Hey,
Ik heb ook lang een hoog verbruik gehad met mijn 9-5 aero. Gemiddeld in stadsverkeer gaf de boordcomputer tussen de 12l tot 14l op 100km aan.
Ook bij stevig optrekken ging het CE lampje branden. Het vermogen viel dan ook telkens terug.
In stilstand met voet op de rem draaide de motor ook niet soepel, maar met veel schokken.
Aan de hand van dit forum heb ik dan de meest voor de hand liggende zaken vervangen.
Lambda sondes
BDP sensor
DI-cassette
Bougies
Vacuumslangen en EVAP-klepjes
Luchtmassameter werd nog niet vervangen.
Na deze vervanging is het flikkerende CE-lampje niet meer teruggekomen. Kan wel niet zeggen hoe of wat.
Daarna heb ik nog een sportluchtfilter geplaatst, die ik recent door een gewone filter heb vervangen om het verschil te voelen.
Door de sportluchtfilter draaide de motor wel soepeler bij stilstand met voet op de rem.
Met een gewone luchtfilter is dit er terug, maar schakelt de automaat dan weer beter, er zit minder slip op.
Onlangs heeft mijn brandstofpomp het begeven tijdens de vakantie en werd vervangen.
Het verbruik is daarna spectaculair gedaald, naar een meer aanvaardbaar niveau.
Tijdens onze laatst vakantie heb ik er op gelet icm verschillende brandstoffen.
Verbruik op snelweg +-120km/h
E95: +- 9l op 100km
E98: +- 8l op 100km
Aral Ultimate 102: 7l op 100 km
Ik kan enkel niet verklaren waarom het vervangen van de brandstofpomp zo'n grote invloed heeft op het verbruik.
Momenteel 214000 km gereden.