Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

1997-2010
Gebruikersavatar
Maarten-s
Donateur
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 27 jul, 2016 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Maarten-s » di 12 feb, 2019 10:53

Motolab schreef:
zo 10 feb, 2019 14:18
Maarten-s schreef:
za 09 feb, 2019 20:36
Speciaal uit het verre China een inbouw USB aansluiting
Netjes! Maar euhhh is hier toch ook gewoon te koop..... Ook voor normaal geld.. :wink:
Dit een beetje
GTS1000 schreef:
zo 10 feb, 2019 16:05
Klopt .. maar voor 3 euro koop je in NL niet zo veel :lol: en kan ik van de rest weer saabparts kopen
Maar het is idd ook goed om je lokale ondernemer te steunen! Dat doe ik verder ook. Maar bij dit soort dingen vind ik soms de ruime en gemakkelijke keuze op ali express wel erg fijn!

Gebruikersavatar
Maarten-s
Donateur
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 27 jul, 2016 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Maarten-s » wo 20 feb, 2019 12:36

Gisteren Avond kwam ik thuis en vond ik het motortje wel erg ratelen.
De olie was in januari nog bijgevuld bij de BS controle dus ik dacht dat kan het niet zijn.
Dus Ik vanochtend maar even snel langs Zuid-Oost gereden en ja hoor het was toch de olie. (Had zelf natuurlijk gewoon even de pijlstok moeten nakijken stom)
Er moest 2 liter in en had er 2500km me gereden. Dat is nogal veel. We hebben hem even op de brug gehad. Hij zweet hier en daar wat maar dat is geen 2 liter.
Tijdens het starten rookt hij soms wat maar daarvan zeiden ze destijds dat het geen probleem hoeft te zijn.
Waarschijnlijk is het dat dus wel. Dat betekend: Andere Turbo.

Ik ga de komende tijd een stuk minder rijden met de auto, houd hem goed in de gaten en ga dan eens denken of ik voor de zelfde turbo ga of een td04. Die zou toch plug and Play moeten zijn?
Daarnaast denk ik er aan om het zelf te gaan doen. 't Is ff knutselen maar goed dat scheelt wel weer flink in de pegels.

valveron95
Geregistreerd lid
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 feb, 2018 17:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door valveron95 » wo 20 feb, 2019 18:52

Ongeveer 1lit op duizend km, turbo hoeft niet persé kunnen ook kleprubbers zijn of zuigerveren .
Mazzel dat je geen schade hebt aan de motor door te weinig olie je zal niet de eerste zijn.

Gebruikersavatar
Maarten-s
Donateur
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 27 jul, 2016 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Maarten-s » do 21 feb, 2019 9:38

valveron95 schreef:
wo 20 feb, 2019 18:52
Ongeveer 1lit op duizend km, turbo hoeft niet persé kunnen ook kleprubbers zijn of zuigerveren .
Mazzel dat je geen schade hebt aan de motor door te weinig olie je zal niet de eerste zijn.
Mazzel heb ik zeker!

Zuid-oost dacht dat het de turbo zou zijn. Klepprubbers of zuigerveren ben ik helemaal in de aap gelogeerd. Zeker omdat ik verwacht/hoop de turbo zelf en het liefst met wat ervaren hulp te kunnen doen.
Nu is de vraag welke turbo ik moet plaatsen.

had bijv deze gezien. https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door ReinO » do 21 feb, 2019 9:42

misschien toch eerst een goede diagnose? en daarna een td 04: daar zijn wat extra dingen voor nodig maar dat is allemaal hier te vinden/lezen.
En heb je ook gereedschap om afbrekende boutjes of dolle moertjes aan te pakken?
Prima dhz klusje maar dat zal niet iedereen vinden.
gr
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Maarten-s
Donateur
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 27 jul, 2016 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Maarten-s » do 21 feb, 2019 10:10

ReinO schreef:
do 21 feb, 2019 9:42
misschien toch eerst een goede diagnose? en daarna een td 04: daar zijn wat extra dingen voor nodig maar dat is allemaal hier te vinden/lezen.
En heb je ook gereedschap om afbrekende boutjes of dolle moertjes aan te pakken?
Prima dhz klusje maar dat zal niet iedereen vinden.
gr
De diagnose zou een compressietest moeten zijn?
Had idd al gezien dat je de banjo boutjes moet hebben.
Heb momenteel geen goede werkplek (woon midden in de stad in Tilburg) dus moet die eerst eentje zoeken.
De uitlaat is er recent nog af geweest dus dat moet nog redelijk gemakkelijk gaan.

