Dit een beetje
Maar het is idd ook goed om je lokale ondernemer te steunen! Dat doe ik verder ook. Maar bij dit soort dingen vind ik soms de ruime en gemakkelijke keuze op ali express wel erg fijn!
Dit een beetje
Maar het is idd ook goed om je lokale ondernemer te steunen! Dat doe ik verder ook. Maar bij dit soort dingen vind ik soms de ruime en gemakkelijke keuze op ali express wel erg fijn!
Mazzel heb ik zeker!valveron95 schreef: ↑wo 20 feb, 2019 18:52Ongeveer 1lit op duizend km, turbo hoeft niet persé kunnen ook kleprubbers zijn of zuigerveren .
Mazzel dat je geen schade hebt aan de motor door te weinig olie je zal niet de eerste zijn.
De diagnose zou een compressietest moeten zijn?ReinO schreef: ↑do 21 feb, 2019 9:42misschien toch eerst een goede diagnose? en daarna een td 04: daar zijn wat extra dingen voor nodig maar dat is allemaal hier te vinden/lezen.
En heb je ook gereedschap om afbrekende boutjes of dolle moertjes aan te pakken?
Prima dhz klusje maar dat zal niet iedereen vinden.
gr
Dat het motortje heeft gerateld door te weinig olie is een waarheid als een koe. Ik ben met het ratelen meteen naar een specialist geweest Zuid-oost auto's. Die keek er nogal minder funest naar als het beeld wat jij schildert.Gripen schreef: ↑do 21 feb, 2019 11:33Als het motortje heeft gerateld is het beste er nu wel van af denk ik. Dat ratelen komt door te weinig/geen smering dan krijg je metaal op metaal geluid. Denk dat een nieuwe turbo niet veel gaat helpen. Controleer bij een nieuwe auto veel vaker dan ''normaal' de eerste tijd het oliepeil. Liever 1 of 2-3 keer teveel dan 1 keer te weinig. Zo ben je dit soort akkefietjes voor. Beetje mosterd na de maaltijd, maar het is zo'n beetje algemeen bekend dat de T7 motoren berucht en gevoelig zijn wat olie betreft.
Wat zou ik moeten zien aan de bugies precies? Zal de carterdop er eens afhalen.Gripen schreef: ↑do 21 feb, 2019 12:49Als de motor nu weer mooi loopt zou ik me er idd niet meer druk om maken. Haal de bougie's er eens uit. Bij overmatig olieverbranding zie je dat wel aan de bougie. Controleer ook de carterontluchting of die niet verstopt zit. Trek de vuldop/peilstok er eens uit bij lopende motor. Als hij erg veel blaast uit de vulopening heeft ie veel onderdruk en slechte compressie.
Ze hadden idd de ringen vervangen, en de garage kennende ook voor de originele.ReinO schreef: ↑do 21 feb, 2019 16:50bougies zijn dan zwart, en idd wanneer de ratel (subjectief gegeven dus we kennen de ernst niet) is verdwenen niet over piekeren want het is gebeurd.
De peilstok er even helemaal, stationair en dan mag je iets aan druk voelen maar niet idioot veel -ik dacht 1 bar max.- , en wat je
al aangaf: compressietestje. Geeft in elk geval een indicatie.
Vraag ook aan je garage of ze voor de zekerheid de o-ringen van het carterpijpje hebben vervangen. ik neem aan van wel, en dat ze
de brede originele hebben gebruikt.
AR schreef: ↑do 21 feb, 2019 17:10Ik heb wel eens in een 9-5 die hier op de stoep stond om te tunen 2 liter olie moeten bijvullen om de pijlstok maar weer enigszins vochtig te krijgen, tunen is toen vanwege deze constatering niet doorgegaan, maar de auto rijd nu 2 jaar later nog steeds zonder mankementen.
Ik zou de turbo controleren, als je handig bent en nog 150,- over hebt kun je altijd preventief de drijfstang en krukaslagers vervangen (klinkt spannender dan dat het is), maar dan moet ook de carterpan er weer onderuit, ik zou mij er nog niet zo'n zorgen over maken.
Overigens als er 2 liter bij moet, dan zat er nog bijna 2,5 liter in. Ondanks dat dat extreem weinig is, staat de pomp nog niet droog. Zolang deze geen lucht hapt heb je oliedruk, je mist alleen koelvermogen omdat je minder vloeistof hebt wat de warmte kan absorberen. Als je pomp lucht hapt gaat het lampje branden omdat de druk te laag is. Min-Max pijlstok is 1 liter verschil. 2 liter minder vloeistof kan ook voor meer herrie zorgen omdat vloeistof in de pan geluid dempt en door de kleiner hoeveelheid olie zal deze warmer/dunner worden, hierdoor klinken de klepstoters harder.
Gr Arco