Pagina 1 van 3

Motor gaan vervangen...

Geplaatst: vr 19 jan, 2018 22:38
door DeHerf
Goede avond.
Ik heb de mogelijkheid om een 2001 SAAB 9-5 2.3 liter automaat met 125.000 km aan te schaffen.
Probleem motor is kapot waarschijnlijk een zuiger.
Ik heb nog een 2.3 liter blok staan met bijbehorende automaat maar van een 1996 SAAB 9000.
Vraag 1: pas de blok van een 9000 makkelijk op de 9-5.
Vraag 2. als ja wat is het beste, motor blok en automaat vervangen of alleen motorblok.
Vraag 3. Motor openen en alles gaan vervangen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr.

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: vr 19 jan, 2018 23:12
door werli
heey
antwoord 1-je kan van dat 9000 blok enkel het metalen gedeelte blok gebruiken icl de ingewanden de rest dient van jou 9-5 over gebouwd te worden
kop,distributie deksels ,vliegwiel, carter,... alles over bouwen; koppaking van een T5 gebruiken
en hiermee is vraag 2 en 3 ook beantwoord
mvg werner

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: zo 21 jan, 2018 22:45
door wouter1220
Fijne combi, 9000 onderblok met 9-5 kop. Maar hier zijn de meningen over verdeeld. :O:

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 0:32
door Motolab
wouter1220 schreef:Fijne combi, 9000 onderblok met 9-5 kop. Maar hier zijn de meningen over verdeeld. :O:
Huh? Volgens mij zijn daar niet veel afwijkende meningen over... Althans niet bij mensen die zelf echt kunnen sleutelen :D

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 16:22
door Marc_B204
Ik ga eens zoeken maar meen toch ook weleens gelezen te hebben dat het zeker geen per definitie probleemloze combinatie is. Ik zou nou toch ook weleens reacties van mensen willen lezen die zelf met zo'n combinatie rondrijden. B2x4 onderblok gecombineerd met B2x5 kop wordt vaak geopperd maar ik zou er best meer ervaringen over willen horen.Had Tanisha niet eens zo'n blok opgebouwd met vervolgens allerlei olielekkage problemen?

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 19:16
door Motolab
Marc_B204 schreef:Ik ga eens zoeken maar meen toch ook weleens gelezen te hebben dat het zeker geen per definitie probleemloze combinatie is. Ik zou nou toch ook weleens reacties van mensen willen lezen die zelf met zo'n combinatie rondrijden. B2x4 onderblok gecombineerd met B2x5 kop wordt vaak geopperd maar ik zou er best meer ervaringen over willen horen.Had Tanisha niet eens zo'n blok opgebouwd met vervolgens allerlei olielekkage problemen?
Gebruik ook eens de zoek term hybride op dit forum ;-)

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 20:33
door Marc_B204
@Motolab: da's nou echt een reactie waar je wat aan hebt. Van iemand die zich afficheert heel deskundig te zijn op het gebied van motortechniek (en dan vooral Saab) had ik toch wel iets anders verwacht. "Zoek eens op hybride....."Het is hier geen Toyota forum. Als je niks beters te melden hebt kun je je reacties beter achterwege laten.

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 20:48
door ReinO
is het 9000 onderblok hetzelfde als het T5 onderblok? Ik weet dat niet en heb dat nooit zelf aan de hand gehad.
Uiteraard wel het T5 onderblok en T7 kop, zelfs eens een T7 gkh op een T5 kop: niet doen... . teveel werk.
De eigenaar rijdt er met veel plezier mee rond maar weet niet hoeveel werk het was.

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 20:53
door Motolab
Marc_B204 schreef:@Motolab: da's nou echt een reactie waar je wat aan hebt. Van iemand die zich afficheert heel deskundig te zijn op het gebied van motortechniek (en dan vooral Saab) had ik toch wel iets anders verwacht. "Zoek eens op hybride....."Het is hier geen Toyota forum. Als je niks beters te melden hebt kun je je reacties beter achterwege laten.
Waar slaat dit nu op? Wat Idiote reactie zeg...Hybride is een term welke hier OOK vaker gebruikt wordt voor hybride opbouw van T5 shortblok met T7 kop en opbouw..

