Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

1997-2010
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door ReinO » ma 25 sep, 2017 20:11

Heb je de sedan al eens geprobeerd? Ook niet echt klein hoor. Uiteraard is de estate nog een slag meer maar toch.
suc6 met kiezen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Motolab » ma 25 sep, 2017 20:46

Marc_B204 schreef: -Eens met Gele Aero en V6Aero.
-& Ik zeg: niet aan beginnen.
-steeds een hoop geld kwijt en bovendien moet je geld achter de hand hebben voor gebreken die zich na de aankoop openbaren.
bijzonder toch die negatieve geluiden.. dus "jullie" conclusie is kort gezegd: Saab is erg duur, slechte auto's nooit aan beginnen.... ik snap zelf niet helemaal goed dat ik er in rijd (die laatste staat nergens geschreven maar moet haast wel een conclusie worden dan, lijkt mij ;-) ..... goed samengevat?

ik zelf ben ooit aan Saabs begonnen omdat ze betrouwbaar zijn, onderhouds vriendelijk (o.a. geen distributie riem, hydraulische klepstoters, etc..) kunnen makkelijk 400K aan (in basis) lage onderhouds kosten, etc..
en... 4 Saabs en een kleine 500.000 Km verder (dr staan hier altijd 2 tegelijkertijd op de oprit, s'avonds na het km vreten) ... klopt als een bus!

maar samen met ReinO blijkbaar een roepende in de woestijn... we zullen wel de enige zijn welke prima Saabs weten te vinden.. en welke de technische voordelen zien.

het zijn en blijven oude auto's, de meeste richting de 15jr of meer oud, gezien de prijsklasse waar over gesproken wordt.. dus drama's kun je snel tegenkomen als je goedgelovig bent en een auto koopt zonder danwel zelf technisch eea te beoordelen danwel dat iemand met echt technisch inzicht (en dat is niet automatisch iedereen die elke week "top Gear" "kijkt") dat te laten doen.. maar dat is toch bij elk merk en type van die leeftijd?.. ook bij Twingo's, honda''s, ford's etc..
wil je "risico vrij", koop je een nieuwe Kia of Subaru oid.. wordt je lid van de ANWB EN een alternatief als back-up, enorme all risk verzekering er op, lid van de consumentenbond wellicht ook nog handig?

neem bovenstaande niet op als te zwaar commentaar, vind alleen de overall conclusie met al die bedragen mbt pech echt heel negatief en als ik dagelijks om mij heen kijk op de weg waar ik veel oudere Saab's zie rijden (ook veelal met vrouwen achter het stuur, nou... die hebben 2 x in 1 jaar pech en dat ding gaat de deur uit) valt het allemaal nog wel mee ;-)
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5394
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door V6Aero » ma 25 sep, 2017 21:06

Wat mijn opmerkingen betreft hebben deze niet specifiek betrekking op Saabs, maar de grotere/luxere oudere auto's in het algemeen. Een Twingo rijden heeft gewoon een heel ander prijskaartje dan - bijvoorbeeld - een 9-5. Zeker voor iemand die niet zelf sleutelt. En dat heeft niets te maken met het feit dat Saabs "slecht" o.i.d. zouden zijn.

Feit met een oudere luxe slee blijft gewoon dat je ook wat mazzel moet hebben. Geen auto's die je van je laatste centen moet rijden (vind ik), tenzij je accepteert dat het avontuur van korte duur zou kúnnen zijn.
Saab 9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT
BMW 530dA Touring

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Motolab » ma 25 sep, 2017 21:20

V6Aero schreef:Wat mijn opmerkingen betreft hebben deze niet specifiek betrekking op Saabs, maar de grotere/luxere oudere auto's in het algemeen. Een Twingo rijden heeft gewoon een heel ander prijskaartje dan - bijvoorbeeld - een 9-5. Zeker voor iemand die niet zelf sleutelt. En dat heeft niets te maken met het feit dat Saabs "slecht" o.i.d. zouden zijn.

Feit met een oudere luxe slee blijft gewoon dat je ook wat mazzel moet hebben. Geen auto's die je van je laatste centen moet rijden (vind ik), tenzij je accepteert dat het avontuur van korte duur zou kúnnen zijn.
mee eens hoor...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Sapphire » di 26 sep, 2017 8:17

Zou je adviseren als je in dit budget gaat shoppen: laat een kenner meekijken of laat een aankoopkeuring doen bij een Saabspecialist. En houd een ruim budget aan voor onderhoud, zeker direct na aanschaf. Als het dan meevalt is het mooi, maar in mijn ervaring is dat eerder uitzondering dan regel (of ik ben kritischer dan de gemiddelde Saabrijder). Zelfs aan ogenschijnlijk heel goede exemplaren kun je vaak nog wel het nodige verspijkeren om puur het onderhoud up to date te brengen (dus geen onnodige dingen of upgrades). Een 9-5 is een prima auto om te rijden, maar zeker een stuk duurder dan een twingo. Desondanks leuk dat je zo'n overstap wilt maken :D

Reken je ook niet rijk qua verbruik trouwens. Als je gemiddeld 1 op 10 haalt met deels stadsverkeer is het heel mooi. Ik lees altijd de meest fantastische verhalen daarover maar een groot deel is pure lariekoek in de praktijk (alleen haalbaar in specifieke situaties die zelden voorkomen) en leuk voor verjaardagen. Een 9-5 is simpelweg een zware auto met brede banden, die veel brandstof lust, vooral om op gang te komen, dus bij stadsverkeer jankt het verbruik omhoog.

Verder: gelijk na aankoop de carterpan er af en nieuwe lagers, zeker bij de oudere 9-5's absoluut geen overbodige luxe. Daarna elke 10k of 1 jaar (wat eerder komt) verse olie en filter en dan komt het wel goed.

Ondanks al deze "negatieve" (ik zou het zelf liever realistisch noemen) geluiden: Saabs zijn relatief goedkoop in onderhoud, zeker voor dit kaliber auto's. En als je een goed exemplaar treft (dus goed selecteert bij aankoop) kun je er echt een probleemloze auto aan hebben (zeker als je het onderhoud goed bijhoudt en regelmatig een lang stuk ermee rijdt). Ze rijden erg fijn, maar als je niet oppast kun je er ook volledig op leeglopen. Zeker als je zelf niet handig bent.
Motolab schreef:bijzonder toch die negatieve geluiden.. dus "jullie" conclusie is kort gezegd: Saab is erg duur, slechte auto's nooit aan beginnen.... ik snap zelf niet helemaal goed dat ik er in rijd (die laatste staat nergens geschreven maar moet haast wel een conclusie worden dan, lijkt mij ;-) ..... goed samengevat?
Welnee, gewoon realistische waarschuwingen. Wat jij doet bijvoorbeeld, preventief nieuwe lagers bij aankoop, is zeker een goede zet, maar laten we nu niet doen alsof dat een normale gang van zaken is bij aankoop van een gebruikte auto. De meeste auto's belanden gewoon op de sloop met hun originele blok met originele lagers. Saabs, zeker de 9-5, hebben opvallend vaak een andere motor gekregen en dat heeft een reden. Laten we dat gewoon benoemen in plaats van te doen of anderen negatief zijn. En laten we wel zijn: dat zie je ook terug in de aanschafprijs. Mooi toch, is het Saabrijden voor nog meer mensen bereikbaar 8)

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Marc_B204 » di 26 sep, 2017 8:33

@motolab, ik zeg niet dat het slechte auto's zijn, anders had ik er nooit een gekocht of was de mijne al lang weer weg.Mijn advies heeft uitsluitend betrekking op het financiële aspect en dan moet je, zoals anderen ook doen, concluderen dat het een dure auto is om in te rijden. Zeker als je het onderhoud moet laten doen.
@Can, de 9-5 is een heerlijk rijdende auto en rijdt wat mij betreft een stuk beter dan een 9000 of 900NG. Als je besluit er eentje te kopen, spaar dan door voor een nieuwere en ga dan niet voor eentje van de eerste bouwjaren. Dan loop je al een klein beetje minder risico.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Steve-O » di 26 sep, 2017 9:02

Lachen: er onstaat hier een discussie over gebruik, kosten en onderhoud die ontstaan door een onhandige vraagstelling en verstrekking van informatie van de TS.

