Motor gaan vervangen...

1997-2010
Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » ma 22 jan, 2018 22:56

Marc_B204 schreef: Toevallig zit op de meeste B2x4 T5 en op B2X5 T7. Eens? Maar houd het dan wel op B2x4 of B2x5.
Het gaat hier toch over motorblokken?
Nee, op alle i's dus niet en dat zijn ook B204's. DIE B204i kan dus niet.. (Of je moet heel creatief worden, uiteindelijk kan veel)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5319
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Steve-O » di 23 jan, 2018 1:48

Peter Mink heeft van mij eens een B204i (schijf ik dit zo goed?) van mijn wijlen 900NG gebruikt voor ombouw naar hybride in een SAAB van Niels. Peter zal de zuigers wel gewisseld hebben ... en Niels was er tevreden mee.

Het zal wel het beste zijn om de donor B2x4 (i of Turbo-versie) te reviseren voor het huwelijk met de kop die op de T7-software is onworpen?

@MarcB204: Zeg ik het zo goed Marc204? Het is hier geen Toyota-forum maar kan het zijn dat je dat bezocht heb en je string daarna te hoog is opgekropen? Je overtrokken reactie op een ervaren sleutelaar als Motolab, die altijd prima bijdragen levert en gewoon naar de zoekfunctie verwijst omdat er mensen zijn die daar wel mee weten om te gaan en zo legio info vinden, kan ik niet erg waarderen.

Je merkt wel terecht op dat B2xx om blokken gaat en T5/7 om software. Dit wordt vaker door elkaar gebruikt en kan erg verwarrend zijn. Beide zijn deelverzamelingen van een grotere groep, met enige overlapping.

@iedereen: Algemene zoektip: klik eens op uitgebreid zoeken en combineer logische termen, beperk eventueel tot een rubriek en selecteer zoek in de 1e 1000 karakters van elk topic.

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur 2016 + 2018
Donateur 2016 + 2018
Berichten: 731
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Dabutcha76 » di 23 jan, 2018 9:45

Frankenblock kant en klaar op 'Verhandlungsbasis' in Duitsland.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 0-223-3813" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: doh, ik moet ook niet pre-koffie dingen voor 900/9-3 melden in 9-5.
Laatst gewijzigd door Dabutcha76 op di 23 jan, 2018 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » di 23 jan, 2018 10:07

Dabutcha76 schreef:Frankenblock kant en klaar op 'Verhandlungsbasis' in Duitsland

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 0-223-3813" onclick="window.open(this.href);return false;
heb de foto ff bekeken van die ad., maar daar zit alles T5 op.. die is dus (zo ) niet aan te sluiten op een 9-5..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Marc_B204 » di 23 jan, 2018 13:17

@Steve, je hebt gelijk, was inderdaad een overtrokken en domme reactie. Ik hoop dat mijn excuxes d(bij deze dan) aarvoor worden aanvaard.
@motolab: ik zie in je onderschrift dat je een B2x4 blok hebt met een T7 ecu. Ik ben wel nieuwsgierig wat daar de voordelen van zijn. Is dus één van de uitzondering waarbij een B204 wordt aangestuurd door T7 software? Jij hebt zelf geen hybride blok?
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13829
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door ReinO » di 23 jan, 2018 14:00

beste mark:

je hebt bij mij heerlijk zitten genieten van een T7 met alleen een T5 onderblok en een bescheiden tune van 265pk en 420nm. Herinner je de wegligging nog:)

gr
ps voordelen: je motor kan wat pk s aan en met T7 kan je nog finer tunen... . En veel meer foutcodekennis opdoen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Marc_B204 » di 23 jan, 2018 14:15

Ha Rein, In de 900NG? ja, dat weet ik nog wel en daar heb ik het nog weleens over met die maat van me die mee was... Ik wist ff niet meer wat voor configuratie dat was. Is inderdaad een heel goed voorbeeld. Echt een megakanon is dat!
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » di 23 jan, 2018 14:39

Marc_B204 schreef:@Steve, je hebt gelijk, was inderdaad een overtrokken en domme reactie. Ik hoop dat mijn excuxes d(bij deze dan) aarvoor worden aanvaard.
@motolab: ik zie in je onderschrift dat je een B2x4 blok hebt met een T7 ecu. Ik ben wel nieuwsgierig wat daar de voordelen van zijn. Is dus één van de uitzondering waarbij een B204 wordt aangestuurd door T7 software? Jij hebt zelf geen hybride blok?
je ging wat lang door, maar vooruit :wink:

mbt het B2x4 blok en de T7 apc: nee die is volledig Trionic 5 ... echter... de T5 APC is EN een relatief dure klep, slecht verkrijgbaar EN de degelijkheid is "beperkt", de T7 APC is zeer algemeen verkrijgbaar.. voor weinig, zowel nieuw (€ 53 laatste x dat ik keek) als gebruikt (legio op de sloop) EN degelijker... de T5 ECU (met de snellere processor) is aan te passen intern, (chip aanluiting modificeren & iets in de software aanpassen met de suite) voor de 2 draads T7 APC aansluiting (tevens ff stekker APC van 3 naar 2 draads ombouwen).