Gebruikersavatar
Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1083
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 23:34
Regio: Sverige - Zweden

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Gripen » do 21 feb, 2019 11:33

Als het motortje heeft gerateld is het beste er nu wel van af denk ik. Dat ratelen komt door te weinig/geen smering dan krijg je metaal op metaal geluid. Denk dat een nieuwe turbo niet veel gaat helpen. Controleer bij een nieuwe auto veel vaker dan ''normaal' de eerste tijd het oliepeil. Liever 1 of 2-3 keer teveel dan 1 keer te weinig. Zo ben je dit soort akkefietjes voor. Beetje mosterd na de maaltijd, maar het is zo'n beetje algemeen bekend dat de T7 motoren berucht en gevoelig zijn wat olie betreft.
9-5 Aero 2002 BSR stage2 cosmic blue
van 2004 tot 2010, 900 classic coupe 2.0 16V lpg superauto!

Gebruikersavatar
Maarten-s
Donateur
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 27 jul, 2016 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Maarten-s » do 21 feb, 2019 12:14

Gripen schreef:
do 21 feb, 2019 11:33
Als het motortje heeft gerateld is het beste er nu wel van af denk ik. Dat ratelen komt door te weinig/geen smering dan krijg je metaal op metaal geluid. Denk dat een nieuwe turbo niet veel gaat helpen. Controleer bij een nieuwe auto veel vaker dan ''normaal' de eerste tijd het oliepeil. Liever 1 of 2-3 keer teveel dan 1 keer te weinig. Zo ben je dit soort akkefietjes voor. Beetje mosterd na de maaltijd, maar het is zo'n beetje algemeen bekend dat de T7 motoren berucht en gevoelig zijn wat olie betreft.
Dat het motortje heeft gerateld door te weinig olie is een waarheid als een koe. Ik ben met het ratelen meteen naar een specialist geweest Zuid-oost auto's. Die keek er nogal minder funest naar als het beeld wat jij schildert.
Zoals je misschien in mijn topic kan lezen is de auto in januari nog weg geweest voor een bs controle en dus helemaal gevuld met nieuwe olie. Ik was mij op dat moment niet bewust van het hoge gebruik. Ik had voor de controle ook enkele keren het olie pijl gemeten.

Waar het mij nu over gaat is het verbruik oplossen. Waarschijnlijk ligt dat in de turbo. Maar een compressietest is inderdaad geen slecht idee.

Gebruikersavatar
Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1083
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 23:34
Regio: Sverige - Zweden

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Gripen » do 21 feb, 2019 12:49

Als de motor nu weer mooi loopt zou ik me er idd niet meer druk om maken. Haal de bougie's er eens uit. Bij overmatig olieverbranding zie je dat wel aan de bougie. Controleer ook de carterontluchting of die niet verstopt zit. Trek de vuldop/peilstok er eens uit bij lopende motor. Als hij erg veel blaast uit de vulopening heeft ie veel onderdruk en slechte compressie.
9-5 Aero 2002 BSR stage2 cosmic blue
van 2004 tot 2010, 900 classic coupe 2.0 16V lpg superauto!

Gebruikersavatar
Maarten-s
Donateur
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 27 jul, 2016 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Maarten-s » do 21 feb, 2019 15:24

Gripen schreef:
do 21 feb, 2019 12:49
Als de motor nu weer mooi loopt zou ik me er idd niet meer druk om maken. Haal de bougie's er eens uit. Bij overmatig olieverbranding zie je dat wel aan de bougie. Controleer ook de carterontluchting of die niet verstopt zit. Trek de vuldop/peilstok er eens uit bij lopende motor. Als hij erg veel blaast uit de vulopening heeft ie veel onderdruk en slechte compressie.
Wat zou ik moeten zien aan de bugies precies? Zal de carterdop er eens afhalen.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door ReinO » do 21 feb, 2019 16:50

bougies zijn dan zwart, en idd wanneer de ratel (subjectief gegeven dus we kennen de ernst niet) is verdwenen niet over piekeren want het is gebeurd.

De peilstok er even helemaal, stationair en dan mag je iets aan druk voelen maar niet idioot veel -ik dacht 1 bar max.- , en wat je
al aangaf: compressietestje. Geeft in elk geval een indicatie.
Vraag ook aan je garage of ze voor de zekerheid de o-ringen van het carterpijpje hebben vervangen. ik neem aan van wel, en dat ze
de brede originele hebben gebruikt.
Laatst gewijzigd door ReinO op do 21 feb, 2019 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door AR » do 21 feb, 2019 17:10

Ik heb wel eens in een 9-5 die hier op de stoep stond om te tunen 2 liter olie moeten bijvullen om de pijlstok maar weer enigszins vochtig te krijgen, tunen is toen vanwege deze constatering niet doorgegaan, maar de auto rijd nu 2 jaar later nog steeds zonder mankementen.

Ik zou de turbo controleren, als je handig bent en nog 150,- over hebt kun je altijd preventief de drijfstang en krukaslagers vervangen (klinkt spannender dan dat het is), maar dan moet ook de carterpan er weer onderuit, ik zou mij er nog niet zo'n zorgen over maken.