Ik zeg: hij heeft nu genoeg info voor zijn besluit. Ook als het een 9-5 wordt, zal deze niet veel korte ritjes maken, want de Twingo staat door de week op de oprit, hetgeen zich vertaalt in: ik ga met de fiets naar mijn werk. En wij ons hier drukmaken over BS.

@Can: 900i is prima in de stad en op de lange afstand. Met de lage aanschafprijs heb je ook budget voor je onderhoud. Een 9000 is een iets ruimer alternatief. Maar je hebt minder keuze bij het zoeken. Koop je maxi-cosi set ook gebruikt, het aanbod is massaal! Dat bespaart geld het raam uitsmijten. Negeer al die mensen zonder statistisch inzicht,die angstvallig waarschuwen voor maxi-cosi's die in een ongeval betrokken zouden kunnen zijn geweest. Het aanbod overstijgt het aantal ongevallen waarbij dit van toepassing zou kunnen zijn minimaal in 1000-voud. Veiligheid zit bovendien vooral in vooruitkijken, spiegels frequent checken en afstand houden. Niet in de nieuwste ISO-fix en dat soot ongein. Jouw mamma had toch ook geen ISO-fix? De reiswieg zul je bovendien niet nodig hebben, is mijn ervaring. Dat scheelt heel veel ruimte.

Deel je je aankoopkeuze straks met ons?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door 9323 » di 26 sep, 2017 10:15

@TS: dit kan wat voor je zijn. Nette kmstand, nette prijs en met het type motor dat minder gevoelig is voor black sludge: https://link.marktplaats.nl/m1195881257" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens hebben wij al heel wat vroege 9-5's onder handen gehad. Ook dat zijn echt goede auto's, mits je bij aanschaf inderdaad het carter laat checken (of een exemplaar koopt waarbij dat is gedaan). Vroege 9-5 is vaak voor appel en ei te koop, wat je de ruimte biedt om er wat liefde in te steken.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Motolab » di 26 sep, 2017 13:09

9323 schreef:@TS: dit kan wat voor je zijn. Nette kmstand, nette prijs en met het type motor dat minder gevoelig is voor black sludge: https://link.marktplaats.nl/m1195881257" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de TS lijkt me dat een hele interessante, zeker!
Maar of deze motor tot de categorie "minder gevoelig voor BS" behoort is maar de vraag. Op kenteken gezet in oktober 2013 kan heel goed eentje zijn welke een half jr of langer in de showroom heeft gestaan... Een vin check zou meer uitsluitsel geven dan "bouwjaar" lees: datum 1e toelating...op kenteken
Te meer daar bouwjaar overgangs data altijd rond september liggen.. (Model jaar 2004 rolt vanaf september 2003 van de band) edoch wat in sept van de band rolt staat zelden een maand later in de showroom, laat staan uitgeleverd... Kan wel maar niet heel vaak 14 jr geleden..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Marc_B204 » di 26 sep, 2017 14:10

:lol: Als je even verder leest in de gegevens staat er:
"turbo: nee"......
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

aljo1947
Donateur
Donateur
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 16 feb, 2015 14:13
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door aljo1947 » di 26 sep, 2017 14:30

Volgens mij moet je ook "iets" rijden waarmee je wat hebt...dus de kosten zijn niet alles wat je doet besluiten wel of niet Saab te rijden.