waarom ik zelf (nog) geen hybride heb? simpel... mijn T7 / B235R is (nog steeds) heel.. heb eentje met niet zo extreem veel km's (180K) dus zolang die goed blijft, geen reden tot ombouw... zodra er een issue aan komt mbt het onderblok, ga ik "over"
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13829
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door ReinO » wo 24 jan, 2018 6:28

@marc: de 9-5 had die combi. Met die fijne loop weet je nog? achter hd veren en voor b6 met oude aero veren:)

180xxx, dat is zeldzaam weinig en bij goed onderhoud kunnen ze echt wel oud worden getuigen meerdere fm ers.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5319
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Steve-O » wo 24 jan, 2018 10:11

Weet iemand ook of de BioPowerversie van de B205E (de B205EB) andere bijzonderheden kent dan de geharde klepzetels en de opvolger van de MOD6 carterventilatie?

Sowieso zou het fijn zijn ergens meer te kunnen lezen over de verschillende versies van de SAAB motorblokken, de geschiedenis en alle upgrades en varianten door de jaren heen. Is daar ooit literatuur over verschenen?

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5009
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door RoccoH » wo 24 jan, 2018 10:12

Marc_B204 schreef:...Toevallig zit op de meeste B2x4 T5 en op B2X5 T7. ...
Volgens mij is Trionic 5 alleen maar in combinatie met een B2x4 geleverd, en Trionic 7 alleen maar in combinatie met een B2x5.

De B234i is ook nog in combinatie met een gewone verdeler geleverd, maar daar ging het hier niet over. :)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13829
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door ReinO » wo 24 jan, 2018 10:41

precies en alle kunststoffen zijn bio-bestendig.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Motolab » wo 24 jan, 2018 11:21

ReinO schreef:precies en alle kunststoffen zijn bio-bestendig.
hej hej, Rein,

dat is per definitie zo op elke T7? (wist ik niet vandaar)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Marc_B204 » wo 24 jan, 2018 15:18

@roccoh: klopt wat je schrijft, B2x4 werd geleverd met T5 en B2x5 met T7. Maar zoals je leest zijn er sleutelaars die de uitzondering op de regel maken dus inmiddels heeft niet elke B2x4 meer T5. Vandaar de slag om de arm. \@rein: vanwege die 265 pk’s vroeg ik me ook al even af of je de 9-5 Estate bedoelde of de 900NG.
Ik zit er nog steeds weleens over te denken om mijn onderstel aan te laten passen maar ik heb nog niet helemaal helder wat ik met deze auto wil. Hij staat inmiddels op 241 dkm en ik moet een keer beslissen of ik het geld in een andere auto wil investeren of dat ik deze auto op rijd en hem een upgrade geef. En als ik hem upgrade wil ik ook gelijk een oliedruk- en temperatuurmeter. Dus ben er nog steeds niet helemaal uit maar de setting van die 9-5 bewijst wel dat je de minder goede eigenschappen van het onderstel prima kunt elimineren.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 686
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Motor gaan vervangen...

Bericht door Marc_B204 » wo 24 jan, 2018 15:39

@Steve, die hele geschiedenis zou ik ook wel eens willen weten maar volgens mij is het een vrij overzichtelijk verhaal. Voorzover ik weet ligt de oorsprong van de blokken zoals bij die kennen (B2x* bij Triumph. Saab heeft die blokken vervolgens stukje bij beetje doorontwikkeld tot wat uiteindelijk B205 is geworden. B202 en B203 werden geleverd in de 900 (Classic) en in de 9000, de 9000 had in zijn laatste jaren de B2x4 zoals die ook in de 900NG en 9-3 lag.
Er is op het forum trouwens iemand die een 900 Classic heeft omgebouwd naar Trionic 5, van oorsprong zat daar Bosch Motronic in ofzo. Dus zoals Motolab al schreef: er kan heel veel.Dan is er ook nog de B2X6, heb ik bij Hobbyclub Leusden een keer zien staan, dat was een 900NG. Heb toen op het forum gevraagd wat dat nou precies was, Tanisha heeft dat toen uitgelegd maar weet eerlijk gezegd niet meer hoe het zit. Zijn er ook niet veel trouwens.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Plaats reactie