Overigens als er 2 liter bij moet, dan zat er nog bijna 2,5 liter in. Ondanks dat dat extreem weinig is, staat de pomp nog niet droog. Zolang deze geen lucht hapt heb je oliedruk, je mist alleen koelvermogen omdat je minder vloeistof hebt wat de warmte kan absorberen. Als je pomp lucht hapt gaat het lampje branden omdat de druk te laag is. Min-Max pijlstok is 1 liter verschil. 2 liter minder vloeistof kan ook voor meer herrie zorgen omdat vloeistof in de pan geluid dempt en door de kleiner hoeveelheid olie zal deze warmer/dunner worden, hierdoor klinken de klepstoters harder.

Gr Arco
Speelgoed:
- Saab 9-3 2.0 Stage 5 305/440 MY2001 Steel Grey Metallic
- Porsche 911 Carrera 2 340/380 MY2002 Guards Red
- Ducati ST4s 996 MY2003 Ducati Red
- Yamaha XJ600S Cafe Racer MY1992 Gulf Blue

Gebruikersavatar
Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1083
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 23:34
Regio: Sverige - Zweden

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Gripen » vr 22 feb, 2019 1:10

Gelukkig valt het dan ontzettend mee en had de pomp dus wel olie voorhanden om te smeren (en geen lucht aangezogen) en heeft de motor dus niet droog gelopen. :)
9-5 Aero 2002 BSR stage2 cosmic blue
van 2004 tot 2010, 900 classic coupe 2.0 16V lpg superauto!

Gebruikersavatar
Maarten-s
Donateur
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 27 jul, 2016 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door Maarten-s » vr 22 feb, 2019 11:26

ReinO schreef:
do 21 feb, 2019 16:50
bougies zijn dan zwart, en idd wanneer de ratel (subjectief gegeven dus we kennen de ernst niet) is verdwenen niet over piekeren want het is gebeurd.

De peilstok er even helemaal, stationair en dan mag je iets aan druk voelen maar niet idioot veel -ik dacht 1 bar max.- , en wat je
al aangaf: compressietestje. Geeft in elk geval een indicatie.
Vraag ook aan je garage of ze voor de zekerheid de o-ringen van het carterpijpje hebben vervangen. ik neem aan van wel, en dat ze
de brede originele hebben gebruikt.
Ze hadden idd de ringen vervangen, en de garage kennende ook voor de originele.
Gripen schreef:
vr 22 feb, 2019 1:10
Gelukkig valt het dan ontzettend mee en had de pomp dus wel olie voorhanden om te smeren (en geen lucht aangezogen) en heeft de motor dus niet droog gelopen. :)
AR schreef:
do 21 feb, 2019 17:10
Ik heb wel eens in een 9-5 die hier op de stoep stond om te tunen 2 liter olie moeten bijvullen om de pijlstok maar weer enigszins vochtig te krijgen, tunen is toen vanwege deze constatering niet doorgegaan, maar de auto rijd nu 2 jaar later nog steeds zonder mankementen.

Ik zou de turbo controleren, als je handig bent en nog 150,- over hebt kun je altijd preventief de drijfstang en krukaslagers vervangen (klinkt spannender dan dat het is), maar dan moet ook de carterpan er weer onderuit, ik zou mij er nog niet zo'n zorgen over maken.

Overigens als er 2 liter bij moet, dan zat er nog bijna 2,5 liter in. Ondanks dat dat extreem weinig is, staat de pomp nog niet droog. Zolang deze geen lucht hapt heb je oliedruk, je mist alleen koelvermogen omdat je minder vloeistof hebt wat de warmte kan absorberen. Als je pomp lucht hapt gaat het lampje branden omdat de druk te laag is. Min-Max pijlstok is 1 liter verschil. 2 liter minder vloeistof kan ook voor meer herrie zorgen omdat vloeistof in de pan geluid dempt en door de kleiner hoeveelheid olie zal deze warmer/dunner worden, hierdoor klinken de klepstoters harder.

Gr Arco


Het ratelen was na het bijvullen (en dus ook weer olie in de hydraulische stoters) voorbij.
Lager schalen zou ik inderdaad niet zelf durven. Maar als er iemand is die wilt helpen zeg ik natuurlijk geen nee ;)

Ik ben deze weken erg druk (hoef gelukkig niet veel te rijden). Maar zodra ik tijd heb kan ik bij de garage van een vriend van me langs om de compressie test te doen.
Ben daarnaast aan het kijken naar een doe het zelf garage om uiteindelijk de turbo te vervangen. Kost €12 per uur maar dan heb je wel een brug etc.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Saab 9-5 Vector Abbot Ricing

Bericht door ReinO » za 23 feb, 2019 8:51

we kennen je sleutelvaardigheden niet maar het kan je tegenvallen. en je hebt andere aansluitingen nodig en je ecu
vindt het prettig om te weten dat ie een andere turbo moet aansturen -alhoewel hij het er wel op doet- .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie