Dame Edna Het demonteren begint zaterdag. Slotje aub.

1997-2010
Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door daniel 9-3 » vr 18 okt, 2019 10:00

DionHPT schreef:Ben erg benieuwd wat de Euro95 setting uithaalt op jou auto op de bank!

Hopelijk is hij helemaal up to the task :)
Daar hoop ik wel op. En anders heb ik een mooi startpunt om op verder te gaan.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 14:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door Koert » ma 18 nov, 2019 20:49

Ik had vorig jaar met m'n aero ook een airco lek links voor. Misschien heb je t zelfde, helaas niet zo goed te zien. Er lopen daar 2 leidingen van links naar rechts over het subframe (vlak achter de radiateur). Ook automaat olie leidingen lopen daar. Ze worden normaal met plastic clipjes op de plek gehouden maar bij mij lag er 1 leiding los. Deze heeft tegen de andere leidingen liggen rammelen en is vervolgens doorgesleten op het alu (!). Nieuwe leiding heb ik ter bescherming voorzien van een stukje opengesneden slang en vastgezet met een tywrap.

Mn vorige 9-5 had trouwens ook een los liggende leiding op die plek. Daar was ik gelukkig op tijd bij met de tywrap oplossing.
900 T16S airflow 1990
9-5 Aero Estate 2005
9-5 2.3t SE Estate 2000 (ex)

SAAB = Rijden met een glimlach

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door daniel 9-3 » zo 22 dec, 2019 22:07

Naar aanleiding van de vermogensbankmeeting en de wat tegenvallende resultaten 230pk Ipv 280,heb ik mijn lmm en di vervangen dit zorgde wel voor wat soepeler rijdende auto maar niet direct weer in top staat. Dus vandaag nieuwe di cassette gemonteerd met Bosch r6 bougies. Ik had liever ngk gehad helaas was dat niet zo snel voor handen bij vrezen en deze Bosch zou hetzelfde moeten zijn warmtegraad etc.

Ik moet zeggen het lijkt allemaal weer netjes te lopen. Geen haperingen of misfires. Ondertussen een afspraak gemaakt bij Saab service oost die gaat in januari de airco,kleine olie lekkage (aan de multiriem kant)repareren en de Saab weer voorzien van een jaartje apk.

Met de nieuwe lmm , di en bougies lijkt de Saab het weer goed te doen. Maar of ik al weer aan de 280 pk zit betwijfel ik.

Ik twijfel over verdere upgrades omdat het onze dailydriver is. Dus ik houd het wel graag betrouwbaar aan de andere kant jeukt het behoorlijk om nog sneller te gaan.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6825
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door Gele aero » zo 22 dec, 2019 22:12

Ik zou toch snel die bougies weer vervangen door ngk, geloof dat sommige geen garantie geven op de di als je geen ngk hebt gemonteerd en sowieso loopt de motor er beter op. Maar wel fijn dat het nu beter loopt! Heb nu zelf ook 270pk, maar voelt idd aan als minder. Denk dat het komt door de opbouw en dat het gewoon zonder al te lomp gevoel gaat maar de auto toch ongemerkt heel snel is. Vermogen komt bij mij wel redelijk hoog in de toeren echt vrij, wellicht bij jou ook?!?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door DionHPT » zo 22 dec, 2019 22:17

Gewoon nog een keer nakijken zoals gezegd.

280 pk met een euro 95 setting ga je niet halen, kan me ook niet direct herinneren dat ik dat gezegd heb. Op Euro95 mag je blij zijn tussen de 260 en 270 pk te halen.
Je hebt eigenlijk voor die laatste pk's heel veel voorontsteking nodig die je nooit gaat draaien op 95.

Overigens moet zon ding vanuit onderuit meteen oppakken bij 2200 a 2300 toeren. Alleen vermogen voel je vaak heftiger dan koppel.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door daniel 9-3 » zo 22 dec, 2019 22:23

Gele aero schreef:Ik zou toch snel die bougies weer vervangen door ngk, geloof dat sommige geen garantie geven op de di als je geen ngk hebt gemonteerd en sowieso loopt de motor er beter op. Maar wel fijn dat het nu beter loopt! Heb nu zelf ook 270pk, maar voelt idd aan als minder. Denk dat het komt door de opbouw en dat het gewoon zonder al te lomp gevoel gaat maar de auto toch ongemerkt heel snel is. Vermogen komt bij mij wel redelijk hoog in de toeren echt vrij, wellicht bij jou ook?!?

Er zaten ngk’s in ongeveer 10k oud.
Er staat alleen op de di dat je er nieuwe bougies in moet doen wanneer je de di vervangt. Dat heb ik dus maar gedaan.

Ja het vermogen tot 3k toeren is niet indrukwekkend. Daarna gebeurt er meer.
Ik heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal.
Dit is m’n eerste Saab 9-5 en de auto hiervoor was een v40 D4.
Mijn zwager heeft een s60 2.5 v5 die was altijd net iets sneller dan mij maar ja met de vermogensbankmeeting kwam ik ook niet verder dan 236pk.
Vergelijken met de v60 wordt het voorlopig ook niet.

saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door daniel 9-3 » zo 22 dec, 2019 23:17

DionHPT schreef:Gewoon nog een keer nakijken zoals gezegd.

