De Zweedse Zweedse

1997-2010
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door reiernumans » wo 27 nov, 2019 20:50

Je kan overwegen dat torsiearmpje van een diesel te gebruiken, die hebben wat steviger rubber dan standaard op de benzine uitvoeringen. Powerflex busje zou ik niet doen, lijkt vaak wat resonantie door te geven in de cabine.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Gele aero » wo 27 nov, 2019 21:31

Goede tip! En PU daar is voor mij geen optie. Hutchinson was origineel toch?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door reiernumans » wo 27 nov, 2019 21:38

Géén idee.. Als je die voor een diesel pakt, let er wel op dat ze versnellingsbak specifiek zijn (hand of automaat)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Gele aero » wo 27 nov, 2019 21:41

Zat al te zoeken en die verstevigde versie is er alleen voor automaat, de handbakken lijken allemaal hetzelfde typenummer te hebben (5230685).
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Steve-O » do 28 nov, 2019 1:03

Heb bij mijn 2.0 net een blauwe PU-bus in het ronde gat en de rode PU (dieselversie) in het meer vierkante gat in die torsiearm gemonteerd. Bevalt tot nog toe goed. Vandaag viel me wel op dat de motor nu soms in de auto meer klinkt als een 2.3 . Zou de 2.3 standaard al hardere rubbers hebben op die plek?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Gele aero » do 28 nov, 2019 10:48

Heb net in de EPC zitten neuzen en er is voor de handbak maar 1 soort gemaakt en voor de automaat dus een type voor benzine en een type voor diesel. Door de jaren heen is er voor de handbak ook maar 1 onderdeelnummer gehanteerd (Vanaf 2001 dan). Dus geen idee waardoor jouw auto nu meer als een 2.3 klinkt...
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Tjøørd » do 28 nov, 2019 10:50

Ik heb ook zo'n PU ding op die plek en dat resoneert/trilt inderdaad behoorlijk. Een 2.3 loopt ook wat rauwer, kan er misschien wat op lijken. Ik ga in ieder geval ook zo'n Diesel versie monteren want van PU is echt niet comfortabel.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Gele aero » do 12 dec, 2019 20:15

Gisteren tussendoor even de andere fuseekogel vervangen. Toch een relatief eenvoudig klusje. En het was blijkbaar hoog nodig, want ik heb er iets heel irritants mee opgelost. Het stuur stond bij rechtuit rijden namelijk behoorlijk schuin. Dacht dat het een kwestie van uitlijnen zou zijn, maar was daar nog niet aan toegekomen. Maar tot mijn grote verbazing constateerde ik na 20km op de snelweg vandaag dat ik mijn stuur kaarsrecht hield en niet de linker vangrail in vloog maar gewoon keurig rechtuit reed! Weer zo'n klusje met heel weinig inspanning en weinig middelen (2 fuseekogels samen waren iets van 20 tientjes, alhoewel andere merken) maar met een heel groot resultaat. Stuurt ook weer net wat beter en opvallend genoeg is ook een hoop van het gekloenk geluid/gevoel dat ik eerst hoorde nu weg. Was ook niet al te erg maar net van die kleine geluidjes/gevoeltjes die de perfectionist er niet in wil hebben. Dacht dat het het subframe was, maar misschien is dat toch in betere staat dan vermoed.
Ergo: die fuseekogels vervangen kan absoluut geen kwaad!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 565
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Killercave86 » vr 13 dec, 2019 0:05

🤔 20 tientjes is best veel 😜

Haha maar Nice zulke klusje geven altijd voldoening 💪🏻👌🏻
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Gele aero » ma 23 dec, 2019 16:00

Had me voorgenomen nou eens een tijdje niets te doen, maar één Xenon-lamp werd opeens roze nadat ik de lamp al zo vond trillen. Gisteren dus maar de methode gedaan met de accubak en LMM verwijderen, ging prima!
Gelijk de torsie-steun vervangen van de bak, want je kunt dan vrij goed bij de bovenste drie bouten van die steun waar hij inhangt. Was wel nodig zeg, er zaten toch behoorlijke scheurtjes in en met de minste moeite druk je het grote vierkante rubber uit de steun. Al zit die nieuwe ook niet super strak vast (hutchinson). Vervangen is zeer eenvoudig en de moeite waard, want de auto schakelt nu weer net wat preciezer.

Plaatje bij het praatje:


Afbeelding

Afbeelding
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door veenaalt » ma 23 dec, 2019 19:21

Ik heb deze vervangen door een pu ding.
Zat daarvoor ook aardig los dat rubber.
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Tjøørd » ma 23 dec, 2019 21:21

Ik ook, maar dat dreunt als een gek. Ga nu een diesel versie monteren..
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Gele aero » ma 23 dec, 2019 21:27

Ja die berichten had ik ook gelezen dus toch maar voor een originele gegaan. Hutchinson was leverancier voor de meeste motorsteunen dus ik gok ook deze. Trillingen en dreunen heb ik in ieder geval geen last van!
Verschil met diesel versie is er alleen bij de automaat kwam ik achter, maar jij (Tjøørd) hebt wellicht een automaat!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Tjøørd » ma 23 dec, 2019 21:31

Klopt! Sorry voor de dwarsstraat 8)
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse: Getuned

Bericht door Gele aero » di 31 dec, 2019 12:22

Op het randje van het jaar heeft de 9-5 toch weer een mooie prestatie neergezet! Toch een kleine 40.000 in een jaar, dan valt het onderhoud nog wel mee!


Afbeelding

Afbeelding
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie