9-5 Vector 2.3t estate aangekocht --> Sleutelen!

1997-2010
Lennartvdmeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 26 okt, 2016 19:48
Regio: NL - Provincie Friesland

9-5 Vector 2.3t estate aangekocht --> Sleutelen!

Bericht door Lennartvdmeulen » wo 30 aug, 2017 2:38

Hoi,

Ik heb mezelf voorgesteld in dit topic viewtopic.php?f=23&t=156760

Was op zoek naar een perfecte 9-5 aero estate en ben thuisgekomen met een 9-5 vector estate 2.3t met het nodige achterstallig onderhoud.

Km stand net 200dkm, een handschoenkastje vol met facturen, net stage 1 getuned (??), grote beurt en aircoservice gehad voor de verkoper zijn vakantie naar zuid-Frankrijk met de sleurhut. DI en turbo vervangen bij 150dkm. De auto had wel regelmatig onderhoud gehad, boekje afgestempeld en de wegligging was in orde.

Zwart van binnen, zwart van buiten en zwarte rook uit de uitlaat, alles in harmonie.

Tijdens de proefrit gebrek aan vermogen, vooral onder de 3000rpm.
Boven de 3000rpm een dikke paal zwarte rook uit de uitlaat.
Tevens hoog olieverbruik werd genoemd door de verkoper (1L op 1500km), dus dit moest de turbo wel zijn waren we het over eens.

Nog een keer terug geweest naar de verkoper met een aanhanger om een achterklep met Aero spoiler, een smetteloos half lederen interieur, winterbanden, hondenrek, SID en radiodelen een kofferbakmat en nog wat goodies op te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder een opsomming uit mijn poezie album

12-08-2017

Proefrit gemaakt. Auto heeft geen power tot 3000rpm, rookt uit de uitlaat en verbruikt ca 1 L olie op 1500km. Onder de 3000 rpm rare geluiden onder de motorkap, soort mini scheepshoorn.

14-08-2017

Auto opgehaald.
Bij stevig doortrekken zwarte pluimen uit de uitlaat, mist enorm vermogen.

16-08-2017
Vacuumslangen van benzinedrukregelaar en turbo bypass compleet gaar
Vacuumslangen benzinedrukregelaar en turbo bypass vervangen (scheepshoorn is nu weg en de auto trekt onderin veel beter)
Nieuwe plastic ventiel in kleppendeksel gezet (was afgebroken) en klein slangetje met wit terugslagklepjes naar gasklephuis vervangen. (terugslagklepje kapot en slangetje gaar)
O-ring peilstok koker vervangen.
Auto rijdt nu veel beter, rookt volgens mij niet meer, maar nog steeds geen 230pk.
Terugslagklepje vanaf bypass controller naar achter? Zit vast kan niet blazen of zuigen.

17-08-2017
Olielekkages links en rechts van motorblok geconstateerd.
Rechtervoorwiel afgenomen en binnenkuip losgemaakt, olie lijkt van krukaskering te komen? Alles schoongespoten met ontvetter, resultaat later bekijken.
Olielekkage bij versnellingsbak?
Multiriem en spanrollen hebben hun beste tijd gehad.
Rammeltje links voor, rechts voor stabi stokje niet fris meer.
Auto laten uitlezen bij Saab Wassenaar, geen enkele storing opgeslagen.

22-08-2017
Compressiemeting met warme motor;
CIL 1 200 PSI = 13.8 bar
CIL 2 200 PSI = 13.8 bar
CIL 3 190 PSI = 13.1 bar
CIL 4 195 PSI = 13.4 bar

Bij demontage bougies valt op dat dit niet de juiste NGK bougies zijn. Zijn van bosch en redelijk wit uitgeslagen.

Downpipe losgenomen en turbo gecontroleerd op speling, geen speling waargenomen, turbo loopt vrij. Wastegate heeft geen voorspanning, maar sluit wel af.
Wielen nagetrokken op 110NM, voorwielen zaten muurvast. Trilling in stuur is nu opgelost.
Reparatie SID, gebruikt LCD geïnstalleerd en verlichting vervangen → okay.

https://goo.gl/photos/GfD4cg8pntKYo3mi9

Afbeelding

Afbeelding

23-08-2017
Binnenkant klepdeksel schoongemaakt, controle sludge aan distributiezijde. (klein beetje zwarte aanzetting, maar geen dikke korsten.
Bougies vervangen voor NGK BCPR7ES-11 (zat bosch fr7dcx in)
Kettinggeleider aan binnenkant kleppendeksel vervangen
Klepdekselpakking vervangen

Testrit gemaakt, vermogen is iets beter, maar nog steeds geen 230pk. Aanwijzing turbo dashboard loopt tot grens oranje / rood.

Vervolgens bout in “R” van BCV gedaan, nu veel meer power → terugslagkleppen EVAP ondeugdelijk. Aanwijzing turbo dashboard loopt nu tot kwart in rood

GOPRO aan de trekhaak gehangen en proefrit gemaakt, er komt geen rook meer uit de uitlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op dit punt geeft de "turbo" meter aan tot een kwart in het rode, de auto trekt goed, geen rook meer.
De vorige garage heeft 10w60 in de auto gedaan vanwege het olieverbruik, maar ik denk dat dit met het vervangen van het terugslagklepje wel opgelost.

Ik vind het ongelooflijk dat deze auto tuning heeft ontvangen zonder dat de auto technisch voor elkaar was en ook de garage waar de auto dit jaar (2017) al drie keer is geweest niet de slangetjes en klepjes heeft gecontroleerd. en natuurlijk de bougies :roll: Je zou er toch verdrietig van worden als je bent overgeleverd aan zo'n stel boefjes. Gelukkig vind ik het zelf heerlijk een lek boven te halen.

Door de natuur van mijn werk kan ik de komende 4 weken niet met de auto bezig, daarom heb ik hem naar Saab Timmer in Meppel gebracht. Ik was aan het kijken op de site van DionHPT en zag dat Saab Timmer een samenwerkingspartner was en verdere reviews leken ook okay.

Wat een enorme zaak dat Saabspecials! Leek wel het paradijs, meer dan 100 Saabs op voorraad. Mijn wensen uitgesproken onder het genot van een dampende bak koffe.

De komende werkzaamheden worden nu uitgevoerd;

- Carter demonteren, controle black sludge, reinigen zeef en carterpan.
- Als bovenstaand nog hoop biedt -> vervangen drijfstanglagers en evt krukaslagers indien nodig
- Controle distributieketting, geleiders en spanners, vervangen indien nodig
- Vervangen krukaskering, multi-riem en spanners
- Controle versnellingsbak (lekkage oplossen) en olie wissellen
- Controle waterpomp
- Controle/vervangen terugslagkeppen EVAP (tankontluchting), vacuumsysteem en MOD6
- Vervangen stabi-stokjes voorzijde
- Juiste motorolie en filter

Als alles in order is zou ik graag een "echte" stage 1 van Dion willen en openSID.

Mijn eerste gedachte was dat ik een auto met een gare turbo had gekocht, ik zag al een TD04, 3" downpipe, aluminium intercooler, injectors en brandstofpomp in mijn winkelmandje liggen.

Het loopt nu eerst even anders, de wagen wordt eerst in order gebracht met bestaande "running gear" en ik heb nog even de tijd om te beslissen hoe de toekomst er uit gaat zien.

Vooralsnog ben ik zo blij als een kind met deze auto. Over een week of 4 ga ik verder en ben heel benieuwd naar de uitkomsten van het bezoek aan Timmer.
Saab 9-5 Vector estate 2.3t 2003 DionHPT stage 1

Plaats reactie