Motorrevisie

1997-2010
Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 80
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30

Motorrevisie

Bericht door woes » di 15 mei, 2018 17:22

Voor mijn rode 9-5 is het moment (helaas) daar, deze moet een motorrevisie. Deels vanwege te hoog olieverbruik en deels omdat ik hogere vermogens (veilig) wil kunnen draaien.

Een zuigerkitset van Wossner (eerste overmaat) is onderweg. Ik ga de motor zelf uitbouwen en inbouwen. Mijn vraag is: wat is wijsheid om allemaal mee te nemen tijdens de revisie?

Ik laat de kop ook reviseren, moet ik nog specifiek ergens naar vragen? Klepzetels, geleiders, kleppen slijpen, that's it (vlakken)?

Onderblok: boren, honen, nieuwe drijfstanglagers (?), distributie compleet.

Verder wellicht belangrijk: ook de koppeling (uit voorzorg) vervangen?

Ik hoor graag wat de do's en don'ts zijn. Tevens aan wat voor prijzen ik normaliter moet denken voor de werkzaamheden.
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 316
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Motorrevisie

Bericht door App1 » di 15 mei, 2018 18:07


Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 80
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30

Re: Motorrevisie

Bericht door woes » di 15 mei, 2018 18:34

Mooi prijzenoverzicht, dankje. Wat is de regel van wat er ongeveer allemaal vervangen mag / moet worden?
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 925
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Motorrevisie

Bericht door Motolab » di 15 mei, 2018 20:38

Revisie van een motorblok houdt in ALLES terugbrengen naar een staat zijnde binnen de fabrieks aflever tolerantie's (geld natuurlijk voor alles wat gereviseerd wordt).

Op zich is dat dus werkplaatshandboek (of de databank waar dat in staat) raadplegen en elk onderdeel meten.

Pas dan weet je wat vervangen moet worden en wat niet...

Daar is geen vast staand lijstje voor... Veel kun je wel "raden" natuurlijk..

En veel heb je al genoemd.. Echter een vraagteken bij drijfstang lagers vervangen....?

Drijfstang heeft 2 lagers, big-end en small end...
Big-end sowieso vervangen ook al meet je die nog correct, small end moet je sowieso ook meten omdat je nieuwe pistonpennen krijgt bij je nieuwe zuigers... Soms kun je te ruimen, soms vervangen (en dan soms nog ruimen)

Krukas zou je kunnen laten blue-printen, zodat je zekerweet dat er nergen haarscheuren en potentiele breukpunten in zijn ontstaan.. Recht is, etc. etc. Als hij nog goed is qua rondingen op big-end "pennen" zo laten, is hij on rond en geslepen moet worden... Ik houd persoonlijk niet van geslepen krukken, te veel ellende mee gezien, mijn advies, probeer een goede in std maat te vinden..

Maar als je zover gaat als nieuwe zuigers en kop revisie, dan gewoon alles meten en vervangen indien slijtage geconstateerd, geen short cut's
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 316
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Motorrevisie

Bericht door App1 » di 15 mei, 2018 21:24

Boren voor je zuigers, nwe lagers, klepgeleiders en distributie ben je al een heel eind wil je het en beetje betaalbaar houden.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12500
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Motorrevisie

Bericht door ReinO » wo 16 mei, 2018 7:31

dat uitboren en honen heb ik nog niet gezien op onze blokken.
wanneer het hoonpatroon er nog in zit wat wil je dan uitboren en honen?

wel handig:
- keerringsets aan beide kanten van de kruk
- waterpomp
- o ringen careterpanpijpje
- koppelingsplaat checken
- deksels goed kitten
suc6
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 28214
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Motorrevisie

Bericht door Sapphire » wo 16 mei, 2018 13:37

ReinO schreef:
wo 16 mei, 2018 7:31
dat uitboren en honen heb ik nog niet gezien op onze blokken.
wanneer het hoonpatroon er nog in zit wat wil je dan uitboren en honen?
Bij nieuwe zuigerveren is (opnieuw) honen wel zo verstandig. Aangezien de TS Wossner zuigers gaat plaatsen lijkt me dat er ook nieuwe veren in komen. Nog liever zou ik eerste overmaat zuigers pakken, waarbij je het blok boort naar deze specifieke set zuigers (vaak kom je dan aan 4 verschillende boormaten).
9000, what else?

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 316
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Motorrevisie

Bericht door App1 » wo 16 mei, 2018 13:46

woes schreef:
di 15 mei, 2018 17:22
V.

