Aankooptips 9-5

1997-2010
Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2407
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door busy » vr 09 feb, 2018 11:41

Voor beide auto's geldt de staat van onderhoud. Ook op een volvo kun je leeglopen. Hier lees je meestal wat er mogelijk niet goed is, maar zowel de 9000 als de 9-5 zijn heel betrouwbare auto's.(en dat geldt ook voor de andere type saabs)
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 91
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door woes » vr 09 feb, 2018 11:53

Ik rijd nu een 9-5 aero en heb een 850 / v70 gereden (T-5R).

Alles hangt en staat met de basis die je koopt. Het blijven allebei zware auto's met voldoende 'reserve' qua onderhoud. Maar als je dan toch aan de beurt bent, merk je dat het onderhoud elkaar niet veel ontloopt qua kosten. Het is maar net waar je je goed bij voelt. In vergelijking met moderne auto's heb je de afschrijvingscomponent niet, waardoor je toch al snel 3/4k per jaar in onderhoud kwijt kan.
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

Hansel61
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 12:11
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Hansel61 » di 31 jul, 2018 8:55

Hi,

Wat fijn dat je deze gedetailleerde lijst beschikbaar maakt. Had ik dit maar gelezen toen ik een Saab 9-5 arc uit 2001 voor mijn Pa heb gekocht.

Take care

Hansel61

Gebruikersavatar
Barboer
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2019
Berichten: 2045
Lid geworden op: do 24 dec, 2009 0:33
Regio: Outside Europe

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Barboer » vr 10 aug, 2018 21:51

erik99 schreef:
vr 09 feb, 2018 10:04
Ik zat eigenlijk te twijfelen of ik mijn V70 in zal ruilen voor een 95 station met 2.3T motor. Maar gezien dit topic denk ik dat ik maar bij mijn V70 blijf. Qua onderhoud lijkt me de V70 een minder ingewikkelde en dus minder kostbare auto om te rijden.
Dat is echt onzin. Technisch zijn de auto's vergelijkbaar, zeker als je een Volvo met turbo hebt...

Ter vergelijk, ik heb mijn 9-5 Aero uit 2002 met 350K op de klok gekocht, nu net door de 5 ton gedraaid. Een vriend van mij mocht in dezelfde tijd en V70 uit 2007 met 180K op de klok,inmiddels is zijn automaat vervangen, een homokineet, de fuseekogels en wiellagers, in totaal zo'n 10K aan reparaties. Bij mij is de handbak bij 430K wegens lawaaiig (niet stuk) vervangen door een ruilbak, kosten 800 Euro. En de wiellagers voor, 400 Euro.

Mits goed onderhouden zijn beide auto's betrouwbaar, maar baseer je niet op een lijstje van wat er fout kán zijn.
Born from jets, safety fast
--------------------------------
Saabloos :cry:
MG-F 1.8 Mpi '98 Anthraciet

900c Sedan '81 'Mr. Blue'
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i Hatch '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'D'n Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Dolphin"

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 697
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Marc_B204 » ma 20 aug, 2018 20:38

@Barboer: als ik de Klokje-rond video’s van Autoweek zo eens bekijk vraag ik me af of je wel gelijk hebt. De gemiddelde Volvo komt na een ton of 5 minder geschonden uit de strijd dan de gemiddelde Saab, als die die stand al haalt. Het doet me pijn te moeten constateren dat de meeste V70’s het op den duur langer uithouden. Vloeken in de kerk? Volgens mij gewoon de realiteit al zal ik nooit en te nimmer een Volvo kopen.
Laatst gewijzigd door Marc_B204 op ma 20 aug, 2018 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door J.vandermeulen » ma 20 aug, 2018 21:03

Gesteld dat het juist is dat een volvo hogere kilometerstanden beter verteert dan een saab, waar zit hem dat in? Ik heb het idee dat veel kwetsbare onderdelen of uit dezelfde fabriek komen (versnellingsbakken, koppelingen, airco, etc.) of op een vergelijkbare manier worden gebouwd.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T biopower

Marc_B204
Donateur 2015 + 2017
Donateur 2015 + 2017
Berichten: 697
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Marc_B204 » ma 20 aug, 2018 21:09

In elk geval in de kwaliteit van de motoren. We zullen het maar niet meer hebben over hoeveel er bij Saab al kapot gedraaid is door productiefouten. En vergeet ook niet dat veel Saabtechniek bij GM vandaan komt, ook geen garantie voor een lange levensduur.
Ik was de enige blinde Saabrijder! aantal chauffeuses: 3
Nu: BMW 535I Luxury Line automaat 2014
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5520
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Steve-O » di 21 aug, 2018 9:58

Het is ook goed mogelijk dat het ligt aan de aandacht en regulier onderhoud aan de gemiddelde SAAB versus Volvo. Bij de 9-5 zie ik van alle 3 de versies in Zweden exemplaren met roest, maar het merendeel houdt zich goed. Ook zijn er meerdere forummers die zonder grote problemen de 400.000km overstijgen en er zijn er dan ook nog die er een ton of 3 bij opgooien.

Er zijn heel wat SAABrijders die de relatief lage 2e-hands prijs koppelen aan het "het niet waard vinden" om bepaalde onderhoudsinvesteringen uit te voeren. Een drog-redenering, daar dergelijke investeringen de auto juist nog jaren op de weg kunnen houden. Als je van je auto houdt, komt 'ie verder denk ik.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3538
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door 9323 » di 21 aug, 2018 10:28

De V70 van de generatie 2000-2007 is ook heel gevoelig voor onderhoud en de eerste jaren waren kwalitatief niet best. Kapotte gasklephuizen, elektronisch gedoe, problemen met de eerste generatie automatische vijfbakken. En ook de als bullet proof bekend staande V70 classic had zijn issues. Problemen met de vierwielaandrijving bijvoorbeeld, als die erop zat. En bij de 2.5t (dus niet de T5) kun je erop wachten tot het - niet aan het vermogen van de turbo aangepaste - blok in de soep draait. Bij de classic moet bovendien op een gegeven moment de achteras gereviseerd worden omdat de silent blocks scheuren. Daarvoor moet-ie eronderuit. Oh, de verdamper van de airco gaat ook altijd stuk en om die te vervangen moet het dashboard worden uitgebouwd.