Jij wilde voorbeelden.. Lijkt mij de snelste wijze daar wat over te vinden: zoekfunctie..

Bijvoorbeeld naam gebruik: viewtopic.php?f=22&t=158812&p=1762291&h ... e#p1762291

J&d bouwt ook regelmatig die blokken op en gebruikt ook deze term..

Je kunt toch ook gewoon ff vragen wat ik bedoel? Ipv zo.. Echt raarrrr..

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 21:06
door wouter1220
Ik ben geen deskundige, alleen een gelukkige gebruiker van een hybride T5/T7 motor, opgebouwd door J&D.

Loopt als een kogel, niks op aan te merken en financieel misschien een van de betere opties, als je het vergelijkt met een gloednieuwe B235 als je deze ├╝berhaupt nog kan vinden.

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 21:07
door TimmieS
ReinO schreef:is het 9000 onderblok hetzelfde als het T5 onderblok? Ik weet dat niet en heb dat nooit zelf aan de hand gehad.
Uiteraard wel het T5 onderblok en T7 kop, zelfs eens een T7 gkh op een T5 kop: niet doen... . teveel werk.
De eigenaar rijdt er met veel plezier mee rond maar weet niet hoeveel werk het was.
Een T5 is leverbaar geweest in de 9000, 900NG en vroege 9-3's. Het onderblok van de 9000, 900NG en 9-3 is hetzelfde op de distributiedeksel na als ik me niet vergis. Carter pan is ook anders van de 9000 meen ik. Voor de rest zijn alle T5 blokken hetzelfde.

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 21:14
door Marc_B204
Jahoor, ik weet niet wat hybride is. Jouw reacties zijn soms ook redelik lomp dus ik voel me niet aangesproken. Ik vraag alleen om voorbeelden van ombouw naar gecombineerd B2x4/B2x5. \Wie in dat geval spreekt van T5/T7 geeft er blijk van geen verstand van zaken te hebben.

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 21:56
door Motolab
Marc_B204 schreef:Ik vraag alleen om voorbeelden van ombouw naar gecombineerd B2x4/B2x5. \Wie in dat geval spreekt van T5/T7 geeft er blijk van geen verstand van zaken te hebben.
Toch klopt het niet.... Elke B2x4 is niet zomaar om te bouwen naar het hybride concept met een b2x5 kop

De i is ook een B2x4 maar die zuigers hebben een te hoge compressie voor 1:1 ombouw, immers turbo versies hebben veel lagere compressie ivm het risico op kloppen wat weer lijd tot motorschade.

Om de passende shortblocks te duiden is het hier op het forum heel gebruikelijk om de T5 en T7 aanduiding te gebruiken in relatie tot hybride (wat overigens al een nederlands woord was voor dat er (deel) electrische auto concepten bestonden) opbouw, tbv sterkere motoren in onze Saabs..

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 22:13
door Marc_B204
Houd het dan zuiver. T5 en T7 staat voor Trionic5 en Trionic7 En heeft uitsluitend betrekking op het motormanagement. Toevallig zit op de meeste B2x4 T5 en op B2X5 T7. Eens? Maar houd het dan wel op B2x4 of B2x5.
Het gaat hier toch over motorblokken? en ondertussen hebben we na al dit geouwehoer nog steeds geen voorbeelden van een B2X4 onderblok met een B2X5 kop. Beniwued hoe zoiets loopt en wie ermee rijdt.

Re: Motor gaan vervangen...

Geplaatst: ma 22 jan, 2018 22:47
door Motolab
4 berichtjes hoger staat er toch al een???
wouter1220 schreef:Ik ben geen deskundige, alleen een gelukkige gebruiker van een hybride T5/T7 motor, opgebouwd door J&D.

Loopt als een kogel, niks op aan te merken en financieel misschien een van de betere opties, als je het vergelijkt met een gloednieuwe B235 als je deze ├╝berhaupt nog kan vinden.