:48
Er zit neem ik aan een brandstoffilter in het leidingcircuit dus bezinksel zou eruit gefilterd moeten worden voor het bij de injectoren kan komen om de genoemde storing te veroorzaken, of neem ik nu verkeerde dingen aan?
Vervolgens de vraag: hoe doe ik dat? Tank eronderuit en spoelen, of kan ik 'm via slang leegzuigen ofzo... en hoe spoel ik dan??
Forté spul erin...?
Yep, je neemt de verkeerde dingen aan... Grote kans dat het aanzuigfilter verstopt raakt door het bezinksel in je tank...
Je filter komt na de pomp, het euvel zit VOOR de pomp... Hij krijgt gewoon geen of te weinig brandstof...

Verstopping in je injector rail/injectoren zal heel andere klachten geven en meer permanent zijn, in elk geval tankvolume onafhankelijk...

Achterbank omhoog, deksel er af, pomp unit er uit als geheel.. Tank leegpompen, incl rommel, wat het dan ook is... Goed schoonmaken...
Pomphouder, los, rommel daaruit, boel weer in elkaar in omgekeerde volgorde, klaar..
Nieuw brandstof filter kan voorts, zeker geen kwaad natuurlijk maar is niet de veroorzaker, gezien je omschrijving..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 53
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Thijs67 » zo 10 feb, 2019 14:16

Motolab schreef:
zo 10 feb, 2019 13:51
Thijs67 schreef:
zo 10 feb, 2019 12:48
Er zit neem ik aan een brandstoffilter in het leidingcircuit dus bezinksel zou eruit gefilterd moeten worden voor het bij de injectoren kan komen om de genoemde storing te veroorzaken, of neem ik nu verkeerde dingen aan?
Vervolgens de vraag: hoe doe ik dat? Tank eronderuit en spoelen, of kan ik 'm via slang leegzuigen ofzo... en hoe spoel ik dan??
Forté spul erin...?
Yep, je neemt de verkeerde dingen aan... Grote kans dat het aanzuigfilter verstopt raakt door het bezinksel in je tank...
Je filter komt na de pomp, het euvel zit VOOR de pomp... Hij krijgt gewoon geen of te weinig brandstof...

Verstopping in je injector rail/injectoren zal heel andere klachten geven en meer permanent zijn, in elk geval tankvolume onafhankelijk...

Achterbank omhoog, deksel er af, pomp unit er uit als geheel.. Tank leegpompen, incl rommel, wat het dan ook is... Goed schoonmaken...
Pomphouder, los, rommel daaruit, boel weer in elkaar in omgekeerde volgorde, klaar..
Nieuw brandstof filter kan voorts, zeker geen kwaad natuurlijk maar is niet de veroorzaker, gezien je omschrijving..
Top, thanx!
Klusje ga ik inplannen binnenkort....
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
lansen
Geregistreerd lid
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 06 jan, 2012 11:04
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door lansen » vr 22 feb, 2019 2:15

Gele aero ik zit met juist hetzelfde probleem/gevoel.
Met m'n 2,3t biopower gisteren nog getest, met de boodschap REFILL NOW gaan tanken en met moeite 54 liter getankt.......
Geeft een zeer slecht gevoel, zeker omdat het bij m'n 9-5 2,2 diesel wel nauwkeurig is.
En met 450 km op de dagteller gaan tanken, geeft zo'n slecht gevoel bij een 9-5.......
Motolab, het is goed te horen dat dit met de TECH2 is te verhelpen. Bedankt.
saab 900S aero '93 stored
saab 9-5 estate 2.2TiD '04
saab 9-3 aero '00
saab 9-5 estate 2.3t biopower Griffin '09

saab 900i '93 dismantled '12

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5352
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: D.T.E instelbaar?

Bericht door Steve-O » vr 22 feb, 2019 11:48

De melding zo vroeg zou te maken kunnen hebben met het hogere verbruik als je op ethanol rijdt en je toch de marge van 100km wil aanhouden, zoals op benzine. Bovendien is de tank van de Biopowermodellen is 68 i.p.v. 73 liter bij de benzinemodellen (voor het BioPower tijdperk). Een grotere tank was handiger geweest. Misschien grotere type inbouwen? Voor de twijfelaars: Met de grote/oude tank ondervindt ik geen problemen met Ethanol tanken, maar voor wie alleen benzine tankt, speelt dat al helemáál geen rol.

Plaats reactie