Vals alarm

1997-2010
Gebruikersavatar
600aparth
Geregistreerd lid
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 sep, 2016 23:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Vals alarm

Bericht door 600aparth » wo 01 mar, 2017 12:15

Regelmatig wanneer ik thuis kom en de 9-5 voor de deur parkeer, netjes de deuren op slot met de afstandbediening, loop ik naar binnen. Zit ik net goed en wel hoor ik een alarm afgaan, natuurlijk kijk je gelijk naar de 9-5, nee geen knipperende lampen (linkerkant is alleen zichtbaar) de Benz van mijn vrouw dan....ook niet, vreemd want zo is het ook weer gestopt.
Een paar dagen later hoorde ik de overbuurman dat zijn kleinzoon, die bij hen in woont, vergeten was dat het pandje is beveiligd door een alarm......aaahhh :wink: verklaard wat ik had gehoord.
Nu komt dit geintje vaker voor, dus denk je oké de overburen zijn weer even weg en het jochie is weer alleen thuis. Nou zal wel loslopen zodra hij is afgestudeerd. Het ventje is bijzonder slim, maar heeft een Albert Sweitzer syndroom.
Tot ik vandaag even met de 9-5 een boodschap ging doen, parkeer de 9-5 netjes in het centrum, vanwege alle zuig/blaasmachines om de carnavalsnippers op te ruimen, hoorde ik niet of mijn deuren werden vergrendeld, dus drukte ik een tweede keer op de afstandbediening, een tik van de claxon, oké op slot dus, loop ik weg....ineens een alarm. De 9-5 stond vrolijk te galmen, knipperen, (rechterkant), dus een druk op het knopje......jammer dat stopt het alarm niet. De deuren werden door de druk op de knop wel ontgrendeld, sleutel in het contact, alarm blijkt rammelen, ik kon zelfs de 9-5 starten ondanks het active alarm. Herhaaldelijk de afstandbediening gebruikende, het alarm stopt ineens en zomaar gaat het weer af. What the *.... ;-|+
Waarom het werd geactiveerd is mij een raadsel, maar waardoor het is gestopt een nog groter raadsel.

De vraag die mij opkomt is;
Kan het alarm worden gedeactiveerd, door bv een zekering weg te trekken of werkt dan de vergrendeling niet meer?

Grt,
Ruud
Daar waar Zweeds staal, het eigenzinnige Engelse karakter twijfelt aan de Duitse degelijkheid, maar samenkomen met Italiaans design, staat mijn huis.

Rarara welke auto's staan er op de dam geparkeerd :?: :O:

Gebruikersavatar
johanbentinck
Geregistreerd lid
Berichten: 451
Lid geworden op: di 11 okt, 2005 17:41
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vals alarm

Bericht door johanbentinck » wo 01 mar, 2017 12:59

Uitzetten (volledig) kan door Tech2. Zoeken naar oorzaak kan langdurig proces zijn, Heb hetzelfde wel eens meegemaakt.
Saabloos, wel Zweeds vervoer: '14 V70 T5 summum
Eerder '01 9-3 SE lpt cabrio; '04 9-5 Aero Estate; '84 99 GL 2-drs; '01 9-3 Coupé

Peter D
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 100
Lid geworden op: za 17 nov, 2007 19:02
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vals alarm

Bericht door Peter D » wo 01 mar, 2017 13:21

Hoi 600 aparth,

Dit is denk ik een gevalletje doorgeroest alarm! Dan krijg je door condens dat de toeter een eigen leven gaat leiden.
Ik heb 't ook gehad bij alle twee m'n 9 5's oplossing is hoorn (laten) verwijderen en afzetten met tech 2.
Er is al veel meer over geschreven hier op 't forum.

groete Peter
Was nie niks 'n 9 5 met V six, maar nu 2,3t.

Gebruikersavatar
600aparth
Geregistreerd lid
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 sep, 2016 23:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Vals alarm

Bericht door 600aparth » wo 01 mar, 2017 18:09

Vanmiddag ging het helemaal verkeerd, het alarm bleef afgaan.
Accu los, zekering van het alarm onder de motorkap gevonden en weggehaald, blijft dat ding gewoon doorgaan.
Zo spontaan als dat het afgaat, ook weer zo spontaan stopt het.
Uiteindelijk dat ding gevonden, linkerwiel verwijderd, binnenkuip wielkast verwijderd, twee boutjes los, stekkertje los en hup eruit.
Binnen in de garage het alarm opengeschoefd, zoals ik al verwachte een noodstroom voorziening ingebouwd. Twee kleine batterijen voor de rest brandschoon als nieuw geen enkel spoor van water, roest of verbranding......ik had niet anders verwacht mijn 9-5 is met pas 90dkm nog steeds als nieuw ondanks zijn 18jaar.
De 9-5 rijdt, start, stopt en gaat op slot en weer open......hoezo nog wegschrijven?
Ik vermoed dat het probleem in dit kleine doosje zit en een eigen leven lijdt.

Grt,
Ruud
Daar waar Zweeds staal, het eigenzinnige Engelse karakter twijfelt aan de Duitse degelijkheid, maar samenkomen met Italiaans design, staat mijn huis.

Rarara welke auto's staan er op de dam geparkeerd :?: :O:

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vals alarm

Bericht door AlexJ » wo 01 mar, 2017 18:14

Batterijen en/of condensatoren van de alarm/sirene.
Zie ook een mooie blog hier klik
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Vals alarm

Bericht door Mrwhoopie » wo 01 mar, 2017 20:08

Uitzetten met Tech heeft weinig zin,heel de loei-unit eruit halen is de enige mogelijkheid.
Je saab heeft je genoeg gewaarschuwd door nu en dan af te gaan,had je dit symptoom eerder gegoogeld had je het kunnen verwijderen zonder lawaai :mrgreen:
Jouw wagen MOET er als nieuw uit zien met 90K het ding is amper ingereden :O: maar euhm...die batterijen zijn dus 18 jaar oud,denk dat het dan heel goed geweest is,tijd om ofwel in de beurs te tasten en zo een nieuw ding te kopen (wel zeker zijn dat het nieuw is anders heb je binnenkort dezelfde serenade) ofwel logisch denken en het laten voor wat het is,want kans dat ze hem meenemen word zeer klein.
There are no old Saab's,only new owners

Peter D
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 100
Lid geworden op: za 17 nov, 2007 19:02
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vals alarm

Bericht door Peter D » do 02 mar, 2017 20:00

Hallo saabpers,

Uitzetten met tech 2 heeft geen invloed op het spontane loeien van 't alarm, dat klopt.
Maar je krijgt straks wel meldingen van alarmstoringen, als de auto uitgelezen wordt!
Tenminste bij de mijne was dat het geval.

groete
Peter
Was nie niks 'n 9 5 met V six, maar nu 2,3t.

Gebruikersavatar
600aparth
Geregistreerd lid
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 sep, 2016 23:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Vals alarm

Bericht door 600aparth » vr 03 mar, 2017 14:29

Sinds ik de loeigenerator heb verwijderd merk ik niets aan de 9-5.....geen knipperende oranje plinkers of meldingen in SID.

De batterijtjes welke gesoldeerd zijn op het printje van de sirene meten beide netjes 2,9 volt (onbelast).
Ik twijfelde even aan de reactie om te geloven dat de batterijen vervangen moeten worden, maar nu de hele affaire analyserende denk ik toch dat de oorzaak moet worden gezocht in dit bewuste kastje.

Dus wordt vervolgd met een zoektochtje naar 3 volt batterijen.
Daar waar Zweeds staal, het eigenzinnige Engelse karakter twijfelt aan de Duitse degelijkheid, maar samenkomen met Italiaans design, staat mijn huis.