280 pk met een euro 95 setting ga je niet halen, kan me ook niet direct herinneren dat ik dat gezegd heb. Op Euro95 mag je blij zijn tussen de 260 en 270 pk te halen.
Je hebt eigenlijk voor die laatste pk's heel veel voorontsteking nodig die je nooit gaat draaien op 95.

Overigens moet zon ding vanuit onderuit meteen oppakken bij 2200 a 2300 toeren. Alleen vermogen voel je vaak heftiger dan koppel.

260 zou er standaard in moeten zitten (191kw =259,... pk)
De 280 zou volgens jou wel haalbaar zijn, tenminste daar hebben we destijds wel over gemaild alleen was een 95 setting verstandiger aangezien mijn vrouw er zeer waarschijnlijk gewoon 95 in gooit, iets met macht der gewoonte en prijs van de euro 98.
Afijn met 270 in de Aero zou ik ook tevreden kunnen zijn.
Al lonkt een 3inch dp wel met een grotere intercooler, tenminste dat lijken me de eerste logische stappen.


saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door DionHPT » vr 27 dec, 2019 23:43

Met 98 zeker haalbaar

Overigens moet ik de eerste 260 pk DE nog meer dan 240 pk zien doen. Origineel dan.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3611
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door Tubbe » za 28 dec, 2019 21:48

@dion: waarom halen de DE’s Aero dat naar jouw idee dan niet?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door daniel 9-3 » za 28 dec, 2019 22:16

Dat is toch nog wel eens te bekijken. Een stock D E aero op een test bank gooien, uiteraard wel een moet niet al teveel KM’s en goed gezond blok.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door DionHPT » zo 29 dec, 2019 10:34

Tubbe schreef:
za 28 dec, 2019 21:48
@dion: waarom halen de DE’s Aero dat naar jouw idee dan niet?
Voor het rijgevoel: rij maar eens back to back met een 2000 Aero, 2002 Aero en dan een 2006 Aero. Dan zal je het gevoel ook wel meer onderschrijven denk ik.

Je zult merken dat ondanks de grotere cobra en dergelijke juist het koppel onderin minder is. Waar je bijvoorbeeld bij een 2000 Aero met een stage 1 prima wegkomt met de stock boostmap is een 2006-2009 boostmap erg typisch en overshoot vrij vaak. Dit zorgt weer voor negatieve adaptie en dat is weer vaak een reden dat ze hun vermogen niet halen. Ook is de ontsteking van deze latere bouwjaren veel kritischer, on a side note.

Ik denk dat de standaard boostmap van de 2006-2009 gewoon niet helemaal past bij de auto's die er nu rond rijden of misschien is het juist de king cobra die voor rare effecten zorgt, ik heb in ieder geval voor mijn stage 1 een totaal andere boostmap gemaakt. Tevens heb ik het idee/gevoel dat de short nose turbo veel gevoeliger is voor een lagere of hogere basisdruk for some reason.

@Tubbe, ik zal weleens ergens een dynosheetje uploaden. Ik had er niet al te lange tijd geleden 2 op de bank met een voor en na meting. Allebei met netjes 98 in de tank. Een voor stage 1 en een andere voor stage 3, met de hardware er al op (buiten FPR). De originele deed 238 pk & 372 nm.

Nogmaals het nadeel is dat we hier op het SF altijd te maken hebben met gebruikte auto's. Dat maakt dat je veel meer variabele hebt dan software alleen.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door daniel 9-3 » zo 29 dec, 2019 14:54

@Dion

Heb je ook een testbank beschikbaar?
Dat zou je werk een stuk inzichtelijker maken.
Lijkt me erg mooi werken voor jezelf en voor de klant. Aan de hand van een vermogens kromme en andere gemeten data, kan je ook beter zien of er in de hardware of software aanpassingen gedaan moeten worden.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3611
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door Tubbe » zo 29 dec, 2019 22:08

Die gevoeligheid voor ontsteking bij DE’s moet toch bijna met de aangepaste hardware setup te maken hebben? Dus ofwel wijzigingen aan het blok (dus turbo, snorkel of cobra) danwel de manier van in de auto liggen agv gewijzigde neus bijvoorbeeld. Of is er meer gewijzigd...
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door DionHPT » wo 08 jan, 2020 19:20

@Tubbe emissie eisen en dergelijke.

@Daniel ja hoor, als je dat wil. Momenteel zijn ze daar een nieuwe bank aan het plaatsen, 4wd ipv 2wd. Maar meten of afstellen op de bank is geen enkel probleem, probleem is meer dat de meerprijs die daar aan hangt meestal door mensen niet betaald wil worden.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Daniel’s Dame Edna. Aircoleiding gesprongen?

Bericht door daniel 9-3 » wo 08 jan, 2020 20:14

Ik weet niet wat de kosten zijn.
Het lijkt me dat wanneer er random dingen worden vervangen omdat de hardware zeer waarschijnlijk niet goed is, en je kan het uitsluiten met behulp van een testbank dat het nog wel snel terugverdiend is.

saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Plaats reactie