Gemiddeld genomen is de roestpreventie bij Volvo's misschien wat beter. En de vijfcilinders zijn in de basis heel robuust, ook al hebben die ook hun problemen. Verstopte carterventilatie bijvoorbeeld met allerlei lekkages als gevolg en uitgedroogde klepsteelrubbers. Ik heb een 850 gehad en die ramde er om die reden 1 liter olie per 1000km door. Bovendien zijn die vijfcilinders niet al te efficient. Zuipen als een gek, maar presteren ho maar. Tenzij je een turbo hebt natuurlijk.

Qua onderhoudskosten ontlopen Volvo's en Saabs elkaar niet veel in the end vermoed ik.

Over de 940 ga ik het niet hebben. Superdegelijke auto natuurlijk, maar uiteindelijk niet veel meer dan een gemotoriseerde huifkar.

Terug naar de 9-5: koop een goeie en beknibbel niet op onderhoud en je hebt er een fantastische, zeer betrouwbare auto aan die beter rijdt dan welke Volvo van vergelijkbare leeftijd ook.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
erik99
Geregistreerd lid
Berichten: 135
Lid geworden op: di 18 jan, 2011 12:56
Regio: Kies een regio:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door erik99 » wo 12 sep, 2018 22:44

Barboer schreef:
vr 10 aug, 2018 21:51
erik99 schreef:
vr 09 feb, 2018 10:04
Ik zat eigenlijk te twijfelen of ik mijn V70 in zal ruilen voor een 95 station met 2.3T motor. Maar gezien dit topic denk ik dat ik maar bij mijn V70 blijf. Qua onderhoud lijkt me de V70 een minder ingewikkelde en dus minder kostbare auto om te rijden.
Dat is echt onzin. Technisch zijn de auto's vergelijkbaar, zeker als je een Volvo met turbo hebt...
Mag jij onzin vinden. Ik heb zowel een Saab als een V70. Vergelijkbaar bouwjaar en km.stand. Beide worden goed en op dezelfde manier onderhouden. En ik houd alle rekeningen bij. Mijn Excel-sheet liegt niet. De Saab is echt duurder in onderhoud. (en rijdt lekkerder!)
If you value your life as much as I value my Caab.........Don't touch it

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5520
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Steve-O » do 13 sep, 2018 9:23

Heb in je excel-sheet ook rekening gehouden met uurtarief verschillen van de garage die het onderhoud uitvoert of doe je het meeste zelf? Hoe tactisch koop je dan onderdelen in?

Als je die factoren meeneemt, hoeveel duurder is die dan? ((a) in gelijk aantal jaren en (b) hoeveel per kilometer?) Dat laatste geeft vaak ook een andere kijk op de zaak. Bij een verschil in het 2e (1-2) of 3e cijfer achter de komma (€ 0,xxxx) lig je er al niet meer echt wakker van toch?

Gebruikersavatar
erik99
Geregistreerd lid
Berichten: 135
Lid geworden op: di 18 jan, 2011 12:56
Regio: Kies een regio:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door erik99 » do 13 sep, 2018 13:42

Uitgerekend per kilometer is de Saab 2 cent duurder dan de V70. En met 23.000 km per jaar is dat toch € 460-
Maar helemaal zuiver uitgerekend krijg je het toch nooit. En het gaat niet alleen om onderhoud. Als het alleen maar om de kosten ging dan had ik wel een of ander Japans of Koreaans koekblikje gekocht.
If you value your life as much as I value my Caab.........Don't touch it

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5520
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Steve-O » vr 14 sep, 2018 0:46

OK, duidelijk. Ik heb zelf bij een aantal SAABS alle onderhoud zelf gedaan. Dan kwam ik soms op 1 cent per kilometer uit.
Dus van € 0,15 per km was ongeveer € 0,14 benzine. Maar ja, niet iedereen heeft de mogelijkheid om het meeste zelf te doen. Dan wordt het plaatje anders.

J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door J.vandermeulen » zo 12 mei, 2019 13:05

De opmerkingen over de al dan niet betrouwbaarheid van Saab in relatie tot het automerk met dezelfde geboortegrond doet mij denken aan de ontmaskering door Richard Engelfriet van de succestheorieen van de grote goeroes. Er worden losse incidenten en strikt persoonlijke ervaringen benoemd die geenzins het wetenschappelijk bewijs vormen dat Volvo beter is dan Saab.
Dan is er nog de vraag wanneer mag je de kwaliteit en betrouwbaarheid onvoldoende noemen. Ik verneem graag wat de criteria hiervoor zijn.

Nog even een slotvraag, 9-5 aero griffin 2009 met 190k aan kilometers, doen of niet?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T biopower

Plenaers
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 mar, 2015 13:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Plenaers » zo 02 jun, 2019 20:22

Wil je een wetenschappelijke toets en onderbouwing voor de aankoop van de Griffin?

Als je hem mooi vindt en er is niet in gerookt: doen!
Voor de rest: als er iets kapot gaat, laten maken. En niet steeds plankgas rijden, dan gaan heel veel auto’s heel lang mee.

Plaats reactie