Aanstaande maandag een proefrit....

1997-2010
TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door TubaManiak » ma 11 jun, 2018 13:09

2003 Aero estate automaat met nu net 250.000 en 167.000 bij aankoop. Al van alles beleefd wat het leven spannend houdt. Defecte dynamo. Lekke airco interieur convertor. Lekke waterpomp. Lekke 3-weg klep bij schutbord. Xenon lampen. Versleten accu, banden, remschijven, remblokken, bougies. Vervangen distributieketting. Vervangen multi-riem. Vervangen ramenwisser mechaniek. Interieurfilter, oliefilter, olie, brandstoffilter, klepje sproeiwater tank. Kapotte centrale asbak. Kappotte centrale bekerhouder. Kapot zij-plastic-rand aan de bestuurdersstoel. Defect Kenwood touchscreen headunit. Verroeste motorkap onderrrand. En uiteraard diverse kapotte lampjes in dashboard. Maar bijna alles is aangepakt. De headunit is ronduit een probleem bij gebrek aan reparatiemogelijkheden, tweedehands of nieuwe old-stock units.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 733
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door Dabutcha76 » ma 11 jun, 2018 14:27

Geen DI? :)
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door TubaManiak » ma 11 jun, 2018 14:37

Nee, tot nu toe niet ! Wel natuurlijk voor aankoop het carter laten lichten voor BS controle. En de bak al diverse keren (gedeeltelijk natuurlijk) van verse olie voorzien bij opvolgende onderhoudsbeurten.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 733
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door Dabutcha76 » ma 11 jun, 2018 15:01

Nou moet ik overigens wel zeggen dat veel van de aangestipte dingen naar mijn idee niet heel raar zijn voor een auto van 10+ jaar en > 200.000 kilometers. Ik reserveer persoonlijk gewoon een beetje extra per maand bij iedere verjaardag van de auto, juist omdat ik weet dat er van dat soort klein spul bijkomt naar mate leeftijd en kilometrage vorderen.

Bij de 900NG doe ik redelijk wat dingetjes zelf, dat helpt ook wel fors voor de kosten (pas mijn tweede alarmschakelaar gesneuveld, eerste kostte me ~60 euro bij een garage inclusief arbeidsloon, de tweede 5 euro inkoop (gebruikt) en nog geen 20 minuten zelf 'sleutelen' na 5 minuten kijken op Youtube. Volgende keer lukt het me in 5 minuten ;-))
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door Gele aero » ma 11 jun, 2018 16:54

Die alarmschakelaar moet ik ook vervangen, zag dat deze nieuw idd 47 euro kost... Nou dan maar even naar de sloop! 8) Zo houd je het leuk én betaalbaar.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door Mariacci » vr 15 jun, 2018 10:11

TubaManiak schreef:
ma 11 jun, 2018 13:09
2003 Aero estate automaat met nu net 250.000 en 167.000 bij aankoop. Al van alles beleefd wat het leven spannend houdt. Defecte dynamo. Lekke airco interieur convertor. Lekke waterpomp. Lekke 3-weg klep bij schutbord. Xenon lampen. Versleten accu, banden, remschijven, remblokken, bougies. Vervangen distributieketting. Vervangen multi-riem. Vervangen ramenwisser mechaniek. Interieurfilter, oliefilter, olie, brandstoffilter, klepje sproeiwater tank. Kapotte centrale asbak. Kappotte centrale bekerhouder. Kapot zij-plastic-rand aan de bestuurdersstoel. Defect Kenwood touchscreen headunit. Verroeste motorkap onderrrand. En uiteraard diverse kapotte lampjes in dashboard. Maar bijna alles is aangepakt. De headunit is ronduit een probleem bij gebrek aan reparatiemogelijkheden, tweedehands of nieuwe old-stock units.
grappig. my2004 aero estate automaat met nu 249.000 en 138.000 bij aankoop. Redelijk vergelijkbaar dus.

Defecte dynamo. - check
Lekke airco interieur convertor. - niet
Lekke waterpomp. - niet
Lekke 3-weg klep bij schutbord. - check
Xenon lampen. - check
Versleten accu, - check
banden, - check
remschijven, -check
remblokken, - check
bougies. - check
Vervangen distributieketting. - niet
Vervangen multi-riem. - check
Vervangen ramenwisser mechaniek. - niet
Interieurfilter, - check
oliefilter, -check
olie, -check
brandstoffilter, -check
klepje sproeiwater tank. -check
Kapotte centrale asbak. - check
Kappotte centrale bekerhouder. - niet
Kapot zij-plastic-rand aan de bestuurdersstoel. - niet
Defect Kenwood touchscreen headunit. - heb ik niet
Verroeste motorkap onderrrand. - niet
En uiteraard diverse kapotte lampjes in dashboard. - check

plus wat andere zaken zoals:
schokdempers
bdp
di cassette

Maar goed zo klinkt het als heel veel in een opsomming, maar het meeste is natuurlijk gewoon regulier onderhoud (olie, bougies, filters, multiriem, schijven, blokken, waterpomp, lampen, banden, accu.) Dat maakt het niet goedkoop, maar het is wel normaal in te calculeren.

Ik kwam zelf uit met 20-25k per jaar en 1500 euro onderhoud incl (premium) banden.
900 classic 5-deurs / 9-5NG
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door TubaManiak » vr 15 jun, 2018 11:10

Ja en er was bij aankoop nog wel meer defect, maar dat is door de garage keurig opgelost. De achterklep lekte, de alarmhoorn was niet jofel maar is vervangen, de achterbank verwarming deed niets. Dat bleek gewoon een losse steker te zijn. Er zaten hammer-nail velgen op. Die vind ik spuug lelijk. Dat toen vervangen door 5 spaaks 16" en dit seizoen door 17" Klingons, die ik wel mooi vind.