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Marc_B204 » di 26 sep, 2017 14:54

Mee eens en daarom rij ik Saab. TS wilde echter graag weten hoe het zat met de kosten.
En als geld echt een belangrijk ding is kun je er volgens mij beter niet aan beginnen.
Ik heb het geld er graag voor over maar ik heb wel ervaren dat je geld opzij moet hebben. Als er iets stuk gaat ben je aan de beurt en dan zijn de kosten nou eenmaal hoger dan bij een klein Frans autootje.
Laatst even 4 nieuwe bougies laten plaatsen. Kostte me 102 euro.
Zijn wel dingen om rekening mee te houden.
Mensen in mijn omgeving verklaren me weleens voor gek dat ik zoveel geld uitgeef aan die auto maar voor mij is het alles, het is mijn dierbaarste bezit.
Tuurlijk kan het goedkoper. Maar de specialist zit dichtbij, ze kennen me, ik krijg altijd een leenauto mee etc. etc.
En wat is er mis mee om kritisch naar de plus- en minpunten van een 9-5 te kijken?
De kosten zijn wat mij betreft dan een minpunt.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Henk-Jan » di 26 sep, 2017 15:22

Steve-O schreef:Lachen: er onstaat hier een discussie over gebruik, kosten en onderhoud die ontstaan door een onhandige vraagstelling en verstrekking van informatie van de TS.

Ik zeg: hij heeft nu genoeg info voor zijn besluit. Ook als het een 9-5 wordt, zal deze niet veel korte ritjes maken, want de Twingo staat door de week op de oprit, hetgeen zich vertaalt in: ik ga met de fiets naar mijn werk. En wij ons hier drukmaken over BS.
Mee eens. Desondanks wil ik de topicstarter op basis een paar eigen ervaringen een beeld meegeven wat voor onverwachte kosten op kunnen doemen. Er is natuurlijk al voldoende gezegd in dit topic over de eventuele pijnpunten en over de gemiddelde maandelijkse kosten, maar het voelt toch anders aan wanneer je opeens in een maand ruim €2000 moet uitgeven aan een auto die je in aanschaf minder heeft gekost... Als je daartoe niet bereid bent, moet je je nog eens achter de oren krabben of je aan het avontuur moet beginnen.

Mijn twee voorbeelden betreffen beide Saabs die we ooit in onze familie hebben gehad en liggen in lijn met de eerdere opmerkingen van V6Aero en Sapphire:
V6Aero schreef:Begin eens met verbruik, MRB en verzekering. Als je die lasten kunt dragen tel je er voor het eerste jaar zo'n €2.000,- bij op voor onvoorziene ongemakken en daarnaast een kleine €1.500,- voor banden en regulier onderhoud per jaar. Is dat allemaal geen probleem en heb je daarnaast nog wat centjes achter de hand voor het geval je bak het begeeft of de motor ploft? Dan zou ik zeggen, waar wacht je nog op? :D
Mijn ouders` eerste (en tot nog toe enige) Saab was een 9000 uit 1992 van de eerste, seniore eigenaar, die op 14 jarige leeftijd met 59dkm bij een Saab dealer is gekocht voor een net bedrag. Het was geen heel spannende uitvoering, namelijk een i`tje met automaat. Een typische, verzorgde youngtimer eigenlijk waarmee mijn ouders jaren lang zonder grote kosten hoopten te rijden. Nu was het zeker geen lijdensweg van zeven jaar, maar toen de automaat na een aantal jaar plotseling de geest gaf en mijn ouders voor ruim €2000 een ruilbak hadden laten plaatsen, was het wel even schrikken. Toen een aantal jaar daarop de ruilbak ook de pijp aan Maarten gaf, hebben mijn ouders besloten hun vaste lasten en het gevoelsmatig risico van zulke incidentele uitgaven te verlagen. Achteraf kwam ik er pas achter dat de automaten van voor 1994 niet bijster sterk zijn en een 9000 met automaat beter van na die jaren kan zijn. Het was een jammerlijk einde van een fijne auto. Het verbruik was normaliter 11L/100km.
Sapphire schreef:Zou je adviseren als je in dit budget gaat shoppen: laat een kenner meekijken of laat een aankoopkeuring doen bij een Saabspecialist. En houd een ruim budget aan voor onderhoud, zeker direct na aanschaf. Als het dan meevalt is het mooi, maar in mijn ervaring is dat eerder uitzondering dan regel (of ik ben kritischer dan de gemiddelde Saabrijder). Zelfs aan ogenschijnlijk heel goede exemplaren kun je vaak nog wel het nodige verspijkeren om puur het onderhoud up to date te brengen (dus geen onnodige dingen of upgrades). Een 9-5 is een prima auto om te rijden, maar zeker een stuk duurder dan een twingo.
Verhaal twee gaat over onze huidige 9-3 cabrio van 2001, die we eerder dit jaar met 200dkm hebben aangeschaft. Het was niet de eerste die we hebben bekeken en ik heb me goed ingelezen op het forum. De auto had twee eerdere eigenaars die de boekjes keurig hebben bijgehouden en we kochten hem van een gerenommeerde merkdealer (niet Saab) in Zwitserland. Mét een jaar garantie! Nou... die hebben we nodig gehad. Ondertussen is er voor minimaal drie, waarschijnlijk vier mille, aan verspijkerd, inclusief de door ons zelf betaalde Black Sludge check en Mod6 installatie. Hadden we dat zelf moeten bekostigen, dan hadden we ons dan misschien afgevraagd of we niet net zo goed voor een V6 Cabrio van 2005 hadden kunnen gaan, die we ook op het oog hadden. Een kleine lijst van zaken in de laatste 6 maanden / 15dkm: DI-cassette, deel van de uitlaat, koppakking, kleppendekselpakking, distributierollen, BS-check en Mod6, pech onderweg door een geknapte multiriem, en een nieuwe aircocompressor. Verder is de auto eigenlijk nog niet helemaal naar onze zin, daar gaat zo nog een mille inzitten aan onderhoud, en dan weten we niet hoe de komende jaren zonder garantie eruit gaan zien... Ik ben als de dood dat de automaat, turbo, of het dakmechanisme en pomp het binnen een paar jaar nog gaan begeven. Alleen het verbruik heeft ons positief verrast: ongeveer 8.5L/100km. Over het rijgenot zelf kunnen we kort zijn, dat hadden we sowieso als plezierig verwacht en daaraan voldoet de cabrio zeker. :mrgreen:

Is bovenstaand verhaal bedoeld om je af te schrikken? Nee. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en dan kan je maar beter met reële verwachtingen beginnen aan een nieuwe liefde. Het moet ook geen femme fatale worden natuurlijk. :wink:

Veel succes!
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 733
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Dabutcha76 » di 26 sep, 2017 15:31

Henk-Jan schreef: Een kleine lijst van zaken in de laatste 6 maanden / 15dkm: DI-cassette, deel van de uitlaat, koppakking, kleppendekselpakking, distributierollen, BS-check en Mod6, pech onderweg door een geknapte multiriem, en een nieuwe aircocompressor.!
Eerlijk gezegd: lullig dat het allemaal binnen een half jaar gebeurt, maar het zijn allemaal wel slijtageonderdelen die je bij een auto van 16 jaar oud/200.000+ kilometer wel eens een keertje mag verwachten. Mod6 daargelaten dan, die had natuurlijk veel eerder moeten gebeuren, en de BS-check is daar min-of-meer een direct resultaat van.
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Overstap van kleine auto naar Saab 9-5

Bericht door Henk-Jan » di 26 sep, 2017 15:46

Daar ben ik het niet mee oneens. Daarom is het goed dat de topicstarter zich dat ook beseft. Wij hebben geluk bij een ongeluk gehad, met een auto die er verzorgd uit zag en niet de goedkoopste optie was. Als je aan de onderkant van de markt gaat shoppen, zeg €1500-2000 voor een 9-5, en je het werk uitbesteedt, dan moet je weten welk risico je loopt. Het kan lang goed gaan, maar het kan ook danig een vakantie verstieren, zeker met jonge kinderen.

Edit: Zelf zou ik eerlijk gezegd met dat budget en kinderen/kinderwens gaan kijken naar een compacte middenklasser, evt. van Japanse makelij. Hoezo moet het per se een slee als de 9-5 Estate zijn om tegenwoordig op vakantie te kunnen met kinderen? Slechts mijn 2cts.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Plaats reactie