Een zuigerkitset van Wossner (eerste overmaat) is onderweg.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 925
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Locatie: Sleen
Contacteer:

Re: Motorrevisie

Bericht door Motolab » wo 16 mei, 2018 23:03

Sapphire schreef:
wo 16 mei, 2018 13:37
Bij nieuwe zuigerveren is (opnieuw) honen wel zo verstandig.
Dat is nog voorzichtig uitgedrukt... Moet gewoon, anders lopen ze nooit op elkaar in

De hoonsporen zoals Rein die noemt, zijn "sporen" en niet meer... Een fractie van wat moet igv nieuwe veren. Je moet altijd tenminste "de spiegel" breken tgv goed inlopen van de nieuwe veren..

Goed deze reactie tbv de archief functie, verder non discussie, TS heeft overmaten besteld dus wordt er sowieso geboord en gehoned...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 28214
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Motorrevisie

Bericht door Sapphire » do 17 mei, 2018 2:11

Je hebt gelijk hoor maar als je binnen het forum kijkt worden er veel (zoals ik het noem) "halve revisies" gedaan. Op zich niets mis mee, zolang men niet pretendeert dat het net zo duurzaam is als een volledige revisie/nieuw blok. Vaak kan je op zo'n manier weer een flinke tijd vooruit tegen relatief lage kosten.
9000, what else?

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12500
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Motorrevisie

Bericht door ReinO » do 17 mei, 2018 8:06

nuttige discussie natuurlijk. ik ging uit van dezelfde zuigers en heb zelf nog niet nieuwe -overmaatse- gewerkt.
Qua kosten scheelt het nogal wat natuurlijk.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 80
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30

Re: Motorrevisie

Bericht door woes » do 17 mei, 2018 13:37

Het scheelt tot in zoverre in de kosten dat als je blok open ligt, je kan zien of er geen beschadigingen zijn aan de wand of bijvoorbeeld een stootrand die niet meer weg te honen is. Dan heb je geen overmaat nodig. Althans dat is mij verteld door de revisieman. Het kost me nu dus 4x boren (net gelezen in de link hierboven dat dat ong 25 euro per cilinder is).

Het blok is nog niet open. Ik wil veilig boven de 300pk kunnen komen vanwege de 19T + injectoren + 3" met een lekker smeuïge mapping. Vandaar mijn aankoop van Wossners. Omdat Wossners nou eenmaal niet gratis zijn (en niet snel leverbaar naar mijn weten), heb ik eerste overmaat besteld. Zo zit ik altijd goed. Het draaiende gedeelte (krukas en drijfstangen) lijken allemaal nog 'goed', maar ik zal dat op laten meten, of beter nog: de lagerschalen op laten meten.

De kop is dus vlakken, nieuwe klepgeleiders, nieuwe klepseals, inslijpen van de kleppen? De klepstoters (hydraulisch) hoeven niet?

Onderblok nieuwe ketting, nieuwe big-end lagers van de drijfstangen (of ook van de krukas?), waterpomp, keerringen van de krukas L+R, boren+honen? Om het allemaal toch nog enigszins betaalbaar te houden?

Als ik straks aan de gang ben, zal ik wel wat foto's maken in mijn eigen topic.
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12500
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Motorrevisie

Bericht door ReinO » do 17 mei, 2018 13:49

ik heb de krukas laten meten op rechtheid -was goedkoop-.
idd die eindringen van de krukas ook, het revisiebedrijf adviseert ook hoor.
dus dat komt goed.

zo deed ik het ook: cyl. wand beoordelen op beschadigingen en als alles goed is alleen zuigerverensetje er op.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5248
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Locatie: Pijnacker

Re: Motorrevisie

Bericht door AlexJ » do 17 mei, 2018 15:03

hoeveel vermogen wil je gaan draaien met de 19t?
En dan écht vermogen gemeten op een goede bank bedoel ik dan :-P+
Anders moet je namelijk ook even goed nadenken over je drijfstangen
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 80
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30

Re: Motorrevisie

Bericht door woes » do 17 mei, 2018 15:34

Volgens mij houden de 'internals' van een B235R het wel gezien bij 400+ pk. Daar ga ik nooit aan komen met m'n 19T'tje, ondanks dat ik hem al aardig vindt duwen. Qua koppeling zal 500nm ook de max zijn, tenzij ik die upgrade, maar het blijft wel onze familiebak...Dus woesGF moet er ook in kunnen rijden.
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

Plaats reactie