Rarara welke auto's staan er op de dam geparkeerd :?: :O:

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Vals alarm

Bericht door Mrwhoopie » vr 03 mar, 2017 18:21

Je moet ons niet geloven,maar elke 9-5 heeft dit gehad,zet maar rustig terug en je zal op een onverwachts moment weer getrakteerd worden op een mooie serenade.
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
gj900
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 17572
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Vals alarm

Bericht door gj900 » vr 03 mar, 2017 20:57

Ik heb de hele boel laten verwijderen en via Tech2 de Saab geleerd dat er niets meer is. Beste oplossing als je geen nieuwe batterijen erin wilt solderen.
900S Aero 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Vals alarm

Bericht door TubaManiak » zo 05 mar, 2017 13:01

Ook ik heb dit natuurlijk bij beide Saabs meegemaakt. De loei unit compleet vervangen door een nieuwe heeft steeds het probleem opgelost.
De batterijen verouderen uiteraard na verloop van tijd. Zakken die te ver in spanning, dan gaat het alarm af als waarschuwing voor dit fenomeen heb ik begrepen.
Nieuwe batterijen of een verse unit lossen het probleem dus op, zodat je niet met een gemankeerd alarmsysteem door hoeft te gaan.
Uitzetten met de Tech2 is de poor-mans solution, naar mijn idee.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Vals alarm

Bericht door Mrwhoopie » zo 05 mar, 2017 15:08

TubaManiak schreef:Ook ik heb dit natuurlijk bij beide Saabs meegemaakt. De loei unit compleet vervangen door een nieuwe heeft steeds het probleem opgelost.
De batterijen verouderen uiteraard na verloop van tijd. Zakken die te ver in spanning, dan gaat het alarm af als waarschuwing voor dit fenomeen heb ik begrepen.
Nieuwe batterijen of een verse unit lossen het probleem dus op, zodat je niet met een gemankeerd alarmsysteem door hoeft te gaan.
Uitzetten met de Tech2 is de poor-mans solution, naar mijn idee.
Een OEM alarm is altijd een poor-mans solution :roll: De auto's zijn ondertussen al niet meer gewild enkel bij ons fanatiekelingen.Dus laat je alarm mooi werken op de toeter.
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
600aparth
Geregistreerd lid
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 sep, 2016 23:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Vals alarm

Bericht door 600aparth » zo 05 mar, 2017 18:16

Poor man solution of niet de batterijen zijn gewoon leverbaar via Conrad en kosten nog geen 6€ per stuk.....even een ochtendje knutselen en de 9-5 is weer de oude.
Ik denk er wel aan om de loei generator te onderbreken door een schakelaartje, nu alleen nog uitzoeken wat het juiste draadje(3) is :?:
Daar waar Zweeds staal, het eigenzinnige Engelse karakter twijfelt aan de Duitse degelijkheid, maar samenkomen met Italiaans design, staat mijn huis.

Rarara welke auto's staan er op de dam geparkeerd :?: :O:

Gebruikersavatar
gardeno
Geregistreerd lid
Berichten: 668
Lid geworden op: di 11 apr, 2006 19:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vals alarm

Bericht door gardeno » zo 05 mar, 2017 21:16

600aparth schreef:Poor man solution of niet de batterijen zijn gewoon leverbaar via Conrad en kosten nog geen 6€ per stuk.....even een ochtendje knutselen en de 9-5 is weer de oude.
Ik denk er wel aan om de loei generator te onderbreken door een schakelaartje, nu alleen nog uitzoeken wat het juiste draadje(3) is :?:
Heb je misschien een linkje van de benodigde batterijen en een korte beschrijving how to do? Bij mij hetzelfde probleem en de sirene ligt nu op zolder te wachten....
9-5 Aero 2005 estate stage1Vyv
900 T8 Special 1989 (Poor man's Aero) project in Zweden
9-3 Aero 2002 idem dito
900 turbo 16V APC 1990 3-deurs groen (helaas gesloopt)
900 turbo 8V APC 1986 4-deurs sedan cirrus-wit (verkocht)

Peter D
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 100
Lid geworden op: za 17 nov, 2007 19:02
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vals alarm

Bericht door Peter D » zo 05 mar, 2017 21:48

Hallo Saabpers,
Poor man's solution :shock: ?
Bij mij werkt het systeem nog steeds d.w.z alleen de toeter is verwijderd en afgemeld!
En een auto van +/-15jr oud: mijn verzekering stelde er geen eisen voor WA+ dekking.
Maar mijn buren en ik hebben in ieder geval geen last van spontane serenades!
Maar dit zijn mijn ideeën natuurlijk.

groete,
Peter
Was nie niks 'n 9 5 met V six, maar nu 2,3t.

Plaats reactie