Ik tel tegenwoordig maar niet meer op wat het onderhoud en vervanging allemaal kost. Want dan wordt ik alsnog depressief. Het comfort, de veiligheid en de lol zijn het waard tot nu toe. En het is een beste hap uit het budget..... Afgelopen woensdag een 3" volledige Abbott racing uitlaat gemonteerd. De oude, orignele was her en der bijna verrot. Dan moet je wat. Want origineel was dubbel zo duur. Maar met het lawaai nu bij 130 km/u rond 3000 toeren ben ik niet blij. Daarom ga ik nog eens kijken naar andere demping zodat het geluid iets minder bruut wordt. De trekkracht mag blijven :-) Er kwam ook naar boven dat de turbo bezig is te sterven, want er ontstaat zo nu en dan een blauw wolkje aan de achterkant. Niet goed. Moet dus ook vervangen.

De lampeglazen van de achterlichten hebben ook al eens losgelaten en zijn met kit weer vastgelijmd. Er zaten her en der deuken in de auto. Die zijn er vorig jaar zoveel mogelijk uitgetrokken. Dat ziet er nu goed uit. De koplampen zijn geschuurd en opnieuw in de coating gezet. Er staat me momenteel niet meer in het geheugen gegrift, maar er zal vast meer zijn gebeurd. Ik zal nog eens in de oude rekeningen kijken.

Leuk dat je +- dezelfde ervaringen hebt.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door 9323 » vr 15 jun, 2018 11:28

Er is wat voor te zeggen denk ik om een auto met een wat hogere kmstand te kopen. Mits goed onderhouden natuurlijk. Dan is de kans namelijk aanwezig dat veel zaken al een keer zijn vervangen.

Ik heb mijn auto gekocht met 300.000km op de teller. In de loop der jaren is er (naast regulier onderhoud) onder meer het volgende aan gedaan:
- distributie
- dynamo
- brandstofpomp
- ABS-unit
- leidingen stuurbekrachtiging
- kachelklep
- turbo
- uitlaat
- DI
- BDP

Allemaal zaken die regelmatig langskomen bij de 9-5 en die flink in de kosten kunnen lopen. Zaken als turbo en distributie komen vaak rond de 200k langs, dus je kunt flink op je neus kijken als je een auto met bescheiden kilometrage hebt gekocht en denkt jaren vooruit te kunnen.

Ikzelf heb de startmotor en de radiateur nog moeten vervangen. Het meeste geld gaat echter in het onderstel zitten - dat was nog niet aan de beurt geweest. Ook daar kun je aardig wat geld aan kwijt zijn. Maar zoals Sapphire al zei hangt het er ook vanaf hoe goed je je auto wilt hebben. Ik ben bv allergisch voor uitgewoonde onderstellen :-)

Kortom: liever een auto met hoge kmstand en aantoonbaar goed onderhoud, dan eentje met weinig kilometers waarbij alle failure items nog aan de beurt gaan komen.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door Marc_B204 » ma 18 jun, 2018 11:18

Distributie al na 2 ton? Ik hoop dat dat niet waar is of in elk geval zelden voorkomt.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door TubaManiak » ma 18 jun, 2018 12:00

Ach, erg spannend is het niet, de distributieketting vervangen. Mits je een deelbare ketting hebt zijn ze aan elkaar te knopen en trekt men de oude er met de nieuwe uit. Sluitschakel erop en klaar is Clara. Tenminste, wat ik ervan heb begrepen.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door Henk-Jan » ma 18 jun, 2018 13:36

Marc_B204 schreef:
ma 18 jun, 2018 11:18
Distributie al na 2 ton? Ik hoop dat dat niet waar is of in elk geval zelden voorkomt.
Check, bij 220dkm de hele RamBam vervangen, inclusief gebeuren voor de balansassen, spanner, tandwielen, etc. Offertes gingen uit van 8.5 tot zelfs 15 uur werk (door de minder ervaren garages). Alleen een ketting vervangen is leuk, maar als de spanner niet meer goed is en de tandwielen al zijn versleten, blijf je bezig met kettingen vervangen...
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door Marc_B204 » ma 18 jun, 2018 13:50

Treurig. Zou veel langer mee moeten kunnen gaan.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door RoelandV » ma 18 jun, 2018 19:28

De Saab in Urk staat intussen nog steeds op een nieuw baasje te wachten:

Afbeelding
Keep on smiling!

joost_010
Geregistreerd lid
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 jan, 2010 14:34
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door joost_010 » za 23 jun, 2018 9:53

RoelandV schreef:
ma 18 jun, 2018 19:28
De Saab in Urk staat intussen nog steeds op een nieuw baasje te wachten:

Afbeelding
Inderdaad! Ik wacht nog steeds op een belletje dat de auto klaar staat voor een proefrit...

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Aanstaande maandag een proefrit....

Bericht door RoelandV » za 23 jun, 2018 10:36

Heb even gebeld voor je. Proefrit is niet mogelijk want de auto staat "sinds een week" in de werkplaats
vanwege een defecte stuurbekrachtigingsleiding. "Ja hoor, u mag volgende week wel terugbellen."
Kijk dát vind ik nou sympathiek.... :D
Keep on smiling!

Plaats reactie