Pagina 2 van 2

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 0:26
door Motolab
Braakhuis 9-5 schreef:
di 08 jan, 2019 18:25
Als ik rusitg achter een vrachtwagen op de snelweg rij haal ik 1 op 14. heeft u de clear knop al ingehouden op de sid? Hij meet namelijk over de gehele 'rit'. Zou het misschien de lambda sensor kunnen zijn
Jij hebt toch geen 9-5? (Meer?) Gezien je onderschrift....
Appels en peren is niet handig :wink:

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 10:51
door ReinO
9-5 staat -weer- in het onderschrift.
Bijvoorbeeld Mreg, ammul, etc etc, zeg maar alles wat je kan aflezen met je SID.
er slingert ergens op het www een lijst met alle waardes en betekenissen rond.
amul idd tussen -500 en + 500 maar rond 0 is lekkerder.

mreg: afhankelijk van je tune. bij een aero zal 11oo zijn? gokje hoor. rond de 260 pk zit je onder 1200.

Hier ook een aero met automaat die gewoon niet zuiniger dan 1 op 9 wil en dan moet ik echt niet boven de 100 km/u komen.... .

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 14:28
door gj900
daniel 9-3 schreef:
di 08 jan, 2019 17:34
Het meeste zijn wel kilometers in het dorp en buiten de bebouwde kom. Af en toe snelweg.
Bij zo'n mix kom ik ook op 1 op 8 a 9. Bij lange ritten op de snelweg zomaar 1 op 12...

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 14:39
door 1600GT
Hey,
Ik heb ook lang een hoog verbruik gehad met mijn 9-5 aero. Gemiddeld in stadsverkeer gaf de boordcomputer tussen de 12l tot 14l op 100km aan.
Ook bij stevig optrekken ging het CE lampje branden. Het vermogen viel dan ook telkens terug.
In stilstand met voet op de rem draaide de motor ook niet soepel, maar met veel schokken.

Aan de hand van dit forum heb ik dan de meest voor de hand liggende zaken vervangen.
Lambda sondes
BDP sensor
DI-cassette
Bougies
Vacuumslangen en EVAP-klepjes
Luchtmassameter werd nog niet vervangen.

Na deze vervanging is het flikkerende CE-lampje niet meer teruggekomen. Kan wel niet zeggen hoe of wat.

Daarna heb ik nog een sportluchtfilter geplaatst, die ik recent door een gewone filter heb vervangen om het verschil te voelen.
Door de sportluchtfilter draaide de motor wel soepeler bij stilstand met voet op de rem.
Met een gewone luchtfilter is dit er terug, maar schakelt de automaat dan weer beter, er zit minder slip op.

Onlangs heeft mijn brandstofpomp het begeven tijdens de vakantie en werd vervangen.
Het verbruik is daarna spectaculair gedaald, naar een meer aanvaardbaar niveau.
Tijdens onze laatst vakantie heb ik er op gelet icm verschillende brandstoffen.

Verbruik op snelweg +-120km/h
E95: +- 9l op 100km
E98: +- 8l op 100km
Aral Ultimate 102: 7l op 100 km

Ik kan enkel niet verklaren waarom het vervangen van de brandstofpomp zo'n grote invloed heeft op het verbruik. :?:
Momenteel 214000 km gereden.

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 14:43
door 1600GT
Nog vergeten,
Katalysator werd ook vervangen

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 15:04
door Christiaan94
Meet ook eens de compressie. Verbruikt de auto verder olie?

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 15:09
door 1600GT
Christiaan,

Is dit een vraag voor mij of voor de TS?
Ik wil dit Topic niet kapen :D

Maar de compressie werd gemeten en er is olieverbruik :cry:
Je kan alles lezen in mijn andere post's.

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 18:41
door daniel 9-3
Tot nu toe krap 6k gereden met de Saab. En in de tussentijd wel steeds iets aangepakt.
Eerst de vacuüm i,cm, tunen Dion. Daar werd het eerst wel beter van. Later de lmm schoongemaakt en verkeerd om gemonteerd , met het resultaat slecht lopen ce lamp en erg hoog verbruik. Dit foutje hersteld en daarna heb ik de bougies en olie en filters vervangen. Daarna kwam ik op een 1 op 8.

Compressie is nog niet gemeten olie verbruik zie en merk ik nu niet. Tenminste niet veel hij smeert ook iets langs het kleppen deksel zo lijkt het. Dat wil ik binnenkort ff goed na kijken. Blok afspuiten en dan kijken waar hij het er echt uit gooit. Het is links en recht wat vettig onder aan het Carter.

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 19:13
door veenaalt
Op lpg kom ik uit op 1:7,6.
2007 DE 2.3 t tune door Dion en automaat.
Lpg kost nu 0,46 dus das mooi.
Verbruik mag natuurlijk altijd beter.

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 11 jan, 2019 22:50
door ReinO
die benzinepompen gaan niet lineair defect. Dion heeft daar al eens een mooi bewijs voor geleverd. Daar kan dus van alles door veroorzaakt zijn.

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: za 12 jan, 2019 13:09
door DionHPT
Knipperend CE lampje is missfire!

Dit kan door veel zaken komen. Maar bougies en DI lijken hier de voornaamste veroorzaker van.

slechte DI heeft ook zijn weerslag op verbruik, doordat de DI 'warrige' signalen terug geeft aan de motorcomputer wordt er soms gedacht dat er pingel is. Hierdoor wordt er meer benzine in gespoten. Dit is goed te zien aan je Ioff op de OpenSID (waarvoor hier een handige link: https://saabinfo.se/en/general/opensid/)

Natuurlijk is een Saab nooit zuinig maar wat wel blijkt is dat er zelfs met dezelfde software veel verschil in de verschillende auto's zit! Debet daar aan is hoofdzakelijk gebruik maar ook staat van de volgende onderdelen:

- Luchtmassameter
- DI & Bougies
- Lambda sonde
- Eventuele luchtlekkages
- Compressie

Ik kijk met alle plezier nog even een keer naar je auto Daniel om het e.e.a uit te sluiten.

@Reino

Een stage 1 B235R draait ongeveer 1240 MGC in het midden gebied.

@Veenaalt

Hopelijk kunnen we over een week of wat eindelijk die gekke LPG installatie goed afgesteld krijgen want die moet echt beter dan 1 op 9!

Re: 12L/ 100km.

Geplaatst: vr 01 mar, 2019 0:05
door daniel 9-3
Hey ik was dit topic een beetje uit het oog verloren .

@Dion, het zou mooi zijn om even een keer wat af te spreken. En dingen na te kijken.
De bougies heb ik onlangs vervangen.
En de di is door de vorige eigenaar ook al eens vervangen. ( ik zal eens in de papieren duiken bij hoeveel km dit was)

Laatst ff van wierden op en neer naar Puttershoek geweest.
Dan loopt de auto best netjes 1 op 11 met de cruise op 130.
Het zijn de korte stukjes die er enorm hart in hakken qua verbruik.

Ik ga binnenkort eerst maar eens een aantal dingen aanpakken mbt tot de vet bende onder de kap. Voor een poosje terug was er een leiding van de stuurbekrachtiging geknapt.
Daar krijg je echt een bende van